Äldre spel spelas mer än nya

Permalänk
Medlem

Jsg spelar fortfarande PUBG sen det var i Early access 2017... samt BFV 😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kanske inte så förvånande då äldre spel ofta har haft längre tid att få en större publik samtidigt som de inte heller är några "games as a service" där folk tills slut tröttnar på att köpa season passes eller mikrotransaktioner för att hänga med.

Man får inte heller glömma att äldre spel också i regel känns mer "färdiga" än vad nyare spel är då de ofta är färdigpatchade eller (i värsta fall) fanpatchade till att kännas kompletta.

För övrigt ett av världens bästa spel. <3

Verkligen! Äntligen fick även 5an en värdig utgåva. Var lite emot Pixel Remaster serien från början då det bara en i en lååååååååång rad av återutgivningar Squenix gjort under åren, och de flesta sämre än orginalen. Men känns verkligen som man på allvar vårdat arvet och vad orginalspelen var, men ändå gjort lite förbättringar och moderniseringar för att lättare komma in i dessa spel.

Kom en uppdatering ganska nyligen som gjorde att lite av grejerna som konsolversionerna fick men som inte hittat till PC nu har tillkommit. Tack och lov behövde jag inte köpa Final Fantasy V Pixel Remaster 2 på nytt för dessa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Stämmer, jag kickade igång en ny gubbe på Runescape igår så. Det måste ha nåt med åldern och nostalgin över förr.. Det va fan bättre förr asså.

Classic eller "Nya Runescape"? Instämmer helt om du syftar till Classic

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Eller så blir listan helt annorlunda om du tar bort online lootbox spel där 90% av alla ungar sitter fast.

Ungarna spelar ju nästan bara på mobil.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Spel behöver jäsa /dra sig i 1-3 år innan dom är mogna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
99:e percentilen

Vet inte om jag håller med om slutsatsen i rubriken.

Gamla spel populärare än nya

En rapport från Newzoo visar att 61 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel som har minst sex år på nacken.

Annan tolkning:

Nya spel populärare än gamla

En rapport från Newzoo visar att 39 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel släppta under de senaste sex åren – en liten bråkdel av den period under vilken dator- och TV-spel har funnits.

Jag vet i och för sig ingenting om hur många gamla respektive nya spel det finns – men om det låg till grund för slutsatsen skulle det väl ha nämnts i artikeln, tänker jag.

Vad tycker ni andra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Classic eller "Nya Runescape"? Instämmer helt om du syftar till Classic

Classic!

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Det finns inget bättre spel! Nu har jag inte lirat på några år men min gubbe är iaf maxad på alla combat skills.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Hoppade precis tillbaka in i Tibia. Spelade som mest runt 05-06 och har sen dess bara testat att köra upp någon karaktär till runt level 20. Men nu blev suget för stort och började lite mer seriöst. Har precis solo:at en drake utanför Venore och nostalgikicken är total. Samtidigt saknar jag spel där man behöver anstränga sig lite för quest och inte bara följa markörer på en karta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thunde:

Bra online spel blir det allt färre av. De flesta spel är gjorda för snabba matcher, helst utan att vara för svåra. Gamla spel krävde mer skills, och man kände sig duktig när man lyckats med något. Är främst den där känslan av att lyckas med något jag saknar i nya spel. Dagens spel är mer gjorda för att gå snabbt att klara av, ge snabba belöningar, och vara fulla av dlcs.

Om det funkar med single player-spel, kolla in Noita. Absoluta motsatsen till snabba belöningar. Det är få som lyckas vinna före försök 40, men många har över 100 försök utan en vinst. Om man kollar på bra spelare för att lära sig, kollar upp saker på wikin, och spelar försiktigt bör man dock kunna lyckas före 40 försök utan några större problem.

Det är hårt, orättvist, men jäkligt kul och extremt stort och komplext om man har tålamodet att lära sig en jäkla massa spelmekaniker.
Jag känner att jag började bli bra efter kanske 70-80 timmar eller sådär. Har kört typ 135 timmar nu och det är fortfarande mycket jag inte hunnit göra ens en gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag nästan bara Heroes of Might and Magic 3 nu för tiden. Det släpptes 1999. När jag inte spelar det så blir det Guild Wars 2 och det kom 2012. Jag vet inte riktigt varför men nyare spel tilltalar mig inte direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Själv spelar jag nästan bara Heroes of Might and Magic 3 nu för tiden. Det släpptes 1999. När jag inte spelar det så blir det Guild Wars 2 och det kom 2012. Jag vet inte riktigt varför men nyare spel tilltalar mig inte direkt.

Lever och frodas servrarna fortfarande i GW2? Minns att jag försökte lira det som avvänjning under rehab från WoW

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle kalla sex år gamla spel för "gamla", spelar just nu mycket från 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte om jag håller med om slutsatsen i rubriken.

Gamla spel populärare än nya

En rapport från Newzoo visar att 61 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel som har minst sex år på nacken.

Annan tolkning:

Nya spel populärare än gamla

En rapport från Newzoo visar att 39 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel släppta under de senaste sex åren – en liten bråkdel av den period under vilken dator- och TV-spel har funnits.

Jag vet i och för sig ingenting om hur många gamla respektive nya spel det finns – men om det låg till grund för slutsatsen skulle det väl ha nämnts i artikeln, tänker jag.

Vad tycker ni andra?

Håller med. Om vi sen räknar med att betydligt färre har tillgång till dom nyare spelen på grund av pris och hårdvarukrav m.m. så ser det väldigt ljust ut för nya spel.

Att statistik presenteras på det här sättet i media är inget nytt under solen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte om jag håller med om slutsatsen i rubriken.

Gamla spel populärare än nya

En rapport från Newzoo visar att 61 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel som har minst sex år på nacken.

Annan tolkning:

Nya spel populärare än gamla

En rapport från Newzoo visar att 39 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel släppta under de senaste sex åren – en liten bråkdel av den period under vilken dator- och TV-spel har funnits.

Jag vet i och för sig ingenting om hur många gamla respektive nya spel det finns – men om det låg till grund för slutsatsen skulle det väl ha nämnts i artikeln, tänker jag.

Vad tycker ni andra?

Ja, det känns som att åtminstone rubrik och ingress är rätt så ryckta ur sitt sammanhang och desperat försöker skapa sensation ur något som kanske egentligen betyder något annat.

Själva artikeln är betydligt mer både relevant och intressant, och den går ju betydligt mer i linje med vad som faktiskt står i rapporten som det hänvisas till:

Rapporten poängterar ju hur en handfull titlar har permanentat sig i folks liv och utgör en enorm andel av totalen. Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft, GTA5 utgör tillsammans 27% av totalen, allihopa i 6+-kategorin (de är i princip hälften av 6+).
De poängterar ju t.ex. även hur hela kartan ritades om för deras indelning 0-3/3-5/6+ när Fortnite blev 6 år gammalt.

Jag tycker just det här med att det finns ett fåtal titlar som "aldrig tar slut" och som tillskansat sig något slags mer eller mindre ohotad plats i folks liv där de i princip inte konkurrerar med varken nya eller gamla spel känns mer som huvudpoängen i det avsnittet av rapporten. Den ägnar flera slides åt detta ur olika perspektiv.

Samt då hur en stor del av 0-3-kategorin utgörs av etablerade spelserier som släpper nya varianter regelbundet, som Call of Duty, FIFA (och EAs offbrand-FIFA numera), Madden, osv. De som spelar dessa serier hoppar väl i stor utsträckning över till det senaste spelet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det kommer nog alltid finnas plats för alla möjliga typ av spel, gamla spel kanske inte bara är bra nog i sig utan de får ju även nytt liv genom att en skaffar en handheld och spelar via den t ex.

Nya AAA spel behöver verkligen syna sig själva däremot när det kommer till hårdvarukrav, vilket skick de släpper spel i och att faktiskt fokusera på gameplay. Gameplay i sin skelettform ska vara kul, då är det lättare att bibehålla det roligt och bygga vidare. Inte släppa något som är uselt som sedan blir bra efter 2 år även om det i sig är imponerande är det nog för mycket tålamod begärt av de flesta spelare.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk

Jag blandar både nytt och gammalt, men mest blir det äldre spel. Varvar just nu Diablo IV, Minecraft, The Division 2 och Horizon: Zero Dawn

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk

90% av mitt spelande är +20år titlar pc och konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte om jag håller med om slutsatsen i rubriken.

Gamla spel populärare än nya

En rapport från Newzoo visar att 61 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel som har minst sex år på nacken.

Annan tolkning:

Nya spel populärare än gamla

En rapport från Newzoo visar att 39 procent av alla spelade timmar under 2023 tillbringades i spel släppta under de senaste sex åren – en liten bråkdel av den period under vilken dator- och TV-spel har funnits.

Jag vet i och för sig ingenting om hur många gamla respektive nya spel det finns – men om det låg till grund för slutsatsen skulle det väl ha nämnts i artikeln, tänker jag.

Vad tycker ni andra?

Njae, inte beredd att hålla med där

Jag tror en stor del moderna stora spel allt mer handlar om multiplayer (vem spelar 6 pr gammal cod?), och alla nya som är mera game-as-a-service som ofta inte ens överlever 6 år (ett fint exempel är Overwatch som dog/ersattes efter 6 år)

Tror det blir många som därmed knappt spelar äldre spel alls, men kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Lever och frodas servrarna fortfarande i GW2? Minns att jag försökte lira det som avvänjning under rehab från WoW

Jodå, det är många som spelar fortfarande. Det kom en ny expansion för ett tag sedan också, men jag har inte spelat så mycket sen den kom. Varit helt fast i HoMM3 senaste året typ.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Spelar nästan enbart Deep Rock Galactic. Det kom ut som Early Access 2018, och full release var 2020. Räknas det som 6 år gammalt?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nya spel är ofta sämre än äldre spel och o-optimerade så in i fanders. Dyra är dom också. Allt styrs av pengar nuförtiden, allt dom bryr sig om är en quick buck. Vem bryr sig om att dom styr skutan i sjunkhålet, det viktigaste är att få pengar nu. Åt helvete med kapitalism och sån skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vad är "En gammal titel"? Minecraft är ju t.ex. uppdaterad kontinuerligt och med hela modcommunityn kring spelet är det ju rätt spretigt från det som släpptes anno dazumal.

Sen alla servers med plugins + och/eller mods/datapacks.

Så än sålänge lever Minecraft och snart är 1.20.5 ute och även 1.21 är runt hörnet. Får alla dessa uppdateringar utan att betala

Är ju tack vare Minecraft jag fick intresset att programmera.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar