Svart skärm på 7900 XT fungerande sedan BF, tips?

Permalänk
Medlem

Svart skärm på 7900 XT fungerande sedan BF, tips?

Köpte ett Sapphire Pulse 7900 XT på Black Friday förra året och det har funkat utmärkt sedan dess.

Uppgraderade drivrutiner via Adrenaline för ett par dagar sedan men det har funkat för flera timmars spel. Idag så när jag startade Against the Storm så svartnade skärmen med "No signal" efter bara några sekunders spel dock. Musiken körde vidare så datorn snurrade vidare utan bild. Testade starta om men ingen bild vare sig i Bios eller Windows. Jag märker att datorn bootar förbi bios för den pausar där den brukar för att jag ska skriva in bios-lösenord och sen startar RGB om och hörlurarna kopplar upp sig som vanligt vid Windows start men ingen bild.

Har testat byta kabel från DP till HDMI. Har testat skärmen med laptop via HDMI och skärmen funkar bra. Har öppnat och kännt på strömkablar så kortet ska få tillräckligt med ström. Några andra tips? Ska få låna ett annat grafikkort imorgon och testa med, men utöver det?

Gjorde även en mildare undervolt automatiskt i Adrenalin för några dagar sedan men den har verkat funka bra. Finns det något sätt att nollställa det via kortet? Eller aktiveras det ändå bara när kortet varvar upp i 3d i Windows? Borde ju inte påverka Bios skärm tex.

Permalänk
Medlem

Övriga komponenter? Har du integrerad grafik?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Övriga komponenter? Har du integrerad grafik?

Tyvärr ingen integrerad grafik. 5900X cpu, B550I Aorus moderkort och Corsair SF750 psu. Övriga komponenter har tickat på i snart 3 år utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Tyvärr ingen integrerad grafik. 5900X cpu, B550I Aorus moderkort och Corsair SF750 psu. Övriga komponenter har tickat på i snart 3 år utan problem.

Det är inte så att du kör något SFF chassi och pci-e riser mellan moderkortet och gpu:n?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är inte så att du kör något SFF chassi och pci-e riser mellan moderkortet och gpu:n?

Jag kör SFF (Fractal Torrent Nano) men ingen riser. Däremot så har jag cablemod extensions på PCI-E strömmen från PSUn för chassit är egentligen designat för en full size PSU och kablarna som medföljer Corsairs SF 750 räcker tyvärr inte fram. De har lätt för att lossna vilket varit problem tidigare, men då har det inte märkts något problem förrän kortet lastas (och jag har kollat kablarna extra noga nu).

Har dock genom datorns livslängd haft problem (både med 7900XT och tidigare Geforce 3080) att jag ibland inte fått bild i BIOS alls och det ibland dröjt lång tid. Det blev särskilt påtagligt när jag la in bios password så den stannar vid BIOS vid boot. Det har gått utmärkt att skriva in lösenord ändå "i blindo" och sen har boot gått vidare som vanligt och skärmen vaknat när Windows startar. Men det kanske indikerar att det är någon handshake med moderkortet och bios som är lite skakig. Det har dock aldrig varit svart skärm när windows väl startat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag kör SFF (Fractal Torrent Nano) men ingen riser. Däremot så har jag cablemod extensions på PCI-E strömmen från PSUn för chassit är egentligen designat för en full size PSU och kablarna som medföljer Corsairs SF 750 räcker tyvärr inte fram. De har lätt för att lossna vilket varit problem tidigare, men då har det inte märkts något problem förrän kortet lastas (och jag har kollat kablarna extra noga nu).

Har dock genom datorns livslängd haft problem (både med 7900XT och tidigare Geforce 3080) att jag ibland inte fått bild i BIOS alls och det ibland dröjt lång tid. Det blev särskilt påtagligt när jag la in bios password så den stannar vid BIOS vid boot. Det har gått utmärkt att skriva in lösenord ändå "i blindo" och sen har boot gått vidare som vanligt och skärmen vaknat när Windows startar. Men det kanske indikerar att det är någon handshake med moderkortet och bios som är lite skakig. Det har dock aldrig varit svart skärm när windows väl startat förut.

Uppdaterat BIOS? Vilken version kör du just nu?

Testa att forcera en specifik pci-e version i BIOS, ibland kan "auto" dumma sig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Uppdaterat BIOS? Vilken version kör du just nu?

Testa att forcera en specifik pci-e version i BIOS, ibland kan "auto" dumma sig.

Jag har en lite äldre bios just nu, drygt ett år har jag för mig. Ska försöka uppdatera men jag har för tillfället ingen annan dator att ladda en USB sticka med och det är lite svårt att trixa med BIOS just nu eftersom jag inte får bild där heller. Annars stödjer moderkortet "Q-flash plus" så det ska gå att få till uppdatering utan vare sig bild eller CPU egentligen. Känns lite obehagligt utan att kunna se hur det går på skärmen, men det kan ju inte bli mycket sämre

Kanske läge att köra en clear CMOS och testa om jag i alla fall kan få bild i bios? Ska få låna ett annat grafikkort ikväll. Då kanske man kan utesluta grafikkort eller moderkort i alla fall.

Permalänk

Har du kollat så du har uppdaterad VBIOS? Har haft samma problem med ett 6900XT som du beskriver. Flashade VBIOS och sen dess har jag inte haft några problem så här långt i BF.

Dina drivrutiner har antagligen crashat helt så du behöver installera om dem med ett annat grafikkort om du inte har integrerat i CPU:n.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrvoncoco:

Har du kollat så du har uppdaterad VBIOS? Har haft samma problem med ett 6900XT som du beskriver. Flashade VBIOS och sen dess har jag inte haft några problem så här långt i BF.

Dina drivrutiner har antagligen crashat helt så du behöver installera om dem med ett annat grafikkort om du inte har integrerat i CPU:n.

Har inte uppdaterat VBIOS. Är det något jag laddar ner från AMD eller Sapphire? Kan bli lite klurigt om jag måste ha ett annat grafikkort i när jag gör flashningen eftersom jag bara har en PCI e port. Men bra tips att rensa drivrutiner helt med ett annat kort i. Får jag bild då kan jag försöka hitta en ny VBIOS och stoppa in.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Har inte uppdaterat VBIOS. Är det något jag laddar ner från AMD eller Sapphire? Kan bli lite klurigt om jag måste ha ett annat grafikkort i när jag gör flashningen eftersom jag bara har en PCI e port. Men bra tips att rensa drivrutiner helt med ett annat kort i. Får jag bild då kan jag försöka hitta en ny VBIOS och stoppa in.

Techpowerup.com hittade jag VBIOS hos, även program för att flasha, jag tog en äldre version av programmet för det var mer användarvänligt, vet inte hur äldre versionen lirar med 7000 serien. Bara att testa. Nya versionen är mycket mer handpåläggning då man måste skriva alla kommando i en cmd.

Steg 1: Få bild via ett annat kort, gör en DDU.
Steg 2: Sätt tillbaka ditt kort och hoppas de bootar.
Steg 3: Flasha VBIOS.

Mvh Cristian

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk

Hur gick det?

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Liknande har hänt mig och då har Windows installerat ”egna” AMD grafikdrivrutiner.
Å det har blivit någon missmatch på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrvoncoco:

Hur gick det?

Först ikväll jag haft tid att sitta med det. Det går... sådär

Satte i ett lånat 980 Ti. Startade upp och fick se biosskärm och kom in i Windows. Windows installerade snabbt en Nvidia driver och allt såg bra ut. Laddade ner DDU och senaste AMD drivare. Skulle starta om till safe mode men tog tipset att sätta en pci bus version i bios (3.0 för att matcha Nvidia kortet, kan höja sen) och passade på att slå på resizeable bar (dumt säkert) och stänga av wake on lan i bios. Nu får jag svart skärm i bios/uppstart för Nvidia-kortet med. Låter jag den boota vidare till Windows så funkar det fortfarande bra med Nvidia. Något är ruttet i min plattform.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad som händer. Jag ställde in Displayport på 1.1 på skärmen och startade om. Då funkar det med Nvidia igen. Ändrar tillbaka lite inställningar, stänger av resizable bar. Kollar att det bootar till Windows.

Byter tillbaka till 7900 XT. Svart. Nattsvart. Ger upp efter flera omstarter och olika Displayport versioner på skärmen samt HDMI kabel.

Sätter tillbaka Nvidia-kortet. Svart. Mera svart. Startar om datorn igen. Nu får jag bild redan i Bios. Windows går också bra. Jag är helt lost nu. Är det fel på mitt grafikkort? Är det fel på moderkortet? Kabeln? Om det vore displayport-kabeln så borde det ju funka med HDMI. Skärmen är 100% med HDMI med min jobblaptop (som tyvärr inte har displayport).

7900XT funkar ju sämre än Nvidiakortet just nu men inget funkar bra. Känns tveksamt att lämna in grafikkortet som garantiärende för det verkar inte orimligt att det skulle funka i ett stabilare system och då har jag bränt pengar som skulle kunna spenderas på ett nytt moderkort om det är det jag behöver...

Permalänk

Kör du någon form av quick/fast-boot? Dvs att systemet är inställt att boota snabbare genom att skippa vänta vid uppstart. Ibland kan de drivrutiner som laddas vid den inställningen vara instabila (uppdateras även av ditt OS så kan vara varierande stabilitet). Slår du av det helt bör du kunna få bild vid bios.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Kör du någon form av quick/fast-boot? Dvs att systemet är inställt att boota snabbare genom att skippa vänta vid uppstart. Ibland kan de drivrutiner som laddas vid den inställningen vara instabila (uppdateras även av ditt OS så kan vara varierande stabilitet). Slår du av det helt bör du kunna få bild vid bios.

Bra tips! Tyvärr är fast boot disabled redan. Hittar ingen annan option för något sådant i min bios.

Ska försöka få testat kortet i en väns dator så vet jag förhoppningsvis lite mer.