Speldator 25-30k till bland annat DCS-VR

Permalänk

Speldator 25-30k till bland annat DCS-VR

Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp att plocka ihop en speldator.
De spel som jag vill kunna spela är DCS i VR, andra VR-spel samt Arma 3.
Utöver det så ritar jag en del i AutoCAD och Fusion360.

Gällande preferenser så har jag bara kört Intel och Nvidia innan. Min nuvarande burk är upphängd under skrivbordet och tänker därför att chassit bör vara lämpligt för detta. Utöver detta så känner inte att jag har något behov av RGB-ljus.

Budget ligger kring 25-30k.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kindblomman:

Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp att plocka ihop en speldator.
De spel som jag vill kunna spela är DCS i VR, andra VR-spel samt Arma 3.
Utöver det så ritar jag en del i AutoCAD och Fusion360.

Gällande preferenser så har jag bara kört Intel och Nvidia innan. Min nuvarande burk är upphängd under skrivbordet och tänker därför att chassit bör vara lämpligt för detta. Utöver detta så känner inte att jag har något behov av RGB-ljus.

Budget ligger kring 25-30k.

Tack för er hjälp!

Jag skulle köra på en AMD cpu - Ryzen 7, 7800x3d. Utan tvekan bästa gaming CPU och som även kommer klara av att hantera AutoCAD och Fusion360 väl.

Skulle köra på något i denna stil:
https://se.pcpartpicker.com/list/BqjnBL

cpu - 7800x3d - bäst i gaming för pengarna och överlag. 8kärnor16trådar så är bra utanför gaming med. Har integrerad grafik vilket är nice o ha vid eventuell felsökning och test.

cpu kylare - TR Spirit EVO - AMD cpu är inte lika svåra o kyla ner, drar inte heller lika mycket W heller. Denna cpu kylare preseterar lika bra som luftkylare för dubbla priset. Är ikapp många AIO kylare med. Vill du ha AIO så skulle jag kolla på arctic liquid freezer III istället - köper man ifrån dom direkt (antingen sida eller deras försäljning på amazon) så finns det väldigt bra reducerade priser. Men du behöver verkligen inte AIO för att kyla denna cpu.

Moderkort - B650E-F ASUS strix wifi - Lite overkill, men den har bra finesser såsom knapp för att unplugga GPU, god kylkapacitet, 3 m2 platser. Vill du spara en slant så skulle jag istället rekommenderar B650m Pro RS ASROCK.

RAM - För AM5 cpuer brukar 6000MHZ CL30 vara sweetspot i prestanda + pengar utan att kliva för högt. Om du vill ha mer ram - Se till att du använder 2 stickor och ej 4. DDR5 moderkort förlorar mycket prestanda och stabilitet om man kör 4 stickor.

GPU - 4080 super FE - Tyvärr så är priserna på GPUer helt värdelösa, men de finns tillgängliga iaf... Grym prestanda och 16gb VRAM.

Chassi - Så länge chassit är bra nog så är det en smaksak i grunden med utseende och funktioner. Valde Lancool 216 då det är ett bra chassi med bra fläktar och gott om plats om du vill ändra saker.

PSU - RM850e - Bra PSU för rimlig peng. Inkluderar en 3.0 kabel som du kan använda till GPU så du slipper använda adapter. 850W räcker gott och väl. Skulle nog endast behöva mer om du kör flera GPUer eller extremöverklockar cpu och gpu och ram, men även då stor tvek på den....

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Baserat på rekommendationen åvan:
rtx 4090 ger mer, Asus tuf finns för 20690 hos nettonet just nu alltså 8400kr dyrare.

men om du tar bort chassi, ssd (eller köper 1tb för halva pris), och väljer lite billigare moderkort runt 2k istället. Ja tyvärr, måste ändå nedgradera cpu till 7600/7600x för att hålla inom budget.

Men det kommer ge märkbart bättre VR prestanda och även för de andra programmen så bör 7600x vara lika snabb om inte aningen snabbare än 7800x3d pga att enkeltrådade är det viktiga. Vet dock ej om cache hjälper för dem.

Permalänk

Tankar om ihopplock 33k

Hej,
Jag är på jakt efter en spelburk som klarar VR och flygsimulator.

Totalt vart det 33k och detta är inte skrivet i sten

Jag vill gärna höra era åsikter om bygget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yEAoAU2VjpuBLmVJhd0IXEzuVlU/nybygge

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Processorn du har valt fungerar inte ihop med moderkortet i listan då det sistnämnda är menat för AMD AM5 inte för Intel LGA 1700.

Permalänk
Medlem

Finns det någon särskild anledning att du valt en så dyr hårddisk?
Känns som du skulle få nästan samma prestanda för typ 20k om du gjorde lite andra val

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Processorn du har valt fungerar inte ihop med moderkortet i listan då det sistnämnda är menat för AMD AM5 inte för Intel LGA 1700.

Oj! Klantigt! Jag höll på att jämföra i7:an med en AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB.

Har du/ni några tankar kring detta?

Om inte har du någon rekommendation gällande moderkort?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Finns det någon särskild anledning att du valt en så dyr hårddisk?
Känns som du skulle få nästan samma prestanda för typ 20k om du gjorde lite andra val

Jag fick rekommendationen att välja en gen 5 disk med högre skrivhastighet. Kanske blir overkill?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt billigare moderkort, cpu, PSU och ssd men om priset är oväsentligt så

Permalänk
Medlem

Välj Spirit framför Peerless, när det gäller kylare, den förstnämnda är efterföljaren med ett extra heatpipe.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/REUoAXvH1rxSosNGrE9uCD5wDEg/kindblomman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Välj Spirit framför Peerless, när det gäller kylare, den förstnämnda är efterföljaren med ett extra heatpipe.

Spirit är för tung för att monteras av Inet.

Permalänk

Kontroll innan beställning speldator ~33k

Hej,
Har med eran hjälp justerat min komponent-uppsättning och känner mig redo att klicka på "Beställ" men skulle gärna vilja ha några experters granskande ögon och åsikter innan detta.

Detta rör sig om en speldator för ca 33k som jag har tänkt använda för spel såsom VR-DCS och Arma 3.

Jag undrar om de kylare som inet själva kan montera kommer räcka, eftersom de begränsar sig till <755 gram?

https://www.inet.se/datorbygge/b1517774/ny-rigg

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Behöver du de extra trådarna på 7900X till något särskilt? 7800X3D är en överlägsen spelprocessor idag och drar mindre ström.

CL 30 minnen ger lite bättre prestanda utan att kosta mycket mer, tex
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Denna kylare räcker utmärkt till 7800X3D i alla fall
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/YWYoAUm9MQB19jtNh3Ta87QKk88/kindblomman

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Kommer bara hålla med tidigare kommentarer, du vill absolut ha 7800X3D för de spelen du nämner. De extra trådarna 7900X har kommer troligen orsaka massa problem med latency ökningar när en process hoppar mellan kärn kluster vilket ökar risken för microstutter problem.

6000 Mhz CL30 minnen är också absolut valet, priset är nära nog och mer och mer spel blir minnes känsliga, även om nu 7800X3D är mindre känslig mot minnes relaterade prestanda problem så är den inte immun mot de.

Kan även rekommendera när det gäller windows att antingen köper du en windows licens direkt från microsoft som du låser till ett microsoft konto, på så vis är det inte en OEM key som potentiellt kan bli strul att flytta mellan datorer i framtiden (dock vet jag inte om de är så kinkiga när det gäller det längre) men en full retail key går garanterat att bara byta till ny dator eller när man uppgraderar, värsta fall med en kontakt till microsoft support om deras automatiserade metoder ej fungerar.

Billigare alternativet är köpa det från en sida som säljer OEM nycklar betydligt billigare, notera att windows 11 går att installera och köra utan problem helt utan licens utan några problematiska begränsningar nuförtiden. De blockerar några funktioner för att personalisera utseendet men funktionsmässigt är det fullt fungerande. Det betyder att det inte är några problem att köpa/aktivera windows senare istället för direkt oavsett vilket val du kör på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Är du beredd att installera windows själv kan du spara nästan 1500 spänn och köpa en windowsnyckel från t.ex programvarukungen, tanka windows från microsoft och bara aktivera.

Sen om du distribuerar om kostnaderna kan du komma ner i näst intill samma pris och ändå få ett rtx 4090 istället. 4080 super för 16k är inget vidare - det kan du få för 13k om du letar runt lite.

7800x3d är grym för gaming - och den behöver ingen dyr kylare.

Moderkortet behöver bara b650 chipset, vrm osv är inget man behöver fundera över med 7800x3d. Räcker med ett billigare

Kör du på en 1tb disk nu kanske en lite billigare också (märks inte i daglig användning) så kan du komplettera med en 1-2 tb senare.

Kan du tänka dig att bygga själv finns det ett 4090 på komplett för 20500 spänn. Och då kan du till och med komma ner under priset på det system du satt ihop... Om du köper från olika ställen.
Eller kanske även komplett har en sån bygg-tjänst man kan köpa till?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@kindblomman: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord