Nothing: "Telefoner var bättre förr"

Permalänk
Skrivet av flukke:

Dessa små telefoner säljer för dåligt så kommer nog inte hända.
Iphone 13 mini stod bara för runt 3% av deras försäljning och det ryktas om att lanseringen av en liten mobil var en förlustaffär för Apple och att de därför skippade mini varianten på Iphone 14.

Förstår inte hur man kan vilja använda en telefon med mindre än 6,5" idag, kanske för barn med små händer men de är inte direkt i majoritet. Runt 6,7-6,9" är min sweetspot där de fortfarande enkelt går ner i fickan så Nothing går i dagsläget bort för mig om det inte kommer en större Pro variant eller liknande.

Jag trodde inte att Apple publicerade statistik för individuella produkter, har du det från en riktig källa? Eller är allt du skriver basrat på gissningar?

Och nej, det är inte bara barn som inte har händer nog stora för dagens gigantiska mobiler. Vill man kunna använda telefonen med en hand, så behöver det vara avsevärt mindre än dom flesta mobiler på marknaden idag, även som man med relativt stora händer. Och kvinnor har generellt sätt mindre händer.
Stor skärm är praktiskt som man tittar på video med mycket detaljer, men är det för fina detaljer så räcker inte mobilskärmar. Stor skärm är praktiskt om man använder mobilen för navigering, men det är smidigare att ha android auto. Det kan vara en fördel om man skriver mycket på telefonen, men dels gör folk inte det generellt, och min upplevelse är att upplevelsen bara är marginellt bättre med större skärm, inget lockar till skrivande... jag kan möjligtvis tänka mig att Samsungs Fold serie, med skärmen halvt uppfälld och tumtangentbord på nedre halvan kan fungera bättre. Men i övrigt tycker jag inte Fold är så smart koncept, för man ha en för stor skärm på utsidan för enhandsanvänding, och när man fäller upp den så får man ändå inte mycket större skärm för video eftersom formatet är fel.
Mindre mobiler är lättare att stoppa ned i normala fickor, det är inte bara i skinny jeans stora mobiler inte får plats. Små mobiler är lättare att hålla säkert om man går samtidigt som man behöver hantera den på något vis.

Om marknaden fylldes av kompakta mobiler i alla prisklasser, där dom funktionellt låg bra till med jämförbara mobiler med större skärm så tror jag att det skulle vara ganska många som skulle gå över. Som nischprodukt har dom det svårt. Dessutom när många lever med minnet av gamla tiders kompakta mobiler, som då var ganska dåliga för att alla mobiler på den tiden var ganska dåliga.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Tja, jag är skeptisk till satsningen men håller med om att det är otroligt störande med saker som ständigt pockar på uppmärksamheten, appar verkar tro att de är viktigast och att man absolut inte kan ha något bättre för sig än att lägga sin tid på dem.

"Titta på mig!", "Uppdatera mig!", "Dagens notis!", "Hjälp! Panik! Jag får inte internetkontakt för att du har flygplansläge på!" (jotack, jag vet för jag är på ett flyg, kan du vara snäll att låta bli internet för en stund?) osv.

Som tur är kan man stänga av de flesta sådana notiser, men jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte mer prioriterar mindre skräniga appar. Men det är väl marknadskrafter som styr, som att alla youtubers ska insistera på att man prenuimererar, kommenterar, och ger dem likes; något tröttsamt i längden.

Så ur den aspekten är det väl bra att någon försöker med en mindre uppmärksamhetskrävande telefon, även om jag som sagt är skeptisk eftersom jag inte upplever att det så mycket är telefonerna som är problemet utan apparnas uppmärksamhetsstörningar. Grälla färger är något av det minsta problemet i sammanhanget.

Det har gjorts lite forskning på det, och det finns monokrom funktion att skaffa till mobiler, och man har sett att användningen minskar när apparna inte har lika gälla färger. Men det kan också vara en övergående effekt. Forskningen har inte gjorts i någon stor skala.

Notifikationer kan man ju inaktivera, men det borde kanske vara default att dom är avstängda, dom flesta apparna har inget vettigt att säga, med undantag för direkt-meddelanden, möjligtvis.
Jag har datatrafik inaktiverat för det mesta och inga appar som jag har brukar klaga förutom att i spotify-appen så dyker det upp en onödig banner. Jag menar om man gör en sökning, så kan man fatta om den skulle varna, men det gör den ju inte.

Att dom ber om likes, eller prenumererar kan jag ignorera (sen tror jag att algoritmen faktiskt inte tar så mycket hänsyn, prenumerationer kan man se under sina prenumerationer, men den verkar inte påverka vad som dyker upp i flödet, och det verkar inte som like'ningar gör speciellt mycket för att lyfta videos i flödet för andra, heller). När dom ber en kommentera fast man vet att dom inte ens läser, det tycker jag är störande, men vissa kanaler engagerar sig faktiskt i kommentarerna och då tycker jag det är ok. Inlästa annonser gillar jag verkligen inte, i synnerhet inte när dom ska försöka få dom att låta som att dom är kopplade till något dom pratar om... Annonsörerna betalar ganska bra för det, så fattar varför någon skulle vilja göra det, men det är oerhört störande att lyssna på, i synnerhet eftersom det ofta är samma företag hela tiden under tidsperioder också (det verkar som att dom skickar till alla med över ett visst antal prenumeranter/views, oavsett vad kanalen har för inriktning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag trodde inte att Apple publicerade statistik för individuella produkter, har du det från en riktig källa? Eller är allt du skriver basrat på gissningar?

Och nej, det är inte bara barn som inte har händer nog stora för dagens gigantiska mobiler. Vill man kunna använda telefonen med en hand, så behöver det vara avsevärt mindre än dom flesta mobiler på marknaden idag, även som man med relativt stora händer. Och kvinnor har generellt sätt mindre händer.
Stor skärm är praktiskt som man tittar på video med mycket detaljer, men är det för fina detaljer så räcker inte mobilskärmar. Stor skärm är praktiskt om man använder mobilen för navigering, men det är smidigare att ha android auto. Det kan vara en fördel om man skriver mycket på telefonen, men dels gör folk inte det generellt, och min upplevelse är att upplevelsen bara är marginellt bättre med större skärm, inget lockar till skrivande... jag kan möjligtvis tänka mig att Samsungs Fold serie, med skärmen halvt uppfälld och tumtangentbord på nedre halvan kan fungera bättre. Men i övrigt tycker jag inte Fold är så smart koncept, för man ha en för stor skärm på utsidan för enhandsanvänding, och när man fäller upp den så får man ändå inte mycket större skärm för video eftersom formatet är fel.
Mindre mobiler är lättare att stoppa ned i normala fickor, det är inte bara i skinny jeans stora mobiler inte får plats. Små mobiler är lättare att hålla säkert om man går samtidigt som man behöver hantera den på något vis.

Om marknaden fylldes av kompakta mobiler i alla prisklasser, där dom funktionellt låg bra till med jämförbara mobiler med större skärm så tror jag att det skulle vara ganska många som skulle gå över. Som nischprodukt har dom det svårt. Dessutom när många lever med minnet av gamla tiders kompakta mobiler, som då var ganska dåliga för att alla mobiler på den tiden var ganska dåliga.

Av den anledningen som du nämner så får man kika på data från tex Consumer Research Intelligence Partners (CIRP).
Finns några länkar som nämner deras undersökningar, här är ett par så du slipper fråga chatgpt:
https://9to5mac.com/2023/04/26/most-popular-iphone-models-q1-...
https://www.macrumors.com/2022/04/21/iphone-13-mini-unpopular...

Då den nordamerikanska marknaden står för 40-50% av Apples omsättning så det är väl ingen absolut sanning med 3% utan snarare än en kvalificerad gissning att samma fördelning av modeller gäller även i andra delar av världen.

Men faktum kvarstår att minin togs bort, gemeneman vill helt enkelt ha större mobiler annars hade man köpt den billigare mini med samma prestanda som den vanliga. Folk konsumerar nog mer material där man drar nytta av en större skärm än vad man kan tro och då är skärmstorleken viktig även om det kräver större fickor.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Åh.. ett till märke från Carl Pei

Undra vilket Kinesiskt bolag som står bakom all utveckling och teknik denna gången när de hävdar de är underdogs. Undra vilka som fortfarande går på det.

Skippa rena Kina-märken.
#China1

Edit: Telefonen verkar tillverkas i Indien i närheten av Oppo's fabrik. Är det åter igen en Oppo-telefon som folk höjer till skyarna bara för att det är en "uppstickare" ?

Skrivet av siglolmic:

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

haha, det verkar ju fungera redan iallafall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Orkar inte med ännu ett till kinesmärke. Varför får den här clownen så mycket gratis PR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Orkar inte med ännu ett till kinesmärke. Varför får den här clownen så mycket gratis PR?

Jag tycker OnePlus (One) med fler har varit grymma lurar. High end specs till lågpris. Ingen clown utan hjälte.
Sen togs ju Oneplus över och det blev utvattnat och förlorade sina grundvärderingar.

Detta var en intressant nyhet för mig även om det handlar om mobiltelefoner och detta är en "datorsida".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag använder KISS launcher, skriver namnet på det jag vill ha eller scrollar i listan av nyligen använda apps.
Snabbare än att memorera var en ikon ligger.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Oneplus gör ju grymma telefoner än idag, men nothing gör ju absolut inget nytt eller unikt vill jag påstå, bara massa hype och PR men i slutändan är det som alla andra telefoner från kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

Well detta kommer nog inte ske ska du se, samma sak hoppades man med oneplus men kolla vart som så är det samma sak, Kia, extremt billiga och prisvärda bilar men idag kostar dom lika mycket som alla andra bilar och samma sak är på väg att hända med dacia också som gått upp enormt mycket i pris dom senaste 6 åren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Oneplus gör ju grymma telefoner än idag, men nothing gör ju absolut inget nytt eller unikt vill jag påstå, bara massa hype och PR men i slutändan är det som alla andra telefoner från kina.

Mja. Bättre mjukvara (vanilla Android) än många "kinesiska" tillverkare. Bara det är ett stort plus enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker OnePlus (One) med fler har varit grymma lurar. High end specs till lågpris. Ingen clown utan hjälte.
Sen togs ju Oneplus över och det blev utvattnat och förlorade sina grundvärderingar.

Detta var en intressant nyhet för mig även om det handlar om mobiltelefoner och detta är en "datorsida".

Togs över? OPPO var väl en av de största investerarna från start, och både Carl Pei och och Pete Lau jobbade på OPPO innan de startade Oneplus.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Vad är det den gör som är så unikt ?`ja förutom glyph led då så ser jag inget unikt alls är ju bara titta hur iphone aktig den ser ut , känns mer som dom försöker uppfinna hjulet och ta cred att dom var först. Telefonen har varken minneskortplats eller 3,5mm port sånt som många klagar på att dagens flagskepp saknar så har deras telefon inte det haha...

Skrivet av Visual Prick:

Förstår inte alls vad det är som lockar .
Kör själv en Blackview (Då mitt jobb kräver tålig telefon ) Men nothing phone är nog det sista jag skulle kunna tänka mig . Va är det som drar folk till denna mobil . Ni får gärna upplysa mig / förklara för en trög gubbe vad det är som gör den första valet jämfört med andra telefoner .

Kommer inte behöva varken minneskortsplats eller 3,5mm, det som lockade iallafall för den första nothing phone (eftersom jag inte vet mycket om 2an än) är glyph-grejerna, priset och framförallt att den är tom från bloatware. Vet inte hur det funkar i praktiken med att appar inte ska jaga uppmärksamhet med notifikationer men idén låter rimlig iallafall. Men mest är det väl att det inte händer så mycket speciellt på mobilmarknaden just nu och då blir nothing phones små idéer ganska stora i relation till vad som händer runtomkring.

Skrivet av Ceogar:

Åh.. ett till märke från Carl Pei

Undra vilket Kinesiskt bolag som står bakom all utveckling och teknik denna gången när de hävdar de är underdogs. Undra vilka som fortfarande går på det.

Skippa rena Kina-märken.
#China1

Edit: Telefonen verkar tillverkas i Indien i närheten av Oppo's fabrik. Är det åter igen en Oppo-telefon som folk höjer till skyarna bara för att det är en "uppstickare" ?

haha, det verkar ju fungera redan iallafall.

Fast det är väl en underdog? Nu har jag inga problem med att köpa kinesiska telefoner heller, men det är väl ett brittiskt företag om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kommer inte behöva varken minneskortsplats eller 3,5mm, det som lockade iallafall för den första nothing phone (eftersom jag inte vet mycket om 2an än) är glyph-grejerna, priset och framförallt att den är tom från bloatware. Vet inte hur det funkar i praktiken med att appar inte ska jaga uppmärksamhet med notifikationer men idén låter rimlig iallafall. Men mest är det väl att det inte händer så mycket speciellt på mobilmarknaden just nu och då blir nothing phones små idéer ganska stora i relation till vad som händer runtomkring.

Fast det är väl en underdog? Nu har jag inga problem med att köpa kinesiska telefoner heller, men det är väl ett brittiskt företag om jag minns rätt?

Det var ju oneplus också i början. Många ville ju stöda dem på samma sätt som du beskriver innan det blev välkänt vilka kopplingar till Oppo och deras utvecklingsresurser. Underdog-delen är bra PR och troligtvis är det samma sak denna gången när Carl står bakom det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Det var ju oneplus också i början. Många ville ju stöda dem på samma sätt som du beskriver innan det blev välkänt vilka kopplingar till Oppo och deras utvecklingsresurser. Underdog-delen är bra PR och troligtvis är det samma sak denna gången när Carl står bakom det.

Då är jag inte helt med på vad problemet är, det är ett nytt telefonmärke med kopplingar till kina? Är helt ok i mina ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Då är jag inte helt med på vad problemet är, det är ett nytt telefonmärke med kopplingar till kina? Är helt ok i mina ögon

Oneplus var ju tillverkad och utvecklad av Oppo. Dvs det var egentligen en oppo som marknadfördes under ett okänt märke för att de skulle verka vara underdogs. Gissar på samma grej här med tanke på grundaren.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"