IEEE välkomnar Lifi – infrarött ljus för dataöverföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om du har sådana krav så är det nog bäst att hålla sig till trådat istället för att blinka ut all din datatrafik över hela rummet, ut genom fönster, dörröppning osv.

Förefaller ett klunsigt och ömtåligt system ärligt talat. IR har alltid haft svårt med siktlinjer, höj datahastigheten enormt och det lär ju bara bli etter värre då. Vill inte vara med om att två prylar inte vill snacka med varandra för att den/de har fått sig en liten knuff så de inte längre pekar sina IR-strålar rakt mot varandra... Visst kan det säkert finnas legitima användningsområden för detta, men mest liknar detta likt många andra udda teknikgrejer mest bara en lösning i jakt på ett problem att fixa.

Vem har sagt att där finns fönster och dörröppningar? IR-signalen kommer studsa dåligt så dörröppningar är generellt sett svårt att få signal på andra sidan.

Jag bara belyste ett par fördelar med tekniken. Jag kan inte utesluta att det skulle kunna vara intressant i miljöer där integritet är viktig eller där mycket störningar för Wi-Fi existerar. Alltså knappast i mitt vardagsrum

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wifi: Dra kabel från källaren till din lägenhet, sedan kan du använda wifi i hela din lägenhet utan att behöva en kabel

Lifi: Dra kabel från källaren, sedan från din router till väggen där du har din dator, sedan byt från kabel till trådlöst den sista biten because of reasons.

Mja. Om man ska dra kabel sista hela vägen nästan fram till enheten så kan man nog likabra dra den, den sista biten också.

Ska lifin använda wifi som källa istället kan man likabra koppla datorn dit istället.

Känns som lifi är som trådad anslutning med extra steg?

Det finns miljöer där man av olika anledningar inte kan använda wifi. Där kan IR vara ett alternativ. Vi som är lite äldre minns kanske konduktörerna på X2000 som på slutet av 90-talet använde en Psion Workabout för att kontrollera biljetter. Den kommunicerade trådlöst över IR, det funkade såvitt jag vet rätt bra. Om jag minns rätt användes ethernetinspirerade paket tillsammans med en CSMA/CA liknande algoritm för att i möjligaste mån undvika kollisioner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Kontot avslutas

Minns med värme min irklocka med fjärrkontroll för tv/video. Den ordnade en och annan håltimma i högstadiet när man hade vikarie.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Citat:

802.11bb specificerar olika frekvenser och kanalstorlekar precis som för Wifi, och utlovar hastigheter på mellan 10 Mbps och 9,6 Gbps.

Bara ett litet spann… kan vara allt mellan himmel och pannkaka i hastigheter då med andra ord ? 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NodCommander:

Infrarött? Det är som tillbaka till tiden man delade ringsignaler mellan telefoner, före blåtandens intåg. Försiktigt rikta telefonerna emot varandra och trycka på dela utan att knuffa till den för mycket... Och sedan vänta... Länge...

Vet att jag hade internetdelning via IR på en äldre Ericsson telefon (eller var de en SonyEricsson kanske ?) hur som haver så kunde man redan med GPRS dela internet från en mobil enhet till en dator, och då via IR.

Fungerade överlag väldigt bra och var inte sååå känsligt som man kunde tro sett till hur pass nära / still enheterna var tvungna att ligga - men minns också att hastigheterna inte var något att skriva historier om.

Alla som minns 33,6/56k tiden med bilder som ”hackade fram” eller blev mindre och mindre pixliga vet vad jag pratar om - och lägg då till att detta gick om ännu långsammare.

Men det var internet, på mobilt sätt !
Mobilt Dail-up typ 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan se en mängd tillämpningar.

Just hög bandbredd kanske låter häftigt, men det låter onödigt krångligt att t.ex. ha fri direktsikt mellan källa och projektor. Låter ändå som det är AOC som gäller där.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Säna, min namn e Lifi !!

Hade för mig att det var Leifi….

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan se en mängd tillämpningar.

Just hög bandbredd kanske låter häftigt, men det låter onödigt krångligt att t.ex. ha fri direktsikt mellan källa och projektor. Låter ändå som det är AOC som gäller där.

Du behöver inte alltid ha fri sikt. Med lägre bandbreddskrav kan det funka med studsar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du behöver inte alltid ha fri sikt. Med lägre bandbreddskrav kan det funka med studsar.

Vilket jag starkt antydde att genom att skriva om hög bandbredd och fri sikt?

IrDA var ganska väl utbyggt ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket jag starkt antydde att genom att skriva om hög bandbredd och fri sikt?

Det gick mig förbi

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"