Hjälp med fast installation i äldre hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen:

Läste det. Verkar som att många gillar keystone då man får fler alternativ att välja på.

Kan jag köra keystone vid patchpanelen och köra schneiders nätverksuttag i andra änden eller måste jag köra samma i båda ändar?

Om inte skärmad/oskärmad spelar någon roll på rj45 så blir det nog de billigaste av ett bra märke.

Någon som har rekommendationer så tar jag de gärna.

Jag kör schneider uttag och keystone panel hemma 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kör schneider uttag och keystone panel hemma 😊

Så då går det😁

Kör du cat 6a? Verkar bara som att schneiders är av stp typ, bör man isåfall köra skärmad på patchpanelen också eller spelar det inget roll? Känns som att UTP, FTP o allt vad det heter har satt spöken i huvudet på mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen:

Så då går det😁

Kör du cat 6a? Verkar bara som att schneiders är av stp typ, bör man isåfall köra skärmad på patchpanelen också eller spelar det inget roll? Känns som att UTP, FTP o allt vad det heter har satt spöken i huvudet på mig..

Jag kör cat 6a utp. Ingen skärmad panel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@Kilen. Ta och titta på Direktroniks utbud. De är inte den billigaste leverantören men deras prylar är riktigt bra. Du kan även läsa igenom deras fina beskrivning om en massa bra saker att veta. Beträffande kabel valet så gå på Cat 6A UTP.

Mer text
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

@Kilen. Ta och titta på Direktroniks utbud. De är inte den billigaste leverantören men deras prylar är riktigt bra. Du kan även läsa igenom deras fina beskrivning om en massa bra saker att veta. Beträffande kabel valet så gå på Cat 6A UTP.

Ska kolla igenom, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen:

Så då går det😁

Kör du cat 6a? Verkar bara som att schneiders är av stp typ, bör man isåfall köra skärmad på patchpanelen också eller spelar det inget roll? Känns som att UTP, FTP o allt vad det heter har satt spöken i huvudet på mig..

Det finns 6a utp. Du kan blanda. Mest att det är mindre flexibelt ifall du får ett don över. FTP och stp är bara olika nivåer av skärmning

Permalänk
Medlem

Du bör dock inte blanda skärmat och oskärmat då du riskerar att få en del att fungera som en antenn....

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du bör dock inte blanda skärmat och oskärmat dock då du riskerar att få en del att fungera som en antenn....

Du menar att jag bör köra utp keystone i patch panelen och utp nätverksuttag om jag använder utp installationskabel?

Känns som att det finns mer skärmat i cat6a men får leta lite mer isåfall😅

Permalänk
Medlem

Elbutik.se brukar jag köra med: https://www.elbutik.se/product.html/deltaco-cat6a-u/utp
Gör ingen som helst skillnad på du använder UTP eller S/FTP i kabel eller uttag.
Fanns några tester som visade på S/FTP utan ansluten jord var sämre än UTP men senare tester visar att så inte är fallet.

Sitter i hus med Schneider Renova som vägguttag och lampkontakter så det blev deras datauttag: https://www.elbutik.se/product.html/renova-datauttag-2x8-pol-...
Är ju snyggare om datauttaget matchar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen:

Läste det. Verkar som att många gillar keystone då man får fler alternativ att välja på.

Kan jag köra keystone vid patchpanelen och köra schneiders nätverksuttag i andra änden eller måste jag köra samma i båda ändar?

Om inte skärmad/oskärmad spelar någon roll på rj45 så blir det nog de billigaste av ett bra märke.

Någon som har rekommendationer så tar jag de gärna.

Känns som alla säger olika. Jag kommer troligen köra allt UTP som de ser ut nu. Kabel och keystone, såg att schneider erbjuder uttag med keystone också, sådana blir det nog också.