Så tar du bort Onedrive från Windows för gott

Permalänk
Medlem

Jag påminner än en gång, att med hjälp av det nu inbyggda winget, så kan du bli av med typ ALL bloatware i windows! Även apparna som inte har avinstallations-alternativ.

Så denna nyheten är en nothingburger som mest. Gör en artikel om hur man kan använda winget för att ta bort bloatware. Det kommer läsarna uppskatta. Sen kan den guiden/artikeln pinnas fast. Och folk slipper ladda ner sketchy 3e-partsprogram från nätet eller använda tveksamma registerhack etc etc etc

Permalänk
Medlem

Körde igenom atlasOS på min befintliga win 11 installation och den tog bort exakt all skit man inte ville ha inklusive OneDrive. Behöll windows defender kort och gott.

Min Legion GO presterar extremt mycket bättre med mitt externa grafikkort nu, då den starvade efter ram. 16gb räcker helt enkelt inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Jag påminner än en gång, att med hjälp av det nu inbyggda winget, så kan du bli av med typ ALL bloatware i windows! Även apparna som inte har avinstallations-alternativ.

Så denna nyheten är en nothingburger som mest. Gör en artikel om hur man kan använda winget för att ta bort bloatware. Det kommer läsarna uppskatta. Sen kan den guiden/artikeln pinnas fast. Och folk slipper ladda ner sketchy 3e-partsprogram från nätet eller använda tveksamma registerhack etc etc etc

Och det är användarvänligt, känt och synligt för medelsvensson?
Det skall inte behövas en guide för att göra självklara saker. Finns inte en enkel knapp att trycka på så är det inte en valmöjlighet för de flesta. De flesta vet nog inte ens om att det går att ta bort saker som följer med windows, i den bästa av världar skulle det inte ens finna något förinstallerat skit som inte är väsentligt för systemets funktion.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

som nämnt tidigare: Revo Uninstaller Pro
https://www.revouninstaller.com/products/revo-uninstaller-pro...
absolut bästaste

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Och det är användarvänligt, känt och synligt för medelsvensson?
Finns inte en enkel knapp att trycka på så är det inte en valmöjlighet för de flesta. De flesta vet nog inte ens om att det går att ta bort saker som följer med windows. I den bästa av världar skulle de inte ens vara förinstallerade.

Nu är ju dock massor av junk förinstallerat, så det får ju vara utgångspunkten.
Och förslaget var ju att skriva en artikel som berättar om möjligheterna med verktyget, så ur det perspektivet spelar det ju ingen roll om läsaren inte på förhand kände till det, samt då att målgruppen för en artikel på Sweclockers ju inte behöver vara medelsvensson.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ni har helt rätt! Stuvar om lite i rubrik och text för att göra detta tydligare. Bra att ni påpekar!

Uppskattar justering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför är alla så anti OneDrive? Tycker det är kanon.

Jag använder OneDrive men vill inte ha det installerat på datorn, använder det i webbläsaren. Samma med Google Drive.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av psobject:

Få saker ger mig lika mycket glädje som att se någon rekommendera bloatware för att avinstallera "bloatware".

Sen när är Revo Uninstaller förinstallerad eller egentliven påtvingad som dator resurser när det inte används?
PS. Det finns en portabel version.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen edge.exe på någon maskin, liknande bloatware är en stor anledning att w11 inte har varit intressant. Hopps utvecklingen fortsätter hitåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har ingen edge.exe på någon maskin, liknande bloatware är en stor anledning att w11 inte har varit intressant. Hopps utvecklingen fortsätter hitåt

Men har du en msedge.exe?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Alltid nån som ska dra upp edging i varje samanhang..

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men har du en msedge.exe?

rm -rf **/*egde.exe
Eller något sånt

Permalänk

Bra att dom gör det tydligt enligt nya direktiven.
Personligen använder jag det, och även edge, klart bästa läsaren just nu. Lägre elförbrukning på laptopen. Inte lika stor skillnad som safari och chrome på en MacBook dock.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Alltid nån som ska dra upp edging i varje samanhang..

Hur glace:ar man annars en syltmunk? 😂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

För att om man vill ha one drive så installerar man det. Man ska inte behöva få det med datorn.

Borde det inte gälla alla program, tjänster och drivtuiner isf? Det är säkert någon någonstans som inte gillar varje komponent som följer med i Windows så ska man göra alla nöjda på det sättet så blir det väl bara en barebone kernel kvar. Säkert inte ens alla som använder nfts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Borde det inte gälla alla program, tjänster och drivtuiner isf? Det är säkert någon någonstans som inte gillar varje komponent som följer med i Windows så ska man göra alla nöjda på det sättet så blir det väl bara en barebone kernel kvar. Säkert inte ens alla som använder nfts.

Det går ju utmärkt att låta användaren anpassa vad som skall installeras t.ex.

Det klarade ju Microsoft på den tiden de inte upplevde det som viktigt vad användaren körde för grejer i Windows, men sedan tog det ju stopp; bättre att bara installera det man vill att användaren ska använda (pga ytterligare intäktskällor) utan att fråga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Syltmunken:

Alltid nån som ska dra upp edging i varje samanhang..

Skrivet av shugge:

Hur glace:ar man annars en syltmunk? 😂

Jag bildsökte på uttrycken men blev besviken av syltmunk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det går ju utmärkt att låta användaren anpassa vad som skall installeras t.ex.

Det klarade ju Microsoft på den tiden de inte upplevde det som viktigt vad användaren körde för grejer i Windows, men sedan tog det ju stopp; bättre att bara installera det man vill att användaren ska använda (pga ytterligare intäktskällor) utan att fråga.

Följde med grejer i Windows jag inte använde redan med Windows 2.0. Tror inte jag körde något tidigare än så.

För min del tycker jag det är rätt skönt att det mesta man behöver följer med sen kan man anpassa och byta ut om man känner för det.

Permalänk
Medlem

Allvar vad är Edge?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

det har alltid varit möjligt att helt avinstallera både cortana och onedrive via powershell.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Låt mig nu nuka bort Edge-skiten också, fy faen!

Permalänk
Medlem

Varför denna avsky mot Edge? Det är ju nära på exakt samma som Chrome fast med några trevliga extra features.

Permalänk
Medlem

va? är det bara jag som aldrig haft problem me att ta bort onedrive? finns uninstaller i "lägg till/ta bort program". enkelt som en plätt.

och nej, har aldrig kommit tillbaka efter en updatering på någon av mina burkar... win10 eller win11.

kanske vid en upgradering från 10 till 11, då det nästan är en ominstallation, men aldrig vid en vanlig uppdatering eller ens feature vad jag kan minnas.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Varför denna avsky mot Edge? Det är ju nära på exakt samma som Chrome fast med några trevliga extra features.

Om alla redan har chrome, varför behövde vi att edge skulle tryckas ner i halsen på oss med tvång? Allt som har med Microsoft att göra innebär dessutom en extra säkerhetsrisk. Dom fubblar alltid till något. Alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Varför denna avsky mot Edge? Det är ju nära på exakt samma som Chrome fast med några trevliga extra features.

Exakt det du beskriver i ditt inlägg är värsta delen, det är chrome, dvs Google och MS i ett… bara eww! Värre än IE någonsin var

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt det du beskriver i ditt inlägg är värsta delen, det är chrome, dvs Google och MS i ett… bara eww! Värre än IE någonsin var

En feature är att just Google är borta om man inte väljer att använda deras sökmotor dvs.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika roande att se hur många som går blint på chrome och google, men glömmer att google tjänar sina pengar på att du och din data är produkten. Men så länge det är google som tvingar på användare saker så är det tydligen helt ok. Och vi ska inte prata om vad de pysslar med vad gäller deras krig mot modifieringar i chrome om du vill ha kontroll på vilka script som görs när du besöker en sida. Artificiellt nerslöande av tjänster, väldigt dålig fördelning av annonspengar och hur de bygger system som är till nackdel för alla som inte är globala konglomerat med miljarder i sin copyrightportfölj, osv.

Varje gång man går till en google side dyker det upp massa popups om hur man ska använda chrome istället, sedan har vi ju de sakerna att följa standarder är dåligt, mycket bättre att använda funktioner som inte är standardiserade så flera av sidorna blir långsammare i andra browsers, så länge det inte är chrome är ok. Och vad gäller browsers så är det nog chrome som har mer eller mindre monopol idag, men man ser inga upprop att de ska behöver göra saker.

Annars har vi den där trevligt saken att tjänster som var utlovade att vara gratis, plötsligt skulle tvinga in alla användare i sin business plan så google tyckte att det var lämpligt att privatpersoner skulle gå från 0$ / år i kostnad till 720$ / år. Allt för att det är rätt många som hoppade på för att kunna använda gmail fast med sin egen domän för väldigt många år sedan. Allt de hade behövt göra var att ta fram en personal tier för en vettig kostnad istället för ett års lång soppa med business prenumerationer.

I slutändan backade de på det och gratis tieren behölls för early adopters, men merparten hade redan migrerat bort från google till andra leverantörer som erbjöd en personal tier för en rimlig summa.

Flera av de förändringar som Microsoft har lagt på ovanpå chromium är tämligen uppenbara användarvänliga saker som google vägrar om man inte vill göra sin egen variant av chromium. Men idag är browsers rätt agnostiska, man använder olika browsers för olika saker. Jag använder edge för vissa saker, chrome för youtube och twitch, safari för ytterligare andra saker, firefox för en del, osv, osv.

Skrivet av xenom:

Om alla redan har chrome, varför behövde vi att edge skulle tryckas ner i halsen på oss med tvång? Allt som har med Microsoft att göra innebär dessutom en extra säkerhetsrisk. Dom fubblar alltid till något. Alltid.

Varför ska vi hela tiden spammas med reklam för Chrome om man har valt att använda någon annan browser så fort man tittar på en sida som är anknuten till google på något sätt... jag vill inte bli tvingad att få massa chrome spam hela tiden bara för att jag besöker en websida. De är precis lika goda kålsupare som Microsoft.

Fast det där med säkerheten bör du nog utveckla lite. Microsoft har tryckt ner rätt mycket pengar på säkerheten under ett antal år nu, och det är inte för inte som defender, och framförallt de riktiga endpoint sviterna idag är bland de bättre du kan köra. Och för hemanvändare under windows dessutom gratis. Dessutom så bidrar de med en hel del utveckling till open source också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Onedrive har länge marknadsförts som molnlagringsstjänsten du måste ha – nu vänder Microsoft.

Läs hela artikeln här

Länken till guiden fungerar inte för mig.

Permalänk
Medlem

But why?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag gillar Onedrive som jag varit inne på i andra trådar, en enkel tjänst att slussa över bilder och dokument från mobil till datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc