Intels Downfall-fix sänker prestandan rejält

Permalänk
Melding Plague

Intels Downfall-fix sänker prestandan rejält

Tester visar att den som väljer att aktivera Intels fix för den nyupptäckta säkerhetsbristen Downfall kan åka på en rejäl prestandasänkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ingen nådig nedgradering! Ska bli intressant att se hur prestandatester från flera ser ut efter uppdateringarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Uppdateringarna är inte obligatoriska och Microsoft har lagt till inställningar i Windows för att avaktivera åtgärderna för de som hellre behåller maximal prestanda.

Och hur hittar man dessa så man inte åkt på nedgraderingen av misstag?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Någon som vet vilket KB nummer det är på denna?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med återtest efter alla dessa fixar, kanske Bulldozer faktiskt var bättre tillslut ändå?

Permalänk
Medlem

Har inte tidigare problem haft liknande prestandafall? Varför är just denna uppdatering frivillig?

Har inte hört talas om "frivilliga" uppdateringar tidigare, varken för Windows eller Linux.

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara sämre prestanda när det kommer till AVX-512 GATHER.

"As covered in yesterday's articles around Downfall, the microcode-based security mitigation can impact the performance of software relying on AVX2/AVX-512 GATHER instructions if gather is being used in an application's hot code path. Unlike many of the past CPU security vulnerability mitigations where the performance impact was for workloads with lots of I/O or other user-space and kernel interactions, with the Downfall mitigation it can impair entirely user-space bound software if there is enough VGATHER* instruction use.

Intel has reported up to 50% performance penalties in extreme cases but from my testing over the past day it thankfully has tended to be less than that but still significant. It's also important to reiterate that it's for GATHER use and not just AVX2/AVX-512 in general as well as the latest Intel client/server CPUs not being vulnerable to Downfall"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har inte tidigare problem haft liknande prestandafall? Varför är just denna uppdatering frivillig?

Har inte hört talas om "frivilliga" uppdateringar tidigare, varken för Windows eller Linux.

Alla är frivilliga på Linux, bara att lägga till

mitigations=off

till kernel boot options.

Vill man stänga av/slå på enskilda får man grotta ner sig lite i dokumentationen: https://docs.kernel.org/admin-guide/hw-vuln/index.html

Permalänk
Medlem

Snart sitter vi alla på 386:or igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har inte tidigare problem haft liknande prestandafall? Varför är just denna uppdatering frivillig?

Har inte hört talas om "frivilliga" uppdateringar tidigare, varken för Windows eller Linux.

Även skydden mot Spectre och Meltdown kan stängas av i Windows om man vill senaste jag kollade. Det är så jag tolkade att det kommer att vara även i detta fall, inte att uppdateringen i sig är frivillig.

Windows har ofta frivilliga uppdateringar, även om många av dem förr eller senare inkluderas i uppdateringar som rullas ut till alla. Det finns dock vissa uppdateringar som aldrig rullas ut brett, något jag stött på historiskt åtminstone.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur ska då prestanda testas? Ska fixarna vara av eller på? God ses har väl hittills varit att följa standardinställningarna och tillverkarnas rekommendationen.

Om man testar med det påslaget
så kommer folk gnälla för att testerna inte är verklighetstrogna, och testar man med det avslaget kommer folk anklaga sidan för att gynna AMD.

Så detta blir ingen rolig nöt för branschen att knäcka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Uppdateringarna är inte obligatoriska och Microsoft har lagt till inställningar i Windows för att avaktivera åtgärderna för de som hellre behåller maximal prestanda.

Och hur hittar man dessa så man inte åkt på nedgraderingen av misstag?

Allt jag kan hitta är

"Intel is continuing to work with Microsoft* to provide a mechanism in Windows OS kernel which will provide customers with a choice to disable the mitigation for the GDS vulnerability in specific situations. This will be updated in an upcoming release. "
https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/articles/technical/software-security-guidance/technical-documentation/gather-data-sampling.html#inpage-nav-2-2-1

Så om det finns mer info om hur man stänger av det skulle det vara toppen.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jaha, nu igen.

Det är nästan så man börjar hänge sig åt konspirationsteorier. Ett sätt att planera åldrande kunde vara att bygga in buggar, låta någon upptäcka dem vid lämplig tidpunkt, och släppa prestandadödande fixar som ger kunderna incitament att köpa ny hårdvara tidigare än de tänkt. Är man tillräckligt dominant inom önskade marknadssegment, och den enda verkliga konkurrenten har samma sorts problem, kunde det vara en vinstaffär. Praktiskt att det man har på marknaden nu inte är drabbat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Här kan man tänka sig att det kan finnas ett intresse att veta mer hur man gör för att avaktivera det samt vilka KB:n det gäller. Att det läggs med i artikeln i form av länk till lämplig/bra info sparar tid för många att söka själva.

Permalänk
Avstängd

Kommer Sweclockers att uppdatera alla sina speltester nu? Ha gärna med uppdaterade AMD drivrutiner för deras grafikkort, de har fått rätt så bra prestandaskjuts de senaste gångerna.

Jag har en Gen 10 i5 i min laptop, hur skippar jag detta skydd?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Kommer Sweclockers att uppdatera alla sina speltester nu? Ha gärna med uppdaterade AMD drivrutiner för deras grafikkort, de har fått rätt så bra prestandaskjuts de senaste gångerna.

Jag har en Gen 10 i5 i min laptop, hur skippar jag detta skydd?

Det här drabbar som tidigare nämnts bara mjukvara som använder en specifik AVX2/AVX-512-instruktion på ett prestandakritiskt sätt, så främst mjukvara för AI och 3D-rendering.

Det är alltså ingen generell prestandaförsämring utan Phoronix test tar bara upp de värsta fallen de hittat. Spel påverkas troligtvis inte alls, så att göra om alla speltesterna lär vara rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Snart sitter vi alla på 386:or igen.

Out-of-order execution var bara en fluga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jaha, nu igen.

Det är nästan så man börjar hänge sig åt konspirationsteorier. Ett sätt att planera åldrande kunde vara att bygga in buggar, låta någon upptäcka dem vid lämplig tidpunkt, och släppa prestandadödande fixar som ger kunderna incitament att köpa ny hårdvara tidigare än de tänkt. Är man tillräckligt dominant inom önskade marknadssegment, och den enda verkliga konkurrenten har samma sorts problem, kunde det vara en vinstaffär. Praktiskt att det man har på marknaden nu inte är drabbat.

https://www.intel.com/content/www/us/en/security-center/bug-b...

Upptäckta hårdvarubuggar ger intel som mest pengar för. De älskar sådana!

Upptäcker du något i Raptor Lake (vilket tar sin tid att finna) så är det lugnt, för det ska ju ändå hållas hemligt under ett år, medan de fortfarande säljer produkten, och sen kan man tillkännage problemen i samband med att det finns något nyare för den snopne kunden att köpa.

Fasen, man kanske ska köpa på sig lite fler aktier inom kategorin teknik-oligopol.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

https://www.intel.com/content/www/us/en/security-center/bug-b...

Upptäckta hårdvarubuggar ger intel som mest pengar för. De älskar sådana!

Upptäcker du något i Raptor Lake (vilket tar sin tid att finna) så är det lugnt, för det ska ju ändå hållas hemligt under ett år, medan de fortfarande säljer produkten, och sen kan man tillkännage problemen i samband med att det finns något nyare för den snopne kunden att köpa.

Fasen, man kanske ska köpa på sig lite fler aktier inom kategorin teknik-oligopol.

Hehe, jo, men då ska ju den som hittar buggen anmäla den till programmet.

Men visst, de betalar ju bra. Må ha vissa idealistiska idéer när det kommer till det där med information wants to be free, men de är knappast skita-i-100k-USD-starka, särskilt så när de enda det i praktiken skulle gagna att släppa en sådan exploit är diverse kriminellt pack. Gissar att jag som vanlig löneslav inte är särskilt ensam om den saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Uppdateringarna är inte obligatoriska och Microsoft har lagt till inställningar i Windows för att avaktivera åtgärderna för de som hellre behåller maximal prestanda." Var finns dessa inställningar?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Allt jag kan hitta är

"Intel is continuing to work with Microsoft* to provide a mechanism in Windows OS kernel which will provide customers with a choice to disable the mitigation for the GDS vulnerability in specific situations. This will be updated in an upcoming release. "
https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/articles/technical/software-security-guidance/technical-documentation/gather-data-sampling.html#inpage-nav-2-2-1

Så om det finns mer info om hur man stänger av det skulle det vara toppen.

Ok, tack. Då får man väl ta det som att inget är plats ännu...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Out-of-order execution var bara en fluga.

Raspberry Pi generation 1-3 har in-order execution.
Fint att de är inkompatibla med många säkerhetsbrister.

Men så är prestandan inte så hög ändå.
Pi Model 3B och 3B+ är betydligt snabbare än första generationen Pi.
Men knappast några prestandamonster ändå.
(Har inte provat Pi 2)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Upptäcker du något i Raptor Lake (vilket tar sin tid att finna) så är det lugnt, för det ska ju ändå hållas hemligt under ett år, medan de fortfarande säljer produkten, och sen kan man tillkännage problemen i samband med att det finns något nyare för den snopne kunden att köpa.

Ett år? 90 dagar är det brukliga inom den här industrin, så att CPU-tillverkaren/na ska kunna hinna utveckla motgift mot attacken. Om mer än 90 dagar passerat utan motgift är det vanliga förfarandet att publicera dokumentation över, eller rent utav en full-lödig exploatering av buggen för att sätta eld under baken på processorjättarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även skydden mot Spectre och Meltdown kan stängas av i Windows om man vill senaste jag kollade. Det är så jag tolkade att det kommer att vara även i detta fall, inte att uppdateringen i sig är frivillig.

Windows har ofta frivilliga uppdateringar, även om många av dem förr eller senare inkluderas i uppdateringar som rullas ut till alla. Det finns dock vissa uppdateringar som aldrig rullas ut brett, något jag stött på historiskt åtminstone.

Fast då är frågan om det är så vettigt ens ur prestandasynpunkt att göra det för senare generationer av Intel som har inbyggt hårdvaruskydd för större delen av Specre/Meltdown o andra likanande hot.
Såg det här testet angående Raptor Lakes prestandavinst om mitigation stängdes av i Linux:

https://www.phoronix.com/review/raptor-lake-mitigations/4

0.4% förlust med mitigations på alltså.
Och mestadels då bara vid serverbelastningar...

Ingen vits att stänga av i Linux och förmodligen meningslöst i Windows också. Just för dom hoten alltså.
I alla fall om man sitter på någon av de senaste Intelprocessorerna. (Dom började väl gradvis införa hårdvaruskydd från och med 9th gen serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast då är frågan om det är så vettigt ens ur prestandasynpunkt att göra det för senare generationer av Intel som har inbyggt hårdvaruskydd för större delen av Specre/Meltdown o andra likanande hot. [...]

Nej, på senare generationer finns det mig veterligen ingen anledning att aktivt stänga av skydden, vilket även testerna de refererar till visar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

"Uppdateringarna är inte obligatoriska och Microsoft har lagt till inställningar i Windows för att avaktivera åtgärderna för de som hellre behåller maximal prestanda." Var finns dessa inställningar?

Det undrar jag med .

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnne39:

Det undrar jag med .

I en framtida Windowsversion, förmodligen.

Vet inte i vilken utsträckning folk har den nya mikrokodversionen, den distribueras väl knappast med Windows ännu, så det är väl isf via en UEFI-uppdatering som man skulle kunna ha den i dagsläget. (Och tills man faktiskt har den så spelar det ju ingen direkt roll hur man styr detta i Windows)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu har microsoft lagt upp en artikel som beskriver hur man stänger av fixen:

https://prod.support.services.microsoft.com/en-us/topic/kb502...

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro