Permalänk
Medlem

hjälp med hemmakontor

Hej

Jag behöver hjälp med utrustning till mitt hemmakontor. Jag har i dagsläget en stationär dator för gaming med en helt ok men gammal skärm (Lenovo L27q-10 ). Jag ska börja jobba hemifrån och vill helst inte jobba på laptopskärmen men orkar inte hålla på att byta kablar och sådant.
Har läst på lite funderar om jag ska investera i en skärm med inbyggd KVM-switch (eller USB-hub? jag vet inte vad som är skillnaden) eller om det är bättre att behålla skärmen som jag ändå är ok med att använda och köpa någon slags separat lösning.

Målet är ju att kunna koppla in laptop enkelt och sedan bara byta så att skärm, mus och tangentbord flyttas till laptop.
Någon som kan ge lite råd i om jag ska investera i ny skärm eller separat lösning. Vad är det för övrigt för skillnad på skärmar med USB-hub och KVM-switch. Kan båda användas till vad jag tänkt mig?

Permalänk
Medlem

Jag har skärm med i byggd usb-hubb samt en kvm och en docka till laptopen.

Kopplar mus, tangentbord och webcam (de usb enheter jag vill kunna nyttja på både jobblaptop och min privata stationära) till skärmens usb-hubb.

Dockan har jag för att slippa koppla in och ur kablar till laptopen när jag skiftar mellan hem- och kontorsarbete.

Kvm-switchen för att växla mellan laptop och stationär dator utan att koppla in/ut några sladdar.

Har både din privata och jobbdator Displayport eller Hdmi?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När jag jobbar hemifrån ansluter jag genom fjärrskrivbordet från min stationära till jobb-laptopen, tycker det funkar helt ok.
Men det beror ju så klart på vad man jobbar med.

Ansluter laptopen med nätverkssladd då jag tycker det funkar lite bättre än trådlöst. Så två sladdar bara, nätverk och ström.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har skärm med i byggd usb-hubb samt en kvm och en docka till laptopen.

Kopplar mus, tangentbord och webcam (de usb enheter jag vill kunna nyttja på både jobblaptop och min privata stationära) till skärmens usb-hubb.

Dockan har jag för att slippa koppla in och ur kablar till laptopen när jag skiftar mellan hem- och kontorsarbete.

Kvm-switchen för att växla mellan laptop och stationär dator utan att koppla in/ut några sladdar.

Har både din privata och jobbdator Displayport eller Hdmi?

Min nuvarande bärbara har bara HDMI, ingen usb-c. dock ska jag nog köpa en ny laptop snart. Min stationära dator har HDMI 2.0b, DisplayPort 1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Min nuvarande bärbara har bara HDMI, ingen usb-c. dock ska jag nog köpa en ny laptop snart. Min stationära dator har HDMI 2.0b, DisplayPort 1.4

Då kan du köpa en kvm-switch med 2 hdmi in och 1 hdmi ut som det ser ut nu. Annars avvakta den nya laptopen om du kan, så du inte ev måste köpa en 2x DP in och 1 DP ut kvm sen om den nya laptopen saknar hdmi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34