IT-certifikat hur gör ni?

Permalänk

IT-certifikat hur gör ni?

Man behöver ha diverse olika IT-certifikat av olika anledningar och dessa behöver sedan förnyas.
Det kan vara att kund kräver att man har olika certifikat för att man ska få jobbet. Eller att man för att man direkt ska få third eller fourth line support med ens frågor. (t.ex. skippa svenska supporten och mer maila utvecklarna) Det kan även vara att man får superbra rabatt på produkter etc.
Listan med positiva saker går göra väldigt lång. Och för att fixa dessa certifikat så ska man göra olika prov, vissa certifikat är det väldigt många prov för.

Nu till problemet. Säg att man t.ex. behöver ha certifikatet AZ-305: Azure Solutions Architect Expert. Och man som de flesta vet mycket väl vad Azure är. Men kravet för att klara detta certifikat är lite högre än så. Det innebär fruktansvärt mycket pluggande och kämpande på ens fritid. Man fixar det en gång, men problemet återkommer hela tiden då nya certifikat ständigt krävs..

Jag är då nyfiken på hur ni andra gör? Struntar ni i att ta dessa certifikat för saker som ni egentligen inte jobbar med? Jag sitter nu själv och råpluggar varenda helg för att klara fler certifikat, sedan tittar jag ut genom mitt fönster ser jag grannar med vanliga jobb festar och man undrar vad man valde för yrke?
*edit*
Min bild som säkert är skev. Är att många i Usa, Asien, Indien kämpar med dessa certifikat. Det är bara se på youtube där de lägger ut videos om det. Men i sverige så är attityden mer att de vill göra allt på arbetstid.

Permalänk
Medlem

Hur/var kommer man till 3rd/4th line eller får rabatter med ett certifikat?

Jag har personligen inte tagit några certifikat, men jag har några gånger övervägt att fråga chef om att ta något relaterat till arbetsuppgifter som kompetensutveckling genom jobbet.

Tror inte jag hade pallat ta något certifikat bara för att det kanske skulle bli aktuellt att vara till nytta i framtiden bara för att någon ber mig ha det.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Tagit 3 cert som jag sedan inte haft användning för. Så nuförtiden skiter jag i det, erfarenhet är viktigare i det område jag jobbar inom. Råplugga för ett cert på helgen skulle inte falla mig in, då får arbetsgivaren betala för min tid.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Hur/var kommer man till 3rd/4th line eller får rabatter med ett certifikat?

Vissa produkttillverkare har egna certifikat för deras produkter. De vill att utvecklarna bara ska få frågor från mer teknisk kunniga personer och den vanliga supporten ska ta de lättare frågorna.
Rabatter handlar det ofta om partnerskap, där man för partnerskapet behöver ha ett visst antal certifierade. Rabatten kan kanske vara 20%, kostar mjukvaran 1 miljon, så blir det lite pengar att spara. Speciellt om man ofta köper denna mjukvara till kunder.

Varför vissa tillverkare gynnar de med certifikat så det finns även en viss inlåsningseffekt. Större mjukvaruutvecklare vill att deras kunder ska lära sig de nya funktionerna och råplugga på dessa. Detta gör det lite kostsamt att välja en annan produkt.

Skrivet av Baxtex:

Tagit 3 cert som jag sedan inte haft användning för. Så nuförtiden skiter jag i det, erfarenhet är viktigare i det område jag jobbar inom. Råplugga för ett cert på helgen skulle inte falla mig in, då får arbetsgivaren betala för min tid.

Ja problemet är även certifikaten går ut och man ska förnya dem hela tiden, vafan tror de att man ej har ett liv utanför jobbet eller?
Min åsikt kring certifikat är att de bevisar att man någon gång har råpluggat som en idiot på ett eller flera prov och man var då så duktig så man klarade provet. Så mycket mer slutsatser än detta kan man dra.
Jag själv har 10år gamla certifikat för saker som jag ej har rört på 10år och jag kan idag typ inte ett skit inom dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man behöver ha diverse olika IT-certifikat av olika anledningar och dessa behöver sedan förnyas.
Det kan vara att kund kräver att man har olika certifikat för att man ska få jobbet. Eller att man för att man direkt ska få third eller fourth line support med ens frågor. (t.ex. skippa svenska supporten och mer maila utvecklarna) Det kan även vara att man får superbra rabatt på produkter etc.
Listan med positiva saker går göra väldigt lång. Och för att fixa dessa certifikat så ska man göra olika prov, vissa certifikat är det väldigt många prov för.

Nu till problemet. Säg att man t,ex, behöver ha certifikatet AZ-305: Azure Solutions Architect Expert. Och man som de flesta vet mycket väl vad Azure är. Men kravet för att klara detta certifikat är lite högre än så. Det innebär fruktansvärt mycket pluggande och kämpande på ens fritid. Man fixar det en gång, men problemet återkommer hela tiden då nya certifikat ständigt krävs..

Jag är då nyfiken på hur ni andra gör? Struntar ni i att ta dessa certifikat för saker som ni egentligen inte jobbar med? Jag sitter nu själv och råpluggar varenda helg för att klara fler certifikat, sedan tittar jag ut genom mitt fönster ser jag grannar med vanliga jobb festar och man undrar vad man valde för yrke?
*edit*
Min bild som säkert är skev. Är att många i Usa, Asien, Indien kämpar med dessa certifikat. Det är bara se på youtube där de lägger ut videos om det. Men i sverige så är attityden mer att de vill göra allt på arbetstid.

Problemet är att certifikat inte är allt, bara för att du har ett certifikat så betyder det inte att du vet best practice eller har hands on erfarenhet.
Jobbar man med sakerna så är det ofta enkelt att ta certen, dvs det blir minimalt med studie. Det är ofta folk som har råpluggat cert utan hands on erfarenhet kommer ut och det visar sig att personen inte alls är så duktig som man tror.
När man söker jobb / uppdrag så har man oftast ett CV med genomförda uppdrag etc. Sen är det ju en fördel om du har cert och uppdrag i bagaget.

Enligt mig är det bättre att fokusera på att få erfarenhet och ett CV.

Permalänk
Medlem

Jag har inte speciellt många cert, men dom jag har (Jamf 200, 300 och 400) har min arbetsgivare bekostat, och det är veckolånga utbildningar som har gjorts på arbetstid.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Problemet är att certifikat inte är allt, bara för att du har ett certifikat så betyder det inte att du vet best practice eller har hands on erfarenhet.
Jobbar man med sakerna så är det ofta enkelt att ta certen, dvs det blir minimalt med studie. Det är ofta folk som har råpluggat cert utan hands on erfarenhet kommer ut och det visar sig att personen inte alls är så duktig som man tror.
När man söker jobb / uppdrag så har man oftast ett CV med genomförda uppdrag etc. Sen är det ju en fördel om du har cert och uppdrag i bagaget.

Jag instämmer helt. Även om vissa certifikat är så svåra så man måste råplugga. -Det kvittar om man har jobbat i området i över 10år, man lär inte ha stött på de problem som nämns på proven ändå.

Problemet i mitt fall är att jag alltför ofta måste ta certifikat som är gjorda för personer som nästan enbart jobbar med produkten/området. Det blir extremt mycket pluggande i mitt fall, självklart lär man sig saker som man sedan glömmer för man efteråt inte kommer att jobba med detta. Egentligen skiljer det sig inte så mycket från högskolan. Man läser även där kurser och glömmer dem.

CV med kunder som referenser är alltid bra. Men jag ser så ofta de även har certifikatprov och den enkla anledningen att det är en sådan enkel koll. Kunder är mer flummigt och otydligt.

Permalänk
Medlem

Visste inte att IT krävde det. Inom branschen jag pluggar till nu måste man ta det vart 5e för att få jobba med det men det är lite skillnad när man jobbar med saker som är potentiellt dödliga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är på gott och ont. Fördelen är att man har rätt goda möjligheter att avancera som tekniker genom att ta certifikat, det har t.ex. varit helt avgörande för min karriär. Nackdelen är lite som du säger att hur absurt det än må vara att behöva plugga på fritiden så är det lite så verkligheten ser ut. När vi pratar tyngre certifieringar så brukar det lösa sig genom att individerna som ger sig på dessa genuint tycker om att grotta ner sig i saker och ting vilket gör pluggandet mindre hemskt. Det brukar nästan sluta med att plugga och fortsätta ta nya certifieringar blir lite av ens hobby.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer helt. Även om vissa certifikat är så svåra så man måste råplugga. -Det kvittar om man har jobbat i området i över 10år, man lär inte ha stött på de problem som nämns på proven ändå.

Problemet i mitt fall är att jag alltför ofta måste ta certifikat som är gjorda för personer som nästan enbart jobbar med produkten/området. Det blir extremt mycket pluggande i mitt fall, självklart lär man sig saker som man sedan glömmer för man efteråt kommer jobba med det. Egentligen skiljer det sig inte så mycket från högskolan. Man läser även där kurser och glömmer dem.

CV med kunder som referenser är alltid bra. Men jag ser så ofta de även har certifikatprov och den enkla anledningen att det är en sådan enkel koll. Kunder är mer flummigt och otydligt.

Vilka typ av cert måste du ta i ditt fall?
Aldrig varit med om certifikatprov under mina år som konsult eller har hört om det. Men kanske är annat område än Microsoft, ibland kan man ha en teknisk intervju.

Permalänk
Medlem

Haft några cert som utgått för flera år sedan, aldrig behövt några.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Vilka typ av cert måste du ta i ditt fall?
Aldrig varit med om certifikatprov under mina år som konsult eller har hört om det. Men kanske är annat område än Microsoft, ibland kan man ha en teknisk intervju.

T.ex. om ditt företag vill bli Guldpartner till Microsoft och få köpa billigare Microsoftlicenser så är det en drös certifikat som flera anställda behöver ta. Alla dessa arbetare som tar dessa certifikat sitter inte precis hela dagarna med dessa Microsoftprodukter utan det är mer en produkt som man också använder.

Jag ser det lite som att de flesta utvecklarna grejar lite med nätverk, det betyder inte att Ciscos CCNA och CCNP är lätt att ta. Visst kan vi lite nätverk och visst har vi nytta av kunskapen man får, men för de flesta är det milt sagt ett j-vla råpluggande utan dess like att ta dem på fritiden när man är en vanlig systemutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

T.ex. om ditt företag vill bli Guldpartner till Microsoft och få köpa billigare Microsoftlicenser så är det en drös certifikat som flera anställda behöver ta. Alla dessa arbetare som tar dessa certifikat sitter inte precis hela dagarna med dessa Microsoftprodukter utan det är mer en produkt som man också använder.

Jag ser det lite som att de flesta utvecklarna grejar lite med nätverk, det betyder inte att Ciscos CCNA och CCNP är lätt att ta. Visst kan vi lite närverk och visst har vi nytta av kunskapen man får, men för de flesta är det milt sagt ett j-vla råpluggande utan dess like att ta dem på fritiden när man är en vanlig systemutvecklare.

Guldpartner finns inte längre. Så det blir svårt att få.

Citat:

From 3rd October 2022, Gold and Silver competency accreditations will no longer be used, though you’ll likely still see them around for the next few months as partners update their materials, but they’re gradually being phased out to be replaced with the new competencies for qualifying partners. Thereafter, the new MCPP model provides two qualifying levels.

Fast hur ofta har du nyttjat dem förutom i partner sammanhang, sen behöver man inte ta inom alla områden. https://learn.microsoft.com/en-us/partner-center/solutions-pa...

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Guldpartner finns inte längre. Så det blir svårt att få.
Fast hur ofta har du nyttjat dem förutom i partner sammanhang, sen behöver man inte ta inom alla områden. https://learn.microsoft.com/en-us/partner-center/solutions-pa...

Same shit, new name. För att få rabatt inom detta program så kan ett visst antal ta certifikat, sedan lite annat som man måste sälja för en viss summa.

På frågan så har jag inte använt mina Microsoft certifikat för mer än Guldpartnerskap till Microsoft och sedan i CV. Microsoft är dock bara en utfärdare av certifikat och jag tar för andra företag, där företaget får rabatt vid varje köp, jag slipper first line support osv. Problemet är att det tar tid att ta dessa certifikat.

Det känns som om folk inom andra yrken absolut inte skulle göra något på sin fritid. Och det känns för övrigt att det inom sverige till stor grad är samma inom systemutvecklare, men att folk i t.ex. Indien pluggar som en galning på fritiden. Min uppfattning baserat på alla indier som gör utbildningsvideos för certifikaten på youtube och andra ställen. Kanske är indier mer flitig på att göra dessa videoklipp, jag vet inte. Det kan även vara att arbetskostnaden är så hög i västvärlden så vi jobbar istället.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en del licenser i mitt arbete så de har jag helt enkelt sett till att plugga och examineras till på arbetstid

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk

Jag har inte någon motivation gällande att försöka plugga om jag inte har ett mål. Så därav så har jag tagit några cert, mest också för att kunna förstå teorin bakom produkten, inte bara "såhär gör man" utan också "varför ska man göra såhär och inte sådär".

Skrivet av macmann1:

Jag har inte speciellt många cert, men dom jag har (Jamf 200, 300 och 400) har min arbetsgivare bekostat, och det är veckolånga utbildningar som har gjorts på arbetstid.

Nu hijackar jag lite tråden, men jag har funderat på Jamf 200 då jag hanterar en del Apple-produkter i mitt arbetsliv, och det kommer blir mer (vi kör också Jamf som MDM-lösning). Skulle du säga att det är värt den tiden? Har det hjälpt dig något i ditt arbetsliv (högre lön, mer spännande arbetsuppgifter osv)?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Aldrig tagit, aldrig behövt. Vill min arbetsgivare att jag ska ha ett cert får det bli på arbetstid, ty det är då jag arbetar. Jag fortbildar mig på min fritid av eget intresse och det kan komma till användning på jobbet, men att jobba gratis för någon jag är anställd hos slutade jag med rätt så snart i mitt yrkesliv.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Cert? Eller så köper man sig fri SLA som tar dig direkt till vilken nivå av support som helst går att skriva. Kostar bara lite extra, eller att man är en stor kund.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har ett cert och det tog jag för att jag fick göra provet remote, vi har heller inga krav på att cert ska skrivas när man gått kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns som om folk inom andra yrken absolut inte skulle göra något på sin fritid. Och det känns för övrigt att det inom sverige till stor grad är samma inom systemutvecklare, men att folk i t.ex. Indien pluggar som en galning på fritiden. Min uppfattning baserat på alla indier som gör utbildningsvideos för certifikaten på youtube och andra ställen.

Man är generellt mer beredd att lägga ner tiden utanför sverige det är sant, men de pluggar in allt som plugghästar utan att en susning om hur de ska tillämpa vad de lärt sig så värdet blir lågt ändå i slutändan.

För att svara på din ursprungliga fråga så på tiden jag var anställd så pluggade jag på arbetstid utnyttjade dötid, tog 30 minuter eller en timme här och där när det ändå var lugnt. Numer är jag egen, så nu blir det förstås på fritiden och enbart fokus på sådana cert jag vet/tror underlättar för mig att få nya uppdrag så då är det lätt att motivera mig själv.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Jag har inte någon motivation gällande att försöka plugga om jag inte har ett mål. Så därav så har jag tagit några cert, mest också för att kunna förstå teorin bakom produkten, inte bara "såhär gör man" utan också "varför ska man göra såhär och inte sådär".

Nu hijackar jag lite tråden, men jag har funderat på Jamf 200 då jag hanterar en del Apple-produkter i mitt arbetsliv, och det kommer blir mer (vi kör också Jamf som MDM-lösning). Skulle du säga att det är värt den tiden? Har det hjälpt dig något i ditt arbetsliv (högre lön, mer spännande arbetsuppgifter osv)?

Jag skulle säga att Jamf 200 är värd att ta om inte annat för att få ta 300 och 400, speciellt 400 tyckte jag var rolig.

Jamf 200 tog jag när jag satt som supporttekniker och var en del av dom som hanterade instansen, sedan fick jag chansen att gå över som sysadmin och nu är vår Jamf-instans ett av mina ansvarsområden. Jag tog 300 och 400 flera år efter 200, dvs i min nuvarande roll. Skulle väl inte säga att det var certens förtjänst, men jag har ändå fått ett par jobberbjudanden inom klientmanagering, men det är nog snarare 400 som ger en edge där, 200 är trots allt väldigt basic.

Kan du få ett training pass betalt av arbetsgivaren, kör igenom allihop. Om du ska betala själv däremot vettetusan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag skulle säga att Jamf 200 är värd att ta om inte annat för att få ta 300 och 400, speciellt 400 tyckte jag var rolig.

Jamf 200 tog jag när jag satt som supporttekniker och var en del av dom som hanterade instansen, sedan fick jag chansen att gå över som sysadmin och nu är vår Jamf-instans ett av mina ansvarsområden. Jag tog 300 och 400 flera år efter 200, dvs i min nuvarande roll. Skulle väl inte säga att det var certens förtjänst, men jag har ändå fått ett par jobberbjudanden inom klientmanagering, men det är nog snarare 400 som ger en edge där, 200 är trots allt väldigt basic.

Kan du få ett training pass betalt av arbetsgivaren, kör igenom allihop. Om du ska betala själv däremot vettetusan.

Jamf 200 kanske är värt att kolla på då. Dock får jag betala i princip allting själv ur egen ficka i dagsläget, så det blir troligtvis inte hos den här arbetsgivaren. Jag kollade på 400 och det verkar inte som att det är något om just Apples ramverk och "såhär gör du för att registrera en enhet med Configurator i ABM/ASM", utan mer om hur man använder Jamf till max med deras API:er?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Om jobbet vill att jag skall ha cert så innebär det plugg på arbetstid samt betalda prover.
Det är vad vi kör just nu.

Tex skall vi bli Cisco Diamond och Microsoft Diamond och då krävs X antal certs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Jamf 200 kanske är värt att kolla på då. Dock får jag betala i princip allting själv ur egen ficka i dagsläget, så det blir troligtvis inte hos den här arbetsgivaren. Jag kollade på 400 och det verkar inte som att det är något om just Apples ramverk och "såhär gör du för att registrera en enhet med Configurator i ABM/ASM", utan mer om hur man använder Jamf till max med deras API:er?

Jo 400 är dels för API, men även bash-scripting överlag (för att kunna använda APIet). En del genomgång av, förvisso ganska basic, scriptande såsom for-loops, if-satser, regex osv. Jag tyckte den var väldigt rolig, men jag kunde redan det mesta. Men nej jag skulle inte säga att det är Apple-saker på det sättet, det mesta sånt var nog 200, eventuellt lite 300. Det fanns ett avsnitt om certifikat på 400 förvisso men det var inte så mycket om det.

Men ja, det beror på vilken roll du har och i vilken utsträckning du ska jobba med Jamf. Kör du hela flödet från ASM/ABM > prestage > enrollment script och inställningar så är det ju mer givande att ta kurser över 200 än om du bara ska ha en förståelse för jamf och dess inverkan på datorerna så du kan ge support.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jo 400 är dels för API, men även bash-scripting överlag (för att kunna använda APIet). En del genomgång av, förvisso ganska basic, scriptande såsom for-loops, if-satser, regex osv. Jag tyckte den var väldigt rolig, men jag kunde redan det mesta. Men nej jag skulle inte säga att det är Apple-saker på det sättet, det mesta sånt var nog 200, eventuellt lite 300. Det fanns ett avsnitt om certifikat på 400 förvisso men det var inte så mycket om det.

Men ja, det beror på vilken roll du har och i vilken utsträckning du ska jobba med Jamf. Kör du hela flödet från ASM/ABM > prestage > enrollment script och inställningar så är det ju mer givande att ta kurser över 200 än om du bara ska ha en förståelse för jamf och dess inverkan på datorerna så du kan ge support.

Spännande! Om jag skulle lyckas få en framtida arbetsgivare att pröjsa för certen så absolut! Då kan både 200, 300 och 400 vara intressanta! I dagsläget är det tyvärr en omöjlighet. Vi byter mobil klientplattform från Android till iOS under hösten så det hade nog varit praktiskt med åtminstone 200...

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Tar inga cert längre om inte mitt företag betalar och låter mig studera på arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet i mitt fall är att jag alltför ofta måste ta certifikat som är gjorda för personer som nästan enbart jobbar med produkten/området.

Det ”måste” du bara om arbetsgivaren beordrar dig att göra det, och i så fall bara på arbetstid. Och även i det fallet finns alternativet att byta arbetsgivare, vilket baserat på alla dina trådar där du tycks acceptera att bli behandlad som en liten bitch vore en rätt bra ide.

Att plugga på fritiden till certifieringar är din hobby som du är fri att ha. De flesta av oss kommer att börja leverera negativt värde under veckorna eller bli utbrända om vi inte vilar upp oss under helgerna. Bra för dig om du klarar att råplugga i stället, det kommer antagligen ge dig fördelar genom ett imponerande CV nästa gång det är dags att byta jobb.

Men det finns andra sätt att bygga ett CV. De andra problemen du löser med certifieringar är arbetsgivarens problem, som du ska ha fullt betalt för att lösa.

Permalänk
Medlem

Tycker det är spännande hur olika det är på företag. Alla som vägrar lyfta ett finger om det inte sker på betald arbetstid tycker jag är fascinerande. På mitt företag betalar företaget för certifieringen och kursmaterial samt tillåter att du skriver provet på arbetstid. Allt plugg sker utanför. Tycker jag är en schysst deal då du investerar i dig själv och gör dig mer intressant för framtida arbetsgivare.

Har än så länge bara tagit W3Cs WCAG-certifiering och är igång med att ta PSM-1. Har bara inte fått tummen ur än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tycker det är spännande hur olika det är på företag. Alla som vägrar lyfta ett finger om det inte sker på betald arbetstid tycker jag är fascinerande. På mitt företag betalar företaget för certifieringen och kursmaterial samt tillåter att du skriver provet på arbetstid. Allt plugg sker utanför. Tycker jag är en schysst deal då du investerar i dig själv och gör dig mer intressant för framtida arbetsgivare.

Har än så länge bara tagit W3Cs WCAG-certifiering och är igång med att ta PSM-1. Har bara inte fått tummen ur än.

Lite samma är det för mig, även om viss tid får vi nu lägga på arbetstid.
Det är bara det att det är så fruktansvärt mycket pluggande på ens fritid. Självklart inget tvång, men det ger en många fördelar. Bara det att direkt få snacka problem med utvecklare när resten får diskutera med firstline supporten gör att man sparar tid.

Och som jag har noterat. I övriga världen (speciellt asien) gör folk ofta skitmycket utanför arbetstid, vi pratar skapa verktyg, plugga och annat. Medans i sverige är åsikten mer att när dagen är slut så gör de inte ett skit mer, inte ens svarar på viktiga mail. Så jag ligger lite utanför svenska sättet att tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tycker det är spännande hur olika det är på företag. Alla som vägrar lyfta ett finger om det inte sker på betald arbetstid tycker jag är fascinerande. På mitt företag betalar företaget för certifieringen och kursmaterial samt tillåter att du skriver provet på arbetstid. Allt plugg sker utanför. Tycker jag är en schysst deal då du investerar i dig själv och gör dig mer intressant för framtida arbetsgivare.

Beror ju lite på. Tycker chefen att jag ska ta ett certifikat så kommer jag inte lägga någon fritid på det, då ska allt ske på arbetstid.
Är det däremot ett certifikat jag vill ta men som inte krävs för min roll, t ex för att kunna gå vidare till en annan roll kan jag tänka mig att lägga fritid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."