Twitter byter namn till X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att ha kapital är inte lika med att vara en klok eller bra människa.
Se bara på miljardären som flyttade till Titanic som exempel.

Vi tjatar mycket på att företag ska tänka på miljön här på sc men ändå är Musk inte smart trots att han ställt om hälften av bilbranschen till ”fossilfritt”.

Permalänk
Medlem

Nästan Xerox-kopia av en annan logga.

Permalänk
Medlem

Den person som har reserverat http://x.com/ kan säkert gå i pension snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mesopotamien, 4000 år sedan men annars var det rätt.

Grottmålning, 10'000 år sedan.

På Google Maps idag, om man tittar på Japan så används symbolen för att visa att det ligger ett buddist-tempel där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Den person som har reserverat http://x.com/ kan säkert gå i pension snart

Jag tycker inte att det verkar som att Elon Musk har sådana planer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad får du för svar från DNS-servern då? För närvarande verkar ComHem/Tele2 ha bestämt sig för att svara både "fel" och "rätt" om vartannat. Parkeringssidan fungerar inte med "enhanced tracking protection" i Firefox, så om jag öppnar den i en privat flik blir det tomt, men den laddar om jag slår av det. Jag har inte lyckats få "fel" svar när jag frågat Googles DNS dock.

Detta är inte ens en minut isär, så förmodligen är det någon burk som svarar annorlunda:

Server: anyresolver1.comhem.se Address: 83.255.255.1 Non-authoritative answer: Name: x.com Address: 34.102.136.180

Server: anyresolver1.comhem.se Address: 83.255.255.1 Non-authoritative answer: Name: x.com Addresses: 2606:4700::6812:11d5 2606:4700::6812:10d5 104.18.16.213 104.18.17.213

Nedre är det som verkar leda till The service formerly known as Twitter.

Sedan kan man förstås ha en DNS-cache som inte vill uppdatera sig också, men på en dator är det inte så svårt att tömma.

"Vad får du för svar från DNS-servern då?" Hur kollar jag det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vilket fult X de kom upp med. 🤣

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"Vad får du för svar från DNS-servern då?" Hur kollar jag det?

nslookup x.com i Kommandotolken eller PowerShell i Windows. Du kan också skriva nslookup x.com 1.1.1.1 så frågar du Cloudflare istället för din standard-DNS. 1.1.1.1 kan förstås bytas till annan adress för att fråga en annan tillgänglig DNS-server.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi skippar inlägg som handlar om "vänsterpolitik/Högerpolitik". Det bidrar inget till diskussionen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fattar ej vad denne man håller på med

Till hans försvar får man väl säga att tidigare gånger som folk skakat på huvudet åt hans ideer och sagt att man inte förstår vad han håller på med så har det gått rätt hyfsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

nslookup x.com i Kommandotolken eller PowerShell i Windows. Du kan också skriva nslookup x.com 1.1.1.1 så frågar du Cloudflare istället för din standard-DNS. 1.1.1.1 kan förstås bytas till annan adress för att fråga en annan tillgänglig DNS-server.

Får detta som svar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Till hans försvar får man väl säga att tidigare gånger som folk skakat på huvudet åt hans ideer och sagt att man inte förstår vad han håller på med så har det gått rätt hyfsat

Som när?
SpaceX och Tesla har väl folk accepterat ganska väl, och många av hans senare projekt har inte direkt varit lika lyckade, eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Som när?
SpaceX och Tesla har väl folk accepterat ganska väl, och många av hans senare projekt har inte direkt varit lika lyckade, eller?

Har väl folk accepterat ganska väl? lol. Tesla är det största bilmärket i världen. Och SpaceX kör missions åt NASA. Tror ganska väl är en underdrift Hans andra senare projekt: OpenAI (ChatGPT)? Är det mindre lyckat? Neuralink återstår att se vad det blir av, men jag tror inte det blir någon vidare flopp av den researchen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Detta var väl anledningen till varför han låmnade paypal? Har för mig att han försökte döpa om PayPal till x.com också

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag väntar på X.com2

Finns redan. Är ju trean vi väntar på.

Commander…

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Rätta er i leden, geniet har talat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helionart:

Har väl folk accepterat ganska väl? lol. Tesla är det största bilmärket i världen. Och SpaceX kör missions åt NASA. Tror ganska väl är en underdrift Hans andra senare projekt: OpenAI (ChatGPT)? Är det mindre lyckat? Neuralink återstår att se vad det blir av, men jag tror inte det blir någon vidare flopp av den researchen.

Det finns många som skrattar åt både SpaceX och Tesla
Jag är inte en av dem dock, särskilt inte SpaceX som verkligen varit banbrytande.

Tesla är väl inte störst i världen enligt något mått jag skulle använda dock -- som antal bilar levererade per år, eller procentandel av bilar på vägarna.

OpenAI var han ju inte medgrundare till, men med på deras board tidigt, och lämnade 2018. Hur stor andel av deras framgång är för att Musk var på deras board i tre år? Jag är inte insatt alls där.

Neuralink är jag rätt skeptisk till personligen, tror att relativt få människor vill ha det innan det blivit extremt vältestat; jag har svårt att se att jag skulle vara intresserad under min livstid.

Sen har vi ju The Boring Company och Hyperloop som jag inte kan tänka mig blir något praktiskt av. Att hålla ett så stort, så perfekt vakuum som krävs tycks praktiskt taget omöjligt; har inte stött på många ingenjörer/vetenskapsmän som tror på Hyperloop.

Sen vad gäller Twitter så verkar det ju inte gå helt prima just nu, med 50% av annonsintäkter borta sista månaderna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta var väl anledningen till varför han låmnade paypal? Har för mig att han försökte döpa om PayPal till x.com också

Nej, typ värt om. Den bankliknande tjänsten som senare blev Paypal hette X från början (och använde x.com).

Elon köpte tydligen tillbaka domänen långt senare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att han, Elon, inte har alla kablar kopplade en trappa upp.

Permalänk
Medlem

x brukar jag välja som namn när jag inte kommer på något bättre. det är förmodligen mitt vanligaste variabelnamn, från matematikens ekvationer? Kommer ju knappast gå att googla på x. Det blir det mest anonyma namnet man kan tänka sig.

twitter varju associerat med verbet tvittra (tweet)

Ska man x:a ut en post nu då? Tycker det hade varit bättre han döpt om sig själv till Mr.X i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför ska man inte kunna läsa vad som skrivs offentligt?
Det är ett demokratiproblem att myndighetsinformation finns på dessa plattformar som man inte kan läsa ens.

Fast myndighetsinformationen finns inte ENBART på Twitter. Då hade jag hållit med dig. Men om du tycker att en privat amerikansk plattform ska alltid vara tillgänglig för alla svenskar för att svenska myndigheter använder den också för att nå ut till folk, så är problemet du och inte Twitter, Elon eller myndigheterna.

En privat plattform är inte offentlig i sak. Du har fel. Skaffa ett konto eller ta del av myndighetsinformationen direkt från myndigheterna istället.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fattar ej vad denne man håller på med

Ska ju bli en västerländsk motsvarighet till den kinesiska appen WeChat. ”X, the app for everything”. Får se hur det går… 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Uppdatering: Twitters transformering till X har inletts och tjänsten har sagt farväl till fågeln och anammat den nya logotypen.

Läs hela artikeln här

LOL

Visa signatur

Intel Core i7 12700K | MSI MPG Z690 Edge WIFI DDR4 | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL14 Trident Z RGB | Noctua NH-U12A | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk

all publicitet är bra publicitet eller hur var det

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Så nya URL:en blir X.com. Som han och hans kompisars gamla företag, https://en.wikipedia.org/wiki/X.com. Det företag som många misstar att vara PayPal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får detta som svar
<Uppladdad bildlänk>

Som sagt verkar det vara ip-adressen som leder till "parkeringen". Det står alltså att den har frågat Google också? Jag vet att jag ibland har haft problemet när jag har konfigurerat lokalt på datorn att den har drabbats av minnesförlust när jag flyttat mellan olika nätverk, och därför börjat fråga internetleverantörens i alla fall.

Jag kan som sagt inte få Googles att svara som du fick, vare sig jag frågar 8.8.8.8 eller 8.8.4.4. Inte heller "lyckas" jag hos 1.1.1.1, dvs Cloudflare. Av någon anledning verkar ComHem/Tele2 fortsatt nu ägna sig åt att svara olika lite hipp som happ. Intressant nog dessutom ibland med IPv6 och ibland enbart IPv4, samt med v6-adresser som är samma som från Google, ihop med v4 till GoDaddys parkeringsplats... Det går väl via någon lastbalansering och de olika burkarna verkar inte vara överens. Det kan förstås vara så att du råkar ut för att Google gör samma sak och skickar dina förfrågningar till en burk som inte har hunnit uppdatera sig än.

Permalänk
Medlem

Varför blir så många upprörda över ett namnbyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt verkar det vara ip-adressen som leder till "parkeringen". Det står alltså att den har frågat Google också? Jag vet att jag ibland har haft problemet när jag har konfigurerat lokalt på datorn att den har drabbats av minnesförlust när jag flyttat mellan olika nätverk, och därför börjat fråga internetleverantörens i alla fall.

Jag kan som sagt inte få Googles att svara som du fick, vare sig jag frågar 8.8.8.8 eller 8.8.4.4. Inte heller "lyckas" jag hos 1.1.1.1, dvs Cloudflare. Av någon anledning verkar ComHem/Tele2 fortsatt nu ägna sig åt att svara olika lite hipp som happ. Intressant nog dessutom ibland med IPv6 och ibland enbart IPv4, samt med v6-adresser som är samma som från Google, ihop med v4 till GoDaddys parkeringsplats... Det går väl via någon lastbalansering och de olika burkarna verkar inte vara överens. Det kan förstås vara så att du råkar ut för att Google gör samma sak och skickar dina förfrågningar till en burk som inte har hunnit uppdatera sig än.

Jag skrev bara "nslookup x.com" i cmd. I min routers inställningar har jag ställt in så att den använder Googles DNS servrar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skrev bara "nslookup x.com" i cmd. I min routers inställningar har jag ställt in så att den använder Googles DNS servrar

Det står i fönstret vilken server den frågar, även om du frågar standardservern.

C:\>nslookup x.com 8.8.8.8 Server: dns.google Address: 8.8.8.8 Non-authoritative answer: Name: x.com Addresses: 2606:4700::6812:10d5 2606:4700::6812:11d5 104.18.17.213 104.18.16.213

(Nu frågade jag ju Google manuellt eftersom det inte är inställt på det, men man får motsvarande oavsett.)

felsnavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men skämtar du? Hur kan du klaga på att du inte längre kan lurka runt längre utan inloggat konto? Skaffa ett konto och sätt dig ner igen.

Man ska inte behöva skaffa ett konto bara för att läsa vad folk skriver.
Det enda jag använder Twitter för är för att få reda på om en stream ska vara eller om den kommer skjutas upp något.
Skriver aldrig och har aldrig gjort. Skulle aldrig falla mig i smaken att kräva konto av någon som bara vill ta del av information.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.