Nytt Asus Prime X670-P tar sig inte förbi POST

Permalänk

Nytt Asus Prime X670-P tar sig inte förbi POST

Monterade ny dator igår och har aldrig stött på något liknade.
När jag startar upp den tuggar den igång men ganska omgående blinkar pwrled och indikerar sleep mode.
Letade upp en gammal chassihögtalare ur gömmorna som jag kopplade in, den piper till en gång innan sleep mode vilket enligt manualen indikerar allt OK men tangentbord saknas. Aldrig varit med om att det skulle göra så POST skiter sig men visst saker kanske hänt sen sist jag byggde dator.
Jävla slump om det skulle gått sönder i samma veva men testar det i min HTPC och det funkar som det ska.
Testar det sen i alla andra uttag på nya kortet utan att den startar.
Gör då som Asus föreslår och kopplar ut allt utom graffe, ett minne, CPU-fläkt och skärm.
Ingen skillnad.
Nollar CMOS efter konstens alla regler, ingen skillnad.
Nästa steg är att uppdatera BIOS. Laddar ner och lägger in på USB-sticka och startar upp, inget händer.
Stickan får ingen ström, i någon port, mao inte så konstigt att tangentbordet inte heller hittas.

Så vad säger Asus support att lösningen är på att USB-portarna inte funkar vid uppstart?

Uppdatera BIOS....... 🤦‍♂️

Skärmen startar inte heller upp vare sig om den sitter i graffet eller i moderkortet.
Kortet har 8+4-pin men min PSU har bara 8or men enligt manualen är 4an valfri och googling säger att den bara behövs om man överklockar vilket jag inte gör och min out of the box Ryzen 5 7600X ska väl inte heller behöva det.

TLDR
USB-portarna får ingen ström vid boot och datorn går i sleep mode efter POST.

Så vad säger ni? Något mer jag kan testa eller är kortet skrot så bara köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Kortsluter någonstans? Annars låter det som DOA.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Kortsluter någonstans? Annars låter det som DOA.

Tanken slog mig men inget som syns fast svårt och se överallt iofs.
Frågan är om man ska våga chansa på ett likadant eller hitta något annat, vad i så fall?
Något som passar med Kingston KF560C36BBEK2-32 i så fall.

Permalänk
Medlem

Inte värt att försöka RMA? Vill du utesluta att det kortsluter på chassit kan du ju bygga ihop och testa ovanpå moderkortslådan.

Permalänk
Medlem

Dessa mobo har själv uppdateringar, via USB, kolla vad som gäller för dit moderkort.
Kan vara tex att bara 24 pin ock cpu pin ska sitta i, inget annat. Tex utan cpu/ram etc.

Står tydligt hur man gör i manualen, brukar även vara en separat port för det.
Försök uppdatera BIOS sen doa om det fortfarande inte fungerar.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tjena, jag hade ett https://www.webhallen.com/se/product/368426-ASUS-PRIME-X670-P...

Där jag skulle plocka ur min gpu för att prova i brorsans dator och skulle prova hans i mitt chassi för se hur temperaturerna skilde sig för hans chassi hade dåligt flöde. Kort sagt när jag sen skulle montera i gpun i min dator så kände den inte av min m2 disk längre och min 2,5" ssd , bara vissa usb portar som fungerade i moderkortet. Den bara boota om och om.
Provade cmos, en ramsticka m.m sen beslöt jag mig att skicka den till webhallen för jag hade fortfarande öppet köp på den men ville vara ärlig säga den bara slutat fungera.

Kanske hänt något när jag bytade gpu med nån ledningsbana kanske vem vet, fick tillbaka mina pengar.

Jag provade att göra bios update med bara 24 pin i och sen använda bios flashback knappen på baksidan, den gjorde hela processen då men hade fortfarande samma problem.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Inte värt att försöka RMA? Vill du utesluta att det kortsluter på chassit kan du ju bygga ihop och testa ovanpå moderkortslådan.

Testade det sen men ingen skillnad och nu hoppar det inte ens igång längre så efter att ha tillbringat nån timme med att hitta hur man gör en reklamation hos Amazon så är ett nytt kort på väg.

Skrivet av AxxT:

Dessa mobo har själv uppdateringar, via USB, kolla vad som gäller för dit moderkort.
Kan vara tex att bara 24 pin ock cpu pin ska sitta i, inget annat. Tex utan cpu/ram etc.

Står tydligt hur man gör i manualen, brukar även vara en separat port för det.
Försök uppdatera BIOS sen doa om det fortfarande inte fungerar.

Lycka till.

Som jag skrev så var det vid försök till uppdatering av BIOS som jag upptäckte att inte en enda USB-port fungerade.

Skrivet av g0pp3:

Tjena, jag hade ett https://www.webhallen.com/se/product/368426-ASUS-PRIME-X670-P...

Där jag skulle plocka ur min gpu för att prova i brorsans dator och skulle prova hans i mitt chassi för se hur temperaturerna skilde sig för hans chassi hade dåligt flöde. Kort sagt när jag sen skulle montera i gpun i min dator så kände den inte av min m2 disk längre och min 2,5" ssd , bara vissa usb portar som fungerade i moderkortet. Den bara boota om och om.
Provade cmos, en ramsticka m.m sen beslöt jag mig att skicka den till webhallen för jag hade fortfarande öppet köp på den men ville vara ärlig säga den bara slutat fungera.

Kanske hänt något när jag bytade gpu med nån ledningsbana kanske vem vet, fick tillbaka mina pengar.

Jag provade att göra bios update med bara 24 pin i och sen använda bios flashback knappen på baksidan, den gjorde hela processen då men hade fortfarande samma problem.

Ja efter lite googling så verkar det va lite 50/50 vad man får för kvalité på det här kortet. Amazon skickade dock utan vidare ett nytt så gör en chansning på att det går bättre den här gången. Hinner inte efterforska ett nytt och måste få igång datorn nästa helg så får hålla tummarna.
Om det skiter sig även nu, vad blev det för kort för dig istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppettersson:

Testade det sen men ingen skillnad och nu hoppar det inte ens igång längre så efter att ha tillbringat nån timme med att hitta hur man gör en reklamation hos Amazon så är ett nytt kort på väg.
Som jag skrev så var det vid försök till uppdatering av BIOS som jag upptäckte att inte en enda USB-port fungerade.
Ja efter lite googling så verkar det va lite 50/50 vad man får för kvalité på det här kortet. Amazon skickade dock utan vidare ett nytt så gör en chansning på att det går bättre den här gången. Hinner inte efterforska ett nytt och måste få igång datorn nästa helg så får hålla tummarna.
Om det skiter sig även nu, vad blev det för kort för dig istället?

Jag köpte mig ett asus prime b650m-a nu på kampanj hos inet. Hade ett rog strix B650e som var toppen också.