Permalänk
Medlem

Molex till + - fläktkontroller

Hej!

Toknoob på ellära...

Men, har en transformator som ger 12v 4a DC med molexkontakt ut (hona) (som jag styr via trigger från min hemmabioprocessor) och den vill jag nu använda till en mikrokontroller för fläktstyrning. Kontrollern har DC 10-60v in, med plus- och minuspol.

Hur kopplar jag från molex för att få till detta?
Killgissar och säger att jag sätter en molexkontakt och tar sedan gul +12v till plus på kontrollern och en av svart gnd till minus?
Eller hur får jag till detta?

(Ska användas till min stereobänk för att styra två PWM 200mm-fläktar för att reglera luftflöde utifrån temperatur.)

Bifogar bild på transformatorn (med nuvarande setup där jag bara splittar molex och kör två fläktar utan pwm), samt bild på kontrollern.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

låte rju som att det nog är nått sånt.

ser iaf ingen annan kontakt som kan tänkas att kortet ska strömmatas från.

ntc 1 och 2 skulle jag tippa är temp sensorer och Beep är troligen en utgång för typ ett piezo element eller nått om man vill att den ska ha ett ljudligt larm.

inga instruktioner till kontrollkortet?

bör ju isf stå där vad som ska vara vart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kopplar som du tänker dock lär du behöva någon temp givare

Edit
Ntc 1 och 2 är nog två olika nivåer av temp som den reglerar mellan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja gul till plus och svart till minus.
Sen temperatursensorn/sensorerna till NTC 1 och 2

Sen är väl kanske den stora frågan hur man ställer in det så fläktarna startar vid den temperatur man vill.

Men borde ju inte vara alltför svårt med endast 3 knappar att trycka på och troligen trycker man in OK tills det händer något och sen väljer inställning och justerar värdet. Men troligen är inställningarna numrerade och kan ju vara svårt att lista ut vilket värde den justerar utan instruktioner. Men brukar ju oftast gå att testa sig fram.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kopplar som du tänker dock lär du behöva någon temp givare

Edit
Ntc 1 och 2 är nog två olika nivåer av temp som den reglerar mellan

Skrivet av MammDiin:

Ja gul till plus och svart till minus.
Sen temperatursensorn/sensorerna till NTC 1 och 2

Sen är väl kanske den stora frågan hur man ställer in det så fläktarna startar vid den temperatur man vill.

Men borde ju inte vara alltför svårt med endast 3 knappar att trycka på och troligen trycker man in OK tills det händer något och sen väljer inställning och justerar värdet. Men troligen är inställningarna numrerade och kan ju vara svårt att lista ut vilket värde den justerar utan instruktioner. Men brukar ju oftast gå att testa sig fram.

Tack för svar!

Ja precis, stämmer om tempgivarna, två medföljde kontrollern.
Och en hyfsat svårtolkad manual om programmeringen av temp/trösklar osv, men man löser det med de tre knapparna på kretskortet.

Kort fråga - kan jag ta en vanlig molex hane till hona, klippa av gul och svart och använda dem, sedan bara låta kontakten med de två återstående kablarna röd och svart hänga? Inga problem antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av daolo:

Tack för svar!

Ja precis, stämmer om tempgivarna, två medföljde kontrollern.
Och en hyfsat svårtolkad manual om programmeringen av temp/trösklar osv, men man löser det med de tre knapparna på kretskortet.

Kort fråga - kan jag ta en vanlig molex hane till hona, klippa av gul och svart och använda dem, sedan bara låta kontakten med de två återstående kablarna röd och svart hänga? Inga problem antar jag?

Antingen ta ur stiften eller svep om lite eltejp så inte änden kan lagga sig emot nånstans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows