Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jezebell:

Hej alla 😃
Tack för samtliga inlägg.
Jag sitter med än äldre 85” Samsung som jag har varit hyfsat nöjd med förutom vid filmer som är väldigt mörka.
Har externt ljudsystem med sub. Ja det är främst film jag gillar som ses på ca 5 met avstånd.
Precis som någon uppmärksammat så är inte TCL på rea längre.
Sista dagen var igår och jag har beställt den eftersom de har öppet köp om jag av någon anledning inte är nöjd. Bor nära en butik.
Ska bli spännande att se vad jag tycker.

Du får skriva lite om intrycken du fått när du testat den lite

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får skriva lite om intrycken du fått när du testat den lite

+1
Ser också fram emot att höra dina intryck om c955. Är ju synd/tråkigt att den inte går att se i någon fysisk butik.
Tror och hoppas add du kommer att bli nöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jezebell:

Hej alla 😃
Tack för samtliga inlägg.
Jag sitter med än äldre 85” Samsung som jag har varit hyfsat nöjd med förutom vid filmer som är väldigt mörka.
Har externt ljudsystem med sub. Ja det är främst film jag gillar som ses på ca 5 met avstånd.
Precis som någon uppmärksammat så är inte TCL på rea längre.
Sista dagen var igår och jag har beställt den eftersom de har öppet köp om jag av någon anledning inte är nöjd. Bor nära en butik.
Ska bli spännande att se vad jag tycker.

Ah, härligt!

Vet du vilken äldre Samsung 85:a du har? Ifall det är från Samsung basmodeller, MUxxx, NUxxxx, RUxxxx eller motsvarande där det började komma 85:or i slutet av 10-talet, så hade någondera av Q80 eller C955 fungerat för dig. Den relativa skillnaden är så pass stor i båda fallen mot vad du förmodligen har idag.

Min gissning – och jag inser att genom att skriva detta också influerar dig att tänka likadant – är att du kommer märka att C955 är en helt annan nivå av TV, samtidigt som det kan bli in del inledande meck med att greppa hur systemet fungerar. TCL:s system och handhavande, beroende på perspektiv och person, kan upplevas lika mycket som en försämring som en förbättring. Ofta både och.

Förhoppningsvis kan du bekräfta hur de svenska menyerna är på C955.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag inser först nu att några reagerar över hur jag på något (magiskt?) sätt vet att alla TCL-TV, även de modeller jag inte testat själv, har översättnings- och språkfel i menyerna. För mig är det självklart, men förstås inte för alla andra.

Här vad jag vet baserat på *egen* erfarenhet:
1) Av mina 8 testade TCL sedan 2017 har alla haft olika förvirrande språkfel. Oftast samma fel som förekommer. Menyerna blir fler och komplexiteten ökat, så även mängden språkfel. Några fixas men nya kommer.

2) Syns på fler modeller. De TCL jag inte testat själv men träffat på i situationer (minns inte hur många) där jag kunnat se menyerna har haft samma språkfel. Vilket är självklart när man vet...

3) ...att språkfelen är per generation och per mjukvara. Eftersom C955 kör samma mjukvara som övriga aktuella modeller i C-serien har rimligen den också samma fel. Enklaste TCL-TV som kör deras eget Linux-baserade OS har kanske inte samma fel, men väl andra fel. Vi vet att den mjukvaran inte är aktuell för C955.

4) Andra tillverkare har också fel och samma mönster upprepas. Dessa fel är typiskt per generation eftersom det är en översättning per operativsystem och inte en översättning för varje individuell TV-modell.

Det är givetvis orimligt för tillverkaren att skicka modell X till en översättare, modell Y till en andra översättare och modell Z till en tredje översättare. Jag förutsätter att alla ni som arbetat med mjukvara och olika språk i första hand arbetar med en central översättning per mjukvara. Inte olika översättningar för varje system där mjukvaran körs. Ergo kommer felen visas på alla system med samma generation mjukvara. TV-apparater är inget undantag.

Här är vad jag vet baserat på andras erfarenheter som delats med mig:
5) Översättningarna baseras typiskt på listor med ord och meningar, ofta utan sitt kontext. Översättningarna styrs ofta via det kontinentala huvudkontoret. Där anlitas en språkfirma som får skriva översättningarna till de 15-40 olika språk det nu handlar om. Europakontoret är ofta EMEA-ansvarig så det kan bli många språk. Personerna som översätter har sällan kunskapen om produkterna eftersom den som arbetar som översättare hos ett språkföretag vanligtvis är kunnig på sitt språk, inte kunnig om TV-apparater.

Det svenska kontoret får sedan listor i form av Word-filer med ord och meningar utan sitt egentliga kontext och ska godkänna översättningen. Så ett verkligt exempel, fritt taget ur minnet, är en Philips BD-spelare från 00-talet som hade olika bildlägen där någon centralt anlitad översättare utifrån Word-filer översatte ord från en lista:
STANDARD
VIVID
ACTION
ANIMATION

Samt någon hos Philips från en Word-fil med svenska ord godkände detta:
STANDARD
LIVFULL
ÅTGÄRD
ANIMERAD

...vilket kan vara rimliga översättningar i ett kontext som inte handlar om TV-apparater.

6) Processen är centralstyrd och svår att påverka. De tillverkare där jag pratat om menyspråk och felöversättningar bekräftar att de arbetar ungefär som beskrivet ovan. Om man som exempelvis produktansvarig märker av dåligt språk måste man anstränga sig extra för att ändra på felen och typiskt får man vänta till nästa version av operativsystemet. Organisationen som sådan kan alltså både skapa problemen och hindrar dess förbättring. Företagskulturen påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, härligt!

Vet du vilken äldre Samsung 85:a du har? Ifall det är från Samsung basmodeller, MUxxx, NUxxxx, RUxxxx eller motsvarande där det började komma 85:or i slutet av 10-talet, så hade någondera av Q80 eller C955 fungerat för dig. Den relativa skillnaden är så pass stor i båda fallen mot vad du förmodligen har idag.

Min gissning – och jag inser att genom att skriva detta också influerar dig att tänka likadant – är att du kommer märka att C955 är en helt annan nivå av TV, samtidigt som det kan bli in del inledande meck med att greppa hur systemet fungerar. TCL:s system och handhavande, beroende på perspektiv och person, kan upplevas lika mycket som en försämring som en förbättring. Ofta både och.

Förhoppningsvis kan du bekräfta hur de svenska menyerna är på C955.

Hej 😃
Skrev fel, det är en 82”
SAMSUNG UE82MU7005
Gav 30’ för 6 år sedan

Ja, det blir intressant att se skillnaden.
Återkommer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jezebell:

Hej 😃
Skrev fel, det är en 82”
SAMSUNG UE82MU7005
Gav 30’ för 6 år sedan

Ja, det blir intressant att se skillnaden.
Återkommer

Ah, 82:or – då är det också en äldre tillverkningsprocess. Plus Samsungs då allra enklaste modell. Yes, det blir skillnad.

Permalänk
Medlem

Fick möjligheten att kika närmare på en TCL 98" C955 idag. Den gjorde mycket rätt och hade fina möjligheter till kalibrering.

En del saker kan absolut poleras ytterligare men stötte inte på några uppenbara problem.

Runt 1300 nits i HDR på ett 10% fönster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Fick möjligheten att kika närmare på en TCL 98" 955 idag. Den gjorde mycket rätt och hade fina möjligheter till kalibrering.

En del saker kan absolut poleras ytterligare men stötte inte på några uppenbara problem.

Runt 1300 nits i HDR på ett 10% fönster.

Intressant. Är det en modell du tycker att man ska ha i åtanke jämte andra 98" konkurrenter? Var det x955 eller c955?

Permalänk
Medlem

Vid 98 tum är väl en projektor nästan mer att tänka på. Visst man måste mörklägga en del men för samma pris kan man få något riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lomen:

Intressant. Är det en modell du tycker att man ska ha i åtanke jämte andra 98" konkurrenter? Var det x955 eller c955?

Redigerade inlägget, det var en C955.

Har dålig koll på utbudet i de här storlekarna och har ingen tidigare erfarenhet av TCL men jag skulle absolut ha med den på shortlisten (när priset var nedsatt) om jag var på jakt efter en riktigt stor TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezebell:

Hej alla 😃
Tack för samtliga inlägg.
Jag sitter med än äldre 85” Samsung som jag har varit hyfsat nöjd med förutom vid filmer som är väldigt mörka.
Har externt ljudsystem med sub. Ja det är främst film jag gillar som ses på ca 5 met avstånd.
Precis som någon uppmärksammat så är inte TCL på rea längre.
Sista dagen var igår och jag har beställt den eftersom de har öppet köp om jag av någon anledning inte är nöjd. Bor nära en butik.
Ska bli spännande att se vad jag tycker.

Har du fått hem den och hunnit testa än? Vore intressant att höra dina intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Vid 98 tum är väl en projektor nästan mer att tänka på. Visst man måste mörklägga en del men för samma pris kan man få något riktigt bra.

Jag tycker precis tvärtom att nu när bra överkomliga 98" TV finns på marknaden så blir en projektor med alla dess nackdelar helt obsolete.
Just mörkläggningsproblemet och monteringsbökigheten med en projektor är de stora nackdelarna.
Det finns ju projektorer som placeras nedanför eller ovanför duken och kastar ut bilden i sned vinkel. Även detta blir bökigt jämfört med en vanlig stor tv.
Samt man får inte glömma att en tv är ljudlös medans en projektor för det mesta avger ett fläktbrus.
Sist men inte minst så slipper man krånglet med att byta lampa då och då. Det är bara att tuta och köra med en tv.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

TCL 98C955, 34 990:- Netonnet April 2024

Hej igen
Är ute och reser i jobbet en del men här kommer lite intryck.

Fick hem TV:n i fredags och in i hallen av en snäll chaufför som jag tror ångra sig efteråt 😂
Det är en rejäl tung pjäs även för två personer.

Det ingår både fötter och enkelt väggfäste. Perfekt att kunna sätta på de två fotstöden medans den fortfarande stod på frigoliten. Har den just nu på golvet innan jag bestämt var på väggen den ska sitta. Hela tv:n känns väldigt påkostad med smal mörk aluminium-kant runtom.

Allt jag skriver är väldigt subjektivt, bara vad jag tycker/upplever.
Jag har alltid haft bildläget Film på tidigare tv vilket jag anser ger naturligaste färgerna som verkligheten ser ut. Så även på denna tv är endast Film-läge aktiverat.
Har inte testat den fullt ut med div inställningar för bästa bild enligt en del sidor på nätet.
Går säkert att finjustera bilden mer.

Allt var enkelt att installera och tv:n startar med senaste ingången och ljudanläggningen (Av-receiver) startar upp automatiskt. Lite jobbigt med volymknapp på högersida av fjärr men kanske vanesak bara.

Jag önskade en stor TV och det får jag genom denna 98”. Det som man ska veta är dålig upplösning på ingångsmaterialet syns ännu mer på en stor skärm. Dock upplever jag inte det som ett problem med denna tv. Även vanliga tv-kanaler är det bra bild på. De filmer som jag hittills streamat har väldigt bra bild.
Jag ser mycket film och många är i bioformat där ca 25% av skärmen är svart (uppe/nere) på tv:n.
Som sagt sitter ca 5 meter ifrån.
Tycker även om att det som visas, själva bilden går långt ut mot kanten, kanske max 1 cm från ytterkant.

Jag har bestämt mig för att behålla tv:n och känner att jag är nöjd.

Lägger en bild också för att visa vilken skillnad det blev i storlek jämfört med 82” som är bakom den nya.

Detta är som sagt en kort recension av vad jag tycker hittills men inte så mycket tekniska termer.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Just mörkläggningsproblemet och monteringsbökigheten med en projektor är de stora nackdelarna.

Jag håller egentligen med dig i sak, men just det här är väl undantaget.

Har du burit en TV >75" någon gång så önskar du alla dagar i veckan att du hade köpt en UST-projektor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag håller egentligen med dig i sak, men just det här är väl undantaget.

Har du burit en TV >75" någon gång så önskar du alla dagar i veckan att du hade köpt en UST-projektor istället.

Vi har en 82" Samsung och den var lätt att flytta runt på. Väger runt 40kg och är lätt att greppa för två pers.
Betydligt värre var mitt gamla as till 37" tjock-TV som var kompakt och vägde 95kg. Rena rama ryggknäckaren när man flyttade den från lägenheten till villan. (Må den vila i frid på tippen 😅).

Visa signatur

Honk