Apple öppnar förbokningar för Vision Pro – Sverige blir utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hololens är knappast döende.
Hololens är inte passthrough. Hololens är nått jag sett på tv kirurger använt i träning, tror inte det är nått man tex vill använda ett passthrough heatset till.
Det är helt enkelt olika produkter avsett för olika områden. Tror ibte VS är nått som ersätter Hololens helt.
MS försöker ju tom få Hololens till amerikanska armen men har inte klarar field test än tror jag, om inte projektet är nerlagt men förmodligen en hel del hemligheter vad gäller det.
VS ser ut att vara "spatial computing" för kontorsfolk.

Men annars stämmer det du skrivit.

Tjaa, det finns ett viss liv i den - körde den t.o.m. själv så sent som för några dar sen. Borde nog snarare skrivit att AVP iaf har en chans att bli nått på konsumentsidan.

Precis, olika produker. Helt olika produkter. Därför våra korta abrupta svar på talonmas samma-påstående, skulle man kunna säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gardinen:

45.000:- för grundmodellen är mycket pengar, ja. Men finns något motsvarande MR-headset, från något annat företag, med samma funktionalitet-kvalitét-användarvänlighet etc., för att kunna jämföra priset?

Hur står sig t.ex. HoloLens2 i jämförelse?

Mmmm. Men ja, hololens kostar massor och har väl inte haft någon motsvarighet heller på 8 år.
Det har inte räckt för att göra det till en succe riktigt 😁.
Jag tror inte det räcker att jämföra sig med konkurrensen.

Den mer televanta frågan är väl om folk upplever ett mervärde som berättigar priset så att folk köper det här.
Nu tror jag väl vidion pro är dev kit på ungefär samma sätt som google glass eller hololens och då blir väl priset mindre intressant. Det behöver väl egentligen inte sälja så bra. Ut med mjukvara för kommande produkter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmmm. Men ja, hololens kostar massor och har väl inte haft någon motsvarighet heller på 8 år.
Det har inte räckt för att göra det till en succe riktigt 😁.
Jag tror inte det räcker att jämföra sig med konkurrensen.

Den mer televanta frågan är väl om folk upplever ett mervärde som berättigar priset så att folk köper det här.
Nu tror jag väl vidion pro är dev kit på ungefär samma sätt som google glass eller hololens och då blir väl priset mindre intressant. Det behöver väl egentligen inte sälja så bra. Ut med mjukvara för kommande produkter.

Som sagt, Hololens är inte ens en konkurrent.

Det mesta pekar på att AVP inte kommer sälja så bra. Av den enkla anledningen att de inte kommer bygga särskilt många (och därmed blir även priset i det närmaste irrelevant). Men jag är rätt säker på att Apple kommer få ut det de vill få ut av AVP Gen1.

Den riktiga utmaningen ligger i vad som händer sen. De lär behöva en AVP Gen2 om ca ett år, world-wide, lite justerat pris kanske men framförallt lägre vikt. Och så ca ett år senare max, en Vision utan Pro med magnituder lägre pris utan att vara allt för gimpad. Och i det skedet lyckas övertyga många att casha in i det hela.

Parallellt med det här ska det bli intressant att se konkurrerande produkter. Förväntar mig att Samsung+Google samt Meta är det enda som har muskler att bjuda upp till fajt. Men tre lag är inte så tokigt ändå men nog max för hur många som "får plats".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Som sagt, Hololens är inte ens en konkurrent.

Det mesta pekar på att AVP inte kommer sälja så bra. Av den enkla anledningen att de inte kommer bygga särskilt många (och därmed blir även priset i det närmaste irrelevant). Men jag är rätt säker på att Apple kommer få ut det de vill få ut av AVP Gen1.

Den riktiga utmaningen ligger i vad som händer sen. De lär behöva en AVP Gen2 om ca ett år, world-wide, lite justerat pris kanske men framförallt lägre vikt. Och så ca ett år senare max, en Vision utan Pro med magnituder lägre pris utan att vara allt för gimpad. Och i det skedet lyckas övertyga många att casha in i det hela.

Parallellt med det här ska det bli intressant att se konkurrerande produkter. Förväntar mig att Samsung+Google samt Meta är det enda som har muskler att bjuda upp till fajt. Men tre lag är inte så tokigt ändå men nog max för hur många som "får plats".

Nu har jag väl inte likställt hololens med apples VRbrillor riktigt.
Poängen var istället att det inte räcker att ha något på marknaden som ingen annan har.

Men visst är det som du skriver här. Ett dev kit måste väl egentligen inte sälja särskilt väl. Det hänger mer på uppföljningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nog för att jag är en Apple-nörd, men skulle aldrig betala för det förrän priset sjunkit med typ 80% Men jag ska aldrig säga aldrig som jag gjorde med Neonode Vem vet, kanske har nästa Steve Jobs fötts redan?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har jag väl inte likställt hololens med apples VRbrillor riktigt.
Poängen var istället att det inte räcker att ha något på marknaden som ingen annan har.

Aha, du menade så. Absolut.

Det är ju fortfarande oklart om det går att göra den här typen av produkter riktigt framgångsrika (vad nu det innebär - allt måste ju inte vara iPhone eller ens iPad framgångsrikt).

Permalänk
Medlem

Kan man annat än se fram emot en framtid där vi alla har VR-headsets istället för att alla stirrar ner i en liten mobilskärm? I for one welcome our new overlords!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk skriver 45000 kronor... Det är usa priser för grundmodellen utan skatt.
1TB med all tillgänglig tillbehör utan import men med svensk skatt blir saftigare 71875 om man behöver Zeiss inlägget för glasögon för 1250 kronor också. Om man vill dela den med någon kan man räkna 10'000 extra i alla fall, då delarna (accessoir) inte passar för alla.
Men hur som helst är detta endast finansiering samt test i stor skala för deras andra o tredje version. Så som med iPad runt 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Förstår inte hur folk skriver 45000 kronor... Det är usa priser för grundmodellen utan skatt.

USA priset ex moms är idag är (från) ca 36600 kr.

(ingen bra början på året btw, vid jul hade ju dollarn äntligen nosat sig under 10 kr...humpf)

Making Apple Vision Pro:

Säkert utmärkt byggkvalitét, ser härligt lyxigt ut. Men nu behöver de nog verkligen jobba på vikten - många kritiska röster om det nu.

Permalänk
Skrivet av Nearyn:

Förstår inte hur folk skriver 45000 kronor... Det är usa priser för grundmodellen utan skatt.
1TB med all tillgänglig tillbehör utan import men med svensk skatt blir saftigare 71875 om man behöver Zeiss inlägget för glasögon för 1250 kronor också. Om man vill dela den med någon kan man räkna 10'000 extra i alla fall, då delarna (accessoir) inte passar för alla.
Men hur som helst är detta endast finansiering samt test i stor skala för deras andra o tredje version. Så som med iPad runt 2010.

Det här är i princip en iPad. Hur många känner du som behöver en 1TB iPad? Tror nog grundmodellen är OK för ”de flesta”. Priset är saftigt nog ändå, men det är knappast så att 45kkr inte är representativt för vad många av de potentiella kunderna (oavsett hur liten den gruppen egentligen är) skulle betala för produkten om den släpptes i Sverige idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

USA priset ex moms är idag är (från) ca 36600 kr.

(ingen bra början på året btw, vid jul hade ju dollarn äntligen nosat sig under 10 kr...humpf)

Making Apple Vision Pro:
https://youtu.be/luFGI13Mv8o?si=2QtTtj7ROELmBZTe

Säkert utmärkt byggkvalitét, ser härligt lyxigt ut. Men nu behöver de nog verkligen jobba på vikten - många kritiska röster om det nu.

Samma video men med Westworld-themet: https://www.reddit.com/r/VisionPro/comments/19aucvc/apple_vis...

Permalänk
Medlem

Trodde det hette AR, men Apple kanske hittar på ett eget namn?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Trodde det hette AR, men Apple kanske hittar på ett eget namn?

Tim Cook nämnde AR vid avslöjandet av Vision Pro (https://youtu.be/5SHMDMJPuwM?si=oC1hJThXq2BmRxIv) men Apple själva kallar det för ”spatial computing”, gissningsvis för att särskilja den mot andra headset på marknaden. MR (Mixed Reality) har väl ett överlapp med AR men brukar användas för att beskriva VR-headset som kan göra AR-saker via passthrough.