MSI:s nya SSD har massiv fläktlös kylfläns

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, den där kylaren är nog overkill för att locka ungdomar att köpa för att det ser tufft ut, finns många PCIe 5.0-diskar som inte har en sån överdimensionerad kylare.

Okej, har ingen koll på PCIe 5.0 diskarna, de var tillräckligt snabba för flera generationer sedan om du frågar mig.
Men ska man köpa en idag så vill man ju såklart ha det senaste men det behöver inte vara snabbaste med monsterkylare. 😅

Men är inte kylaren felaktikt utformad om man vill ha maximal prestanda, känns som att ett enda kylrör inte är helt optimalt.
Står inget specat hur många W den hanterar utan bara att den kan sänka tempen med upp till 20C.
Lite mer grävande innan man publicerar en artikel på Sweclockers hade inte skadat.

Typo
Permalänk
Medlem

Ser helt crazy ut, förstår inte riktigt hur det kan utvecklas så mycke värme av att bara skicka data från en krets.

Snart får de göra ett litet 140mm hål i moderkortet där man sätter M.2 diskar och sedan en 140mm fläkt på detta!

På mitt x570 moderkort så finns det en liten minifläkt kopplad till kylflänsar som kyler M.2 diskarna (PCIe 4.0)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Vad händer när SSD:er med PCI-Express 6.0 lanseras?

De kommer att anslutas via ett externt gränssnitt och monteras i fristående fryskabinett i miniformat (med bullrande kompressor).

Intressant att läsa att majoriteten av dem som kommenterat här faktiskt är mer än nöjda med hastigheten hos dagens diskar.
Själv känner jag att man endast har nytta av de högsta hastigheterna när man kopierar direkt mellan två diskar i samma hastighetsklass.
Stabiliteten är faktiskt en viktigare faktor och jag har för säkerhets skull monterat kylflänsar på samtliga NVMe-diskar (snabba Gen 4-diskar) i mina båda stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Vad hände med att SSD mår bäst av att vara varma och att kyla ner dem faktiskt förkortar deras livslängd, eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vad hände med att SSD mår bäst av att vara varma och att kyla ner dem faktiskt förkortar deras livslängd, eller har jag fått det om bakfoten?

Låter som att du fått det om bakfoten. De flesta chip och elektronik överlag gillar inte att bli för varma. Rätt temperatur är bäst. Om det är 20 grader eller 60 beror på komponenten.

Snart är dom större än de största cpu kylarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Sötast

Den dära direct storage hade varit lämplig att börja användas snart...

Permalänk
Medlem

När en pc-rig blir stor som en Amerikansk v8 motor från 60 talet, och lika dålig på energieffektivitet.

Permalänk
Medlem

Först o främst måste NVME ssd platsen bort från grafikkortet. På mitt moderkort är den ovanför gpun och under cpu fläkten(NH-D15). Blir gpun varm blir ssdn varm.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Vad hände med att SSD mår bäst av att vara varma och att kyla ner dem faktiskt förkortar deras livslängd, eller har jag fått det om bakfoten?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter som att du fått det om bakfoten. De flesta chip och elektronik överlag gillar inte att bli för varma. Rätt temperatur är bäst. Om det är 20 grader eller 60 beror på komponenten.

Snart är dom större än de största cpu kylarna.

Nja, det finns någon sanning i det, man ska inte kyla NAND för mycket. Men de negativa effekterna verkar komma när vi pratar under rumstemperatur.

https://electronics.stackexchange.com/questions/504747/does-c...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironi:

lite tidigt för första april

Var även min tanke.

Följt av nästa tanke, med frågan "Hur många av MSI's egna moderkort blir kompatibla med den kylaren?", då utan att krocka med grafikkort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jag ser hellre att vi kan få lite överkomliga nvme i rejäla storlekar istället så man kan fimpa alla hdd i alla nas och andra lagringsenheter. Man kan fråga sig varför det inte händer...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Jag ser hellre att vi kan få lite överkomliga nvme i rejäla storlekar istället så man kan fimpa alla hdd i alla nas och andra lagringsenheter. Man kan fråga sig varför det inte händer...

Det är lättare/större chans att rädda data från delvis defekta hårddiskar än SSD.
Hårddiskar ska väl vara bättre för cold storage än SSD.

Åtminstone M.2 är ingen bra formfaktor/kontakt för hotswap.

Så det finns fler anledningar än enbart pris/TB att använda hårddiskar.
(Ja det finns servrar som använder SSD i andra formfaktorer)

Dessutom, många användare klarar sig bra på ett fåtal TB.
Så om man inte är datahoarder så har det väl typ redan hänt.

I många SOHO miljöer är det ofta 1 Gigabit eller 2.5 Gbigabit nätverk och/eller Wifi.
Inte många som sitter på 10 Gigabit eller snabbare.
För att dra nytta av snabba PCI-E 4.0 och PCI-E 5.0 SSD över nätverket får du ju ha 100 Gbit eller snabbare nätverk.

I sekventiell läsning/skrivning från en ensam 3.5" HDD så kan man maxa en 2.5 Gbit lina.
Många NAS och filservrar kan även ha SSD cache och/eller RAM cache.

Toms HDD Hierarchy

HDD Latest Price Price per TB Seq MB/s Toshiba N300 Pro 12TB $254 $19 290 Toshiba N300 18TB $309 $22 286 Toshiba X300 Pro 12TB $270 $22 285 Seagate Exos X20 20TB $407 $14 280 Toshiba X300 Pro 20TB $451 $18 279 Seagate SkyHawk AI 20TB N/A N/A 279 Seagate IronWolf Pro NAS 20TB $409 $18 278 WD Red Pro 20TB $379 $19 271 WD Black 6TB $149 $18 266 WD Black 8TB $179 $23 263 Seagate IronWolf Pro NAS 14TB $249 $17 262 Toshiba N300 Pro 20TB $364 $22 261 Toshiba X300 14TB $239 $16 253

Jag rensade bort modeller som hade under 250 i Seq MB/s.
Jag tog även bort FireCuda 8TB som hade 263 MB/s, men ett price per TB över $30.

Vad mer behöver SOHO användare som sitter med 1 Gigabit eller 2.5 Gigabit nätverk ?

Sen med RAID och SSD cache och/eller RAM cache kan man boosta prestanda mer än vad en ensam HDD kan ge.
Så har man ett 5 Gigabit eller 10 Gigabit nätverk så räcker det ganska bra ändå.

Men sitter man på 25 Gigabit eller högre så får man antingen ha ganska stor cache eller gå över till en ren SSD lösning.
Annars skulle man lika gärna kunna nedgradera till 10 Gigabit.

Permalänk

Om man behöver rädda data från annat än backup har man nog gjort något fel...

SSD behöver inte vara snabbast men utveckla hellre stora relativt snabba ssd istället för långsamma och mindre pålitliga hdd. Behöver 6 diskar för att mätta ett 10gbe kort och sen ssd för att snabba upp... Om det ligger i cachen. Onödigt komplext för SOHO. Diskar med skivor borde bara användas för arkivering. Jag tycker helt enkelt det vore bättre att de slutar jaga fart och istället fokusera på storlek.