Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk

Hej!

I dagsläget har jag en tv från Samsung, Q70a 65" 2021.
För ljudet kör jag ett väldigt gammalt 5.1-system från Logitech som heter z906.

Jag vet inte om jag har förstått rätt, men eftersom min tv är från 2021 så kommer jag inte kunna köra Dolby Atmos med soundbar q995c? Eller om jag skulle köpa en icke-samsung tv så blir det samma problem?
Skulle ni ändå rekommendera denna soundbar till mig?

Tack för svar.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Hej!

I dagsläget har jag en tv från Samsung, Q70a 65" 2021.
För ljudet kör jag ett väldigt gammalt 5.1-system från Logitech som heter z906.

Jag vet inte om jag har förstått rätt, men eftersom min tv är från 2021 så kommer jag inte kunna köra Dolby Atmos med soundbar q995c? Eller om jag skulle köpa en icke-samsung tv så blir det samma problem?
Skulle ni ändå rekommendera denna soundbar till mig?

Tack för svar.

Hej,

Det ska inte vara några problem, du kanske blandar ihop med Dolby Vision?

Din TV stödjer även eARC så vill du koppla allt till TV:n så ska det fungera också för Dolby-formaten inkl. Atmos.

Däremot stödjer inte TV:n inte avkodning för DTS-formaten så önskar du avkoda dessa måste dina källor kopplas direkt till soundbaren. Den har 2st HDMI inputs som då sköter hela avkodningen för ljud för till exempel en Nvidia Shield eller 4K/Blu-Ray-spelare. Bilden kopplas via eARC HDMI-porten.

Så det bör fungera fint överlag! Kör på, grym soundbar!

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Det ska inte vara några problem, du kanske blandar ihop med Dolby Vision?

Din TV stödjer även eARC så vill du koppla allt till TV:n så bör det fungera också Dolby-formaten inkl. Atmos.

Däremot stödjer inte TV:n inte avkodning för DTS-formaten så önskar du avkoda dessa måste dina källor kopplas direkt till soundbaren. Den har 2st HDMI inputs som då sköter hela avkodningen för ljud för till exempel en Nvidia Shield eller 4K/Blu-Ray-spelare. Bilden kopplas via eARC HDMI-porten.

Så det bör fungera fint överlag! Kör på, grym soundbar!

Stort tack för svar! Jag har en Nvidia Shield så det blir ju perfekt.
Men vad är det dom menar med att wireless Atmos bara funkar för samsungs TVs som är 2022 eller nyare? För dom bakre högtalarna är ju enbart trådlösa väll?

Såhär står det på Samsungs hemsida:
"Trådlös Dolby Atmos-överföring via Wi-Fi, fungerar med 2022 & 2023 Samsung TV."

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Stort tack för svar! Jag har en Nvidia Shield så det blir ju perfekt.
Men vad är det dom menar med att wireless Atmos bara funkar för samsungs TVs som är 2022 eller nyare? För dom bakre högtalarna är ju enbart trådlösa väll?

Såhär står det på Samsungs hemsida:
"Trådlös Dolby Atmos-överföring via Wi-Fi, fungerar med 2022 & 2023 Samsung TV."

Ah, nu är jag med!

Nyare Samsung TVs stödjer alltså trådlös inkoppling av själva soundbaren, dvs mellan Soundbar -> TV. Du behöver alltså inte koppla en HDMI-kabel mellan.

De bakre högtalarna + subbasen är trådlösa men det har inget med själva TV:n att göra utan så systemet är byggt!

Permalänk
Skrivet av edson:

Ah, nu är jag med!

Nyare Samsung TVs stödjer alltså trådlös inkoppling av själva soundbaren, dvs mellan Soundbar -> TV. Du behöver alltså inte koppla en HDMI-kabel mellan.

De bakre högtalarna + subbasen är trådlösa men det har inget med själva TV:n att göra utan så systemet är byggt!

Right, då hänger även jag med nu :). Återigen, stort tack för dina svar! Ha det gott!

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Till slut tog jag mig tid att uppdatera via USB, provade in i det längsta med att den skulle autouppdatera eller att jag skulle kunna göra det i SmartThings-appen men där fanns det inga uppdateringar.

Sedan tog det ett tag att göra det via USB också, följde instruktionerna som fanns att ladda ner precis bredvid zip-filen. Försökte med 3 olika USB-minnen utan att uppdateringen drog igång. Tittade till slut i manualen där det stod att limpan skulle vara avslagen när man stoppade i USB-minnet, tvärt emot den andra instruktionen som sa att den skulle vara påslagen. Fick dock göra limpan strömlös via sladdryck, efter det drog uppdateringen igång när den fick ström igen.

Dock ingen skillnad gällande mitt tidigare problem, fortfarande problem med att TV:n säger ingen signal när allt startas via att man börjar casta. Får koppla från castningen och slå igång den igen så kommer bilden på TV:n.

Ja, den behöver vara avslagen. Hade för mig att det stod i instruktionerna för hur man installerar uppdateringar, men det kan säkert finnas annan missvisande eller tvetydig dokumentation också.

Synd att det inte löste ditt problem. Jag skulle nog skriva på deras egna forum (försök hitta en eventuell existerande forumtråd om beteendet/buggen först). Samsung verkar läsa trådarna om buggar där ibland.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Jag resetade min, men även delade på mina 2.4 och 5.0ghz wifi-nätverk (som tidigare var ihopbakade till ett nätverk). Så nu har jag ett dedikterat 5.0-nätverk som baren är kopplad till. Funkar fortfarande efter 2-3 dagar. Jag håller er underrättade här...

Nu har det slutat att funka igen. Offline i Smartthings-appen. Ingen som har löst detta?

Permalänk
Medlem

Har något software update 1004 på sin? Var en på reddit som sa att hans lät mycket bättre när han uppdaterade. Men han sa också att den just nu endast går att uppdatera till genom USB. Och detta verkar stämma då jag är på 1002 och det finns ingen uppdatering enligt appen. Men på Samsungs sida finns 1004 att ladda ner: https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995C/XE/#downloa...
(Manualer och nedladdningar) sen finns den där.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Har något software update 1004 på sin? Var en på reddit som sa att hans lät mycket bättre när han uppdaterade. Men han sa också att den just nu endast går att uppdatera till genom USB. Och detta verkar stämma då jag är på 1002 och det finns ingen uppdatering enligt appen. Men på Samsungs sida finns 1004 att ladda ner: https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995C/XE/#downloa...
(Manualer och nedladdningar) sen finns den där.

Japp jag drog in 1004 genom USB. Gick väldigt smidigt!

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Japp jag drog in 1004 genom USB. Gick väldigt smidigt!

Någon märkbar skillnad för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har något software update 1004 på sin? Var en på reddit som sa att hans lät mycket bättre när han uppdaterade. Men han sa också att den just nu endast går att uppdatera till genom USB. Och detta verkar stämma då jag är på 1002 och det finns ingen uppdatering enligt appen. Men på Samsungs sida finns 1004 att ladda ner: https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995C/XE/#downloa...
(Manualer och nedladdningar) sen finns den där.

Jag uppdaterade min för typ 1 vecka sen, inte märkt av något bättre ljud etc men det byter tillbaka till surround mode från game mode mycket bättre.
Fick lov att byta manuellt förut efter varje gång jag spelat.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Någon märkbar skillnad för dig?

Har väl inte märkt någon större skillnad.
Däremot så verkar det som den inte tappar kontakt med wifi längre?!

innan fick man ju alltid lägga om enheten i smartthings appen...

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem

Varför trycker inte Samsung ut denna uppdatering OTA? Uppdatera via USB känns väldigt 2010.
Storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Varför trycker inte Samsung ut denna uppdatering OTA? Uppdatera via USB känns väldigt 2010.
Storlek?

Är samma på alla mina Samsung produkter. Soundbaren, TVn och datorskärmen har äldre mjukvara jämfört med vad som finns att ladda ner och söker man manuellt står det att det finns ingen nyare.

Vet inte om det är en EU grej men med skärmen iaf så får folk som bor i USA den nyaste firmwaren när dom söker manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Varför trycker inte Samsung ut denna uppdatering OTA? Uppdatera via USB känns väldigt 2010.
Storlek?

Skulle kunna vara en form av stage rollout. Först låter de folk som absolut vill installera den via USB. Sedan skickar de ut den som OTA om inga fel rapporterats inom en viss tidsperiod.

Har för mig att LG gjort liknande saker för sina OLEDs ibland.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Har väl inte märkt någon större skillnad.
Däremot så verkar det som den inte tappar kontakt med wifi längre?!

innan fick man ju alltid lägga om enheten i smartthings appen...

Intressant! Så du hade problem med att den tappade kontakt med nätverket, men inte efter 1004? Måste jag testa isåfall.

Permalänk
Medlem

Ni som valda att inte behålla extraprodukten utan att ge/sälja den vidare - hur har ni gjort om ni fått frågor om garantì?

Eftersom man inte fått något kvitto på den produkten, ska man bara hänvisa till tillverkaren (Samsung) direkt samt säga vilket datu man köpte soundbaren? Eller gäller soundbaren:s kvitto som garanti även för extrarprodukten? Behöver man då också bifoga kampanjevillkoren för att koppla ihop dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ni som valda att inte behålla extraprodukten utan att ge/sälja den vidare - hur har ni gjort om ni fått frågor om garantì?

Eftersom man inte fått något kvitto på den produkten, ska man bara hänvisa till tillverkaren (Samsung) direkt samt säga vilket datu man köpte soundbaren? Eller gäller soundbaren:s kvitto som garanti även för extrarprodukten? Behöver man då också bifoga kampanjevillkoren för att koppla ihop dessa?

Alltid 12 mån garanti från tillverkaren alltså Samsung. Så det är till Samsung man ska vända sig vid garantiärenden - dock kanske bäst att fråga Samsung direkt alternativt Aditro vad som gäller.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ni som valda att inte behålla extraprodukten utan att ge/sälja den vidare - hur har ni gjort om ni fått frågor om garantì?

Eftersom man inte fått något kvitto på den produkten, ska man bara hänvisa till tillverkaren (Samsung) direkt samt säga vilket datu man köpte soundbaren? Eller gäller soundbaren:s kvitto som garanti även för extrarprodukten? Behöver man då också bifoga kampanjevillkoren för att koppla ihop dessa?

Du får med ett garantibevis för extraprodukten men för att det ska gälla lär du behöva skicka med orginalkvittot på den ursprungliga produkten också.

Förutsättningar för giltighet:

Detta garantibevis är giltigt för Tilläggsprodukten förutsatt att:
- Det uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende huvudprodukten


- Att Tilläggsprodukten erhållits i samband av köp under Kampanjen, att tilläggsbeviset fyllts i med namn och telefonnummer enligt nedan samt

-Att serienumret inte gjorts oläsligt

Vad det står för namn på kvittot etc. spelar nog mindre roll, bara det är samma på båda gissar jag.
Sedan kanske Samsung hedrar garantiärenden även utan kvitto men det är svårt att veta.

De verkar för övrigt ha 25 månaders garanti enligt denna länk och källa:
https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Permalänk
Medlem

Efter lite pill fick jag också in senaste Firmware (1004) via USB.

Gjorde följande steg:

Laddade ner filen härifrån:
https://www.samsung.com/us/support/downloads/?model=N0060021&...

Formatera USB-minnet till FAT32. Hade först exFAT då det är på 120GB(!) men då fungerade det inte för mig.

Zipfilen innehåller två mappar. Enligt länk till annan manual nedan så kopierade jag bara över foldern:
SAT-iMX8M23WWC. Hela foldern ska ligga i roten på USB-minnet.

https://manuals.plus/samsung/hw-q800c-zc-5-1-2-channel-sound-...

Rycka sladden / bryt strömmen helt från soundbaren
Stoppa i USB-minnet i Service-port
Sätt på och vänta på att displayen ska börja visa "UPDATE"
Soundbaren kommer starta om 2-3 gånger. Uppdatering tar cirka 5-6 min. TA EJ UR USB-MINNET eller stäng av soundbaren under denna tid.
När klart så stod det i min display "LATEST VERSION". Går att dubbelkolla via SmartThings-appen också!

Ovan sker på egen risk, skyll (helst) inte på mig om ni inte lyckas!

Lycka till och glad fredag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du får med ett garantibevis för extraprodukten men för att det ska gälla lär du behöva skicka med orginalkvittot på den ursprungliga produkten också.

Förutsättningar för giltighet:

Detta garantibevis är giltigt för Tilläggsprodukten förutsatt att:
- Det uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende huvudprodukten


- Att Tilläggsprodukten erhållits i samband av köp under Kampanjen, att tilläggsbeviset fyllts i med namn och telefonnummer enligt nedan samt

-Att serienumret inte gjorts oläsligt

Vad det står för namn på kvittot etc. spelar nog mindre roll, bara det är samma på båda gissar jag.
Sedan kanske Samsung hedrar garantiärenden även utan kvitto men det är svårt att veta.

De verkar för övrigt ha 25 månaders garanti enligt denna länk och källa:
https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Okej, tack för info.

Men var såg du detta garantibevis?

Jag såg inget i paketet det kom i, ej heller hittar jag den infon i det digitala kvitto jag fick för köpet av soundbaren :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Okej, tack för info.

Men var såg du detta garantibevis?

Jag såg inget i paketet det kom i, ej heller hittar jag den infon i det digitala kvitto jag fick för köpet av soundbaren :x

Det fick jag på mail i PDF-format från Veddestagruppen i samband med att den skickades ut.

no-reply@veddestagruppen.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det fick jag på mail i PDF-format från Veddestagruppen i samband med att den skickades ut.

no-reply@veddestagruppen.se

Intressant, jag kan inte hitta något sådant mejl någonstans fick plötlsligt ett mejl om att ett paket kunde hämtas ut från DHL.

Är garantibevis unikt (d.v.s. innehåller ordernummer, produktnummer etc.) eller generiskt? Om det sistnämnda, skulle du kunna lägga upp det någonstans så att det går att ladda ned?

Annars får jag vänta några dagar och se om det kommer in, de verkar ha haft mycket att göra så det kanske bara släpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Intressant, jag kan inte hitta något sådant mejl någonstans fick plötlsligt ett mejl om att ett paket kunde hämtas ut från DHL.

Är garantibevis unikt (d.v.s. innehåller ordernummer, produktnummer etc.) eller generiskt? Om det sistnämnda, skulle du kunna lägga upp det någonstans så att det går att ladda ned?

Annars får jag vänta några dagar och se om det kommer in, de verkar ha haft mycket att göra så det kanske bara släpar.

Det är generiskt kring produkten men det är unikt i den aspekten att det står mitt namn och telefonnummer på den så kan tyvärr inte lägga upp och dela.

Permalänk
Medlem

Jag som nybörjare inom soundbar/surround blir inte klok på hur och när källmatningen påverkar ljudet (och bilden). Idag kör jag uteslutande de inbyggda apparna i min TV (en Sony m Android TV och eARC). Sett att många förordar en Nvidia Shield kopplad direkt till soundbaren, men det låter lite dyrt/överdrivet för min del. Skulle bild/ljud bli markant bättre med den lösningen? Är en Google TV 4k en rimlig mellanväg? Eller ska jag köra vidare med mina inbyggda appar? (Sorry för lite off-topic, men tror att fler än jag undrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag som nybörjare inom soundbar/surround blir inte klok på hur och när källmatningen påverkar ljudet (och bilden). Idag kör jag uteslutande de inbyggda apparna i min TV (en Sony m Android TV och eARC). Sett att många förordar en Nvidia Shield kopplad direkt till soundbaren, men det låter lite dyrt/överdrivet för min del. Skulle bild/ljud bli markant bättre med den lösningen? Är en Google TV 4k en rimlig mellanväg? Eller ska jag köra vidare med mina inbyggda appar? (Sorry för lite off-topic, men tror att fler än jag undrar).

Jag kikade runt en del nu inför övergång hd till uhd, och jag kommer köpa en apple tv. Åt det dyrare hållet men man verkar få vad man betalar för. Inget krångel för sambo och barn, snabb, stabil och ingen reklam i gränssnitt är främsta argumenten för mig. Annars har jag ofta tyckt apple är överprisat.

Tänkte först shield, men det verkar vara en del strul ibland. Och kommer för tillfället inte spela eget material.

Har chromecast med Google tv nu och det funkar bra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Efter lite pill fick jag också in senaste Firmware (1004) via USB.

Gjorde följande steg:

Laddade ner filen härifrån:
https://www.samsung.com/us/support/downloads/?model=N0060021&...

Formatera USB-minnet till FAT32. Hade först exFAT då det är på 120GB(!) men då fungerade det inte för mig.

Zipfilen innehåller två mappar. Enligt länk till annan manual nedan så kopierade jag bara över foldern:
SAT-iMX8M23WWC. Hela foldern ska ligga i roten på USB-minnet.

https://manuals.plus/samsung/hw-q800c-zc-5-1-2-channel-sound-...

Rycka sladden / bryt strömmen helt från soundbaren
Stoppa i USB-minnet i Service-port
Sätt på och vänta på att displayen ska börja visa "UPDATE"
Soundbaren kommer starta om 2-3 gånger. Uppdatering tar cirka 5-6 min. TA EJ UR USB-MINNET eller stäng av soundbaren under denna tid.
När klart så stod det i min display "LATEST VERSION". Går att dubbelkolla via SmartThings-appen också!

Ovan sker på egen risk, skyll (helst) inte på mig om ni inte lyckas!

Lycka till och glad fredag!

Tack för info!

Jag har också uppdaterat till 1004. Det var inga problem för mig. Jag hade också FAT32 på usb-minnet. Kopierade över båda katalogerna från zipen till minnet. Tog ur alla kablar ur baren utom strömmen. Startade upp den och *sedan* stoppade in minnet i service-porten på undersidan (då startade uppdateringen nästan på en gång). Det funkade inte att starta upp baren när man redan hade stoppat in minnet. Då startade inte uppdateringen.

Jag gjorde detta igår. Så jag vet ännu inte om detta kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag som nybörjare inom soundbar/surround blir inte klok på hur och när källmatningen påverkar ljudet (och bilden). Idag kör jag uteslutande de inbyggda apparna i min TV (en Sony m Android TV och eARC). Sett att många förordar en Nvidia Shield kopplad direkt till soundbaren, men det låter lite dyrt/överdrivet för min del. Skulle bild/ljud bli markant bättre med den lösningen? Är en Google TV 4k en rimlig mellanväg? Eller ska jag köra vidare med mina inbyggda appar? (Sorry för lite off-topic, men tror att fler än jag undrar).

Om du är ute efter att använda streaming-tjänster så tror jag inte du kommer få märkbart bättre ljud/bild om du kör med de inbyggda apparna i TV:n eller kör samma appar från t.ex. en Nvidia Shield.

Om man däremot har laddat ner egna filmer med DTS-HD eller TrueHD-ljud och vill spela upp dem OCH din TV inte supporterar dessa format (Min LG OLED-TV gör inte det. Inte heller min Samsung QLED-TV gör det). Osäker på om din Sony-TV stödjer sådana lossless-format. Då kan man få bättre ljud för dessa filmer genom t.ex. en Shield då denna stödjer i princip alla ljudformat.

Permalänk

Får man med HDMI-kabel till soundbaren? Tycker jag läst lite olika på olika hemsidor.

Samt, någon som vet hur långa strömkablarna är till subwoofer och dom två fristående högtalarna?

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Får man med HDMI-kabel till soundbaren? Tycker jag läst lite olika på olika hemsidor.

Samt, någon som vet hur långa strömkablarna är till subwoofer och dom två fristående högtalarna?

Hej,

Det medföljer en st. HDMI-kabel.

Strömkablarna är tyvärr ganska korta, strax över metern (Uppskattar till 1,2m) för högtalarna. Något längre för subbasen.

Det går fint att köpa egna längre, till exempel:
https://www.av-cables.se/c7-apparatkabel-vinklad/natkabel-med...