Permalänk
Medlem

USB-C monitor, hdmi eller dvi dator

Håller på att sätta samman en portabel gamingrigg och tänkte förenkla kablaget så långt det är möjligt. Ser att man kan koppla t.ex hdmi+usb till en usb-c monitor som har både bild och strömförsärjning via en och samma kabel.

Kan man köpa denna typ av kabel lokalt eller måste jag ta det från typ aliexpress? Hittar mestadels motsatsen dvs usb-c till hdmi och jag vet inte om de är dubbelriktade (plus att de saknar usb sladd för strömförsörjning) men jag söker typ en sån här kabel:

Eller är det inte alltför knepigt kanske man kan göra en egen kabel, har god vana med lödkolv osv. Men hittar inte hur och jag har för dålig kunskap i hdmi och usb och hur de fungerar

Permalänk
Bildexpert 📺

De är i princip aldrig dubbelriktade. Och 99 procent av allt du finner i butik är byggt för enkelriktningen USB-C ut-från-datorn till HDMI i skärm/TV/etc.

För att en "sladd" ska fungera så som bilden visar där en PS5 kan driva en skärm från HDMI UT till en skärm med USB-C-INgång måste det ske en konvertering av signalen. Det måste alltså sitta kretsar för detta ändamål i "sladden" vilket gör det till en omvandlare. USB-ut från PS5:n används förmodligen enbart för att strömförsörja dessa kretsar. Det är inte säkert USB-data överförs, men det kanske detaljerad info om produkten kan svara på.

Notera att denna lösningen är hyfsat överflödig. Den behövs bara när det av någon anledning saknas en möjlighet att dra en helt normal HDMI-sladd till skärmen. Om du är ute efter att bygga en portabel lösning, sikta då på en skärm som har en helt vanlig HDMI-ingång. Annars har du byggt en lösning som från början är olämplig för en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De är i princip aldrig dubbelriktade. Och 99 procent av allt du finner i butik är byggt för enkelriktningen USB-C ut-från-datorn till HDMI i skärm/TV/etc.

För att en "sladd" ska fungera så som bilden visar där en PS5 kan driva en skärm från HDMI UT till en skärm med USB-C-INgång måste det ske en konvertering av signalen. Det måste alltså sitta kretsar för detta ändamål i "sladden" vilket gör det till en omvandlare. USB-ut från PS5:n används förmodligen enbart för att strömförsörja dessa kretsar. Det är inte säkert USB-data överförs, men det kanske detaljerad info om produkten kan svara på.

Notera att denna lösningen är hyfsat överflödig. Den behövs bara när det av någon anledning saknas en möjlighet att dra en helt normal HDMI-sladd till skärmen. Om du är ute efter att bygga en portabel lösning, sikta då på en skärm som har en helt vanlig HDMI-ingång. Annars har du byggt en lösning som från början är olämplig för en PS5.

Min tanke är att skaffa en portabel skärm och dessa brukar man kunna driva med usb-c kabeln, som samtidigt överför signalen också. Men grafikkortet saknar usb-c och moderkortet har (vad jag förstått) inte stöd för att visa bild via usb-c kontakten.

Jag vill minimera antalet kablar och kan jag lösa det med en sån jag länkade t.ex så är det mycket vunnet. Strömkabel in i datorn, och en kabel från dator till skärm. Alles.

Men då vet jag, då kanske jag helt enkelt får slå till på den jag länkade till i brist på diy lösningar. En hdmi + en usb-c för ström fungerar naturligtvis rent fysiskt men söker en lösning med minsta möjliga kablar mellan dator och skärm (dvs helst av allt bara en enda)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eismannen: Du kommer inte kunna driva den skärmen via enbart USB-C eftersom en portabel skärm rimligen kräver långt mer effekt än vad en vanilj-USB kan förmedla. En vanlig USB har en nivå som räcker för sådant möss, tangentbord och kanske en hårddisk. I detta fall går nog allt till att driva kretsen i omvandlaren.

Du lär behlva lösa skärmens strömförsörjning separat om du vill ha bild från en PS5. Skulle kanske fungera direkt med USB-C-från en laptop, men även då lär det finns gränsen någonstans vad som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Eismannen: Du kommer inte kunna driva den skärmen via enbart USB-C eftersom en portabel skärm rimligen kräver långt mer effekt än vad en vanilj-USB kan förmedla. En vanlig USB har en nivå som räcker för sådant möss, tangentbord och kanske en hårddisk. I detta fall går nog allt till att driva kretsen i omvandlaren.

Du lär behlva lösa skärmens strömförsörjning separat om du vill ha bild från en PS5. Skulle kanske fungera direkt med USB-C-från en laptop, men även då lär det finns gränsen någonstans vad som fungerar.

Jag vill inte ha bild från just ps5, det var bara en exemeplbild. Det är en vanlig dator och jag har usb 3 på baksidan. Men det kanske inte spelar någon roll.
Skärmen jag spanat på (Asus MB165B) drar knappa 5W, dvs det bör landa i 1A. Kanske är det helt enkelt så att strömförsörjningen endast är till vad det nu är för kretsar däri för 1A är väl mer än usb-A normalt sett fixar..
Hm. Kanske får lösa det på annat sätt helt enkelt. Ett grafikkort med USB-C kontakt vore väl det enklaste kanske...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eismannen: Du kanske har övertänkt problemet i sådana fall om du inte ska köra en PS5? Eller siktar på fel saker? Ofta när man frågar efter ovanliga specialsladdar är man inne på ett sidospår.

Vad jag läsa ut av den skärmen... https://www.asus.com/se/displays-desktops/monitors/zenscreen/...

...kör den allt via USB3.2 via mini-kontakt (ej USB-C) och inget annat finns i anslutningsväg. Detta blir då en 1366x768/60 Hz-skärm som du ansluter direkt till en dators vanliga USB3.2-port. Därmed är skärmen troligtvis sitt eget grafikkort och du kan inte använda den för spel eftersom allt går förbi GPU:n.

Du behöver något i skärmväg som ansluter direkt till USB-C, Displayport eller HDMI till speldatorns GPU.

Permalänk
Medlem

Oj sorry, mb166c är den jag spanat på, den har enbart usb-C. Den skärmen tvingar mig att använda speciallösningar, det var därför jag kom på dessa tankar. Men sen insåg jag att även andra liknande skärmar kanske kunde användas med den där speciallösningen så får man det snyggt och städat med en enda tunn kabel.

Men du fick mig att inse att jag helt enkelt bör sikta in mig på en skärm som har en separat hdmi kontakt för bild och en usb-c för ström. Då blir det två sladdar, mellan datorn och skärmen, hdmi+usb-c, men det fungerar i alla fall..
Kanske jag kan bara bunta ihop två 0,5 m kablar med en kabelstrumpa så det blir som en enda, snyggt och prydligt... Så får det vara bra sen...
Tack för svaren

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eismannen:

Oj sorry, mb166c är den jag spanat på, den har enbart usb-C. Den skärmen tvingar mig att använda speciallösningar, det var därför jag kom på dessa tankar. Men sen insåg jag att även andra liknande skärmar kanske kunde användas med den där speciallösningen så får man det snyggt och städat med en enda tunn kabel.

Men du fick mig att inse att jag helt enkelt bör sikta in mig på en skärm som har en separat hdmi kontakt för bild och en usb-c för ström. Då blir det två sladdar, mellan datorn och skärmen, hdmi+usb-c, men det fungerar i alla fall..
Kanske jag kan bara bunta ihop två 0,5 m kablar med en kabelstrumpa så det blir som en enda, snyggt och prydligt... Så får det vara bra sen...
Tack för svaren

Tänkte just föreslå MB166C då den verkar vara en mer spelbar skärm.

Enklast är ofta att ordna ett grafikkort med USB-C och jag tror du uppnår det du vill. En enda sladd, en enda by-the-book-signal. Så fort man slänger på extra omvandlare och speciallösningar är det alltid något extra som kan krångla.

Permalänk
Medlem

Ja det har du rätt i. Har ett 2060 super fe i en burk och det har usb-c men hade tänkt köra 4070 till denna burk för jag vill dels ha bra prestanda med raytracing osv, och dels så bra prestanda per watt som det bara går. Och då är ada svårslaget.
Nåja, får fundera lite och se vad jag gör.

Permalänk
Medlem

Det blev att jag slängde iväg en beställning på en Arzopa z1fc 144Hz portabel skärm. Gett upp på att det ska vara bara en kabel, denna har mini hdmi port. Får prova att sätta en kabelstrumpa runt en usb-c + en hdmi kabel bara, kanske blir tillräckligt bra. Framför allt blir det inga problem med kompatibilitet osv.

Vilken sjuk deal det var för övrigt, direkt från arzopas hemsida. Nedsatt till ca 110 eur från ca 180. Och så en 10 eur rabattkod på det..! Det är ju näst intill kriminellt billigt för en portabel 144 hz monitor.

https://www.arzopa.com/collections/monitors/products/z1fc-16-...