Kvalitetsdamsugare för inomhus bruk? Grovdamsugare från Kärcher?

Permalänk
Medlem

Kvalitetsdamsugare för inomhus bruk? Grovdamsugare från Kärcher?

Har idag en ca 1,5år gammal Electrolux damsugare. Som inte fungerar längre. Så jag behöver nåt nytt, någonting som fungerar och gör jobbet, en produkt av kvalitet! Vilket inte Electroluxen gjorde. Min känsla är att kvaliteten på ex en Grovdamsugare från Kärcher, är nåt helt annat. Så det känns intressant. Frågan är hur det är med filtreringen av partiklarna som en sån damsugare släpper igenom? Och hur väl tillbehören fungerar för hushållsbruk?

Ja jag är öppen för förslag och idéer! Är som sagt kvalitet som gäller!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så skulle jag reklamera dammsugaren som gått sönder. Du har trots allt tre års reklamationsrätt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag hade en dammsugare från Kärcher som gick sönder efter drygt ett halvår vilket med din logik innebär att Kärcher förstås är mycket sämre än Electrolux.

I verkligheten så hade du förstås bara otur.

Reklamera din dammsugare bara. Köpte du en skitmodell och är missnöjd av helt andra anledningar så kan det absolut vara värt att kika på annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det generell städning som är användningsområdet?

Permalänk
Medlem

Reklamera. Men annars rekommenderar jag Miele C3.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hade jag varit du så skulle jag reklamera dammsugaren som gått sönder. Du har trots allt tre års reklamationsrätt.

Håller med, om han nu inte har garantitid kvar på den för då bör han utnyttja den i första hand. 1,5 års livstid är ju bedrövligt för en dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Reklamera. Men annars rekommenderar jag Miele C3.

Jag kan också skriva under på den. (om generell städning av hemmet är användningsområdet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Har idag en ca 1,5år gammal Electrolux damsugare. Som inte fungerar längre. Så jag behöver nåt nytt, någonting som fungerar och gör jobbet, en produkt av kvalitet! Vilket inte Electroluxen gjorde. Min känsla är att kvaliteten på ex en Grovdamsugare från Kärcher, är nåt helt annat. Så det känns intressant. Frågan är hur det är med filtreringen av partiklarna som en sån damsugare släpper igenom? Och hur väl tillbehören fungerar för hushållsbruk?

Ja jag är öppen för förslag och idéer! Är som sagt kvalitet som gäller!

Jag har en Kärcher grovdammsugare för utejobben. Den är otroligt klumpig för att användas inomhus så det rekommenderas inte. Speciellt tålig är den inte heller men bra om man vill ha våtsugfunktionen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Reklamera. Men annars rekommenderar jag Miele C3.

Miele cx1 för oss som hatar påsar!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

När det gäller dammsugare finns det bara en - Miele

Permalänk
Medlem

Tyvärr tillverkas det inte längre några riktiga kvalitetsdammsugare… jämfört med förr alltså.

Osäker på vad modellen hette som min mor hade som inköptes någon gång tidigt 90-tal. Vet att det var märket Lux. Hon arbetade på den tiden själv på Electrolux och var delaktig i arbetet med tillverkningen av motorerna.

Vi har en Philips idag som inhandlades innan de införde kravet på begränsad motoreffekt. 👍

Permalänk
Medlem

Skulle ersätta min 50 år gamla, dock fullt fungerande, Volta. Bara en sådan sak som fjädern till sladdvindan som fortfarande fungerar som den gjorde från början. Hittade en Electrolux som såg okej ut men kollade recensioner och det fick mig på andra tankar. Hittade en Bosch som fungerar förträffligt istället.

Men nej, inte är de som de var förr inte. Skulle nog fortsatt använda den gamla trotjänaren om inte slangen börjat spricka lite här och var.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Electrolux verkar inte göra något med vidare kvalité längre. Dammsugare som lever i ett år är inte ok, men enligt min erfarenhet är de inte bättre än så. Har ägt en själv nyligen och även släktingar/vänner där samtliga har gått sönder alldeles för tidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Volta Gemini jag köpte för mer än 25 år sedan som använts varje dag och fortfarande fungerar utmärkt. Suger lika bra som en modern maskin av exklusivare modell och har tvättbart Hepa-filter trots åldern. MEN, den kostade nästan 3000kr då. Visserligen en specialmodell med cyklontillbehör bl a, men vad jag vill sagt är att man måste betala rätt mycket för något bra, 2000 räcker inte långt t ex. Önskar att dessa tillverkades fortfarande.

Min andra och relativt nyköpta maskin är en Siemens Q8 och den är utmärkt förutom de små parketthjulen. Deras standardpåse i original, GALL, som passar de flesta av deras (Bosch/Siemens) maskiner är den bästa påse jag använt i någon maskin. Tappar i princip 0 i sugkraft mellan ny och full samt är tjock och filtrerar riktigt bra. Hepa-filtret är knappt smutsigt efter 1 års sugande. Gav 3000kr för den, för 5 år sedan. Konisk slang som gör att saker inte fastnar.

Finns Bionic-tillbehör till motorfiltret som gör att dammsugaren luktar gott riktigt länge. Totalt överlägset luktkulor och annat. Dyra normalt och köpes lämpligen i BSH:s egen shop på Black friday eller liknande när de har 40% rabatt eller så. Originalpåsar även då eller via Amazon.

Min variant har 1000W motor och den skapar ungefär lika stort vakuum som Voltan med 1500W, men har lite mindre luftmängd än gammelvoltan vilket märks vid roterande, luftdrivna munstycken. Riktigt tyst. Tung, tyngre än Voltan, så den är gediget byggd vad det känns iaf.

Miele nämns av andra och de använde jag redan för 30 år sedan och då var de riktigt bra, och är väl troligen det fortfarande. Inte använt någon på rätt många år nu.

Påslöst skulle jag aldrig köpa, särskilt inte när man har katter och måste suga extremt finkornigt kattsandsdamm varje dag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro