Permalänk
Medlem

Temu.com

Någon som har erfarenhet av denna nätbutik? Det är en butik liknande Wish.com och de har mycket som inte verkar vara totalt skräp. Men allt är ju naturligtvis billiga Kinesiska knockoffs precis som på Wish, men jag bryr mig personligen inte alls om deras produkter gör varumärkesintrång eller är piratkopior.

Självklart skulle jag aldrig kunna tänka mig att beställa saker därifrån som man stoppar i munnen, saker som man äter, saker som på nåt sätt appliceras på kroppen, saker som man ska ha i kontakt med livsmedel, saker som är elektroniska eller kläder.

Men utöver dessa kategorier så verkar det finnas mycket användbara saker.

Kundrecensionerna är generellt höga, men jag utgår från att de flesta är fejk. Men även i en tråd på Flashback får de ganska bra betyg. På TrustPilot verkar betygen också vara på en OK nivå och de flesta som lämnat recensioner verkar ha konton som lämnat några omdömen på svenska butiker också, så det stinker inte fejk om de recensionerna iaf.

Så vad tycker Sweclockers användare?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Köper aldrig från såna sidor såvida det inte är extremt nischade saker som kan vara svåra att få tag på annars.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Betala med faktura eller paypal, testa

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köpte en liten radiostyrd bil och andra småsaker. Det är precis som wish eller aliexpress. Grejjerna kom, funkar ok. Leveranstiden var ca 1 vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Köper aldrig från såna sidor såvida det inte är extremt nischade saker som kan vara svåra att få tag på annars.

Har personligen aldrig beställt från såna här sidor tidigare, men håller på att göra om köket och de verkar ha mycket bra smågrejer, typ krokar till städskåpet, hängare till kökshanddukar och hushållsrullar, fogremsor, sophängare, påsförvaring osv osv. Sånt som kostar 15-20 kr och som det inte är nån större grej om det är skräp då man får hem det, men som man sparar mycket pengar på om sakerna duger istället för att betala 50-100 kr i nån vanlig butik.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på Temu ett flertal gånger sedan de lanserades i Sverige och måste säga att det är en helt okej butik överlag. Den största nackdelen med Temu är att en stor del av produkterna de säljer får anses som tillverkat skräp och är av "Wish-kvalitet", men samtidigt finns det många bra produkter om man är villig att chansa lite.

Vad Temu sticker ut med är däremot leveranstiden då denna är väldigt mycket snabbare än för andra kinesiska ÅF, så som Banggood och Aliexpress. De flesta av mina beställningar har skickats inom 24 timmar och har kommit fram inom ca 5-7 dagar. Frakten sker med YunExpress från Kina -> Malmö och därefter tar CityMail oftast över "lastmile"-leveransen inom Sverige.

En grej som är rätt unikt med Temu är att de erbjuder kostnadsfria returer med förbetald frakt hela vägen tillbaka till Kina, men det är oklart hur bra eller dåligt det funkar då jag aldrig känt att jag behövt skicka tillbaka något.

Visa signatur

Main -> AMD Ryzen 5 5800X - Gigabyte B550 Aorus Elite v2 - ZOTAC RTX 3070 AMP HOLO - Corsair LPX 64GB 3200mhz - Kingston NV2 4TB + Kioxia Exceria Plus 1TB - Arch Linux + Windows 11

Permalänk

Fått upp reklam om den där sidan flera gånger via sociala medier och nappat på deras clickbait erbjudanden MEN så fort man öppnar sidan öppnas något jädra snurrhjul där man kan få 10, 50 eller 90% rabatt genom ett knapptryck... Det finns inga seriösa ÅF som har något jackvegashjul för kunder.
BOJKOTTA!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har shoppat lite grejer, kabeldragning/förvaring, småväskor, roliga skyltar osv.
Allt har kommit, ganska fort dessutom och prylarna har varit i nivå med wish och vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Du kan också betala med Klarna vilket för mig är toppen. Dessutom finns det flera svenska sidor som säljer exakt samma produkter med rejält påslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Fått upp reklam om den där sidan flera gånger via sociala medier och nappat på deras clickbait erbjudanden MEN så fort man öppnar sidan öppnas något jädra snurrhjul där man kan få 10, 50 eller 90% rabatt genom ett knapptryck... Det finns inga seriösa ÅF som har något jackvegashjul för kunder.
BOJKOTTA!

Det är så webbutikerna från Kina fungerar, Shein kör samma grej. Det är inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Frugan har beställt lite för mycket därifrån senaste tiden. Men av det jag sett så känns det som skapliga grejer för priset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Hittills så är erfarenheterna klart bättre än aliexpress och wish. Mycket snabbare leverans, hittar inte 128TB bluff-SSD än heller och liknande heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Handlat 2 gånger vardera på några varor för typ en hundralapp, gick utan problem få hem grejerna och ingen tull eller andra avgifter. Att man kunde ta det på klarna var ju sjukt najs och inte köpa grisen i säcken och betala efter man fått sakerna.

Bästa var jag köpte några onear hörlurar från lenovo för typ 26kr, kan inte påstå dom är speciellt dåliga för det priset xD. Lite vattenflaskor blev det och annat sånt som man har råd att lägga ut och inte bli besviken.

Man ska helt enkelt inte ha för höga förväntningar men har man handlat från wish/ali osv så vet man lite vad man kan förvänta sig. Var själv skeptisk första gången jag la en order tidigare men grejerna kom och har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Det blev en beställning med lite enkla grejer för att få en känsla över kvaliteten på det de säljer.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Fått min beställning levererad nu och varorna var över förväntan. Det var iofs inga högrisk-produkter som kläder eller elektronik, sånt borde man nog hålla sig undan, men hängarna och väggkrokarna och pappershållarna och resten som jag beställde till köket håller bra efter att jag försökt bryta och böja lite på dem. Leveranstiden på 12 dagar känns också acceptabel. Ingen frakt och ingen tull tillkom, fick även påsen med varorna levererad till brevlådan. Kommer absolut beställa igen.

Dock måste jag tillägga att innan beställningen var slutförd så var min kundvagn full med grejer för över 3000 kr, la till allting som såg intressant ut. Sen gick jag igenom samtliga varor och läste recensioner från tidigare köpare och när det var klart så hade jag bara kvar varor för runt 300 kr i kundvagnen. 90 procent togs bort pga dåliga recensioner. Så det finns mycket skräp där.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

La en beställning på lite smycken får se vad det är för kvalite.

Permalänk
Medlem

Handlat därifrån för ett par tusen.
Köpt prylar som jag känner till vad det är.
Billigare än Aliexpress och utan tillkommande frakt.
Snabb leverans, ungefär 7-10 dagar med Earlybird, DHL eller PostNord.

Få se hur länge det gäller, vill väl etablera sig tänker jag.

Permalänk

Trustpilot

Väldigt mycket falska recensioner på TRUSTPILOT.De tar bor recensioner som är lite kritiska. Dom har satsat hårt på marknadsföringen och skulle aldrig köpa något från denna sajt .
Temu.com verkar vara en sida som lockar med de bästa priserna men skulle aldrig handla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

La en beställning på lite smycken får se vad det är för kvalite.

Var försiktig då vissa smycken har visat sig innehålla otillåtna ämnen och t.o.m. varit radioaktiva

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Var försiktig då vissa smycken har visat sig innehålla otillåtna ämnen och t.o.m. varit radioaktiva

Tackar.
Det e några silver smycken så det hoppas jag inte är nått rdioaktivt.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Tackar.
Det e några silver smycken så det hoppas jag inte är nått rdioaktivt.

Beror väl på vad de blandat i silvret... du kan blanda i princip vilka tungmetaller som helst i silver utan att det påverkar utseendet något nämnvärt att det ser konstigt ut.

Gissar att det är vanligt fulsilver du köpt minns inte faktiska namnet på det men inte ovanligt att det kan innehålla lite allt möjligt iom att det utvinns ur gamla kretskort och grejer som har silver i sig men även div andra metaller

I övrigt vad jag förstått så är det väl som wish innan alla scamsäljare dök upp på wish så är väl bara en tidsfråga så börjar samma scam produkter och dåliga piratkopior cirkulera där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDamm:

Väldigt mycket falska recensioner på TRUSTPILOT.De tar bor recensioner som är lite kritiska. Dom har satsat hårt på marknadsföringen och skulle aldrig köpa något från denna sajt .
Temu.com verkar vara en sida som lockar med de bästa priserna men skulle aldrig handla där.

Kanske arga konkurrenter ? xD har köpt 2 gånger inget att klaga på hitills.. sparade massa pengar

Permalänk
Medlem

aliexpress is the shit tullat momsat o klart...
bäst när man behöver en mojängmakapär som inte finns i sverige

Visa signatur
Permalänk

Smyckena kom hem på ca 2 veckor.
Otroligt fina smycken i silver,
en vara kunde jag prismatcha och fick tillbaka 50kr direkt i appen.
Överaskande förvånad av kvalitén.

Får la se om man blir radioaktiv bara

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt hård sågning av Temu och ffa deras app här:
https://grizzlyreports.com/we-believe-pdd-is-a-dying-fraudule...

Citat:

TEMU app software has the full array of characteristics of the most aggressive forms of malware /spyware.
We strongly suspect that TEMU is already, or intends to, illegally sell stolen data from Western country customers to sustain a business model that is otherwise doomed for failure.

Artikeln är väldigt lång och har rätt många länkar till källor, citat från kända säkerhetsexperter med mera.
Andra halvan pratar mer om företaget bakom.

Jag skulle verkligen inte handla från Temu efter att ha läst detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Extremt hård sågning av Temu och ffa deras app här:
https://grizzlyreports.com/we-believe-pdd-is-a-dying-fraudule...

<Uppladdad bildlänk>

Artikeln är väldigt lång och har rätt många länkar till källor, citat från kända säkerhetsexperter med mera.
Andra halvan pratar mer om företaget bakom.

Jag skulle verkligen inte handla från Temu efter att ha läst detta.

Intressant.
Rätt övertygad alla spionerar på alla och säljer information utan ens vetenskap hela tiden.
Tror bara man är relativt safe med en nokia 3310 i handen

Permalänk
Medlem

Finns en del på nätet som påstår att deras kort blivit kapade efter att ha handlat på temu så var försiktiga! Som alltid dåra.

Permalänk
Medlem

Gjorde en testbeställning innan jag läste om tvivelaktigheterna.
Grejerna kom igår och kvalitén var långt över förväntan, dock ingen elektronik utan en tarp och två mindre vikbara vedspisar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips gjorde en skoj-video om det där du kan få ett humm om hur produkterna är.

https://www.youtube.com/watch?v=jCuEBVbmPcA&t=1002s

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Gjorde en testbeställning innan jag läste om tvivelaktigheterna.
Grejerna kom igår och kvalitén var långt över förväntan, dock ingen elektronik utan en tarp och två mindre vikbara vedspisar.

Har du länk till tarpen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."