Microsoft vill veta varför du stänger av Onedrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jag gillar Windows och vill fortsätta köra det hemma, men det känns allt mer som att jag behöver hjälp ifrån EU för att det ska gå i framtiden. Bara ett konstaterande, är inte ens bitter längre. 😂

Du menar den hjälp som EU kommer erbjuda med hjälp av Chat control?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Aldrig använt skiten, och har alltid dödat ihjäl den så hårt jag kan varje gång den visat sitt fula tryne. OneDrive platsar på en soptipp, brinnandes.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Aldrig använt skiten, och har alltid dödat ihjäl den så hårt jag kan varje gång den visat sitt fula tryne. OneDrive platsar på en soptipp, brinnandes.

Haha älskar detta inlägget, och instämmer 100%

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av Acidphiber:

Sen att en utvecklare vill veta varför man är missnöjd med en produkt är inget ovanligt och inte alls värt en gnällig artikel.

Microsoft kommer regelbundet med frågor om hur jag upplever deras produkter, och jag svarar varje gång.

Med det sagt: Ett program har som huvuduppgift att låta sin användare lösa en specifik problemställning och ska aldrig gå i vägen för användaren med mindre än att det finns en mycket bra orsak att göra det. Stjäl aldrig fokus från programmet jag egentligen arbetar med. Gör vad jag säger utan att ställa onödiga kontrollfrågor. Ta inte upp mer systemresurser än skäligt för uppgiften. Uppfyll principen om minsta möjliga förvåning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

OneDrive platsar på en soptipp, brinnandes.

Vad är det som du upplever är dåligt med OneDrive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det som du upplever är dåligt med OneDrive?

Allt som är förinstallerat är dåligt. Låt folk bestämma själva vad de vill ha på sin dator. Vill nån använda onedrive kan de installera det på egen hand precis som alla andra program som inte ingår.

Skrivet av Acidphiber:

Är inte Sweclockers främst för superusers? Otroligt så lama på datorer dator nördar blivit de senaste 20-30 åren. Hade ni varit mina anställda skulle det blivit teknik förbud för de flesta som skriver här. Sen att en utvecklare vill veta varför man är missnöjd med en produkt är inget ovanligt och inte alls värt en gnällig artikel.

Nej det var länge sen som jag slutade gå till Sweclockers för att leta information. Precis som med alla andra nya områden så har det gått från en majoritet av datorpionjärer till en majoritet av datoranvändare. Man ser det överallt på forumen att extremt få har någon djupare kunskap om vad de pratar om. Det är lika med sweclockers recensioner, de är ytliga och skrivna för en konsument, inte en entusiast.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Allt som är förinstallerat är dåligt. Låt folk bestämma själva vad de vill ha på sin dator. VIll nån använda onedrive kan de installera det på egen hand precis som alla andra program som inte ingår.

Jag skulle snarare säga att en dator för vanligt folk bör komma med - åtminstone enkla varianter av - alla verktyg som behövs för vad folk använder datorer till mest.
Idag förväntar folk sig med rätta att kunna nå sina dokument var som helst ifrån, så en inbyggd molntjänstklient är en vettig komponent i ett modernt klientoperativsystem. Det vidriga som Microsoft A/B-testade på en grupp användare var att det blev extra obekvämt att välja bort Microsofts egen produkt, på samma sätt som de sedan länge gör med Edge.

(Ska man ta ditt argument på allvar låter det mest som att du förespråkar FreeBSD eller Arch Linux, där jag visserligen applåderar initiativet men inte riktigt ser att det vore realistiskt för generellt bruk. 🙃)

Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av OneDrive, jag avinstallerar helt. Använder ingen molnlagring på datorn så är bara bloatware.

Permalänk
Medlem

Köpte en NAS för 9 år sedan då dottern föddes, tänkte att det kan ju bli en massa pengar av att betala en månadsavgift för lagring på ett moln. Nu vet jag inte vad dessa tjänster kostar, men om kostnaden är säg 100 kr/månaden så är det 108x100=10800 kr än sålänge. NAS:en med tillhörande 2 hårdiskar kostade mig strax under 4000 kr. 2 TB för enbart kort, filmer och viktiga dokument räcker länge för mig som inte tar kort på daglig basis, och har ca 60% kvar av min totala plats.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Umbrellas:

Den stora anledningen varför många använder MS Windows är p.g.a. spel. Annars finns det allt färre anledningar att använda deras spyware OS.

Yass. Spel och onedrive för min del.
För spelen är hag beredd att byta till linux igår.
Onedrive family är däremot så pass prisvärt att det är svårt att släppa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Inte direkt sant, det finns många fördelar med att spela på Linux. Sen förutom adobe och office så finns det mesta till Linux, eller alternativ.

Tag det där med en nypa salt eller helst en hel långtradare.

Exempel:
Förutom Blender, vilket kompetent och välkänt program finns för general 3d modelling/cad på Linux?

Finns det några program för "industri-datorer" som funkar på Linux?
Mitsubishi, ABB, Siemens är några stora spelare som helt saknar något annat än Windows-stöd

Finns fler exempel...

Men ja, många spel funkar bra på Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Köpte en NAS för 9 år sedan då dottern föddes, tänkte att det kan ju bli en massa pengar av att betala en månadsavgift för lagring på ett moln. Nu vet jag inte vad dessa tjänster kostar, men om kostnaden är säg 100 kr/månaden så är det 108x100=10800 kr än sålänge. NAS:en med tillhörande 2 hårdiskar kostade mig strax under 4000 kr. 2 TB för enbart kort, filmer och viktiga dokument räcker länge för mig som inte tar kort på daglig basis, och har ca 60% kvar av min totala plats.

Helt klart billgare. Yes!

Det jag uppskattar med onedrive är två saker.

1. Automagisk sync från mobilen till datorn. Behöver aldrig göra något manuellt utan allt finns redan i laptopen. Det är väl främst det jag betalar för.
Och 2. att ha offsite backup. Brinner lägenheten ner så brinner inte bara datorn utan ocksp NASen.
Jag vet. Det gåt att lösa. Men det är meckigt på en annan nivå.

För den hundringen i månaden får också min partner samma skydd. Och en vän. Och min far. Så att jag slipper sköta deras backups också 😅.
Fast ja, kostnaden delas så jag betalar väl snarare 40 spänn i månaden.

Alltså jag vill egentligen ha min egen backuplösning för jag är väl inte överförtjust i onedrive heller egentligen. Men funktionerna som erbjuds passar mig för jäkla bra...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För att det är ett onödigt skräpprogram. Molntjänster är inget jag någonsin kommer använda till min PC.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Söderbäck:

Helt klart billgare. Yes!

Det jag uppskattar med onedrive är två saker.

1. Automagisk sync från mobilen till datorn. Behöver aldrig göra något manuellt utan allt finns redan i laptopen. Det är väl främst det jag betalar för.
Och 2. att ha offsite backup. Brinner lägenheten ner så brinner inte bara datorn utan ocksp NASen.
Jag vet. Det gåt att lösa. Men det är meckigt på en annan nivå.

För den hundringen i månaden får också min partner samma skydd. Och en vän. Och min far. Så att jag slipper sköta deras backups också 😅.
Fast ja, kostnaden delas så jag betalar väl snarare 40 spänn i månaden.

Alltså jag vill egentligen ha min egen backuplösning för jag är väl inte överförtjust i onedrive heller egentligen. Men funktionerna som erbjuds passar mig för jäkla bra...

Kan vara bra att ha i huvudet att det är en synktjänst, inte en backup. Vad som hamnar i OD kommer synkas till alla andra enheter.
Offsite/Offline är ett måste.

Permalänk
Medlem

Förvarar allt viktigt på externa hårddiskar och usb minnen, både hemma och på andra platser ifall man råkar ut för brand eller något. Avinstallerade Onedrive och aktiverade lokalt konto så fort W11 hade installerats på nuvarande burk, inte fått några meddelanden eller något efteråt så det är skönt.
Kopplar aldrig mobilen till datorn, har inte ens samma konto/mail på dom då jag knappt använder mobilen för annat än jobbsamtal, jobbmail och musik via blåtand till bilen så någon syncning där mellan har jag ingen nytta av.
Kalla mig gammeldags men jag litar inte på molnet för fem öre, kommer aldrig göra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knashatt:

Jag har kört/kör Linux titt som tätt, att påstå Linux är på något sätt lika enkelt som Windows är bara knas.
Det räcker du ska göra något mer avancerat, installera någon hårdvara i efterhand, ställa in något extra på grafiken mm mm mm så är det direkt att sitta och läsa igenom en del forum för att sedan sitta i "kommandotolken" i någon timma med filkopiering, laddning av bibliotek etc innan det fungerar...

I windows: Några knapptryckningar och det är färdigt.

Så länge du kör Linux-disten med det som kommer förinstallerat efter installationen, kanske laddar ner något program genom distens mjukvaruhanterare så är allt lugnt. Men så fort du ska göra något mer är Linux inte till för en ovan användare.

Du använder termen "enkelt" istället för ordet "lätt" som oftare används.

Skulle definitivt hävda att Linux är det enklare systemet (motsatsen till komplext) ställt mot Windows, med rätt stor marginal!

Däremot är det för de flesta personer lättare (motsatsen till svårt) att använda Windows, helt enkelt därför de har långt mer erfarenhet av Windows.

Enkelt/komplext är ett (någorlunda) objektivt mått, finns en del modeller för hur man automatiskt kan beräkna komplexitet i programvara och där kommer Windows ligga på en helt annan nivå än Linux.

Lätt/svårt är helt subjektivt och beror på tidigare erfarenhet.

Körde DOS/Windows väldigt mycket på 90-talet, körde sedan Linux på desktop under 19 år (2001-2020). Använder sporadisk Windows i arbetet när Linux eller MacOS inte fungerar, tycker Windows är väldigt bakvänt och komplicerat jämfört med de andra två.

Samtidigt är det väldigt lätt att göra rätt udda saker som ibland ingen riktigt gjort tidigare med Linux (t.ex. använda någon egendesignad HW i ett Linux-baserat system).

Det skrivet: håller med många här om att Microsoft frågor, inte minst relaterad till Onedrive om man inte råkar vara inloggad, är rätt irriterande. Men tycker ändå att molntjänster som Onedrive, iCloud, Google Drive både är supersmidiga, enkla att använda och riktigt prisvärda.

12 kr/månad för 50 GB iCloud räcker mer än väl för mig till att hålla backup på relevanta dokument, Onedrive har liknande prisnivå 100 GB kostar 16 kr/månad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Mitsubishi, ABB, Siemens är några stora spelare som helt saknar något annat än Windows-stöd

Siemens har absolut program som har linux-stöd, t ex Star-CCM+.

Permalänk

Använder Onedrive till allt då det blev billigare än Dropbox för min fotolagring från telefonen.
Dessutom fick man ju officepaketet "på köpet"

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Kan vara bra att ha i huvudet att det är en synktjänst, inte en backup. Vad som hamnar i OD kommer synkas till alla andra enheter.
Offsite/Offline är ett måste.

Att ha allt i onedrive synkat är inte backup per se nä. Man ska väl inte lita allt för mycket på onedrives tjänst heller. Jag har allt på extern disk också.

Men det som jag är villig att betala för här agerar backup. För en typ av scenario.

Brinner lägenheten ner med all hemelektronik så finns det en version kvar i molnet så att jag kan hämta ut all data igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Jag försöker lösa ett problem med Onedrive."

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Jag använder Linux själv så jag har bara stött på OneDrive när jag behövt göra gratis tech support på morsans Windows-dator.
Hon hade aldrig bett om det, men hade en drös skärmdumpar som hon råkat ta av misstag liggande på "sin" OneDrive

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

"Något annat"

Svar: Mor åt gröt, far åt helvete, stig åt sidan...

Permalänk
Medlem

Jag använder OneDrive. Försökte en gång att få OneDrive att fungerar på Linux, men hittade ingen smidig lösning. Har det kommit någon bra lösning för det nu?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Microsoft känns onödigt needy. "Snälla, tyck om mig! Varför tycker du inte om mig?!"

Permalänk
Medlem

OneDrive på jobbet - ja tack.
OneDrive hemma - nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag använder OneDrive. Försökte en gång att få OneDrive att fungerar på Linux, men hittade ingen smidig lösning. Har det kommit någon bra lösning för det nu?

Finns väl i de flesta Linuxdistributioner numera. Tror OneDrive i alla fall finns i alla debianbaserade och har man en distribution som inte tillhandahåller OneDrive så finns abrauneggs som ska fungera oavsett vilken dist man använder.

Permalänk
Medlem

Ännu mer ögon som hänger över axeln.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Avstängd

Usch , Microsoft börjar bli mer och mer låsta för varje dag som går. Detta börjar bli obehagligt faktiskt.
Tur man köttat linux dom senaste åren

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Tag det där med en nypa salt eller helst en hel långtradare.

Exempel:
Förutom Blender, vilket kompetent och välkänt program finns för general 3d modelling/cad på Linux?

Finns det några program för "industri-datorer" som funkar på Linux?
Mitsubishi, ABB, Siemens är några stora spelare som helt saknar något annat än Windows-stöd

Finns fler exempel...

Men ja, många spel funkar bra på Linux.

Maya och Houdini finns för Linux men det finns fler 3d program än bara Blender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Finns väl i de flesta Linuxdistributioner numera. Tror OneDrive i alla fall finns i alla debianbaserade och har man en distribution som inte tillhandahåller OneDrive så finns abrauneggs som ska fungera oavsett vilken dist man använder.

Tack!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)