Nya uppgifter bekräftar 20 GB minne i Geforce RTX 4080 Super

Permalänk
Medlem

Antingen är Nvidia blåögda eller ondskefulla. Det vore ju bra om de funderar på varför exportförbudet överhuvudtaget existerar. Men nääää. Det är ju krångligt. Kinesiska staten tackar och bockar för Nvidias girighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antingen är Nvidia blåögda eller ondskefulla. Det vore ju bra om de funderar på varför exportförbudet överhuvudtaget existerar. Men nääää. Det är ju krångligt. Kinesiska staten tackar och bockar för Nvidias girighet.

Kina biten känns som en rätt vinklad take på storyn...det är ju inte så att ett 4080Ti är oväntad.

Nvidia har ju lämnat ett rätt stort utrymme mellan 4080 och 4090, bara en tidsfråga innan luckan fylls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kina biten känns som en rätt vinklad take på storyn...det är ju inte så att ett 4080Ti är oväntad.

Nvidia har ju lämnat ett rätt stort utrymme mellan 4080 och 4090, bara en tidsfråga innan luckan fylls.

Ja absolut. Men artikeln antyder ju att Nvidia planerar att slicka linan för vad som är tillåtet och planera specs utefter det. Är det inte så så är det ju en helt annan sak. Att Nvidia vräker uf kort i olika segment när de bedömer att de som vill ha ett toppkort köpt ett är inget nytt eller konstigt. Så har de (tyvärr) gjort länge nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. Men artikeln antyder ju att Nvidia planerar att slicka linan för vad som är tillåtet och planera specs utefter det. Är det inte så så är det ju en helt annan sak. Att Nvidia vräker uf kort i olika segment när de bedömer att de som vill ha ett toppkort köpt ett är inget nytt eller konstigt. Så har de (tyvärr) gjort länge nu.

Ja vore ju väl cyniskt om de lägger sig precis på gränsen.

Inte utan att man undrar utifrån vilka premisser gränsen är satt förövrigt. I min värld så hade gränsen dragits vid Riva 128.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja vore ju väl cyniskt om de lägger sig precis på gränsen.

Inte utan att man undrar utifrån vilka premisser gränsen är satt förövrigt. I min värld så hade gränsen dragits vid Riva 128.

De vill väll begränsa så mycket de tror de kommer undan med utan att få embargo på sig själva.

Jag tycker också det känns rätt obehagligt att de överhuvudtaget får sälja produkter som är mycket väl lämpade för AI till en totalitär stat som Kina. Så håller helt med om att Riva 128 är en lämplig övre gräns.

Men som sagt... Är väl en svår balansgång som det inte är meningen att vanliga dödliga ska begripa, men rent intuitivt känns det ju relativt asdåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De vill väll begränsa så mycket de tror de kommer undan med utan att få embargo på sig själva.

Jag tycker också det känns rätt obehagligt att de överhuvudtaget får sälja produkter som är mycket väl lämpade för AI till en totalitär stat som Kina. Så håller helt med om att Riva 128 är en lämplig övre gräns.

Men som sagt... Är väl en svår balansgång som det inte är meningen att vanliga dödliga ska begripa, men rent intuitivt känns det ju relativt asdåligt.

Verkar som 4090 är grön i Kina igen tyvärr...
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4090-has-been-...

Inte lätt att hänga med i alla svängar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkar som 4090 är grön i Kina igen tyvärr...
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4090-has-been-...

Inte lätt att hänga med i alla svängar.

Då tror jag 4080 Super/Ti är inställd, i alla fall en AD102 baserad variant. Hela poängen med den kan ju bara varit att få ett 4090 Lite som även funkar i Kina.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Då tror jag 4080 Super/Ti är inställd, i alla fall en AD102 baserad variant. Hela poängen med den kan ju bara varit att få ett 4090 Lite som även funkar i Kina.

ML tar mkt fokus men jag tror nog Nvidia ändå ser nyttan i att ta fram ett kort med en mer skadeskjuten AD102 än den AD102-300 som 4090 använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkar som 4090 är grön i Kina igen tyvärr...
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4090-has-been-...

Inte lätt att hänga med i alla svängar.

Och så var den artikeln borta, länken är 404...

Så nu blir det förvirrat igen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Och så var den artikeln borta, länken är 404...

Så nu blir det förvirrat igen?

Haha, ja. Nu kanske det trots allt är Riva 128 som är gränsen istället.

Wccftech har iaf kvar sin blänkare (men de är å andra sidan inte ens 1% så pålitliga som VCardZ)
https://wccftech.com/us-government-wants-immediate-implementa...