Datorn hittar ej längre den externa skärmen

Permalänk

Datorn hittar ej längre den externa skärmen

Hej

Jag har länge haft en extern skärm kopplad till datorn, men en dag så fann ej datorn skärmen längre, så undrar vad som kan ha hänt och hur det kan fixas, har försökt följande:

1: Bytt hdmi kabel och även försökt med annan skärm inkopplad. (som jag vet fungerat ihop med datorn)
2: Försökt hitta bildskärmen i inställningar, men den hittar inte.

Vad är nästa steg att kontrollera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Funkar skärmen med annan dator?

Funkar annan skärm med datorn?

Vad är det för dator respektive skärm?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aroskalle:

Hej

Jag har länge haft en extern skärm kopplad till datorn, men en dag så fann ej datorn skärmen längre, så undrar vad som kan ha hänt och hur det kan fixas, har försökt följande:

1: Bytt hdmi kabel och även försökt med annan skärm inkopplad. (som jag vet fungerat ihop med datorn)
2: Försökt hitta bildskärmen i inställningar, men den hittar inte.

Vad är nästa steg att kontrollera?

Tack på förhand

(förutsätter windows)
Testat win + p och kollat att den inte är ställd till att inte duplicera/utöka?

instämmer med tidigare fråga; fungerar skärmen med andra datorer?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Har du startat om datorn?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

fixat utan åtgärd

HAHA

Bara för att jag skrev till er,så hoppade skärmen igång nu, utan att jag gjort något nytt, kanske glapp med kabeln i någon kontakt, fast jag har provat med annan hdmi kabel.

Men det märkliga var att den slutade fungera från en dag till en annan, utan att jag gjort något. Detta hände för en månad sedan så datorn har startats om några ggr. Men kunde ej hitta extra skärm i bildinställningar.

Tack för svar iaf

Permalänk

Hej

Nu har det hänt igen, datorn hittar ej den andra skärmen. Det hände efter att datorn låste sig och jag var tvungen att stänga av den och starta om. Har provat med "win +p" och finner att den projicerar endast datorskärm, jag klickar på att utvidga, men sen då? Utvidga allternativet är ej kvar när jag gör win+p igen (endast datorskärm är valt igen)

När jag går in i inställningar / bildskärm så hittar den ej externa skärmen.

INga kablar är såklart bortkopplade.

HJÄLP!

tack på förhand

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

(förutsätter windows)
Testat win + p och kollat att den inte är ställd till att inte duplicera/utöka?

instämmer med tidigare fråga; fungerar skärmen med andra datorer?

Hej

Nu har det hänt igen, datorn hittar ej den andra skärmen. Det hände efter att datorn låste sig och jag var tvungen att stänga av den och starta om. Har provat med "win +p" och finner att den projicerar endast datorskärm, jag klickar på att utvidga, men sen då? Utvidga allternativet är ej kvar när jag gör win+p igen (endast datorskärm är valt igen)

När jag går in i inställningar / bildskärm så hittar den ej externa skärmen.

INga kablar är såklart bortkopplade.

HJÄLP!

tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall Windows inte längre "ser" den andra skärmen betyder det att det inte finns någon elektriskt kontakt, mer specifikt får grafikkortet ingen HPD (hot plug detect) och ingen metadata/EDID där skärmen berättar om sina egenskaper för grafikkortet.

Vanligaste orsaken är att kabeln inte sitter i ordentligt fast kan förstås också orsakas av glapp/trasig kabel. I värre fall är det glapp eller trasig kontakter eller trasiga kretsar i endera skärmen eller i grafikkortet, något som ofta drabbar produkter som varit med i några år så att de fysiskt börjar bli slitna. Kablar som "hänger på porten" i skärm och grafikkort är faktiskt ett långsiktigt problem.

Lösningen är att dra ut kabeln och stoppa tillbaka den. Detta initierar en ny HPD. Fortfarande dött och det återstår att testa med annan kabel och att se om skärmen får kontakt med en källa eller viceversa beroende på vad som är enklast att flytta: datorn till en annan skärm eller en annan skärm till datorn.