Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

För egen del spelar jag COD WZ och andra FPS spel ihop med sonen. Valet stod mellan 7800 XT för 6600 kr eller 8500 kr för ett vitt 4070S. Går efter ett helvitt bygge och prestanda per krona (i de spel vi spelar) är starkt med AMD kortet, men även 4070S till MSRP. Därav valde jag att lägga de 2k på hans dator för att piffa upp den lite till.

Är du ute efter en del objektiva sanningar, finns det några och säkert fler:

- 24gb är mer än 16gb, först relevant om ett par år om du inte spelar i 4k
- XTX har lite mer hästkrafter och plöjer igenom alla spel, inte lika självsäkert som mot 4080, men fortfarande bättre än S
- XTX klarar av att spela raytracing för de flesta ändamål, 4080s om du vill köra max RT och räkna fps
- försumbar skillnad i strömförsörjning (30-50w)
- andrahandsvärde på 4080 S lär vara bättre och ska inte underskattas
- du kan säga att du har ett 80 kort = folk vet vad du spenderat
- FOMO och grupptryck ska inte heller underskattas

Så vad ska du ha kortet till och varför vill du lägga en lusentapp ytterligare på ett redan högt pris? Bjud lite på ditt användningsområde.

Säg nu inte att du spelar CS, DOTA eller LOL

För övrigt skickligt av Nvidia. En produkt som säljer dåligt hade vanligtvis fått officiella price cuts, men det ser ju inte bra ut. Man döper om produkten och ger dig "mer för pengarna!" - folk flippar över känslan att bara betala 13k för ett kort som för det mesta lär landa på 15k.

Angående det fetade så säger ju testet vars tråd vi är i nu att 7900XTX drar ~90W mer på GPU i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lägg till bättre andrahandsvärde och slutkostnaden efter 5 år kan vara fördel Nvidia.

Lite så går mina tankar också. Har insett att mitt spelande tarvar grafikkort i 80-klassen och därför blir det oundviklig ruljans på dem - sälja vidare det gamla för att bekosta det nya vart och vartannat år. Andrahandsvärdet blir en rätt viktig del att ha i åtanke.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Angående det fetade så säger ju testet vars tråd vi är i nu att 7900XTX drar ~90W mer på GPU i spel.

Gick på officiella siffror (320w vs 355w) och utifrån en rad olika tester på YT. 4080S drar mycket mindre vid lättare laster, vid tunga laster har jag noterat en skillnad på ca 60w som högst, ofta hamnar 4080S runt 300w och XTX runt 350w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är intressant för det signalerar att Nvidia fullständigt struntar i vad AMD håller på med.

De hade säkert kunnat höja effektbudgeten/klockorna så pass att de kröp förbi XTX - om de hade velat.

Konsumenter älskar vår Logotyp! De kommer att välja vår produkt oavsett!

Nvidia ©

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

50% bättre raytracingprestanda för bara en tusenlapp extra känns som ett kap för mig. Jag tror alla kommande spel som jag faktiskt kan motivera tidsåtgången att spela kommer ha RT och de gamla klassikerna som inte har det kan spelas på min förrförra dator utan problem.

Det sagt är det lite för sent i cykeln för att det skall vara värt att skaffa 4080 också. Kommer lägga datorslantar på hög tills 5080 lanseras eller AMD eller Intel fixar snabb raytracing på sina kort, vilket som kommer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Känns som att det bara var några år sedan jag försökte motivera ett köp av grafikkort för hela 5000 riksdaler till HD här hemma och då var det ett GTX680SOC med fem fläktar vilket helt klart var nödvändigt.
Priserna i världen har helt klart ballat ur!
Priserna har mer än dubblerats men inte fan har min lön gjort det

Ska helt ärligt säga att jag aldrig riktigt förstått denna typ av jämförelse. 680 är ett mycket mindre chip på en mycket äldre teknik som har mindre än 1/10 så många transistorer som 4080. Visst, priset har dubblats, men du får 10x mer prestanda för dubbla priset. Personligen är jag helt ok med den dealen. Spelar ju mindre roll vart i produktsegmenteringen kortet hamnar och mer roll vad för prestanda man får, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Känns som att det bara var några år sedan jag försökte motivera ett köp av grafikkort för hela 5000 riksdaler till HD här hemma och då var det ett GTX680SOC med fem fläktar vilket helt klart var nödvändigt.
Priserna i världen har helt klart ballat ur!
Priserna har mer än dubblerats men inte fan har min lön gjort det

Men dina omkostnader i förhållandena till lönen minus lånekostnader har minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

Beror väl på vad man ska använda det till? Spelar man bara Warzone och Diablo så är det meningslöst att betala mer för 4080 Super. Men vill man köra ray tracing, köra VR etc så är det ju värt den extra tusenlappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ska helt ärligt säga att jag aldrig riktigt förstått denna typ av jämförelse. 680 är ett mycket mindre chip på en mycket äldre teknik som har mindre än 1/10 så många transistorer som 4080. Visst, priset har dubblats, men du får 10x mer prestanda för dubbla priset. Personligen är jag helt ok med den dealen. Spelar ju mindre roll vart i produktsegmenteringen kortet hamnar och mer roll vad för prestanda man får, eller?

Vet inte om jag håller med om att 4080 är "ett mycket större chip".

GTX 580 520 mm²
GTX 680 294 mm²
RTX 4080 379 mm²
RTX 4090 609 mm²

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

50% bättre raytracingprestanda för bara en tusenlapp extra känns som ett kap för mig. Jag tror alla kommande spel som jag faktiskt kan motivera tidsåtgången att spela kommer ha RT och de gamla klassikerna som inte har det kan spelas på min förrförra dator utan problem.

Det sagt är det lite för sent i cykeln för att det skall vara värt att skaffa 4080 också. Kommer lägga datorslantar på hög tills 5080 lanseras eller AMD eller Intel fixar snabb raytracing på sina kort, vilket som kommer först.

Svåra med RT är att det fortfarande känns som att egentligen alla kort går på knäna FPS-mässigt. Inte ens 4090 uppnår bra FPS i 4K med raytracing. Kanske med nästa generation att det känns värt att uppgradera, annars är jag nästan inne på att fortsätta sitta med 3080. Klarar såklart inte alls raytracing, men det gör inte de senaste korten heller.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vet inte om jag håller med om att 4080 är "ett mycket större chip".

GTX 580 520 mm²
GTX 680 294 mm²
RTX 4080 379 mm²
RTX 4090 609 mm²

Närmare 30% större än chippet som vi jämförde med. Skulle säga att det är rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Närmare 30% större än chippet som vi jämförde med. Skulle säga att det är rätt mycket.

Och 580 var närmre 80% större men hade lägre MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Och 580 var närmre 80% större men hade lägre MSRP.

På en tekniknod som var ungefär dubbelt så stor ja. Ett 600mm2 chip på 40nm är billigare än dito på 28nm noden som är mångdubbelt billigare än ett lika stort chip på 4nm noden. Förstår inte riktigt varför du hoppade över den andra halvan av meningen. Grundpoängen kvarstår dock: prestandan är det viktiga och där har det hänt rätt mycket på 12 år.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Synkroniserad sengång" rimmar illa med swoosh, alla för 12999 är slut sedan flera timmar. "Synkroniserad" därför att Nvidia, inget AMDkort har nånsin sålt såhär bra för att för de allra flesta existerar inget annat GPUmärke än Nvidia. Lite som Trump för repubs.

(För övrigt verkar inte någon recenserat 5700x3d, även tillgänglig från idag 1500. AMD kanske inte skickade ut några på förhand)

Jag är inte säker på att du förstod min poäng. Att något säljer bra är inte ett tecken på att allting är normalt eller att vi ser en positiv trend.

Om vi utgår från en så fruktansvärt dyr produkt som RTX 4080 och nästan ett och ett halvt år senare ser vi en lansering av funktionellt exakt samma produkt men med ett nytt fint namn för ett lägre pris, och att det säljer bra på lanseringsdagen, så är det inte direkt ett tecken på att vi har en marknad i återhämtning. Det är ett tecken på ett uppdämt behov som tillfälligt tillfredsställs.

När du pratar om att AMD-kort aldrig, "sålt såhär bra", så vet jag varken vad du jämför med eller vad du referar till i produktväg så det blir lite svårt att diskutera.

Jag är medveten om att Nvidia har ett mycket starkt varumärke, välförtjänt dessutom, men jag vet inte vad detta har med saken att göra. Vidare vad diskussionen överhuvudtaget har med AMD's processorer att göra är för mig ett mysterium men ok. Processormarknaden är ju till skillnad från GPU:er väldigt hälsosam och prissättningarna väldigt rimliga, därför att Intel och AMD konkurrera väldigt bra där.

Försäljningen dyker kraftigt för Nvidia men särskilt för AMD som fullständigt kollapsat. Såhär dålig försäljning har vi inte sett på årtionden.

Vi har en teknikutveckling som verkar långsamt men säkert stanna av, med längre och längre produktcykler där vi nu senast fick exakt samma kort, förklätt som något nytt för ett lite bättre pris än vid lanseringen, kom ihåg, RTX 4080 lanserade i September 2022!? Som påminnelse så är det nu Januari 2024.

Ursäkta om jag inte jublar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Audi vs trimmad Skoda.

Vill du ha stabilitet, svalt och låg strömförbrukning så kör Nvidia. Vill du ha högst rastprestanda kör AMD.

Jag är i ett läge i livet där stabilitet och kvalité får kosta några kronor. Lägg till bättre andrahandsvärde och slutkostnaden efter 5 år kan vara fördel Nvidia.

Kan du snälla sluta fara med osanningar?
Kan du bevisa att ett Nvidia är stabilare än AMD får du gärna göra det men kan du inte det så kanske det är bättre att inte säga något än att ljuga eller "gå på känsla".
De flesta raporter som kommer ut pekar på att AMD faktiskt är stabilare men eftersom det är väldigt svårt att mäta så låter jag det vara. Men det finns inget som pekar på att Nvidia är stabilare än AMD just nu.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan du snälla sluta fara med osanningar?
Kan du bevisa att ett Nvidia är stabilare än AMD får du gärna göra det men kan du inte det så kanske det är bättre att inte säga något än att ljuga eller "gå på känsla".
De flesta raporter som kommer ut pekar på att AMD faktiskt är stabilare men eftersom det är väldigt svårt att mäta så låter jag det vara. Men det finns inget som pekar på att Nvidia är stabilare än AMD just nu.

Osanningar? Gå in i tråden för respektive grafikkortsserie och kolla vilken som fylls med flest kommentarer om utmaningar. Tänk då också på fördelningen av antalet grafikkort.

Du har ett exempel till här i tråden om krascher och någon sittande med DDU. Nu verkar sista uppdateringen från Nvidia inte lirat smärtfritt för alla så man ska inte bli för kaxig.

Det finns ju också trådar i forumet som berättar om krascher med övriga AMD-produkter som är nya också. Såklart inte relaterat till grafikkorten i sig och med många möjliga felkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Svåra med RT är att det fortfarande känns som att egentligen alla kort går på knäna FPS-mässigt. Inte ens 4090 uppnår bra FPS i 4K med raytracing. Kanske med nästa generation att det känns värt att uppgradera, annars är jag nästan inne på att fortsätta sitta med 3080. Klarar såklart inte alls raytracing, men det gör inte de senaste korten heller.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Osanningar? Gå in i tråden för respektive grafikkortsserie och kolla vilken som fylls med flest kommentarer om utmaningar. Tänk då också på fördelningen av antalet grafikkort.

Du har ett exempel till här i tråden om krascher och någon sittande med DDU. Nu verkar sista uppdateringen från Nvidia inte lirat smärtfritt för alla så man ska inte bli för kaxig.

Det finns ju också trådar i forumet som berättar om krascher med övriga AMD-produkter som är nya också. Såklart inte relaterat till grafikkorten i sig och med många möjliga felkällor.

Fast det är ju fortfarande du som läser några inlägg gör en analys som förmodligen är bias och vi vet inte hur förmedlingen ser ut här på Sweclockers bland köparna.
Sedan är olika köpare olika benägna att klaga, titta på Apple användare där många ser en bugg eller liknande som en "feature" istället för just en bugg eller en inlåsning som en bra sak medans en Android användare skulle klaga ganska högljutt på samma problem.
Nvidia anhängare har lite samma mentalitet som hardcore Apple användare tyvärr så ska du komma med ett claim se till att det finns en grund att stå på där data finns och inte bara din magkänsla.

Även om Nvidia kanske har fler marknadsandelar så är folk på Sweclockers kanske mer pålästa och väljer AMD i större utsträckning än Nvidia pga prestanda/:- vad vet jag.

Men så länge du inte har något faktiskt bevis att backa upp ditt påstående så är det bättre att lämna det osagt.

Kollar man istället på rapporter där oberoende och opartiska firmor gör tester brukar AMD ligga över i stabilitet.
Men som sagt vi pratar om några % hit eller dit, du får det att låta som att alla AMD kort kraschar en gång i timman och ett Nvidia tuggar på i 20år utan ett problem.

Folk läser ibland svar här utan att vara kritiska till innehållet och då ger det väldigt fel bild av situationen.
Det enda som med säkerhet går att säga anser jag just nu är att Intel ligger efter när det kommer till drivrutiner men sedan pratar vi någon % hit eller dit mellan AMD och Nvidia som förmodligen fluktuerar med olika släpp.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Osanningar? Gå in i tråden för respektive grafikkortsserie och kolla vilken som fylls med flest kommentarer om utmaningar. Tänk då också på fördelningen av antalet grafikkort.

Du har ett exempel till här i tråden om krascher och någon sittande med DDU. Nu verkar sista uppdateringen från Nvidia inte lirat smärtfritt för alla så man ska inte bli för kaxig.

Det finns ju också trådar i forumet som berättar om krascher med övriga AMD-produkter som är nya också. Såklart inte relaterat till grafikkorten i sig och med många möjliga felkällor.

Att säga att Nvidia är stabilare än AMD är rent nonsens... Ska du överhuvudtaget ha någon sorts argument för det måste det ju handla om två specifika kort och två specifika drivrutiner, eller på något sätt begränsa jämförelsen, annars är det inte ens jämförbart. Det du pratar om är känslor och vad du upplever personligen.

Jag minns fortfarande 196.75 drivaren från Nvidia som grillade korten för väldigt många, fick mitt 8800 GTS förstört och Nvidia erbjöd noll ersättning vid kontakt eftersom garantin gått ut. Enligt mig är det väldigt ostabilt, så enligt mina upplevelser är AMD kort väldigt mycket mer stabila.

Att ha det som argumentet mitt i en generation med en ny kontakt och adaptrar som tar eld och en massa frågetecken som gör att många är paranoida över att lämna sina 4090 igång utan uppsikt... Jag skulle klassa det som ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fast det är ju fortfarande du som läser några inlägg gör en analys som förmodligen är bias och vi vet inte hur förmedlingen ser ut här på Sweclockers bland köparna.
Sedan är olika köpare olika benägna att klaga, titta på Apple användare där många ser en bugg eller liknande som en "feature" istället för just en bugg eller en inlåsning som en bra sak medans en Android användare skulle klaga ganska högljutt på samma problem.
Nvidia anhängare har lite samma mentalitet som hardcore Apple användare tyvärr så ska du komma med ett claim se till att det finns en grund att stå på där data finns och inte bara din magkänsla.

Även om Nvidia kanske har fler marknadsandelar så är folk på Sweclockers kanske mer pålästa och väljer AMD i större utsträckning än Nvidia pga prestanda/:- vad vet jag.

Men så länge du inte har något faktiskt bevis att backa upp ditt påstående så är det bättre att lämna det osagt.

Kollar man istället på rapporter där oberoende och opartiska firmor gör tester brukar AMD ligga över i stabilitet.
Men som sagt vi pratar om några % hit eller dit, du får det att låta som att alla AMD kort kraschar en gång i timman och ett Nvidia tuggar på i 20år utan ett problem.

Folk läser ibland svar här utan att vara kritiska till innehållet och då ger det väldigt fel bild av situationen.
Det enda som med säkerhet går att säga anser jag just nu är att Intel ligger efter när det kommer till drivrutiner men sedan pratar vi någon % hit eller dit mellan AMD och Nvidia som förmodligen fluktuerar med olika släpp.

Vart hittar du källor om stabila drivers? Vore kul att kika för jag hittar inget vettigt.

Edit
Sen har jag för mig fördelning gpu är 70ish % nvidia på swec efter någon poll de körde med ~5000 svar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Ska helt ärligt säga att jag aldrig riktigt förstått denna typ av jämförelse. 680 är ett mycket mindre chip på en mycket äldre teknik som har mindre än 1/10 så många transistorer som 4080. Visst, priset har dubblats, men du får 10x mer prestanda för dubbla priset. Personligen är jag helt ok med den dealen. Spelar ju mindre roll vart i produktsegmenteringen kortet hamnar och mer roll vad för prestanda man får, eller?

Både ja- och nej tänker jag, produktsegmenteringen måste ju ha någon form av balans är min åsikt men det har gått käpprätt åt helvete de senaste åren.
Flaggskeppsmodeller av telefoner har ökat med flera hundra procent, sen är dagens värstinglurar så klart bättre än för 8 år sedan men det fanns ju inget bättre alternativ då?
Samma sak med TV apparater som man fick en värsting för 10k för 10 år sedan som man nu får betala 100k för att hamna i samma segment.
Gäller även matvaror vi hittar i butikerna, har såklart ingen data på svensk fläskfilé utan handlar nog mer om en känsla 😋

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Sålde mitt rtx 3080 för 6k härom veckan och köpte Asus 4080S för 12990kr.

Bra uppgradering för under 6k.

Någon som hunnit få kortet och testat om det finns spol gnäll?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Inte värt att uppgradera mitt 1070

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Svåra med RT är att det fortfarande känns som att egentligen alla kort går på knäna FPS-mässigt. Inte ens 4090 uppnår bra FPS i 4K med raytracing. Kanske med nästa generation att det känns värt att uppgradera, annars är jag nästan inne på att fortsätta sitta med 3080. Klarar såklart inte alls raytracing, men det gör inte de senaste korten heller.

Håller delvis med om resonemanget, jag har också 3080 och tycker inte 4000-serien är tillräckligt bra/billigt för att motivera en uppgradering.

Däremot spelade jag faktiskt genom Cyberpunk med raytracing på mitt 3080 och kör nu Phantom Liberty med pathtracing och det är helt okej tycker jag.

Jag måste förstås sänka upplösningen en del med PT men det är det värt, låg upplösning+PT är snyggare än hög upplösning utan PT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myzigt:

Att säga att Nvidia är stabilare än AMD är rent nonsens... Ska du överhuvudtaget ha någon sorts argument för det måste det ju handla om två specifika kort och två specifika drivrutiner, eller på något sätt begränsa jämförelsen, annars är det inte ens jämförbart. Det du pratar om är känslor och vad du upplever personligen.

Jag minns fortfarande 196.75 drivaren från Nvidia som grillade korten för väldigt många, fick mitt 8800 GTS förstört och Nvidia erbjöd noll ersättning vid kontakt eftersom garantin gått ut. Enligt mig är det väldigt ostabilt, så enligt mina upplevelser är AMD kort väldigt mycket mer stabila.

Att ha det som argumentet mitt i en generation med en ny kontakt och adaptrar som tar eld och en massa frågetecken som gör att många är paranoida över att lämna sina 4090 igång utan uppsikt... Jag skulle klassa det som ostabilt.

Adaptrars brister kan inte belasta kortet.

Gemene man kommer att ha ett mer smärtfritt ägande av Nvidia än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

När du pratar om att AMD-kort aldrig, "sålt såhär bra", så vet jag varken vad du jämför med eller vad du referar till i produktväg så det blir lite svårt att diskutera.

Refererar till vad jag själv erfarit bara. På tävlingar och inetkvällar och annat så tenderar det att vara Nvidiasaker som droppar och försvinner snabbt och det finns inga RTX 4080 super för 12999 sek i lager mer. Vi får se om de återkommer.

Skrivet av Dinoman:

Jag är medveten om att Nvidia har ett mycket starkt varumärke, välförtjänt dessutom, men jag vet inte vad detta har med saken att göra. Vidare vad diskussionen överhuvudtaget har med AMD's processorer att göra är för mig ett mysterium men ok. Processormarknaden är ju till skillnad från GPU:er väldigt hälsosam och prissättningarna väldigt rimliga, därför att Intel och AMD konkurrera väldigt bra där.

"Sengång" eller ej så är det inte särskilt synkroniserade aktörer sett till marknadsandel och antal enheter sålda. AMD-cpuer har inget med saken att göra annat än att en "ny" sådan blev tillgängligt samtidigt som Super men fick 0 exponering i pressen, jag spekulerade i varför.

Skrivet av Dinoman:

Försäljningen dyker kraftigt för Nvidia men särskilt för AMD som fullständigt kollapsat. Såhär dålig försäljning har vi inte sett på årtionden.

Vi har en teknikutveckling som verkar långsamt men säkert stanna av, med längre och längre produktcykler där vi nu senast fick exakt samma kort, förklätt som något nytt för ett lite bättre pris än vid lanseringen, kom ihåg, RTX 4080 lanserade i September 2022!? Som påminnelse så är det nu Januari 2024.

Ursäkta om jag inte jublar.

Först krypto, sen komponentbrist, och nu AI (en starkare marknad och annan inkomstkälla för gpuer och relaterat) och inflation, "things will never be the same", åtminstone för GPUer. Jag håller med om att det ej verkar finnas nåt intresse att återgå till prisnivåer som fanns innan krypto. Tror inte matvarupriserna kommer gå ner oavsett vad som sker med räntan heller.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sålde mitt rtx 3080 för 6k härom veckan och köpte Asus 4080S för 12990kr.

Bra uppgradering för under 6k.

Någon som hunnit få kortet och testat om det finns spol gnäll?

Sålde mitt för 7000:]

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Adaptrars brister kan inte belasta kortet.

Gemene man kommer att ha ett mer smärtfritt ägande av Nvidia än AMD.

Ja okej, med andra ord så ignorerar vi bara saker som fått korten att framstå som extremt ostabila och livsfarliga, för det stämmer inte överens med din åsikt.

Sen som jag redan nämnde så är det inte bara adaptrarna som är problemet, kontakten i sig är farlig, speciellt den första generationen, den har ingen säkerhetsmarginal till skillnad från en 8pin.

Det är uppenbart att din egen åsikt är viktigare för dig än verkligheten, så att försöka förklara för dig varför dina påståenden inte stämmer är meningslöst. Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Sålde mitt för 7000:]

@gbgjocke

Nice, du slog till på 4080S ochså?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Tokstork
Hej.

Jag sitter i samma sits men ska prova vilket som är bättre.

Jag har ett NITRO+ 7900 XTX Vapor-X 24GB som kostade 12150kr på väg samt ett Asus 4080 Super Tuf för 12990kr.

Eller vilket skulle ni behålla och varför?
Jag använder inget av fejk inställningar som gör bättre bild och fps då det blir input lag

Intressant! Återkom gärna med resultatet! 😊