Microsoft Copilot-knapp kommer till tangentbord

Permalänk
Medlem

Nu utelämnar ju sammanfattningen på SweClockers en hel del som vanligt, men Microsoft har tidigare "uppfunnit" en del nya tangenter, som t.ex. för Office och IE. Det är inte så att de kommer att tvinga på er denna knapp. För de som jobbar med IT följer det här ett välkänt mönster. Microsoft pushar sina nya teknologier stenhårt ett tag, och uppenbarligen funkar det. De har hållt på så här sedan 90-talet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Knappast!

Knapp-ast

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Testpilot

Ärligt talat har jag inte något att klaga på.. Högra Shift/Ctrl kan gärna få bytas ut mot något som faktiskt används mer att än råka komma åt av misstag

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Sötast
Skrivet av Elgot:

Alla delar av bolaget har väl blivit ålagda att leverera copilot-funktionalitet och detta är kanske vad tangentbordsgruppen kunde hitta på?

Crap, då blir det kanske left mouse button från muspartiet

Permalänk
Medlem

Märkpenna och nagelpolish? Proffs-moddaren använder förstås ett antal olika sandpapper under processen. 🧑‍🏭

Permalänk

Går alltid att mappa om tangenterna, ser detta som ett reklamjippo.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Vi kommer väl få knappen innan vi får Co-pilot lanserat i Europa...

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.c...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Får vi copilot-knappar på våra telefoner också måntro? Lär ju kosta en slant för Microsoft, men ska det vara så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mjukvaruföretaget som inte vet vad man har ikoner och muspekare till - Eureka! Vi har uppfunnit EN KNAPP! ... nr.137
Undrar vars man ska sätta den. Undersidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft bara skapar mer funktioner och fler knappar, det blir så rörligt.
Jag funderar på att köpa en Macbook istället: https://www.youtube.com/watch?v=BGGOn-H7s3Q

Jag ser Ai som internet, det kommer väldigt sakta göra intrång. "Datanördar" i allmänhet kommer se det som trams.

Skrivet av evil penguin:

Får vi copilot-knappar på våra telefoner också måntro? Lär ju kosta en slant för Microsoft, men ska det vara så...

Finns ju en siriknapp på Iphone sedan flera år tillbaka så det är ju inte jättestor skillnad tänker jag

Om inte annat så känns det som bra reklam.

Permalänk
Medlem

Ganska väntat, om några år är detta den enda knappen folk behöver på sina skrivbord.
Stor del av arbetsstyrkan kämpar redan med att skriva (jobbar själv inom IT och många av våra ungdomar på jobbet skriver med ett eller två pekfinger), att trycka på en knapp och sen säga till datorn vad den ska göra kommer ta över.

Hemanvändare kommer ju bara säga "Hey Clippy" som man gör med Hey Google/Aleksa osv.

Skrivet av Yatagarasu:

Ärligt talat har jag inte något att klaga på.. Högra Shift/Ctrl kan gärna få bytas ut mot något som faktiskt används mer att än råka komma åt av misstag

Höger skift använder jag hela tiden när jag skriver

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns ju en siriknapp på Iphone sedan flera år tillbaka så det är ju inte jättestor skillnad tänker jag

Om inte annat så känns det som bra reklam.

Skulle se det som en större grej om Microsoft lyckades köpa till sig en Copilot knapp från Samsung eller liknande... eller varför inte Apple för den delen?

Men rent funktionellt är det ju lite samma lika (men annorlunda)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BergEr:

Ganska väntat, om några år är detta den enda knappen folk behöver på sina skrivbord.
Stor del av arbetsstyrkan kämpar redan med att skriva (jobbar själv inom IT och många av våra ungdomar på jobbet skriver med ett eller två pekfinger) [...]

Känner mig nästan träffad här!
Trots att jag inte tillhör den generation du mest troligen åsyftar..

Pek- och långfinger är nog det som utgör 80%+ av mitt skrivande faktiskt, resten av handen är dedikerad till saker som Shift, mellanslag och enter-tangenten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Haha ni är roliga i tråden. Så extremt konservativa.

Knappen är en logisk utveckling nu när Copiloten gör sitt intåg. Tror man kommer ha stor nytta av Copiloten när man har lärt sig att använda den på ett effektivt sätt.

Jag älskar AI!

Man kan välja att se det som konservativt eller som att det redan finns massor med knappar man kan använda för en funktion som inte är lanserad i hela världen än. Lite som när Google pushade varje biltillverkare till att integrera Android Auto även i Sverige trots att det inte fanns något stöd i telefonerna här i många år, även efter att det fanns i nästan varje bil. Bara död hårdvara som väntar på mjukvara helt enkelt.

Andra sidan av varje mynt skulle alltså vara att det vore väldigt "progressivt" med en ny knapp för Microsoft Edge. Edge har funnits väldigt länge och det är på tiden att det kommer en knapp för den som är skild från webläsarknappen.

Jag har inget mot en ny knapp i sig, en till dedikerad knapp för att öppna en terminal i något specialläge är inte fel, men en knapp specifikt för Copilot är alldeles för tidigt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Hur djupt är copilot integrerat i Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sethul:

oh ja för att lägga till en knapp på tangentborden kommer verkligen inte göra så att konkurrensmyndigheter blir tjuriga när flera AI tjänster börjar finnas.

De får börja släppa tangentbord som har dedikerade knappar för de 100 vanligaste AI tjänsterna.
Kan bli lite bökigt för laptops om de ska ha en meter bredare tangentbord.
Annars får byta tangentbord mot touchskärmar som kan visa reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sethul:

oh ja för att lägga till en knapp på tangentborden kommer verkligen inte göra så att konkurrensmyndigheter blir tjuriga när flera AI tjänster börjar finnas.

Varför skulle de tjura om de gör de på sina egna tagentbord, det är ju inte som de tvingar tillverkarna att göra det.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om de lägger till en tangent om jag ska vara ärlig. Måste ju inte använda den.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

En ny knapp vet jag inte hur mycket det gör för något.
I teorin vore det ju kanske vettigt att men hjälp av en knapp komma åt en bra AI-assistent.

Däremot lite blandat vad man kan tycka om AI som helhet, hypen kring det och även hur företagen använder datat från det.
Rätt använt kan AI ge möjligheter, men det kräver också lite nya sätt att tänka för att nyttja det på rätt sätt.
Hypen är väl kanske lite väl stor, där det ska finnas med i allt på något sätt.
Men mest skeptisk är man när det gäller hur datat används och vem som drar nytta av det.

Att Copilot är så nära integrerat i Windows gör ju inte suget större att använda det. Det blir en lite för nära koppling mellan ens egen lokala dator och ett AI-system som samlar in data, även om det senare ju görs redan sen innan i andra former.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Microsoft är den typen av företag som faktiskt kan ge användbara verktyg, som exempelvis Widget-fältet i Windows 11 och samtidigt gör det obligatoriskt att ha en massa reklam och skitnyheter som täcker 70% av "widgetytan"

Nä, glöm det, det blir ingen copilot-knapp för ingen vill ha det. Den enda anledningen är att MS tafatta ingenjörer upptäckte att Ctrl+C eller Win+C redan var tagna...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Hur djupt är copilot integrerat i Windows 11?

Enligt MS troligen så integrerat att operativet inte fungerar utan.
Det hävdade dom iaf. med IE en gång i tiden.

Dom verkar inte ge sig den här gången tills folk börjar använda deras förbenade sökfunktion.
För inbilla er inte att copilot är nånting annat än just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Varför skulle de tjura om de gör de på sina egna tagentbord, det är ju inte som de tvingar tillverkarna att göra det.

Wut?
Tror du att en OEM får leverera en dator med windows utan att även inkludera Copilot knappen?
Det har ju redan börjat, dells nya XPS modeller har ju alla otyget.

Permalänk
Medlem

Märkliga reaktioner, det är väl frivilligt att införskaffa ett tangentbord med den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wut?
Tror du att en OEM får leverera en dator med windows utan att även inkludera Copilot knappen?
Det har ju redan börjat, dells nya XPS modeller har ju alla otyget.

Skrivet av Falistar:

Märkliga reaktioner, det är väl frivilligt att införskaffa ett tangentbord med den funktionen.

Ja, det är väl just det här som är grejen, om inte ett direkt krav så kommer det ju garanterat iaf vara en påverkanskampanj att tillverkarna ska sätta knappen på tangentborden (piska? morot? båda?).

Detta förstås främst vad gäller just märkesdatorer, och särskilt vad gäller laptops så är det ju svårare att välja bort tangentbordet oavsett vad man tycker.

Direkt ur artikeln:
"Over the coming days leading up to and at CES, you will start to see the Copilot key on many of the new Windows 11 PCs from our ecosystem partners, with availability beginning later this month through Spring, including on upcoming Surface devices."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest att loggan/knappen är ful och intetsägande, ingen över 30 kommer fatta vad det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker mest att loggan/knappen är ful och intetsägande, ingen över 30 kommer fatta vad det är

Seniorerna har svårt att ta sig till nymodigheter? Ja så är det och det spelar ingen roll hur bra förklarat det är i gränssnittet. Utan det krävs att deras barn eller barnbarn förklarar 5 gånger sen sitter det på försök nr 6. (30% av gångerna)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om alla kommer överrens om att kalla den för "command knappen" så kanske MS slutar upp med dessa dumheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Märkliga reaktioner, det är väl frivilligt att införskaffa ett tangentbord med den funktionen.

Glömde du att tänka på inbyggda tangentbord i laptops och andra mobila enheter nu?

Blir intressant om några år hur mycket AI grejor vi måste slå av, avinstallera och blockera på olika sätt.

vi blockerar redan sök med bing.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ser ju ut att byta ut höger ctrl, och behövs verkligen två ctrl-knappar? Alternativt att det blir menyknappen som offras. Finns ju betydligt dummare knappar på ett 100%-tangentbord. Pause/Break, Insert och Scroll Lock för att nämna några.

Högra controlknappen brukar ju snvändas om man spelar split-screen på samma tangentbord så den får gärna vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ser framför mig att detta dyker upp på Microsofts egna produkter (Surface?) men hoppas ingen tredjepart tycker det är en bra idé.

Jag tror det här är ett krav för att få sälja Windows förinstallerat på datorer numera, direkt efter det gamla kravet på att tangentbord ska ha en Windows-tangent eller två.

Jag har sett att Dell XPS i 2024 års modell har tangenten. Snart börjar CES-mässan där nya modeller presenteras, och jag räknar med att vi kommer att se tangenten överallt.

Skrivet av anders190:

Merparten av de som är negativa är kända Linux-användare.

Linux-användare behöver också köpa nya laptops eller tangentbord förr eller senare, och är rädda för att tangenten inte ska gå att remappa till något vettigt.

På Dell XPS har tangenten en sub-legend med den gamla Meny-ikonen. Jag hoppas att det bara är Meny-knappen som fått en ny funktion i WIndows.

Själv har jag den mappad till Compose, vilket är en väldigt användbar tangent som jag rekommenderar alla att installera ett tillägg för. (Bara att aktivera, om du använder Linux)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.