EU vill stärka rätten att reparera mobiltelefoner och hushållsmaskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Och detta med reservdelar som saltats från fabrik till reparationsföretag, som saltas innan kunden får den samt höga timpriser för arbetet.

Kretskort som går på 2500:- är knappast ovanligt trots att komponenterna i sig totalt landar på 25-125kr.

Hade varit underbart om privatpersoner kunde reparerat det mesta.
Maskiner kan börja byggas i standardiserade komponenter istället för att alla företag har en unik design på exakt samma funktion.... men då kan man inte ockra priser.

Som t.ex batterier till skruvdragare å dylikt.
Konstigt att en laddare går på runt 800kr trots att logiken för laddningen sitter i BMS på batterierna..... laddaren är bara en stabil utström på t.ex 21.7 volt eller 27 beroende på antal batterier... dvs den är värd runt 50kr i komponenter högt räknat.

För att faktiskt bekämpa utsläpp och miljökrav för global uppvärmning etc så borde hela världen helt enkelt gå emot standardiserade plattformar som lagkrav.

Alla bilar har samma chassi, samma motorer, samma växellådor.
Ny revision varje år som åtgärdar återkommande problem och 25 år senare så är alla problem lösta på alla bilar som bilföretagen idag gräver guld i reparationskostnader istället för att de får lansera en ny modell varje år med nytt chassi och ny motor och ny låda å ny elektronik etc etc etc.... företagen som tillverkar bara öser ut helt nya komponenter gång på gång på gång endast till egen vinst trots att det är fullständigt idiotiskt för miljö, lång livslängd, reparation etc.

Det skulle ju vara otroligt skönt att slippa hålla på och välja mobiltelefon och laptop osv om det bara fanns en variant som uppdaterades var 7:e år eller så. Och tänk vad mycket meningslöst käbbel på Sweclockers man kunde slippa om alla körde samma saker.

Permalänk
Datavetare

Skönt att se EU engagera sig så mycket i ett problem i alla fall jag själv aldrig insett finns!

Är ju uppenbart här att "marknaden" inte förstår hur mycket bättre dyrare och mekaniskt sämre produkter som är enkla att laga skulle sälja.

Normalanvändaren kommer med nära 100 % sannolikhet få direkt nytt av möjligheten att laga minst en av sina produkter under sin livstid. Är helt säker att jag kommer hamna där med telefon eller bärbar dator (nu behåller jag inte dessa så länge, kör typiskt bara 3-5 år per enhet).

/s

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra initiativ! Men hur länge ska tillverkare förväntas tillhandahålla reservdelar?

Ska tillverkare verkligen behöva hålla med reservdelar till, till exempel, 20 år gamla mobiltelefoner?

Om det inte finns någon tidsgräns finns det inget som hindrar någon att vägra reparera en två år gammal telefon till exempel med hänvisning till att det är en gammal modell som inte tillverkas delar till längre. Men var går gränsen? Går det ens en gräns?

För nåt år sen bytte jag skärm och batteri på min R380 smartphone från 2000

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Tyvärr svårt att kombinera riktig hållbarhet och lönsamhet.
Tillverkarna skulle säkert kunna göra bättre saker, men de lever på frekvent utbyte.
Det krävs väldigt mycket reglering för att få till verklig hållbarhet. Alltså reglerar så pass att tillverkarna inte har något annat val än att göra det som krävs även om det innebär att de kraftigt minskar vinsterna, alltså hållbarhet på bekostnad av vinst.

Verklig hållbarhet skulle vara att sakerna kan användas betydligt längre, samtidigt som de inte kostar särskilt mycket mer. Även t ex att stärka upp garantin med krav på många år snarare än få, samt att de inte kan ha undantagsklausuler skulle vara ett steg.

Möjlighet att reparera är väl inte fel i sig, men risken är ju stor att det görs på något sätt som ändå inte blir bra.

Ja, det är svårt att kombinera hållbarhet med lönsamhet, då tillverkare hellre ser att man köper nytt istället för att man reparerar gammalt. Kan man spara en tia på att göra produkten mindre reparabel, då gör man det, även om det kostar kunden mycket mer i långa loppet.

Tillverkarens incitament är att tillverka en produkt som med så stor marginal som möjligt, och som är tillräckligt bra för att folk ska köpa den (men inte bättre, om bättre vore dyrare). Det är ett strukturellt problem i den värld vi lever i idag, som vi måste komma ifrån. Vi har ändliga resurser på vår planet, och då funkar det inte att vi som ligger på topp rent ekonomiskt slösar bort dem genom onödigt slit-och-släng.

Sättet att komma ifrån detta är att rucka på strukturerna. Det är väl lite åt det hållet den här lagstiftningen är tänkt att fungera. Genom att tvinga tillverkare att reparera sina produkter, så ger man också tillverkarna incitament att tillverka produkter som är lättare att reparera.

Hur vore det om produkter som Frameworks laptops och Fairphones mobiltelefoner inte vore en udda fågel på marknaden, utan att allt på marknaden såg ut på det sättet, lätt att reparera med väl tillgängliga reservdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skönt att se EU engagera sig så mycket i ett problem i alla fall jag själv aldrig insett finns!

Är ju uppenbart här att "marknaden" inte förstår hur mycket bättre dyrare och mekaniskt sämre produkter som är enkla att laga skulle sälja.

Normalanvändaren kommer med nära 100 % sannolikhet få direkt nytt av möjligheten att laga minst en av sina produkter under sin livstid. Är helt säker att jag kommer hamna där med telefon eller bärbar dator (nu behåller jag inte dessa så länge, kör typiskt bara 3-5 år per enhet).

/s

Inte säker på exakt vilken vinkel du faktiskt menar här

Jag känner att ett mobilbatteri är snarlikt däck på bilen, något som är en förbrukningsdel och absolut inte värt att kasta hela grejen för att en sån är kass

Nästa person som har dina prylar kanske vill kunna laga eller till och med uppgradera dem i framtiden

Sånt här är nog ganska mycket svårare för moderna grejer som ipad eller annat:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Inte säker på exakt vilken vinkel du faktiskt menar här

Jag känner att ett mobilbatteri är snarlikt däck på bilen, något som är en förbrukningsdel och absolut inte värt att kasta hela grejen för att en sån är kass

Nästa person som har dina prylar kanske vill kunna laga eller till och med uppgradera dem i framtiden

Sånt här är nog ganska mycket svårare för moderna grejer som ipad eller annat:
https://www.youtube.com/watch?v=D2jJzJkFZS4

Har så här långt aldrig bytt ett batteri på en mobil eller bärbar dator, kände inte att det var aktuellt ens under de åren när man själv kunde byta dessa hur enkelt som helst.

I fallet mobil har det aldrig blivit ett problem, enheten har för mig känns "för gammal för aktuell programvara" innan batteriet blivit allt för dåligt. Och är definitivt ingen som byter mobil speciellt ofta, har en Iphone 12 Max nu och den lär hänga kvar något år till. Vi har ett gäng fullt fungerande gamla telefoner här hemma som i praktiken ändå är skrot då de inte har resurserna att köra dagens program.

I fallet bärbar dator har batteriet gett upp, men när de väl hänt har datorn dels varit så pass sliten och så pass omsprungen av de senaste modellerna att det inte på något sätt känts relevant att byta batteri. Kanske varit annorlunda om datorerna primärt används dockade, men har alltid använt laptop just som laptops -> efter 4-5 år av intensivt skrivande är hela tangentbordet rätt sladdrigt och ska även det bytas börjar det dra iväg.

Samtidigt finns ju fördelar med att "limma fast" allt i kompakta bärbara enheter: de blir mekaniskt mer stabila, de kan göras lättare, de kan göras tunnare. Skulle detta försämras för att man eventuellt någongång skulle behöva reparera enheter känns det som en rejält usel avvägning, ha en sämre enhet hela tiden för att kunna göra något som i >9 fall av 10 aldrig kommer bli relevant.

Detta är ett typisk ingenjörsproblem, d.v.s. man får väga olika saker mot varandra. Hade tillräckligt många värderat möjligheten att laga den trots lite tjockare/tyngre/dyrare enhet hade "marknaden" rimligen täckt det. Är därför jag tror detta är ett totalt icke-problem för "normalanvändaren".

Sen går det ju redan nu att t.ex. byta batteri i telefoner om man köper från tillverkare som Apple och Samsung. Bara inte möjligt att göra det själv, men finns ju "refurb" modeller där man kan välja att köpa med nytt batteri med inte allt för blodigt påslag.

Kanske är vettigt för vitvaror. Haft en kyl/frys som gav upp efter 7 år, gick att laga men det var så pass dyrt att det kändes långt vettigare att köpa en ny (valde då en modell med 10 års garanti på invertern, var den som pajade...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har så här långt aldrig bytt ett batteri på en mobil eller bärbar dator, kände inte att det var aktuellt ens under de åren när man själv kunde byta dessa hur enkelt som helst.

I fallet mobil har det aldrig blivit ett problem, enheten har för mig känns "för gammal för aktuell programvara" innan batteriet blivit allt för dåligt. Och är definitivt ingen som byter mobil speciellt ofta, har en Iphone 12 Max nu och den lär hänga kvar något år till. Vi har ett gäng fullt fungerande gamla telefoner här hemma som i praktiken ändå är skrot då de inte har resurserna att köra dagens program.

I fallet bärbar dator har batteriet gett upp, men när de väl hänt har datorn dels varit så pass sliten och så pass omsprungen av de senaste modellerna att det inte på något sätt känts relevant att byta batteri. Kanske varit annorlunda om datorerna primärt används dockade, men har alltid använt laptop just som laptops -> efter 4-5 år av intensivt skrivande är hela tangentbordet rätt sladdrigt och ska även det bytas börjar det dra iväg.

Samtidigt finns ju fördelar med att "limma fast" allt i kompakta bärbara enheter: de blir mekaniskt mer stabila, de kan göras lättare, de kan göras tunnare. Skulle detta försämras för att man eventuellt någongång skulle behöva reparera enheter känns det som en rejält usel avvägning, ha en sämre enhet hela tiden för att kunna göra något som i >9 fall av 10 aldrig kommer bli relevant.

Detta är ett typisk ingenjörsproblem, d.v.s. man får väga olika saker mot varandra. Hade tillräckligt många värderat möjligheten att laga den trots lite tjockare/tyngre/dyrare enhet hade "marknaden" rimligen täckt det. Är därför jag tror detta är ett totalt icke-problem för "normalanvändaren".

Sen går det ju redan nu att t.ex. byta batteri i telefoner om man köper från tillverkare som Apple och Samsung. Bara inte möjligt att göra det själv, men finns ju "refurb" modeller där man kan välja att köpa med nytt batteri med inte allt för blodigt påslag.

Kanske är vettigt för vitvaror. Haft en kyl/frys som gav upp efter 7 år, gick att laga men det var så pass dyrt att det kändes långt vettigare att köpa en ny (valde då en modell med 10 års garanti på invertern, var den som pajade...).

Jag har bytt batteri på flera bärbara datorer till större batterikapacitet än originalet. På alla datorer som har utbytbart batteri (inte internt med andra ord) har jag bytt till större batteri än originalet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har så här långt aldrig bytt ett batteri på en mobil eller bärbar dator, kände inte att det var aktuellt ens under de åren när man själv kunde byta dessa hur enkelt som helst.

I fallet mobil har det aldrig blivit ett problem, enheten har för mig känns "för gammal för aktuell programvara" innan batteriet blivit allt för dåligt. Och är definitivt ingen som byter mobil speciellt ofta, har en Iphone 12 Max nu och den lär hänga kvar något år till. Vi har ett gäng fullt fungerande gamla telefoner här hemma som i praktiken ändå är skrot då de inte har resurserna att köra dagens program.

I fallet bärbar dator har batteriet gett upp, men när de väl hänt har datorn dels varit så pass sliten och så pass omsprungen av de senaste modellerna att det inte på något sätt känts relevant att byta batteri. Kanske varit annorlunda om datorerna primärt används dockade, men har alltid använt laptop just som laptops -> efter 4-5 år av intensivt skrivande är hela tangentbordet rätt sladdrigt och ska även det bytas börjar det dra iväg.

Samtidigt finns ju fördelar med att "limma fast" allt i kompakta bärbara enheter: de blir mekaniskt mer stabila, de kan göras lättare, de kan göras tunnare. Skulle detta försämras för att man eventuellt någongång skulle behöva reparera enheter känns det som en rejält usel avvägning, ha en sämre enhet hela tiden för att kunna göra något som i >9 fall av 10 aldrig kommer bli relevant.

Detta är ett typisk ingenjörsproblem, d.v.s. man får väga olika saker mot varandra. Hade tillräckligt många värderat möjligheten att laga den trots lite tjockare/tyngre/dyrare enhet hade "marknaden" rimligen täckt det. Är därför jag tror detta är ett totalt icke-problem för "normalanvändaren".

Sen går det ju redan nu att t.ex. byta batteri i telefoner om man köper från tillverkare som Apple och Samsung. Bara inte möjligt att göra det själv, men finns ju "refurb" modeller där man kan välja att köpa med nytt batteri med inte allt för blodigt påslag.

Kanske är vettigt för vitvaror. Haft en kyl/frys som gav upp efter 7 år, gick att laga men det var så pass dyrt att det kändes långt vettigare att köpa en ny (valde då en modell med 10 års garanti på invertern, var den som pajade...).

Bra förklaring, då är jag med på hur du resonerar

Jag är nog ganska tvärt om, jag öppnade nyligen min steam deck för att laga en sabbad knapp, byta ssd, moddat ODD till SSD i laptop, bytt och uppgraderat både ram/hårddiskar/batterier…

Kan på sätt och vis se vad du menar med optimeringar och prioritet för olika faktorer. Men att alla enheter skulle vara elskrot efter ett sabbat batteri eller några års användning är helt galet i min värld

Vad händer när/om tesla slutar uppdatera mjukvaran i en av deras äldre modeller? Borde NES och allt annat äldre förpassas till emulering efter en stund?

Att låsa saker till ’originaldelar’ är inte bra för någon i längden, sen kan man såklart välja dessa om man lämnar in och lagar på en ’äkta’ verkstad eller istället väljer att köpa nytt

För mig är det en större fråga än en svårlagad laptop i mängden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Bra förklaring, då är jag med på hur du resonerar

Jag är nog ganska tvärt om, jag öppnade nyligen min steam deck för att laga en sabbad knapp, byta ssd, moddat ODD till SSD i laptop, bytt och uppgraderat både ram/hårddiskar/batterier…

Kan på sätt och vis se vad du menar med optimeringar och prioritet för olika faktorer. Men att alla enheter skulle vara elskrot efter ett sabbat batteri eller några års användning är helt galet i min värld

Vad händer när/om tesla slutar uppdatera mjukvaran i en av deras äldre modeller? Borde NES och allt annat äldre förpassas till emulering efter en stund?

Att låsa saker till ’originaldelar’ är inte bra för någon i längden, sen kan man såklart välja dessa om man lämnar in och lagar på en ’äkta’ verkstad eller istället väljer att köpa nytt

För mig är det en större fråga än en svårlagad laptop i mängden

Grejen är att det mesta redan kan lagas idag. Men det är i många fall så pass dyrt att de flesta ändå väljer att köpa nytt.

Och vad det gäller moderna elbilar: de om något ska definitivt klassas som skrot den dag tillverkaren slutar uppdatera programvaran. Du nämner Tesla, kika på hur absolut kritiska problem man har i programvaran. Kan inte se hur man på något sätt kan tillåta sådana fordon fortsätta finnas på vägarna den dag tillverkaren inte längre aktivt jobbar med programvara.

Vår elbil hade initialt en bugg där den kunde hamna i ett läge där den körde åt fel håll, ska vara fixat nu (dock rejält positivt att andra system fångade problemet och aktiverade "limp-mode", d.v.s. gick bara att köra väldigt långsamt)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Minns som litet barn när vi fortfarande hade en TV med vakuumrör, så kom det hem en TV-reparatör som öppnade baksidan på apparaten (som i mina minnen såg ut som en fantastisk stadsliknande djungel av glödande glastuber och metallstag som höll upp allting) och fixade det som var fel. Kommer ihåg att jag vid något tillfälle fick behålla den trasiga tuben, och hur jag fascinerades av den.

De som gormar om hur detta kommer att göra allting dyrare, eller hur EU borde tämjas missar det enkla faktum att vi lever på en planet med ändliga resurser. Vi har inte hur mycket mineraler som helst, och modern elektronik använder det mesta av det periodiska systemet förutom radioaktiva tungmetaller.

Slit-och-slängkulturen vi kör med nu funkar inte i längden. Är det någon som minns engångskamerorna som fanns att köpa i några år före digitalkamerans breda intåg? Fanns även något företag som ville introducera engångsmobiltelefoner också. (Primära marknaden var kanske tänkt för kriminella, vad vet jag...)

När vi gör grejer så billiga att det blir för dyrt att reparera dem jämfört med att köpa nytt, då är vi alla förlorare. För det involverar ju mycket resurser, energi och föroreningar att tillverka dessa apparater, och att tillverka grejer som avsiktligt ska paja inom cirkus en tioårsperiod gör oss alla fattigare på lång sikt.

Jag kommer inte att leva för evigt, men jag vill då lämna kvar den här planeten i ett levbart skick efter jag gått av daga även om jag lever i nästan 52 år till. Hur är det med dej?!