Vilken konsol föredrar ni? PS5/XSX

Permalänk
Medlem

Vilken konsol föredrar ni? PS5/XSX

Vilken konsol föredrar ni och varför?

Hur tror ni 2024 kommer att utvecklas, i och med Microsofts alla uppköp? Kommer fler o fler
gå över till Xbox?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer nog inte sluta bra men jag föredrar och har en Playstation 5 för alla spel som kommer till Xbox kommer till PC också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag föredrar båda.
Heck jag föredrar alla 4:a inklusive Nintendo och PC.
Fick därför rösta annat.

Bra spel är bra spel och skall spelas oberoende enhet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har en PS5 sedan release och köpte nu under BF en XSX på Amazon.

För min del så har PS5 bättre spel, går inte ens jämföra. Xbox överlag har nästan inga exklusives så finns mest tredjeparts spel som finns på alla plattformar så om man spelar mest den typen av spel så finns det ingen anledning att köpa en Xbox öht om man redan har PS5.

Konsolen i sig så tycker jag kvaliteten och storleken/utseendet är mycket bättre på XSX, PS5 är den fulaste konsolen jag någonsin ägt och den är ännu fulare när den ligger ner.

Köpte mest min XSX för att spela Xbox 360 spel med "FPS Boost", spelar igenom alla Fable spelen igen innan det nya kommer.

Har aldrig betalat för PS+ eller Xbox Live/Game Pass eller liknande och kommer aldrig göra, spelar endast singleplayer spel och köper bara spel om spelet är spelbart på skivan utan krav för nedladdning.

Permalänk

Röstar annat.

för de kvittar är inga bra spel till någon av dem som inte finns till pc eller kommer finnas ett tag efter release.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

PS(5). Gillar deras exklusiva titlar betydligt mer än nån av dom andra konsolerna (XBox och Nintendo). Gillar även kontrollen bättre då jag bl.a. föredrar symmetriskt placerade analoga spakar och jag gillar funktionerna (Adaptive Triggers och Haptic Feedback m.m.). Spelar även på PC, men det är ju ingen konsol, så den räknas ju inte i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Detta. Brukade föredra Nintendos handhållna och speciellt Switch för mer portabelt spelande men sedan vi fått Steam Deck som alternativ så är det PC både stationärt och handhållet. Blev ingen Series X för mig denna generation då jag ändå får tillgång till alla spelen på PC och det är där jag ändå föredrar att spela. Min PS5 fick jag tag på lanseringsdagen men den används nästan aldrig. De spel jag finner intressanta verkar ändå dyka upp till PC av de få som inte redan finns där.

Så PC helt enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

PS5 och PC är den bästa kombon enligt mig. Alla spel som släpps till Xbox finns ju på PC och med Game Pass Ultimate är det så värt det. Många av spelen kan även streamas direkt till mobilen. Xbox är mer utav en bekvämlighet för de som vill ha en billig PC och kunna använda konsolens bakåtkompatibilitet vilket är något jag önskade PS5 hade...

Permalänk
Medlem

PS5 har en hel hög med exklusiva banbrytande titlar vilka än så länge är konsolexklusiva som t.ex. Knack 2 😏

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

XSX - Alltid föredragit kontrollern som följer med Xbox - haft alla generationer Xbox och Playstation upp till PS4.

Några tusentals timmar i Forza kanske bidrar lite också

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag har en XSX. Det jag saknar är en vettig motsvarighet till GT5 (Forza var en besvikelse IMO). De andra exklusiva japanska hentaispelen klarar man sig väldigt bra utan

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

PS5 för min del, alltid varit mer lockad av Sonys exklusiva spel.

Annars så är det väl som sagt ovan, bra spel är bra spel oavsett plattform.

Permalänk
Medlem

Konsolen i sig är helt irrelevant, men tar alla dar i veckan Microsofts handkontroll före Sonys. Därför spelas i princip endast de Sony-exklusiva titlarna på PS5 och allt annat på XSX.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Xbox, mycket pga kontrollen men också spel som Forza, Gears, Halo osv. Med Play Anywhere och Game Pass så fungerar det dessutom bra ihop med PC. Vissa spel gör sig bra i soffan framför TVn andra vid skrivbordet.

Har än så länge inte känts värt det med en Playstation bara för ett fåtal spel som kanske varit roliga en stund, hinner ju inte ens spela det jag redan har.

Permalänk
Medlem

Xbox. Kör PC och XSX med Gamepass. Spelen och dess sparfiler är synkade mellan de två och vissa spel räcker med att bara köpa en gång så har du det på båda.

Gillar att spela på pc på kontoret men med ett litet spädbarn så är det ganska skönt att ha henne nära sig vid soffan och fortsätta litet från PC.

Ser absolut ingen anledning att ha en PS5. Deras spel lockar inte alls och konsolen är ful som stryk.

Permalänk
Medlem

PS5 för min del. Har en Xbox Series S med. Men tycker att de exklusiva spelen till Playstation är i en klass för sig (får se om den trenden fortsätter iom Sonys satsningar på onlinespel) och så höjer de spelupplevelsen med genom att uppgradera kontrollen. Tyckte PS4 kontrollen med ljus, ljud, och touchpad var riktigt grym och nu till PS5 med haptic feedback och adaptive triggers har gjort spelandet ännu roligare! Gillar VR med och det har Playstation. Riktigt bra VR dessutom på PS5. Då jag lirar VR på PC och finns samma spel till PSVR2 så lirar jag på det då kontrollerna är så roliga!

Men jag är lite orolig för Playstations framtid. Inte riktigt tydligt vad vi har att vänta oss de kommande åren och de verkar satsa mer på tillbehör och onlinespel än det som har gjort Playstation till nummer 1, dvs riktigt bra single-player spel och bra hårdvara! De går samma väg som Apple där man nu släpper en PS5 "slim" som kostar mer än lanseringsversionen, historiskt sett har nyare versionen varit billigare i pris då tillverkningskostnaderna gått ner 2-3 år efter lansering. De släpper en handenhet som ska kunna spegla din PS5, och visst det kan ha sina användningsområden, men så är det ingen bluetooth med avsikt för att man ska köpa Sonys egna och dyra hörsnäckor.

SIE (Playstation) har drabbats av högmod då de säljer sina maskiner som smör, och det verkar ha fått ekonominissarna att komma på tillvägagångssätt att få nya pengar från befintliga kunder genom att sälja tillbehör. Satsningen på onlinespel bådar inte väl heller då det tar tid och resurser från spel som Sony är grymma på att göra. Alla vill ha nästa Fortnite.

Permalänk
Medlem

Pc här, tyckte konsol spel var dyra och sen DLC på det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Pc här, tyckte konsol spel var dyra och sen DLC på det.

som om inte pc får dlc xD

Permalänk
Medlem

Steam Deck helt klart av alla ’konsol’-alternativ

Permalänk
Medlem

Röstade annat för Switch (2 som borde komma nån gång).
Xbox appen med cloud gaming ska jag testa men annars skippar jag helt denna generation konsoller från MS / Sony.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Den bästa är helt klart XBOX 360, använder den dagligen fortfarande efter alla år

Sen har jag även PS3, PS4 Pro samt XBOX Series X

Andraplats PS3 helt klart

Tredjeplats PS4 Pro

Fjärdeplats XBOX Series X