Permalänk
Medlem

TV Skärm flimrar

Hej!

Vår 70`TV börjar flimra några minuter efter man sätter på den (När den blir varm??).
Allting funkar, förutom det där flimrandet var 2:a sekund cirka, som stör upplevelsen.
Det är inte hela skärmen som flimrar utan lite olika mönster hör och där, se bifogad filmlänk.
Servicekillen gissar osedd på att antingen moderkortet (kostnad 3850kr) eller bildskärmen (Mycket dyrare).
Kan man avgöra på något sätt huruvida det ena eller den andra som felar?

Bifogar länk för att kunna se fenomenet:

https://www.dropbox.com/scl/fi/4hrv1t4qhomkjxvxzj6j2/IMG_0017.MOV?rlkey=hwttlkah2oqraf4uwp03g9432&dl=0

mvh

Tillägg
Permalänk
Skrivet av Agal:

Hej!

Vår 70`TV börjar flimra några minuter efter man sätter på den (När den blir varm??).
Allting funkar, förutom det där flimrandet var 2:a sekund cirka, som stör upplevelsen.
Servicekillen gissar osedd på att antingen moderkortet (kostnad 3850kr) eller bildskärmen (Mycket dyrare).
Kan man avgöra på något sätt huruvida det ena eller den andra som felar?

mvh

Har inte en aning om det underliggande problemet, men som en workaround skulle du eventuellt kunna testa om det är ljussensorn som spökar genom att leta upp den och täcka den med något så den alltid tror att det är mörkt i rummet. Om TV:n slutar flimra då kan du i det läget fundera på om det är värt en halv förmögenhet att fixa eller om du kan leva med en bit svart eltejp för åtta öre på TV:n. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

... testa om det är ljussensorn som spökar genom att leta upp den och täcka den med något så den alltid tror att det är mörkt i rummet....

Hej o tack för input... preciserade mitt inlägg, dvs det är inte hela skärmen som flimrar utan olika platser/mönster som gör det.
La upp även en länk till filmen.
mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV-modell (Gärna exakt modellnamn) samt när är den inköpt? Har du garanti kvar eller är den inom 3års-perioden för reklamationsrätt? (KKL)

Om fenomenet går att påkalla när du är inne i TV:ns egna servicemeny / menysystem så kan du vara 99,9% säker på att det är något fel med själva TV:n och inte källorna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra med video för beskrivningen "flimmer" kan betyda allt möjligt.

Ljussensorn är långsam, vi talar om många sekunder av gradvis ändring, så den är det inte.

Det där ser ut som typiskt fel relaterat till dåligt kretskort någonstans. Ser ut som en frame med typiska bitfelsartefakter skjuts in då och då.

Som skrivet ovanför: Om bilden är från en källa, likt någon separat digitalbox eller liknande kan det vara den som bråkar. Man jämför därför med TV:ns inbyggda menysystem med och utan källan.

Dessutom: 3 års reklamationsrätt och vanligen 2 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad är det för TV-modell (Gärna exakt modellnamn) samt när är den inköpt? Har du garanti kvar eller är den inom 3års-perioden för reklamationsrätt? (KKL)

Om fenomenet går att påkalla när du är inne i TV:ns egna servicemeny / menysystem så kan du vara 99,9% säker på att det är något fel med själva TV:n och inte källorna.

70PUS8545/12
Inköpt nov 2020

Ingen seprat källa finns. Allt går via appar.

Fenomenet dyker inte upp när man är inne i Själva inställngar menyn.

Det jag märkte var att fenomenet drar sig till ljusare delar av bilden, tex när man såg två baklyktor på en bil i mörkret så gick fenomenet uppåt från varje baklampa, som en ljusstråle.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Agal:

Fenomenet dyker inte upp när man är inne i Själva inställngar menyn.

Det jag märkte var att fenomenet drar sig till ljusare delar av bilden, tex när man såg två baklyktor på en bil i mörkret så gick fenomenet uppåt från varje baklampa, som en ljusstråle.

Det där är en viktig ledtråd för det tyder på att problemet är avgränsat till TV:ns inbyggda smartsystem/Android och inte själva driften av hårdvaran eller TV:n som helhet. Det betyder att det kan bli bättre med en fabriksåterställning för i bästa fall är det endast ett mjukvarubaserat problem för renderingen/avkodningen av videomaterial. Det skulle nog faktisk kunna lösa sig med en omstart av enheten eller simpel vaktmästaråterställning ifall du inte redan testat detta.

Not great, not terrible-scenariot är att det är fel med just hårdvaran som avkodar video och du blir inte av med problemet men kan fortfarande köra TV:n som just en TV eller skärm. Då kan du fortfarande kliva runt felet genom att köra önskat system externt, likt AppleTV, annan Androidbox (likt chromecast) eller vad som nu får dina strängar att vibrera. Det är en lösning som kostar från hundralappar och uppåt beroende på.

Förstås ditt beslut, men att pröjsa 3800 kr eller mer för att reparera en medelmåttig TV till att fortsätta fungera som det är tänkt är en öppen fråga. Den direkta motsvarigheten till din TV i 2023-utbudet är PUS81x8-modellen som denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11251987 vilken i skrivande stund går ny för 10 000 kr.

Ett perspektiv om man håller frågan långsiktigt: lösa problemet för stunden och minst kostnad via en chromecast till den dag man väljer att köpa helt ny TV några år senare. Vilket då är samma kvalitet som innan för lägre pris, bättre kvalitet för samma pris eller rent av påtagligt bättre kvalitet för lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

👍👍👍👍👍
Tusen tack för era kloka synpunkter!
Ska testa några saker ni skriver om och ska återkomma om hur det gick
🙋🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där är en viktig ledtråd för det tyder på att problemet är avgränsat till TV:ns inbyggda smartsystem/Android och inte själva driften av hårdvaran eller TV:n som helhet. ....

Att fenomenet kommer först efter ca 5 minuter att man har slagit på tv-n, indikerar inte det att värmen som indirekt startar fenomenet dvs det är hårdvararelaterat?

Vad är en vaktmästaråterställning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Agal:

Att fenomenet kommer först efter ca 5 minuter att man har slagit på tv-n, indikerar inte det att värmen som indirekt startar fenomenet dvs det är hårdvararelaterat?

Fokusera på de praktiska effekterna av problemet i första hand och vad du kan göra åt det. Att det är värmerelaterad eller liknande är mer en förklaring, inte själva svaret på vad du ska göra åt saken.

Första steget i felsökning att se om det drabbar allt som visas på skärmen (oftast sämre) eller enbart vissa delar och specifika källor (oftast bättre).

Ifall det endast är inbyggda smartsystemet som påverkar kan det mycket väl fortfarande hårdvarukrångel. Men så pass avgränsat att det endast hårdvaran som driver videoavkodningen för TV:ns inbyggda Androidsystem. Not great, not terrible eftersom man kan kliva runt sådan problem.

Allt detta kan förstås fortfarande vara mjukvarukrångel. Därav att man testar med återställningar eftersom det kan spara mycket tid och energi samt också ge ett definitivt svar om det är något som kräver andra och mer kostsamma åtgärder.

Ifall skärmen alltid flimrar oavsett källa och forsätter flimra oavsett återställning är alltså ett dåligt tecken för själva TV:n. Då är det troligtvis trasig hårdvaran som driver panelen – eller panelen själv. Detta kräver dyra reparationer eller att man köper helt nytt. Då flyttar ditt beslut till ett annat plan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Agal:

Vad är en vaktmästaråterställning?

Återställ saker som vaktmästaren i skolan återställer dem: dra ut elkontakten. Ta en fika. Stoppa tillbaka elkontakten. Bingo – allt fungerar igen. Även känt som en kallstart.

Om detta inte hjälper vet man att problemet är mer bestående som kräver mer åtgärder.

Teknisk förklaring är att en period av strömlöshet laddar ur kondingar och interna minneskretsar på ett sätt som en vanlig omstart (varmstart) inte alltid gör. Detta drabbar all elektronik, inte enbart datorer – en TV är en dator – utan även enklare prylar som kylskåp och tvättmaskiner. En stor del av serviceteknikers arbetstid går åt till att åka ut på plats, stänga av ström och slå på den igen. Ju mer man som vanlig konsument lär sig detta, desto mer tid och besvär besparar man både sig själv och andra.