Ny TV inom en budget och till specifika ändamål

Permalänk
Medlem

Ny TV inom en budget och till specifika ändamål

Min nuvarande TV är på ålderns höst, men har presterat perfekt genom åren.
Den jag har nu är denna
https://www.samsung.com/se/support/model/UE55KS8005TXXE/

Men jag känner nu att jag vill byta och ändra ett fåtal detajer på nästa köp.

1: 65" från 55".
Jag har haft från 42 till 75, men 65 känns som ett lagom kliv nu på nästa TV. Skulle det vara något helt unikt dock som alternativ för en 55" som av någon anledning prisdumpats något enormt så är jag dock beredd att stanna kvar på 55, men som sagt, då ska det vara väldigt värt det.

2: Neo Qled från SUHD.
Mycket medveten att OLED är mångas enda val, men jag har mina anledningar att inte vilga gå ända upp dit, bla pga inbrännings risken. Neo Qled känns för mig som ett väldigt bra alternativ, och från en SUHD som jag har nu så lär det ändå kännas som ett långt kliv uppåt i kvalitet.

3: Samsung som märke.
Bara ett personligt val. Det mesta jag äger i tech väg är Samsung, lika så som min nya dator är i stort sätt helt Corsair, så TV´n blir en Samsung.

4: Budget och användningsområde.
Jag har " råd att fläska på", men det är inte nödvändigt och absolut inte av intresse heller. Iaf inte för mig och detta är bara mitt personliga val för mig själv, så all heder till alla som har de top of the line apparaterna hemma, men just för mig så klarar jag mig där jag letar nu.

Ser inget på TV, utan allt streamas och körs via Netflix, HBO, Disney etc, samt YT. Spelar blir det en del, både Xbox One S och PS4 Pro ( Blir nog 2 nya konsoler framöver med till next gen ) Film och serier, dokumentärer etc är det som alltid rullar. Action, SCI FI, Äventyr etc, så inga intressen av sport eller tv såpa drama. Vill gärna kunna få så mycket inlevelse i bildvägen som möjligt då jag primärt nu ser på allt med trådlösa hörlurar, så behöver inget tv ljud av next gen nivå heller.

Det behöver även heller inte vara en TV från 2024, utan så länge det är ett bra köp så gör det inget om det är 2021-2024 spannet på ett ungefär.

Budgeten jag håller mig på nu är ca 15 000 kr, och spontant när jag kollade runt så såg jag denna och lägger med den som ett förslag ifall det skulle kunna vara ett bra köp.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-neo-qled-tv...

Tack för du tog dig tid att läsa och all hjälp är tacksamt mottagen.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk

Är ju galet att lägga 15 000 på en 65" Mini-LED TV. När du kan få en OLED för 16 000.

Jag kan inte annat en rekommendera OLED, inbränningsrisken är väldigt låg. Färgerna får en verkligen att säga "wow" och du får grym kontrast. Speciellt om du kör filmer/serier med stöd för HDR. För gaming är de också grymma, i princip noll latens och 120 hz gör att de känns mer responsivt än många skärmar.

Jag hade kikat på denna tex:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Dock måste den väggmonteras, men ser riktigt bra ut då den har in-/utgångar, strömförsörjning på en separat enhet och sticker endast ut någon centimeter från väggen. Finns inga andra ute just nu för någon riktig bra peng, hade du varit ute lite tidigare hade du kunnat hitta LG C3 65" för 16/17 000 :- som har ännu lite bättre bild men sämre på vägg. Den lär dock reas ut snart igen, då de är på väg att lansera den nyare modellen C4.

Om du ändå vägrar OLED hade jag kikat på något billigare med i princip samma panel:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65c935/1032274.91...

Ser få anledningar att uppgradera från din nuvarande 55" till en snarlik 65" LCD förutom att du får modernare Smart TV och lite bättre HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Br3akabl3:

Är ju galet att lägga 15 000 på en 65" Mini-LED TV. När du kan få en OLED för 16 000.

Jag kan inte annat en rekommendera OLED, inbränningsrisken är väldigt låg. Färgerna får en verkligen att säga "wow" och du får grym kontrast. Speciellt om du kör filmer/serier med stöd för HDR. För gaming är de också grymma, i princip noll latens och 120 hz gör att de känns mer responsivt än många skärmar.

Jag hade kikat på denna tex:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Dock måste den väggmonteras, men ser riktigt bra ut då den har in-/utgångar, strömförsörjning på en separat enhet och sticker endast ut någon centimeter från väggen. Finns inga andra ute just nu för någon riktig bra peng, hade du varit ute lite tidigare hade du kunnat hitta LG C3 65" för 16/17 000 :- som har ännu lite bättre bild men sämre på vägg. Den lär dock reas ut snart igen, då de är på väg att lansera den nyare modellen C4.

Om du ändå vägrar OLED hade jag kikat på något billigare med i princip samma panel:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65c935/1032274.91...

Ser få anledningar att uppgradera från din nuvarande 55" till en snarlik 65" LCD förutom att du får modernare Smart TV och lite bättre HDR.

Tackar för input.
Jag ska förbi power och Elgiganten idag när jag ska på lite ärenden, så ska kika direkt på det som finns inne och kolla.

Just rädslan för att få inbränning på Oled ligger ju kvar i skallen indeed, med visst.. man kan sätta timer på auto avstängning etc som hjälper mot det osv. Sen är det mest att jag är märkeslåst av gammal vana. Ska absolut kolla på alternativen.

Tv´n jag länkade hade fått väldigt bra recensioner och lät som nåt som skulle passa mig, men jag är visserligen inte insatt så mycket i allt det tekniska då jag uppgraderar med så många års mellanrum. Självklart vill jag inte köpa in mig på en allt för gammal panel eller teknik. Neo Qled var det jag letade efter när jag sökte men ska kika noggrannare på resten med och se vad jag kan hitta.

Jättetacksam för hjälpen.

PS: Såg detta precis nu, apropå Mini LED VS Oled

https://www.youtube.com/watch?v=grBlT1DIqZk

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grihm: Dina önskemål om användning under (4) är väldigt generella och utifrån vad du beskriver fungerar egentligen vilken TV som helst. Vad de flesta däremot upplever är istället den relativa upplevelsen mot TV:n man har. Och du har en rätt bra modell.

KS8005 är inte lastgammal utan från 2017 och på en nivå som fortfarande räknas som modern. Den är troligtvis direkt jämförbar med dagens QN90-serie, så du siktar faktiskt mot delvis en försämring med QN85-modellen. Du lär få ett sämre reflexfilter till exempel. En skillnad nu mot då är att Samsungs idag är jämnare och konsekventare i hur FALD:en arbetar. 2017-modellerna har ett väldigt tydligt ljuspumpande i jämförelse. Där är aktuella modeller med lugna i karaktären.

2017 gjorde Samsung egna paneler och det är deras egen VA-panel som har väldigt bra kontrastförhållande från början fast med rätt så begränsade vinklar. QN85 är genomgående ADS-panelen som ger sämre grundkontrast och bättre vinklar. QN85 är mer en allround vardagsrumstv med fokus på att hålla god ljusstyrka till ett mer modest pris.

Ska du fortsätta på samma nivå med vissa förbättringar är det QN90-serien som har ett bättre reflexfilter. Vill du hålla dig till LCD och förbättra på egentligen alla punkter är det QN95-modellen. Om det framför allt är tittande så som du beskriver det under (4) med film, drama, dokumentär och spel är en OLED-modell det som bäst svarar på de önskemålen, exempelvis Samsungs OLED-modeller i S9-serien.

QN9-modellerna med LCD och mini-LED svarar bättre på bredden av användning, likt att man i ena stunden tittar under förhållanden som varierar stort, panoramafönster med solljus mitt på dagen och senare släcker ned på kvällen. Om du är mer selektiv och tittar i ett typiskt svenskt varadagsrum under kontrollerade förhållande och främst under nivåer av mysbelysning har du förutsättningen som gör att OLED är så populärt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Grihm: Dina önskemål om användning under (4) är väldigt generella och utifrån vad du beskriver fungerar egentligen vilken TV som helst. Vad de flesta däremot upplever är istället den relativa upplevelsen mot TV:n man har. Och du har en rätt bra modell.

KS8005 är inte lastgammal utan från 2017 och på en nivå som fortfarande räknas som modern. Den är troligtvis direkt jämförbar med dagens QN90-serie, så du siktar faktiskt mot delvis en försämring med QN85-modellen. Du lär få ett sämre reflexfilter till exempel. En skillnad nu mot då är att Samsungs idag är jämnare och konsekventare i hur FALD:en arbetar. 2017-modellerna har ett väldigt tydligt ljuspumpande i jämförelse. Där är aktuella modeller med lugna i karaktären.

2017 gjorde Samsung egna paneler och det är deras egen VA-panel som har väldigt bra kontrastförhållande från början fast med rätt så begränsade vinklar. QN85 är genomgående ADS-panelen som ger sämre grundkontrast och bättre vinklar. QN85 är mer en allround vardagsrumstv med fokus på att hålla god ljusstyrka till ett mer modest pris.

Ska du fortsätta på samma nivå med vissa förbättringar är det QN90-serien som har ett bättre reflexfilter. Vill du hålla dig till LCD och förbättra på egentligen alla punkter är det QN95-modellen. Om det framför allt är tittande så som du beskriver det under (4) med film, drama, dokumentär och spel är en OLED-modell det som bäst svarar på de önskemålen, exempelvis Samsungs OLED-modeller i S9-serien.

QN9-modellerna med LCD och mini-LED svarar bättre på bredden av användning, likt att man i ena stunden tittar under förhållanden som varierar stort, panoramafönster med solljus mitt på dagen och senare släcker ned på kvällen. Om du är mer selektiv och tittar i ett typiskt svenskt varadagsrum under kontrollerade förhållande och främst under nivåer av mysbelysning har du förutsättningen som gör att OLED är så populärt som det är.

Stort tack för all info.

Jag själv kan absolut minimalt inom tv området och dess specs, och man försöker generellt att förstå sig på allt nytt och vad som känns viktigast då de ny modellerna kommer och går. TV´n jag har är fortf en bra upplevelse absolut, men precis som allt när man vill byta upp sig så blir det så många specs och specifika områden man försöker navigera samtidigt, och jag går då ofta helt vilse ist.

OLED ska kollas in mera, så det är inget helt otänkbart. Nog bara jag som är skraj för inbränning. 55" med då prissteget från 55 till 65" är på vissa modeller ganska stort och jag lägger nog köp planerna på lite is så jag inte springer in och tar en bara " för att ".

Prishöjningen känns som nåt man inte kommer ifrån så att öka budget till 20-30k kanske är värt det i längden. Jag siktar på att ha tvn iaf i 5-7 års block mellan byten.

Av ren vana så kommer jag nog hålla mig hos Samsung då jag känner mig mest van vid dem, men jag ska absolut kolla in de modellerna som nämnts här och även känna av både om 55" kanske räcker. Mitt numera ommålade mörkare vardagsrum med hoppas jag ska göra det hela lite bekvämare, men solen ligger dock på mina fönster rejält, samt att jag bor högst upp i huset så har inget solskydd i form av träd eller andra hus alls.

Som tur är har jag iaf en fungerande TV så länge så jag ska sätta koppel på FOMO känslan och tänka till lite extra ist

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

En liten update.

Var och kollade på olika tv alternativ, men inget fanns som lockade direkt.
Särskilt inte efter att jag fick höra att denna https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-qd-oled-tv-... nyligen hade gått för nedsatt pris till 19 900. Så nu kommer det bli att hålla på slantarna och övervaka Oled trots allt och inte lägga för stor dos energi på att vara skraj för inbränning.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit