Köp råd för studier inom programmering

Permalänk
Medlem

Köp råd för studier inom programmering

Jag har kollat på GeForce RTX 3050, Ryzen 5 7535HS, 8 GB RAM, 512 GB SSD, Windows 11 Home den här datorn och undrar om den här räcker för mina studier spelutveckling?

Mvh edskan

Permalänk
Medlem

Programmering kräver inte så mycket av en dator. Rendering, redigering och typ cad kräver mer av en dator. Men vad kommer du programmera och vilket språk kommer du använda?

Permalänk
Medlem

Och om det är möjligt, spara plats i budgeten för en extra skärm och ett externt tangentbord om du inte har det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det låter som en bärbar,
Ska du inte själv bygga stora projekt kanske du ska fokusera på en lättare utan gpu.
Men 16 gb ram eller utbyggbar till mer kan vara önskvärt
och kolla upp en recension på typ notebookcheck som bedömer skärmen och hur den klarar stresstest och värme.

Att kolla igenom alla alternativ är nog tufft, men Lenovo har väl haft bra studentrabatter och min erfarenhet är att för billiga modeller kanske inte har samma budget för skärm etc så stirra dig inte blind på pris/prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Programmering kräver inte så mycket av en dator. Rendering, redigering och typ cad kräver mer av en dator. Men vad kommer du programmera och vilket språk kommer du använda?

Jag ska ha denna laptop till studier. Har ju en stationär dator hemma. De ända jag har tänkt är att den ska ha bra batteri-tid.

Permalänk
Medlem

Vad för programmeringsstudier är det vi pratar om? Stor skillnad mellan webbutveckling och spelutveckling exempelvis.
Vad för budget har du?
Hade inte köpt något under 16 GB ramminne.
Övervägt refurbat? Jag kör en refurbad lenovo som hobbydator för programmeringsprojekt, la 3000 för en schyst dator som inte svikit mig på 3 år. Verkar dock som att priserna generellt är högre nu än vad de var då

Man får en refurbad lenovo x1 med 8e generationens i5, 16 gb minne, 240 GB SSD för 3500 via inrego.
Fullt duglig för programmering. Eventuellt vill man ha en större SSD istoppad om man ska programmera till exempel .net.

Finns pengar att spara och du får en fullt duglig dator för småpengar.

Permalänk
Medlem

8GB RAM är lite och du lär känna av gränsen snabbt. 16GB klarar du dig bättre på så antagligen kollar du om laptopen går att uppgradera eller så letar du upp en annan modell.

Om du kollar andra modeller så klarar du dig nog utan grafikkort. Då Integrerad grafik är bra nog idag och klarar även lätt spelutveckling.

I datorer utan grafikkort kan du då hitta mer påkostat ram/batteri, vilket du lär belasta mer.

Permalänk
Datavetare

Som redan nämnts i tråden, den typ av programmering som normalt görs på utbildningar är inte alls krävande.

Det som kan ställa till det är om man behöver köra färdigpaketerade containers, även då lär 8GB fungera men då kan det bli rejält tight. Om det handlar om spelutveckling: nej, då behövs definitivt mer RAM.

Utgår från att du vill köra Windows, men bara som referens så går det fortfarande att köpa MBA med M1 nya från 10 000 SEK. Kollade snabbt benchmarks för kompilering, en M1 är lite mer än 50 % snabbare för kompilering jämfört med 7535HS (M3 är rätt exakt dubbel så snabb). Vet inte vilken modell det handlar om, men oavsett lär även batteritid vara 50-100 % bättre på MBA M1.

Denna dator kan fortfarande vara ett bra köp, men det förutsatt att den kostar max 7000-7500 SEK. Över det är det i.o.f.s. fortfarande billigare än MBA M1, men knappast prisvärd givet prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Programmering kräver inte så mycket av en dator. Rendering, redigering och typ cad kräver mer av en dator. Men vad kommer du programmera och vilket språk kommer du använda?

Jag har ju börjat lite själv med python via yt tutorials men jag ska ju söka in på komvux sen när dem öppnar för ansökan och då vet jag inte vilket språk de kommer ha där men antar att de kan vara java för att jag har för mig att jag lästa det någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vad för programmeringsstudier är det vi pratar om? Stor skillnad mellan webbutveckling och spelutveckling exempelvis.
Vad för budget har du?
Hade inte köpt något under 16 GB ramminne.
Övervägt refurbat? Jag kör en refurbad lenovo som hobbydator för programmeringsprojekt, la 3000 för en schyst dator som inte svikit mig på 3 år. Verkar dock som att priserna generellt är högre nu än vad de var då

Man får en refurbad lenovo x1 med 8e generationens i5, 16 gb minne, 240 GB SSD för 3500 via inrego.
Fullt duglig för programmering. Eventuellt vill man ha en större SSD istoppad om man ska programmera till exempel .net.

Finns pengar att spara och du får en fullt duglig dator för småpengar.

tack för tippset:) jag kollar lite på det nu och hittade denne här
https://www.refurbed.se/p/lenovo-tp-l590-8365u/93657c/
den verkar ju lovande i mina ögon men sen är jag rätt ny när det kommer till laptops så är lite osäker. Men alla har ju varit nya någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edskan:

tack för tippset:) jag kollar lite på det nu och hittade denne här
https://www.refurbed.se/p/lenovo-tp-l590-8365u/93657c/
den verkar ju lovande i mina ögon men sen är jag rätt ny när det kommer till laptops så är lite osäker. Men alla har ju varit nya någon gång.

Den gör säkert jobbet för dig! Men har du koll på hur stor en 15,6" laptop är? Jag själv skulle inte privat köpa en laptop över 14" om min tanke var att bära omkring den i en väska, det är såklart personligt vilken storlek på dator man vill ha.

Här har du en annan hos samma återförsäljare:
https://www.refurbed.se/p/lenovo-tp-t480s-8350u/100147b/

Jag själv sitter med en T480 (den lenovo jag köpte begagnad) och har inte något negativt att säga om den förutom att man var tvungen att tweaka den på något vis för att den ska ha ett fungerande viloläge som inte dränerar batteriet. Det är säkert samma med andra lenovo-laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edskan:

Jag har ju börjat lite själv med python via yt tutorials men jag ska ju söka in på komvux sen när dem öppnar för ansökan och då vet jag inte vilket språk de kommer ha där men antar att de kan vara java för att jag har för mig att jag lästa det någonstans.

Du kan lära dig både Python, java, javascript, C#, C++ och mera på komvux. Så det är viktigt att välja ett språk som passar dig för alla dessa språk är väldigt olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edskan:

tack för tippset:) jag kollar lite på det nu och hittade denne här
https://www.refurbed.se/p/lenovo-tp-l590-8365u/93657c/
den verkar ju lovande i mina ögon men sen är jag rätt ny när det kommer till laptops så är lite osäker. Men alla har ju varit nya någon gång.

Tack för hjälpen! Jag köpte den datorn du länkade😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edskan:

Tack för hjälpen! Jag köpte den datorn du länkade😊

Kul att höra!