Permalänk
Medlem

Vad hände med mitt nätverk?

Hej kära bullen! Jag har ett pinsamt problem.

Jag satt här i godan ro och glanade på youtube innan läggdags. Och helt plötsligt slutade videon spela. Jag kunde snabbt konstatera att jag inte kom åt internet längre. Och snart visade det sig att jag inte kom åt nån maskin alls på mitt nätverk här hemma. Jag kör ett par servrar själv, och ingen av dem kom jag åt webgränssnittet på, och det gick inte heller att pinga dem. Lyckades inte få nån kontakt med DHCP-server när jag försökte förnya IP heller.

Så jag misstänkte först att min viritualiserings-server gått ner, iom att jag kör pfSense som "router" på den. Men jag fick snabbt hintar om att så inte var fallet, eftersom min Home-assistant VM verkade vara uppe och styra zigbee-prylar som den skulle. Men kanske just pfSense VMen hade gått ner? Jag orkade inte släpa fram bildskärm/tangentbord till servrarna, så de fick ett varsitt kort tryck på powerknappen så att de stängde ner sig själva mjukt. Sen så stängde jag av strömmen till hela racket en snabbis så att switch å hela skiten fick starta om, och körde igång allt igen. Men det blev ingen skillnad.

Såg livet blixtra för ögonen när jag tänkte på hur frugan skulle reagera när hon vaknade nästa morgon och inte kom ut på Facebook...

Jag började i alla fall fundera på om min switch hade fuckat ur på nått sätt. Men den lös ju och blinkade som vanligt. Jag tog ändå två datorer och satte statisk IP-adress på dem, och försökte pinga mellan dem. Resultat! Inga paket kom fram, det måste vara switchen! Så jag letade upp en gammal switch och pluggade in temporärt, så att bara min VM-server och en dator var inkopplade. Och dra mig baklänges, då fungerade det! Kopplade in fler grejjer, och det fortsatte fungera. Halleluja!

Men iom att switchen bara är typ 6 månader gammal såg jag en jobbig reklamationsprocess framför mig.

Därför tänkte jag att jag provar en gång till, och kopplade bara in "routern" och en dator i rätta switchen. Och då funkade det igen. Vad i helvete? Så jag provade att koppla in allt igen. Och det fortsatte fungera. *surprised picachu*

Så där är jag nu. Switchen slutade spontant att fungera. Och det jag egentligen gjort och som löste problemet var att dra ur och sätta i alla patchkablar i den igen. Så vad sjutton? Varför? Vad kan ha hänt?

Mitt nätverk är basic för övrigt. En ensam "dum" gigabit switch, sen är det ett par datorer, ett par servrar, 2st accesspunkter, en skrivare och en smart-TV.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Glapp i någon kabel kanske, pressar du egna kontakter?

Annars har jag haft en netgear gs108 som betedde sig ungefär så där. Hjälpte oftast att starta om den, men inte alltid. Det blev mer återkommande med tiden, så nu är den slängd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Så där är jag nu. Switchen slutade spontant att fungera. Och det jag egentligen gjort och som löste problemet var att dra ur och sätta i alla patchkablar i den igen. Så vad sjutton? Varför? Vad kan ha hänt?

Mitt nätverk är basic för övrigt. En ensam "dum" gigabit switch, sen är det ett par datorer, ett par servrar, 2st accesspunkter, en skrivare och en smart-TV.

Jag har helt slutat köpa ”billig” nätverksutrustning av den här orsaken: det hände mig flera gånger med små icke managerade switchar, men har inte haft detta problem med - ändå relativt billiga - smart switches.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Hej kära bullen! Jag har ett pinsamt problem.

Jag satt här i godan ro och glanade på youtube innan läggdags. Och helt plötsligt slutade videon spela. Jag kunde snabbt konstatera att jag inte kom åt internet längre. Och snart visade det sig att jag inte kom åt nån maskin alls på mitt nätverk här hemma. Jag kör ett par servrar själv, och ingen av dem kom jag åt webgränssnittet på, och det gick inte heller att pinga dem. Lyckades inte få nån kontakt med DHCP-server när jag försökte förnya IP heller.

Så jag misstänkte först att min viritualiserings-server gått ner, iom att jag kör pfSense som "router" på den. Men jag fick snabbt hintar om att så inte var fallet, eftersom min Home-assistant VM verkade vara uppe och styra zigbee-prylar som den skulle. Men kanske just pfSense VMen hade gått ner? Jag orkade inte släpa fram bildskärm/tangentbord till servrarna, så de fick ett varsitt kort tryck på powerknappen så att de stängde ner sig själva mjukt. Sen så stängde jag av strömmen till hela racket en snabbis så att switch å hela skiten fick starta om, och körde igång allt igen. Men det blev ingen skillnad.

Såg livet blixtra för ögonen när jag tänkte på hur frugan skulle reagera när hon vaknade nästa morgon och inte kom ut på Facebook...

Jag började i alla fall fundera på om min switch hade fuckat ur på nått sätt. Men den lös ju och blinkade som vanligt. Jag tog ändå två datorer och satte statisk IP-adress på dem, och försökte pinga mellan dem. Resultat! Inga paket kom fram, det måste vara switchen! Så jag letade upp en gammal switch och pluggade in temporärt, så att bara min VM-server och en dator var inkopplade. Och dra mig baklänges, då fungerade det! Kopplade in fler grejjer, och det fortsatte fungera. Halleluja!

Men iom att switchen bara är typ 6 månader gammal såg jag en jobbig reklamationsprocess framför mig.

Därför tänkte jag att jag provar en gång till, och kopplade bara in "routern" och en dator i rätta switchen. Och då funkade det igen. Vad i helvete? Så jag provade att koppla in allt igen. Och det fortsatte fungera. *surprised picachu*

Så där är jag nu. Switchen slutade spontant att fungera. Och det jag egentligen gjort och som löste problemet var att dra ur och sätta i alla patchkablar i den igen. Så vad sjutton? Varför? Vad kan ha hänt?

Mitt nätverk är basic för övrigt. En ensam "dum" gigabit switch, sen är det ett par datorer, ett par servrar, 2st accesspunkter, en skrivare och en smart-TV.

switchen kan varit överhettad.

nätadaptern till den är kaiko och slumpmässigt inte kan strömförsörja switchen ordentligt för att klara datalast genom switchen.

switchen har en bug i hårdvara och/eller mjukvara(firmware) från fabrik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är rätt vanligt vid begynnande hårdvarufel att enheten börjar fungera igen när den får svalna ett tag. Då fungerar enheten ett tag till och sedan är det samma visa igen. Om enheten har en central plats i nätverket bör den bytas ut, Förr eller senare lägger enheten av slutligt.

Permalänk
Medlem

Ok vi får se då om det händer igen. Än så länge fungerar det i alla fall. Om den fallerar igen så har jag ju en reserv. Skillnaden är att den inte är rackmonterad.

Switchen är inte ultradum kanske. https://lanberg.pl/en/produkt/RSGE-16#img3 Den har nån basic VLAN funktion.

Svårt att bevisa fel om jag skulle reklamera den, iom att den fungerar ju nu...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ok vi får se då om det händer igen. Än så länge fungerar det i alla fall. Om den fallerar igen så har jag ju en reserv. Skillnaden är att den inte är rackmonterad.

Switchen är inte ultradum kanske. https://lanberg.pl/en/produkt/RSGE-16#img3 Den har nån basic VLAN funktion.

Svårt att bevisa fel om jag skulle reklamera den, iom att den fungerar ju nu...

Jag råkade ut för ett liknande fel på en robot på mitt dåvarande arbete. Teknikerna höll på att bli tokiga på det. Roboten stannade men innan de hann börja felsöka hade den svalnat och gick igång igen. Till slut gick komponenten sönder på riktigt och då ordnade det sig.

Permalänk
Medlem

Ja fel som lagar sig själva är jobbiga. Speciellt om de dyker upp bara ibland. Svåra att felsöka, man vet inte när eller ens om det inträffar igen. Om 5 minuter? Om 5 veckor? Inte alls?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem som du beskriver för ett tag sedan. Mitt problem var att OPNsense hade skruvat bak tiden ungefär ett år. Det räckte med att manuellt ställa om tiden i brandväggen och så fungerade allt normalt igen. Verkar inte vara samma problem som du har, men det kan ju vara värt att iaf kika på innan du rycker switchen och skickar den på RMA.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Kollade nu, och klockan går rätt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

switchen kan varit överhettad.

Ja det kan nog vara detta som är problemet. Nätverket dog igen i går kväll. Switchen sitter i ett litet 10" rackskåp med dörr, och den verkar bli ganska varm.

Får försöka sätta in en fläkt i racket då. Hade hoppats slippa det p.g.a. damm.

Edit: Bild

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |