Schibsted lämnar Viaplay - förlorar 334 miljoner

Permalänk
Medlem

Jag kommer vara duktigt skadeglad den dagen skeppet inte bär för viaplay längre.
Tycker det är extremt fult av dom att bundla allt de kommer över i ett och samma paket oavsett om värdet av ens sport bidrar med 100 kronor av totalkostnaden. Jag jublar om det straffar sig för dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det blir väl som typ Eurovision. Det är produktionen som filmar, sen har alla tv-bolagen ett eget litet bås med kommentatorer. Finns ingen anledning att man inte gör exakt likadant med fotboll osv... utöver att folk är vana vid att betala löjliga summor för att titta på sport.

Jag skiter i sport, men har barn som gillar fotbollsklubbar... hade gärna betalt t.ex. 25 kr/match för att de ska kunna se lite champions leaguematcher då och då, men tänker inte prenumerera.

/hulle.

Exakt så funkar ju redan OS och annat

Jag menar att man kan ha tre team från samma region/land som sänder samma sak, en kanske är en liten youtuber som interagerar med sina tittare, en annan är svt med 10 experter på plats

Då tror inte jag att reklamtjänster skulle överleva. Det enda de kan göra nu är att stänga ute andra och i princip tvinga in folk på deras dyra tjänster, det skulle aldrig funka på en öppen marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

6an är väl gratis...

Personligen är det av ren princip...
Sport ska vara på SVT, annars kan det kvitta. Annars kommer man aldrig få "någon drar igång sport på [insert allmän plats/skola/jobb] för nu jävlar ska det tas folkhemsguld"

För att inte ens tala om all jävla reklam (Bäst i test - TV4 kan dö i en eld...)
#PrincipSosseEllerNåt

Rättigheter osv lär lösa sig självt - Det är aldrig värt de miljarder som spenderas så det lär rätta till sig..

Väldigt intressant. Jag är extremt fotbollsintresserad men skulle aldrig någonsin få för mig att försöka tvinga på Sveriges skattebetalare kostnaden av säg Champions League. Du verkar dock väldigt villig att spendera SVTs budget på din egna nöjen.

Tänk så olika man kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Väldigt intressant. Jag är extremt fotbollsintresserad men skulle aldrig någonsin få för mig att försöka tvinga på Sveriges skattebetalare kostnaden av säg Champions League. Du verkar dock väldigt villig att spendera SVTs budget på din egna nöjen.

Tänk så olika man kan vara.

Nu var ju hela diskussionen kring just längskidor men jag förstår att det kan vara jobbigt att hänga med ibland, särskilt när man har en chans att kunna vara lite dryg. Tack för ditt värdefulla bidrag!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med deras priser kan jag inte förstå att de har några kunder alls

Efter nio månaders tystnad ringer det plötsligt på Viasats kundstödsavdelning:
E: Eh, ja hej, det är Elon.
V: Hej Elon, det var inte igår! Vill du se en film igen?
E: Ja, precis. Men, priset verkar lite väl högt..
V: Mja, inte så farligt, vi tar bara de nödvändiga avgifterna.
E: 4 537 miljoner kronor, det är +36% mer än förra året! (Viasats omsättning 2023/2022)
V: Precis, allting går upp, energi och så; det blir allt jobbigare för mig att hämta påfyllning på kaffekoppen.
E: Jag förstår, samma sak med raketbränslet...
V: Men jag har ett förslag. Om du kan få med Bill och Melinda på en familjefilm så skall jag ge dig 30% rabatt!
E: (Muttrar något om att åka till Uranus i stället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Väldigt modigt av dem köpa aktier för 5 månader sedan.

"modigt"? De försökte fånga en fallande kniv och som oftast slutar det illa, de hade väl blivit inspirerade av r/WallStreetBets eller nåt...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Väldigt intressant. Jag är extremt fotbollsintresserad men skulle aldrig någonsin få för mig att försöka tvinga på Sveriges skattebetalare kostnaden av säg Champions League. Du verkar dock väldigt villig att spendera SVTs budget på din egna nöjen.

Tänk så olika man kan vara.

Skulle kalla mig väldigt ointresserad av sport. Men kan ändå köpa att SVT kostar på sig för olika sporter där Sverige representeras. Så inte CL eller NHL, men OS, VM osv för de som är intresserade.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Säger som brandkåren detta går inte att rädda låt det brinna ner.

Är ju dock bra med konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nu var ju hela diskussionen kring just längskidor men jag förstår att det kan vara jobbigt att hänga med ibland, särskilt när man har en chans att kunna vara lite dryg. Tack för ditt värdefulla bidrag!

Är du helt säker på att det handlade just om längskidor? Men jag håller med om att jag var/är dryg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

...

Citat:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

...

Skrivet av Saagaa:

Är du helt säker på att det handlade just om längskidor? Men jag håller med om att jag var/är dryg.

Väldigt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Väldigt modigt av dem köpa aktier för 5 månader sedan.

Jo kanske "modigt" men när det passerat gränsen till korkat börjar jag spekulera om korruption.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kristyngda strömningstjänsten Viaplay redovisar en tung förlust för fjärde kvartalet med ett rörelseresultat på minus 2,9 miljarder kronor.

https://www.svt.se/kultur/blytung-forlust-for-viaplay

Att förlora 3 miljarder på 1 kvartal är fan starkt jobbat!

Hoppas verkligen SVT får tillbaka längdskidorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

https://www.svt.se/kultur/blytung-forlust-for-viaplay

Att förlora 3 miljarder på 1 kvartal är fan starkt jobbat!

Hoppas verkligen SVT får tillbaka längdskidorna!

Det är inte så stor underskott på själva den löpande verksamheten, utan det är bl a relaterat till nedskrivningar av allt de förköpt sig på. Större delen av förlusten kommer ifrån "items affecting comparability", även om det går back även löpande. Norden går lite plus där och utanför Norden back och äter upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte så stor underskott på själva den löpande verksamheten, utan det är bl a relaterat till nedskrivningar av allt de förköpt sig på. Större delen av förlusten kommer ifrån "items affecting comparability", även om det går back även löpande. Norden går lite plus där och utanför Norden back och äter upp det.

Jo, jag förstod det.

Men det är rejäla nedskrivningar och visar verkligen hur dåligt bolaget har investerat och planerat. Att ta så massiva lån, pressa upp buden och förvänta sig att växa för att betala av det var aldrig rimligt.

Och dom har redan sålt av flera serier till Prime, Skyshowtime och Netflix.

Kontraktet med längdskidåkningen sträcker sig till 2026 men borde gå att sälja av innan dess, säkert att hoppas på för mycket men ändå, hade varit så skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

https://www.svt.se/kultur/blytung-forlust-for-viaplay

Att förlora 3 miljarder på 1 kvartal är fan starkt jobbat!

Hoppas verkligen SVT får tillbaka längdskidorna!

2.7 Miljarder var rena av / nedskrivningar. Tappade ock 11% av kunderna.

Vad de förlorat pengar på är expansion utanför norden och producera "eget innehåll" (som de nu sålt av för att överleva) så framöver lär det gå bättre.

Den stora frågan är dock när alla sporträttigheter skall omsättas, kommer nya ägarna skjuta till kapital för att de skall behålla dem eller tappar de allt till discovery? Utan sporträttigheterna har de inte mycket att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

2.7 Miljarder var rena av / nedskrivningar. Tappade ock 11% av kunderna.

Vad de förlorat pengar på är expansion utanför norden och producera "eget innehåll" (som de nu sålt av för att överleva) så framöver lär det gå bättre.

Den stora frågan är dock när alla sporträttigheter skall omsättas, kommer nya ägarna skjuta till kapital för att de skall behålla dem eller tappar de allt till discovery? Utan sporträttigheterna har de inte mycket att komma med.

Utan sporten är Viaplay helt värdelöst min del. F1 löper ut efter säsongen, likaså Europa + Conference League. Tror ingen av dessa kommer stanna hos Viaplay. NHL är till 2026 om jag minns rätt och PL till 2028. Tror inte Discovery kommer plocka upp nya rättigheter, de vill väl dra sig ur norden helt?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT