Var köper jag ethernetkabel som inte är CCA?

Permalänk

Var köper jag ethernetkabel som inte är CCA?

Som rubriken säger, var kan jag köpa (färdigkontakterad) cat.6 eller 6a ethernetkabel som är gjord av koppar (Cu) och inte CCA?

Tyvärr verkar de flesta numer sälja CCA. T.o.m. Direktroniks kablar är det, vilket gjorde mig väldigt förvånad.

Permalänk

Verkar vara dåligt med info om huruvida kablar är CU eller CCA
https://www.dustinhome.se/product/5010901529/supra-patch-cabl...
Hur vet ens ÅF vad det är för kablar de säljer? Har svårt att tänka mig att de ställer sig och väger kablar på våg och jämför vikt för att ta reda på vad som är innanför plasten

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hur vet ens ÅF vad det är för kablar de säljer? Har svårt att tänka mig att de ställer sig och väger kablar på våg och jämför vikt för att ta reda på vad som är innanför plasten

Det vet de nog i regel inte, mer än om det uttryckligen står i produktinformationen de fått.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det vet de nog i regel inte, mer än om det uttryckligen står i produktinformationen de fått.

Ja men jag tänker att, om inte ens SUPRA speccar vad deras kablar är tillverkade av - vem gör då det? Dom är väl kända för att vara Premium/TopOfTheLine/HighEnd med allt vad det heter

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ja men jag tänker att, om inte ens SUPRA speccar vad deras kablar är tillverkade av - vem gör då det? Dom är väl kända för att vara Premium/TopOfTheLine/HighEnd med allt vad det heter

Om SUPRA började speca "innehåll" skulle ju det direkt avslöjas att de säljer samma grejer som alla ändra med en fet markup bara

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Om SUPRA började speca "innehåll" skulle ju det direkt avslöjas att de säljer samma grejer som alla ändra med en fet markup bara

Haha jo sant, men när man googlar på skillnader mellan de två olika tillverkningsalternativen så är det billigare för tillverkare att plätera aluminiumkablar i koppar - istället för att enbart använda koppartrådar vilket känns rimligt.
Så självklart vet SUPRA vad de använder, även om de inte använder det i sin marknadsföring.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Letade upp databladet och hittade det hos Jenving för SUPRA nätverkskablar, där specar de följande: "Ledare (x8): Rundvalsad 7-trådig Cu-lina, OFC 5N". Sen hade jag aldrig någonsin betalat över 700kr för 2m nätverkskabel.

http://www.jenving.com/datasheets/se/Network-cables/cat8-frhf...

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Letade upp databladet och hittade det hos Jenving för SUPRA nätverkskablar, där specar de följande: "Ledare (x8): Rundvalsad 7-trådig Cu-lina, OFC 5N". Sen hade jag aldrig någonsin betalat över 700kr för 2m nätverkskabel.

http://www.jenving.com/datasheets/se/Network-cables/cat8-frhf...

Imponerande att du orkade göra det!
Haha kan ju vara värt de där extra kronorna om man ska dra kablar genom en ugn (eftersom en av de få fördelarna av CU tydligen är bättre flammskydd)
Hade aldrig heller aldrig ens tänkt tanken

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kolla sortimentet hos Nedis.
Har för mig de har FTP och/eller UTP med kopparledare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Har ÅF ett riktigt datablad så ska det stå där. I alla fall om det är CU, är det CCA utelämnar de säkert det, haha.

Jag vet att Deltaco har riktig kabel på trumma (100m) och låda (305m), där står det i deras datablad.

Inet.se egna kablar var i alla fall förut CU, vet inte hur det är numer.

Ska kolla Nedis, tack för tipset.

Permalänk

Verkar som att Nedis inte säljer direkt till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Verkar som att Nedis inte säljer direkt till privatpersoner.

Knappa in artnr 301-49-515 på elfa.se. Tog artnr för 1m men du får sortera efter den längd och utp/ftp du behöver.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Knappa in artnr 301-49-515 på elfa.se. Tog artnr för 1m men du får sortera efter den längd och utp/ftp du behöver.

Snyggt, tack!

Dock jävligt dåligt med lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Snyggt, tack!

Dock jävligt dåligt med lager...

Ok Tripp-Lite som kan hittas på mouser.se artnr N201-003-WH
Enligt datablad 24AWG och stranded copper.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Verkar som att Nedis inte säljer direkt till privatpersoner.

Jula säljer Nedis.(fast bara skärmade)
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Annars maila mixbutiken på tradera har för mig att han säljer bla. Nedis.
https://www.tradera.com/profile/items/1031673/mixbutiken?sort...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet vad exakt försöker du uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Av ren nyfikenhet vad exakt försöker du uppnå?

Nackdelen med CCA är förstås att dessa kablar är ömtåligare och risken är större att ledare går av när man drar kablarna.

Den andra stora nackdelen är förstås om man kör PoE/strömmatning över kabeln då strömmen till skillnad mot data-trafiken, passerar genom hela kabeln och inte enbart ytan eller så kallade "skin effect" som är fallet med datatrafiken. Då aluminium leder ström sämre, högre motstånd, så resulterar det förstås att du kanske inte kan köra 100m utan begränsas till kabellängder runt 50m. Jag kan inte svära att så är fallet då jag själv enbart har dragit vanlig CU-kabel, men alla råd runt CCA-kablage nämner detta som nackdel.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Av ren nyfikenhet vad exakt försöker du uppnå?

Jag försöker hitta en leverantör som säljer Kat.6 (eller Kat.6A) kabel med kopparkärna.

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Nackdelen med CCA är förstås att dessa kablar är ömtåligare och risken är större att ledare går av när man drar kablarna.

Den andra stora nackdelen är förstås om man kör PoE/strömmatning över kabeln då strömmen till skillnad mot data-trafiken, passerar genom hela kabeln och inte enbart ytan eller så kallade "skin effect" som är fallet med datatrafiken. Då aluminium leder ström sämre, högre motstånd, så resulterar det förstås att du kanske inte kan köra 100m utan begränsas till kabellängder runt 50m. Jag kan inte svära att så är fallet då jag själv enbart har dragit vanlig CU-kabel, men alla råd runt CCA-kablage nämner detta som nackdel.

Dessutom så oxiderar aluminium snabbare än koppar och aluminiumoxid är elektriskt isolerande.

Finns absolut inga fördelar med att välja CCA, det är enbart billigare - vilket också är varför det tagit över konsument marknaden. Tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Jula säljer Nedis.(fast bara skärmade)
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Annars maila mixbutiken på tradera har för mig att han säljer bla. Nedis.
https://www.tradera.com/profile/items/1031673/mixbutiken?sort...

Tack, problemet är inte att hitta ÅF. Problemet är att de knappt har några kablar i lager. Detta gäller både Nedis själva och deras ÅF.

Men tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Kolla på sidor som rs-online, riktar sig mer mot företag visserligen men dom borde ha sån info i deras datablad som dom tillhandahåller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Equips kabar verkar vara det vad jag kan se
https://www.equip-info.net/equipinfo_en/equip/cables-adapters...

Finns hos lite olika återförsäljare (sök på t.ex idealo.de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Tack, problemet är inte att hitta ÅF. Problemet är att de knappt har några kablar i lager. Detta gäller både Nedis själva och deras ÅF.

Men tack för tipsen!

Jula har Nedis kablar i lager? Hur många behöver du egentligen?

Permalänk
Medlem

Finns patchkablar från Deltaco, MicroConnect eller Goobay för några tior i koppar. Förstår inte riktigt problemet med att läsa specifikationerna eller datablad

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns patchkablar från Deltaco, MicroConnect eller Goobay för några tior i koppar. Förstår inte riktigt problemet med att läsa specifikationerna eller datablad

DeT äR bArA aTt LäSa DaTaBlAdEt.

Här är ett datablad för en Deltaco: https://aurdel.com/media/catalog/product/2/1/210002_R00210002...

Kan du ringa in med en röd cirkel var det står om det är CU eller CCA?

Kom med något konstruktivt, eller avstå från att kommentera.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Jula har Nedis kablar i lager? Hur många behöver du egentligen?

De verkar bara ha vita (eller är de grå?).

Behöver ett 20-tal i olika längder och färger.

Permalänk
Medlem

Då kollar du på en annan tillverkare som specificerar, klart?

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Då kollar du på en annan tillverkare som specificerar, klart?

Det här med forum kanske är nytt för dig? Det är nämligen just det jag efterfrågar i originalinlägget. Klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

DeT äR bArA aTt LäSa DaTaBlAdEt.

Här är ett datablad för en Deltaco: https://aurdel.com/media/catalog/product/2/1/210002_R00210002...

Kan du ringa in med en röd cirkel var det står om det är CU eller CCA?

Kom med något konstruktivt, eller avstå från att kommentera.

Tänk på trivsel, det står på förpackningen hos Deltaco. Framgår det inte köp inte!

Betydligt enklare att se hos Goobay och MicroConnect.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tänk på trivsel, det står på förpackningen hos Deltaco. Framgår det inte köp inte!

Ber om ursäkt, men har nolltolerans för spydiga och ickekonstruktiva kommentarer.

Mitt fel dock att jag missade den tredje(!) bilden där det stod. Förstår dock inte varför det inte står i databladet.

Blir ett samtal (till) till Aurdel på måndag. Pratade med dom i fredags, då kunde de inte ge mig ett rakt svar utan bad att få återkomma.

Men jag har anammat den inställningen också, att skriver man inte koppar då är det CCA.

Skrivet av Petterk:

Betydligt enklare att se hos Goobay och MicroConnect.
<Uppladdad bildlänk>

Ok, ska kolla dom. De Goobay kablar jag hittat (i de färger och längder jag är ute efter) har alla varit CCA.