Ingen signal från någon utgång på RTX 3060ti

Permalänk
Medlem

Ingen signal från någon utgång på RTX 3060ti

[tldr] RTX 3060TI ger ingen signal på någon DP eller HDMI utgång, vare sig till post eller i Windows. Testat i olika kombinationer av tre system och tre skärmar som alla fungerar med andra grafikkort. Uppdaterat och resettat BIOS på det nyaste systemet (System 2 nedan) där VGA statusled indikerar grafikortsfel. Kortet har varit inne på Webhallen för felsökning två gånger utan att fel hittats.[/tldr]

Jag har ett mycket märkligt problem med mitt Asus RTX 3060ti Dual Mini OC 8gb, det ger ingen signal på någon av DVI-portarna eller HDMI. Kortet har varit inne på Webhallen två gånger och de hittar inget fel i sina tester.

Kortet köptes på Webhallen 2021-02-01 och har suttit ett par veckor då det var nytt i System 3 för att sedan ha suttit i System 1 fram till 2023-10-21 då problemen började. Jag använde datorn (System 1) som vanligt dagen innan utan problem och när den skulle startas dagen efter visade skärmen bara ingen signal.

Jag provade då att byta till HDMI och sedan även de andra DP-utgångarna utan resultat, kortet visar ingen bild vare sig till post eller eller i Windows. Då öppnade jag lådan kollade att kort och 8-pin satt i ordentligt och provade starta igen utan att få signal. Provade då att ta ur kortet kolla på alla kontakter och se efter damm men kortet var i princip rent. Satte i det noggrant igen och försökte starta med utan att få signal vare sig före eller i Windows. Vad jag kunde se så bootade datorn (Gick att trycka Alt+F4 och sedan Enter för att stänga av) men inte ens ett flimmer på skärmen någonstans annat än att den visade "No signal"

System 1 står inte i min huvudbostad så jag tog hem kortet och testade det i System 2 med samma resultat, ingen signal på någon utgång ihop med Gigabyte-skärmen i det systemet. Jag kontaktade Webhallen beskriv problemet och fick besked om att det fanns garanti på kortet fram till 2024-02-01 så jag fick en retursedel för att skicka in det vilket jag gjorde 2023-10-23.

I mitt arbete så är jag beroende av att ha en fungerade dator där system 1 står så jag beställde ett Gigabyte RTX 4070 samma dag som jag skickade in det andra kortet till Webhallen. Det kortet kom och testades en vecka senare i System 1 och fungerar fortfarande där utan några problem där.

Webhallen tog emot 3060 ti-kortet 2023-10-25 och jag hörde inget från dem före 2023-11-07 då jag fick en Postnord-avisering att kortet var på väg tillbaka. Jag hörde då av mig till Webhallens support och undrade vad status var och fick ett svar att kortet testats i deras test rigg på alla portarna med bild varje gång samt att stresstest körts i några timmar utan krasch. Jag tyckte naturligtvis att detta lät märkligt men avvaktade tills kortet kom fram.

Jag hämtade ut kortet och satte in det i System 2 och fick direkt signal och den bootade in i Windows utan problem. Jag provade samtliga utgångar och kortet fungerade perfekt. Skumt värre men vad ska man göra, fungerar det så fungerar det. Det varade fram till julen 2023 vilket var sista gången jag själv använde och fick bild kortet.

Efter julen bodde en släkting kvar hos oss medans vi reste bort och spelade Oxygen Not Included på kvällarna. Några dagar efter nyår skulle min släkting starta upp System 2 för att spela igen och då hände det igen, ingen signal ur någon ingång. Efter en kort felsökning och test av olika utgångar på telefon med mig så konstaterade vi att det troligtvis var samma problem igen.

När jag kom hem igen hade jag tid att felsöka helgen 17:e till 18:e januari i år. Jag testade åter igen samtliga utgångar ihop med System 2, kontrollerade kontakter, tog ur och satte i kortet, samt testade även kortet i, gamla trotjänaren, System 3 utan att få signal vare sig med skärmarna från båda systemen. Jag testade även grafikkortet från System 3, ett GTX 970, utan problem i System 2, det visade bild på både HDMI och DP. Vid testen med 3060 ti i System 2 noterade jag även att VGA status LED på moderkortet var tänd vilket indikerar fel på grafikkortet.

Jag kontaktade Webhallen 2024-01-18 igen och beskrev vad som hänt och frågade vad jag skulle göra och de tyckte jag skulle skicka in det på felsökning igen så jag skickade in kortet igen 2024-01-19. Denna gång fick jag svar från Webhallen via mail 2024-02-06:"Inga fel funna på enheten. Enheten har felsökts i flera datorer utan att ha lyckats återskapa felet. Ni kommer att debiteras 250kr vid uthämtning av er enhet. Kostnaden avser frakt samt hantering av felfri produkt"

Efter att ha fått tillbaka kortet har jag nu testat det igen sedan igår morse fram tills nu i system 2 och 3 med båda skärmarna utan att få någon bild. Jag har även testat med en tredje skärm, en Samsung S34E790C, på DP och HDMI utan någon signal på någon port. Värt att nämna är att varje skärm har ett eget set med HDMI och DP kabel så det kan inte vara kabelproblem. Testade GTX 970 ur system 3 och även ett AMD 6950 ur förrådet och de fungerar perfekt i System 2 .

Förutom alla tänkbara kombinationer av dessa två system och skärmar har jag även provat att uppdatera BIOS på System 2 till version 5003, återställt BIOS till fabriksinställningar samt clearat CMOS utan att det blivit bättre. Jag testade även en annan 8-pins port på nätagget samt att bara köra med en sticka RAM i System 2 men det är fortfarande samma problem, VGA-lampan lyser och ingen signal ut någon port men systemet kommer in i Windows (Alt-F4 och Enter stänger ned).

Efter att ha Googlat det här problemet tills ögonen blöder och ägnat alldeles för mycket tid till det här känns det nu som att jag nått vägs ände med idéer att prova. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon har en idé om vad felet kan vara och varför kortet fungerar hos Webhallen men inte hos mig. Sorry för wall-of-text men kände att det var viktigt att få med allt som hänt och vad jag gjort för att försöka lösa problemet.

System 1
-----------
Operativsystem: Windows 10
Skärm: Skärm: ASUS MG279Q
Processor: AMD Ryzen 3 3300X
Moderkort: MSI B450M Mortar Titanium
Minne: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z
Grafikkort: Asus RTX 3060ti Dual Mini 8gb (Numera bytt till ett Gigabyte RTX 4070 12GB Windforce OC som fungerar felfritt)
SSD/Hårddisk: Gigabyte M.2 NVMe Gen3 SSD 1TB
Nätaggregat: Corsair HX 650W

System 2
-----------
Operativsystem: Windows 10
Skärm: Gigabyte 27" M27Q QHD IPS
Processor: AMD Ryzen 5 5800X
Moderkort: ASUS X570 TUF Gaming Plus
Minne: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo
Grafikkort: Asus RTX 3060ti Dual Mini OC 8GB (Har tidigare suttit ett Asus RTX 3080 Strix OC 10GB som fungerat utan problem)
SSD/Hårddisk: Samsung 970 Evo 1TB M.2 SSD
Nätaggregat: Chieftec Nitro 850W 80 Plus Bronze

System 3
-----------
Operativsystem: Windows 10
Skärm: Skärm: Samsung 2443 BW med DVI ingång + HDMI->DVI kabel
Processor: Intel i5 2500k
Moderkort: ASUS P8Z68-V GEN3
Minne: DDR2 16GB (4x4GB)
Grafikkort: Asus GTX 970 STRIX 4GB
SSD/Hårddisk: Western Digital Green 2TB 5400rpm SATA snurrdisk
Nätaggregat: Corsair HX 520W

Samtliga system sitter i väl ventilerade midtowerlådor med AIO vattenkylare.

Lade till TLDR
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

En gissning men kan det vara att du har ett 3060TI med dåliga minnen?

https://youtu.be/Q9T1FseduLc?si=fQ-6_K2PlklGZScF

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Intressant, tack! Det skulle ju helt klart kunna vara något, han nämner blackscreen i videon som ett symptom. Problemet är att jag kan ju inte kolla detta utan att ta av kylaren och då kan jag definitivt inte reklamera det. Sedan det som talar emot är att kortet fungerar utan problem hos Webhallens tekniker vilket det inte borde göra med en felaktig minnesmodul om det inte är någon typ av glapp i någon krets.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Intressant, tack! Det skulle ju helt klart kunna vara något, han nämner blackscreen i videon som ett symptom. Problemet är att jag kan ju inte kolla detta utan att ta av kylaren och då kan jag definitivt inte reklamera det. Sedan det som talar emot är att kortet fungerar utan problem hos Webhallens tekniker vilket det inte borde göra med en felaktig minnesmodul om det inte är någon typ av glapp i någon krets.

Ifall det är minnesmodulerna som felar tänker jag att det borde kunna hittas i något liknande Memtest för grafikkort. Efter en snabb googling hittade jag denna: https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan