Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

får inte upp bilden på min LG OLED B1 tv

Permalänk

får inte upp bilden på min LG OLED B1 tv

Har ett smått irriterande problem, har ett gäng äldre datorer, den ena har ett GTX 660, den andra GT520, den tredje radeon HD 7770, och sen tror jag även jag provat med att sätta i ett GT 710 med samma problem.

Vissa av dessa fungerar med Ubuntu och då får jag 3860x2160, men när jag kör windows är de kört. Dessa datorer är gamla och jag har egentligen ingen nytta, men tänkte jag kan ha dom som mediaspelare och provade kör USB Sticka med Libreelec, samma problem, ingen bild.. kör jag alla på en 1080p tv, inga problem alls, ALLT funkar då..

Jag kör igenom en Pioneer reciever med 4K stöd och de sjuka är att den med GTX 660 och den med HD 7770 så fungera det ett tag, sedan fick jag ingen bild, eller rättare sagt jag fick inget boot bild heller, kunde inte komma till bios heller, bara en röd vertikal linje vid boot på ena, och den andra är svart... nu funkar inget, det är inte kabel hdmi problem, har provat massor med kablar...
Hur kan de bara sluta funka när de fungerade i typ 6 månader först perfekt..

Nu vill jag bara kunna köra någon av dessa med Libreelec men allt strular, skummt..

Några tips..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

är de någon som har tips vad annars man kan ha så här pass gamla PC till för? känns jobbigt kassera dom...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Gt520 kan du nog bara glömma då kortet bara har hdmi 1.3a och har inte stöd för 4k, medans resterande kort har stöd för HDMI 1.4a och problemet kan eventuellt vara att du försöker köra 4k 60hz? 1.4a har om jag förstått det rätt bara stöd för 4k 30hz.

Annars så låter det som problem med drivrutiner som är på tok för gamla och saknar stöd och kan gott och väl vara nytt grafikkort som behövs, prova peta in ditt 3090 i samma dator och fungerar det då så är det nyare grafikkort som behövs

Angående vad man annars kan göra med dom så tog jag ungarnas gamla bulldozer och gjorde en nas av den Fungerar underbart med truenas scale och kör både torrent klient och jellyfin utan problem på den

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺

Såsom HDMI (och DP) fungerar meddelar enheterna sin önskade upplösning via metadata i EDID. Detta kompliceras om man kopplar en AVR emellan eftersom AVR:n då kommer meddela sina önskemål om ljud och bild. Detta kompliceras också av att ju nyare pryl, desto fler funktioner har den (VRR, HDR, Dolby Vision, nya frekvenser, nya HDCP-versioner etc.) och dessa kräver ytterligare metadata.

Äldre prylar från 10-talet och 00-talet har naturligtvis ingen aning om moderna funktioner och kan inte tolka metadata om HDR etc. eftersom dessa koncept inte existerade när den gamla prylens kretsarna präntades.

Lösningen som TV-tillverkarna byggt in är då att ändra inställningen för HDMI-anslutningen och hur de identifierar sig där de har bakåtkompatibla lägen som säger "jag föredrar 1920x1080", de signalerar äldre HDCP-versioner och ingen metadata om HDR och liknande så att den gamla prylen ska kunna fungera.

Nu har jag inte i huvudet var man ändrar detta på en B1 men på en C2 är det under Allmänna/Enheter/HDMI-inställning/HDMI Deep Color och väljer man Av-läget kommer den HDMI-anslutningen signalera en lägre upplösning och färre funktioner för just gamla enheter.

En modern receiver kan ha motsvarande inställningar. Kopplar man direkt via receivern kan man därför behöva göra motsvarande inställningar. Rekommenderat är att om det inte fungerar via receivern är att istället köra direkt mot TV:n för deduktionens skull.

Får man det ändå inte att fungera ansluter man en andra skärm till den gamla datorn för att där kunna se hur Windows identifierar (eller inte identifierar TV:n). Detta ger ytterligare ledtrådar till vad som är fel.

Permalänk

@norrby89
jo jag såg det, vissa stöder bara 30hz osv, men den borde ändå visa bilden tycker jag.. speciellt med GTX 660.
Sen är drivers onödig då t ex om man kör Libreelec på en USB så har din sina egna drivers och ska kunna genom grafikkortet visa bilden. de har ju som sagt fungerat i 6 månader perfekt innan. undrar om jag inte har ändrat något på TV:n ändå, ska kolla det..

@Laxpudding
Tack, ska kolla det, speciellt den inställningen med deep color, bra tips, återkommer...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |