Ris och ros i tester av Apple Vision Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Att lansera det som ett slags arbetsverktyg i kontor där man ska ha den på 8 timmar om dagen känns urkorkat.

En skärm några cm från ögonen, säger sig självt att det inte är bra 40 timmar i veckan.

Optiskt tittar du inte på en skärm några centimeter från ögonen då det sitter linser mellan, det brukar snarare motsvara ett avstånd på runt 1.5 meter. Att det avståndet är fixt i dagens headset är ett komfortproblem, men det finns redan flera prototyper på lösningar som kommer hamna i konsumentprodukter inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mindre fov än Quest 3, tja är det som Quest 2 är der väll ok gissar jag.
Men suddigt och dålig skärpa i kanterna. Dåliga linser så fall.
Då ligger Meta mer i framkant så fall än Apple. Är rätt säker att det endå inte är som Fresnellinser, övertolkas nog lite.

Enbart med hänsyn till FOV så tycker iaf jag att det känns rätt begränsande i en Q2 för filmtittande.

Skrivet av ipac:

En del nämns redan i artikeln, inte minst bildkvalitén och användargränssnittet. Integrationen mot andra produkter (om än inom Apple-världen) och lanseringen av Immersive video-formatet är andra saker som lyfts fram. Finns fler förstås, förutsatt att man lyssnar.

Integration med dator finns redan och "Immersive video"... eller 3D-video som alla andra säger, finns redan och du kan titta på sådana videos från iphone i en Quest om du så vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Integration med dator finns redan och "Immersive video"... eller 3D-video som alla andra säger, finns redan och du kan titta på sådana videos från iphone i en Quest om du så vill.

Syftade på integrationen mot prylar, utöver Mac, iofs.

Pratade inte om "Spatial Video". Utan Immersive Video
https://www.uploadvr.com/apple-immersive-video/
Dessa [i apples format] går väl inte att se på vare sig iPhone eller Quest vad jag vet. Och även om det hade gått så spelar det ingen roll eftersom det garanterat hade varit en sämre upplevelse (det var ju "vad gör AVP bättte" som efterfrågades).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Enbart med hänsyn till FOV så tycker iaf jag att det känns rätt begränsande i en Q2 för filmtittande

/hulle.

Det vet jag inte, samma som Quest men med klara pancake linser så går det nog se film också utan problem.
Du menar att röra på huvudet är ett problem.
Det undvikes ju med att inte göra "bilden" för stor/nära

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Syftade på integrationen mot prylar, utöver Mac, iofs.

Pratade inte om "Spatial Video". Utan Immersive Video
https://www.uploadvr.com/apple-immersive-video/
Dessa [i apples format] går väl inte att se på vare sig iPhone eller Quest vad jag vet. Och även om det hade gått så spelar det ingen roll eftersom det garanterat hade varit en sämre upplevelse (det var ju "vad gör AVP bättte" som efterfrågades).

Aha, ja det hade jag missat. Ja jag tänkte på spatial video.

Immersive video är ju visserligen bara 180 video med hög bitrate.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Immersive video är ju visserligen bara 180 video med hög bitrate.

Ja. Men det är svårslaget på AVP.

Framförallt så finns det en chans att det [kommer] finns iaf lite content att titta på oxå (de har ju t.o.m. visat att sport-evenemang ska vara på G). Idagsläget är Apple, vad jag vet, de enda som har nån form av satsning på 180 graders video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En del nämns redan i artikeln, inte minst bildkvalitén och användargränssnittet. Integrationen mot andra produkter (om än inom Apple-världen) och lanseringen av Immersive video-formatet är andra saker som lyfts fram. Finns fler förstås, förutsatt att man lyssnar.

Men ärligt talat, om du faktiskt har sett/läst recensionerna (bl.a. de som artikeln hänvisar till) och ändå inte vet vad AVP tillför ijmf med vad som redan finns så är det nog lönlöst att här försöka berätta det för dig.

Men har du en länk/video där nån som använt produkten delar din slutsats så är jag idel öra. Och framförallt så är jag intresserad av den likvärdiga produkt som tydligen finns där ute.

Bildkvalité är inget nytt användningsområde, och som ersättare är det tio ggr sämre än en skärm. Kollade på hon som använde den 24h på raken. Kommentaren var "jag lyckades göra lite produktivt arbete", men sen gjorde hon hela sin artikel o klippning på... en vanlig laptop.

ObServera att min kritik är mot att det hör fenomenet kommer slå på bred front. Som smal nisch finns det utrymme.

Men nej, har fortfarande inte hört ett konkret fall där den hör produkten antingen gör saken bättre än gammal teknik, eller bidrar med nytt användningsområde. Du visar tydligt att du inte heller har några

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bildkvalité är inget nytt användningsområde, och som ersättare är det tio ggr sämre än en skärm. Kollade på hon som använde den 24h på raken. Kommentaren var "jag lyckades göra lite produktivt arbete", men sen gjorde hon hela sin artikel o klippning på... en vanlig laptop.

ObServera att min kritik är mot att det hör fenomenet kommer slå på bred front. Som smal nisch finns det utrymme.

Men nej, har fortfarande inte hört ett konkret fall där den hör produkten antingen gör saken bättre än gammal teknik, eller bidrar med nytt användningsområde. Du visar tydligt att du inte heller har några

Det centrala som är nytt med AVP är ju användargränssnittet, att hela grunden för interaktionen är ögon + händer. Just pålitlig ögonspårning har länge setts som en väldigt svår nöt att knäcka, de som har testat beskriver upplevelsen som nästan telepatisk och detta ser ut att kunna bli en norm i konkurrerande produkter. Sen gör ju bildkvalitén att den passerar en viss tröskel kvalitetsmässigt, där det blir gångbart och inte bara tolererbart att läsa text till exempel. Att den har ett laptopchip i sig och kan köra alla produktivitetsappar från iOS/iPadOS passerar också en viss tröskel i användningsområde.

Menar du för VR/MR gentemot konventionell teknik följer lite lågt hängande frukt:

- din ideala arbetsyta (3st ultrawides eller whatever) överallt: på tåg, flyg, hotellrum etc.

- IMAX biosalong hemma, även om du bor på 15kvm i Tokyo

- social teleportering, ultrarealistiska samtal som om man är i samma rum som nån långt bort:

- att ersätta verkligheten med typ vad som helst - kanske gå runt på ISS eller i sixtinska kapellet, titta på sport eller gå på konsert och lura hjärnan att du faktiskt är där - det är bara fantasin som sätter gränser

Permalänk
Medlem

RoadToVR, som har testat det mesta i VR-väg: https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-preview/

Citat:

It has to be said that anyone who doesn’t recognize how consequential the launch of Vision Pro is fundamentally doesn’t understand the XR industry. This is the biggest thing to happen since Facebook bought Oculus in 2014.

Citat:

Compared to Quest, Vision Pro’s ease-of-use is so very much like the original iPhone vs. the Blackberry that it’s not even funny. Quest’s interface has always felt like a sewn-together patchwork of different ideas, offering little in the way clarity, intuitivity, and cohesion.

Citat:

What Apple has built on Vision Pro from a software standpoint is phenomenally mature out of the box, and it works exactly like you’d expect, right down to making a text selection, sharing a photo, or watching a video. Your decade (or more) of smartphone, tablet, and PC muscle memory works in the headset, and that’s significant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bildkvalité är inget nytt användningsområde, och som ersättare är det tio ggr sämre än en skärm. Kollade på hon som använde den 24h på raken. Kommentaren var "jag lyckades göra lite produktivt arbete", men sen gjorde hon hela sin artikel o klippning på... en vanlig laptop.

ObServera att min kritik är mot att det hör fenomenet kommer slå på bred front. Som smal nisch finns det utrymme.

Men nej, har fortfarande inte hört ett konkret fall där den hör produkten antingen gör saken bättre än gammal teknik, eller bidrar med nytt användningsområde. Du visar tydligt att du inte heller har några

Du har ett för snävt tankesätt.
Det behöver i första hand inte ersätta ditt användningsområde framför en skärm hemma.
Finns flera exempel i tråden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Thor:

Varför snackar ni om Aliens VS Predator? Trodde det var en artikel om ett vr/ar headset 🤓

Ah, då var jag inte den enda som trodde det i ngn sekunder eller så! 🫣👍😅

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bildkvalité är inget nytt användningsområde, och som ersättare är det tio ggr sämre än en skärm. Kollade på hon som använde den 24h på raken. Kommentaren var "jag lyckades göra lite produktivt arbete", men sen gjorde hon hela sin artikel o klippning på... en vanlig laptop.

Hmm, så vad du, lagom tillkrånglat, egentligen vill säga är att denna produkt inte helt ersätter traditionella datorer (och A/V anläggningar)? Det hade jag iaf inte haft någon som helst invändning mot.

Citat:

Men nej, har fortfarande inte hört ett konkret fall där den hör produkten antingen gör saken bättre än gammal teknik, eller bidrar med nytt användningsområde. Du visar tydligt att du inte heller har några

Ok, så vilken befintlig produkt gör Immersive Video bättre än AVP?

Lite beroende på vad man stoppar in i "bättre" så kan man argumentera huruvida det finns nån gammal produkt som är bättre för personlig och mobil visning av passiv media i huvudtaget (typiskt: titta på film ensam utanför hemmet, en inte helt ovanlig företeelse/användningsområde)

Överlag, vilken befintlig produkt gör, för att använda Apples ord , "spatial computing" (vilket i sin tur är en rad olika användningsområden) bättre än AVP? Ja såklart, har man på förhand bestämt sig för att spatial computing inte tillför något alls så är förstås inte denna fråga relevant alls...