Permalänk
Medlem

WYSIWYG-editor

Det här är kanske lite OT, men jag är på jakt efter en WYSIWYG-editor.
Jag använder linux så jag tyckte linuxforumet var bäst lämpat att fråga i.

Jag började använda något som hette Mozilla Composer för 20 (?) år sedan och fortsatt med Nvu, KompoZer, Blue Griffon.
Nu såg jag att Blue Griffon lagt ner: http://bluegriffon.org/

Kan någon rekommendera en bra ersättare?
Krav:
- Ska INTE vara online, utan ett program installerat lokalt på datorn.
- Ska vara ett linuxprogram.
- Ska vara gratis.
- Ska kunna skapa/redigera HTML-filer.
- Ska ha en inbyggd WYSIWYG-funktion.
Det bästa jag hittat är SeaMonkey, mest för att det också bygger på gamla Mozilla Composer.
Finns det bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Idag är det bästa att använda en riktig HTML-redigerare så som Visual Studio Code (finns gratis för alla plattformar). Att redigera en hemsida genom att rita den är inte speciellt bra då det dels lägger till massa onödigt innehåll och får svårt att anpassa den till dom svårigheter som finns så som exempelvis variabel storlek på sidan, orientering etc.

Att ta genvägar genom att använda metoder som att rita sidan eller metoder som SCSS är bara något man ska göra när man till fullo kan HTML och CSS. Före dess ska du titta på dessa barnprogram.

Kevin Powell är det bästa som finns när det gäller att lära sig att skapa hemsidor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon