Whatsapp jobbar på integration med andra plattformar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

E2E handlar inte om det. Dina meddelanden är krypterade när de åker mellan avsändare och mottagare.

Jovisst, men det som citerades var bland annat "dvs ingen annan kan läsa meddelandena". Whatsapp, och dess utvecklare, har fortfarande tillgång till meddelandet även om de inte kan läsa av paketen som skickas. De kan lika gärna stoppa in kod på klienterna som läser av allt. Om du inte litar på Meta så gör inte E2E hos Whatsapp någon direkt skillnad.

Hm... Det skulle kanske kunna vara möjligheten att någon reverse engineerar Whatsapp-klienten och hittar den snokande koden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jovisst, men det som citerades var bland annat "dvs ingen annan kan läsa meddelandena". Whatsapp, och dess utvecklare, har fortfarande tillgång till meddelandet även om de inte kan läsa av paketen som skickas. De kan lika gärna stoppa in kod på klienterna som läser av allt. Om du inte litar på Meta så gör inte E2E hos Whatsapp någon direkt skillnad.

Hm... Det skulle kanske kunna vara möjligheten att någon reverse engineerar Whatsapp-klienten och hittar den snokande koden då.

Men om du är orolig för att Meta ska läsa av dina krypterade meddelanden trots att du inte har gett tillåtelse via operativsystemet så är du väl glad över att Signal kan läsa av dina krypterade meddelanden?

Det är ju hela poängen här.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men om du är orolig för att Meta ska läsa av dina krypterade meddelanden trots att du inte har gett tillåtelse via operativsystemet så är du väl glad över att Signal kan läsa av dina krypterade meddelanden?

Det är ju hela poängen här.

Um... Ja. Jag vet inte, det här blir nog lite väl teoretiskt egentligen. My bad. E2E kryptering skyddar mot aktörer utanför telefonen. Men E2E i WhatsApp skyddar inte jättemycket mot att Meta avlyssnar. Precis som att det inte skyddar mot att Google avlyssnar WhatsApp-meddelanden på en Pixel-telefon.

Jag är osäker på om det var hit jag tänkte att diskussionen skulle leda, det blev förvirrat nu. Ursäkta igen! Jag backar ur.