*edit* mITX/mATX bygge - 1440p Warzone / wow Budget: ~20.000kr ?

Permalänk

*edit* mITX/mATX bygge - 1440p Warzone / wow Budget: ~20.000kr ?

Hej Sweclockers!

Har precis flyttat och fått OK ifrån min bättre hälft att köpa en ny dator som ska passa in med våran inredning hemma.
Har tänkt att bygga på ett Fractal Design Terra: https://www.inet.se/produkt/6905669/fractal-design-terra-jade

1440p, kör mest Warzone på relativt låga grafikinställningar då jag prioriterar fps / att det ska lira smooth!
Kör lite WoW från och till, mestadels classic så inga större krav där heller men utöver det så är det inte mycket spel som spelas.

+ Wifi
+ Tyst
+ ~20.000kr

Vill gärna att maskinen ska gå så tyst som möjligt men förstår att detta är näst intill en omöjlighet.

Kan bygget ligga runt ~20.000 så hade det varit tacksam men har ingen exakt budget jag jobbar med, ska även köpa skärm, tangentbord och mus.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

***EDIT***

Börjar få upp ögonen för mATX byggen då priset går ner en bit, valmöjligheten på komponenter ökar och luftflöde = ljudnivå blir bättre! Skicka gärna in tips på mATX byggen också om ni har

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack!

Vet du hur kylning / ram-minne passar ihop?
Fläkten är inte för stor och krockar?

Permalänk
Medlem

Gpu som som gör att du får plats med 67mm kylare och ramminnen checkade på QVL listan att gå att köra 6000mhz med moderkortet. La till en 15mm fläkt att sätta i botten som är ämnad för exhaust (Blå ner/ut).

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Gpu som som gör att du får plats med 67mm kylare och ramminnen checkade på QVL listan att gå att köra 6000mhz med moderkortet. La till en 15mm fläkt att sätta i botten som är ämnad för exhaust (Blå ner/ut).
https://komponentkoll.se/bild/jtzLU.png

Jättetack!

Är det dumt att samla sina köp ifrån ex. Inet / webbhallen? Har slängt ihop era builds i inet och det blir ju absolut lite dyrare, alla komponenter finns inte men det kanske väger upp med att ha alla köp samlade tänker jag.

Hur är det att köpa ifrån Amazon ex.

Såg förövrigt att prollen levererars i okt

Permalänk
Medlem

Inet har ju sin butik på sveavägen vilket jag har väldigt gott om. Jag fick utbytt processor på garanti för vän när jag lämnade in med moderkort, processor, ram på felsökning förra året utan kostnad då produkterna var köpte av de. Hade inte kunnat ta reda på att det var processor som var defekt och klarade bara köra med en rammodul utan jag trodde det var moderkortet.

Samma sak hände även med mina ramminnen som bägge hade blivit defekta som de bytte på garanti gratis. Tog ca 4 dagar vilket jag var supernöjd med! Skulle det bråka med datorn med blandade delar kommer det vara mycket jobbigare process skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Inet har ju sin butik på sveavägen vilket jag har väldigt gott om. Jag fick utbytt processor på garanti för vän när jag lämnade in med moderkort, processor, ram på felsökning förra året utan kostnad då produkterna var köpte av de. Hade inte kunnat ta reda på att det var processor som var defekt och klarade bara köra med en rammodul utan jag trodde det var moderkortet.

Samma sak hände även med mina ramminnen som bägge hade blivit defekta som de bytte på garanti gratis. Tog ca 4 dagar vilket jag var supernöjd med! Skulle det bråka med datorn med blandade delar kommer det vara mycket jobbigare process skulle jag säga.

Känns vettigt att hålla alla köp samlade i en och samma butik, med undantag för typ diskar / extra fläktar och lite småsaker.
Har även börjat tänka på att kanske steppa upp till mATX, känns som att priset sjunker ganska drastiskt och möjligheterna ökar mycket också. Är ganska låst vid det där chassit dock men det kanske bara är dumt, får ju förmodligen även en tystare maskin ju mer utrymmet ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Känns vettigt att hålla alla köp samlade i en och samma butik, med undantag för typ diskar / extra fläktar och lite småsaker.
Har även börjat tänka på att kanske steppa upp till mATX, känns som att priset sjunker ganska drastiskt och möjligheterna ökar mycket också. Är ganska låst vid det där chassit dock men det kanske bara är dumt, får ju förmodligen även en tystare maskin ju mer utrymmet ökar.

mATX är prisvärdare alla dagar i veckan. Kika på Asus AP201.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Känns vettigt att hålla alla köp samlade i en och samma butik, med undantag för typ diskar / extra fläktar och lite småsaker.
Har även börjat tänka på att kanske steppa upp till mATX, känns som att priset sjunker ganska drastiskt och möjligheterna ökar mycket också. Är ganska låst vid det där chassit dock men det kanske bara är dumt, får ju förmodligen även en tystare maskin ju mer utrymmet ökar.

Jag tycker det kan vara en bra idé att hålla det till samma butik. När det kommer till chassi kan jag tycka det finns bättre alternativ för att få ett tyst chassi. Samma size: Lian Li A4 H2O, Lite större Meshroom D. Vertikalt: Meshlicious / Meshroom . Bra itx chassin jag skulle se över.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

mATX är prisvärdare alla dagar i veckan. Kika på Asus AP201.

Stilrent, det gillar jag!

Tog en titt på Jonsbo D31 Screen Solid Svart vilket jag tyckte var riktigt snyggt också, inte större fan utav LED men ett svart ljust ljus kan vara stilrent det med.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Jag tycker det kan vara en bra idé att hålla det till samma butik. När det kommer till chassi kan jag tycka det finns bättre alternativ för att få ett tyst chassi. Samma size: Lian Li A4 H2O, Lite större Meshroom D. Vertikalt: Meshlicious / Meshroom . Bra itx chassin jag skulle se över.

Tack för tipsen! Snygga chassin alla tre, ska definitivt ha dom i åtanke.

Permalänk
Medlem

Dator med allt från Inet
https://www.inet.se/datorbygge/b1513668/dator

Permalänk
Medlem

AMD har problem med wow, eller viceversa... bättre att satsa på NVIDIA
kolla denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1714002-vad-finns-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ograes:

AMD har problem med wow, eller viceversa... bättre att satsa på NVIDIA
kolla denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1714002-vad-finns-for-...

Vad jag vet hade de problem med det gick enbart köra i DX11 medan DX12 för nvidia i över 1 år. Haft 6 amd kort och inte problem med ett enda i wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Vad jag vet hade de problem med det gick enbart köra i DX11 medan DX12 för nvidia i över 1 år. Haft 6 amd kort och inte problem med ett enda i wow.

såvitt jag förstår är det inte löst, och problemet kom med drivrutiner som kom efter 7000 serien lanserats

Det är något jag tycker man bör vara medveten om, jag själv är i processen att köpa ny dator och känner mig osäker om det är värt risken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ograes:

såvitt jag förstår är det inte löst, och problemet kom med drivrutiner som kom efter 7000 serien lanserats

Det är något jag tycker man bör vara medveten om, jag själv är i processen att köpa ny dator och känner mig osäker om det är värt risken

Fick förklarat att dx12 löste sig nyligen men kan även jag ha fel där. Har tidigare haft 2 olika 7900 xt kört med dx11. Kört 3800x1600 i upplösning 160hz utan några som helst bekymmer. Det mest markanta med wow var väl att dx12 får du högre fps med.

Fördjupade mig lite nu och du kan tvinga wow att starta med dx11 så försvinner problemen i wow Kanske därför det rullat på felfritt för mig.

"Open the launcher > WoW > Options > Game Settings > tick Additional Command Line Arguments > add in -d3d11 > Done"

Permalänk

Ser ut som en riktigt härlig build!
Nu var det ett bra tag sen jag byggde en en burk och är inte helt insatt men hur står sig i5 13600kf mot 7800x3d? Lite sugen på att gå fullt ut team red och spendera lite mer.

Går 13600kf att klocka?

Har ett gammalt RM750x 750W kanske kan använda det och spara in lite pengar där.. det har dock tuggat på sedans 2016 så kanske är dumsnålt att köra på det.

Älskar alla tips, stort tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

7800x3d presterar helt klart bättre, men är främst moderkort blir mycket dyrare också för am5 om du väljer att gå 7800x3d, inget fel med det men försöker hålla mig nära 20.000kr.

Sedan tycker jag inte man skall slänga 13600kf under bussen utan det levererar riktigt bra det med, såpas bra att jag behöver bättre skärm för märka skillnaden på mina datorer med 13600kf och 7800x3d parat med 7900 xt.

K modellerna går att klocka men inte med b660/b760 moderkort, då kan man bara undervolta även om man ej skall kunna det egentligen. Vilket jag har gjort.
F modellen är utan intern grafik.

Det är ett bra agg, fungerar till mATX chassin.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

7800x3d presterar helt klart bättre, men är främst moderkort blir mycket dyrare också för am5 om du väljer att gå 7800x3d, inget fel med det men försöker hålla mig nära 20.000kr.

Sedan tycker jag inte man skall slänga 13600kf under bussen utan det levererar riktigt bra det med, såpas bra att jag behöver bättre skärm för märka skillnaden på mina datorer med 13600kf och 7800x3d parat med 7900 xt.

K modellerna går att klocka men inte med b660/b760 moderkort, då kan man bara undervolta även om man ej skall kunna det egentligen. Vilket jag har gjort.
F modellen är utan intern grafik.

Det är ett bra agg, fungerar till mATX chassin.

Jättetack Swegatron!
Satt och kollade lite videos på de båda nyss och är helt klar imponerad utav i5an, kanske smartare att lägga tusenlapparna för 7800x3d på ett 7900XTX ist, det lär ju kännas mer på prestandan!

Det lär väll vara grafikkortet som bottleneckar i nästan alla spela, även wow om jag inte misstar mig?

Permalänk
Medlem

7900 XTX skulle jag säga är mer värt om du kör på itx, mATX däremot är det lite blandat för b650 mATX är inte lika dyra utan bara itx som är överdrivet så. Skulle säga du får göra lite som du vill där Men 13600kf är helt klart ingen dum cpu att ha alls!

Körde wow utan några som helst bekymmer med 100+fps ultra settings, men blir för mycket i Raids men det är förväntat. Kan inte uttala mig för mycket med just wow men kan säga M1 Pro 14" klarade 100+ fps i 2880x1600 eller vad det är för upplösning man har på macs i high settings Lite kul fact om du sitter på en sådan.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

7900 XTX skulle jag säga är mer värt om du kör på itx, mATX däremot är det lite blandat för b650 mATX är inte lika dyra utan bara itx som är överdrivet så. Skulle säga du får göra lite som du vill där Men 13600kf är helt klart ingen dum cpu att ha alls!

Körde wow utan några som helst bekymmer med 100+fps ultra settings, men blir för mycket i Raids men det är förväntat. Kan inte uttala mig för mycket med just wow men kan säga M1 Pro 14" klarade 100+ fps i 2880x1600 eller vad det är för upplösning man har på macs i high settings Lite kul fact om du sitter på en sådan.

Det lutar mer åt en mATX build faktiskt, ska försöka slänga ihop en sådan. Har du någon trevlig build som hänger runt 20.000 så får du gärna slänga in den här

Om jag förstod dig rätt så:
mATX = 7800x3d med ett 7800GRE
mITX = i5 13600kf med ett 7900XTX

Ska se om jag kan få ihop något trevligt mATX bygge imorgon så kanske jag får något roligt att göra i helgen (om allt finns i lager)

Permalänk
Medlem

mITX = Tycker du kan dra till med 7900 gre / 7900 xt / 7900 xtx + i5 13600kf
mATX Tycker du kan dra till med 7900 gre / 7900 xt / 7900 xtx + i5 13600kf eller 7900 gre + 7800 x3d . Inget fel/rätt där i värde tycker jag

Du kan ju köra mATX moderkort i detta chassi, verkar som idealt är slim fans i botten i 22l enbart:
https://www.proshop.se/Chassi/Inter-Tech-IM-1-Pocket-Chassi-T...

Bilder:
https://www.sweclockers.com/galleri/15523-sama-im01-m-atx-byg...

Finns även i snyggare full mesh men då större i 26l och verkar komma med en tophat
https://www.conrad.se/sv/p/microtower-datorchassi-inter-tech-...

Verkar kunna gå med full size atx psu i dessa chassin om du kör 140mm storlerk, större kan påverka gpu kompatibilitet.

Jonsbo D30 är också annan kandidat med mATX som jag skulle söka bilder på:
https://www.caseking.de/jonsbo-d30-micro-atx-case-tempered-gl...

Permalänk
Medlem

Fastnade lite själv med roliga trådar (Tycker jag).

Så delar hur det skulle kunna vara bygga i ett inter tech pro chassi vilket basically är samma storlek på 26l som Jonsbo D30 om jag minns:
https://www.reddit.com/r/mffpc/comments/1alg6p8/quick_sama_im...

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Fastnade lite själv med roliga trådar (Tycker jag).

Så delar hur det skulle kunna vara bygga i ett inter tech pro chassi vilket basically är samma storlek på 26l som Jonsbo D30 om jag minns:
https://www.reddit.com/r/mffpc/comments/1alg6p8/quick_sama_im...

Riktigt inressant! Den builden satt som en smäck!
Tror nog det får bli en Jonso build! 😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Riktigt inressant! Den builden satt som en smäck!
Tror nog det får bli en Jonso build! 😁😁

Jonso D30 var min favorit med Den är väsentligt mindre än D31 men fortfarande bra passform för allt. Hade kört luftkylt med inblås från bak. Och 2 fläktar botten och 2 i toppen.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Jonso D30 var min favorit med Den är väsentligt mindre än D31 men fortfarande bra passform för allt. Hade kört luftkylt med inblås från bak. Och 2 fläktar botten och 2 i toppen.

Jonsbo D30 ser ganska svår ut att få tag på dessvärre Och kostar mer också, blir nog en D31 alt. en AP201!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Jonsbo D30 ser ganska svår ut att få tag på dessvärre Och kostar mer också, blir nog en D31 alt. en AP201!

Tips är att kolla på caseking.de, dom har enormt utbud av chassin och i många fall mycket bättre pris än här i Sverige. Köpte ett jonsplus i 100 pro för runt 800kr inklusive frakt vilket va ett extremt kap!

Samt, om du nu spelar wow så undvik AMD grafikkort! Wow har problem med senaste generationen från AMD med drivrutiner som får timeout.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tips är att kolla på caseking.de, dom har enormt utbud av chassin och i många fall mycket bättre pris än här i Sverige. Köpte ett jonsplus i 100 pro för runt 800kr inklusive frakt vilket va ett extremt kap!

Samt, om du nu spelar wow så undvik AMD grafikkort! Wow har problem med senaste generationen från AMD med drivrutiner som får timeout.

Tack för tipset!

Swegatron skrev tidigare att om man tvingar wow att köra dx11 så ska det inte vara något större problem så tror vi kan kringgå det problemet tills dess att dom släpper nya drivers som fixar det men ska läsa på lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Tack för tipset!

Swegatron skrev tidigare att om man tvingar wow att köra dx11 så ska det inte vara något större problem så tror vi kan kringgå det problemet tills dess att dom släpper nya drivers som fixar det men ska läsa på lite mer!

Vilket inte stämmer, polare fick det med sitt 7900xtx och vi höll på i 2 månader innan vi fick bot på det, men då crashar det fortfarande men en gång varannan dag istället för var 20e minut. För hans del så spelar dx11 eller dx12 ingen roll alls utan han fick lov att dra ner minnet till 5200mhz samt får lov att köra med Helldiver pre release drivrutinerna.

Problemet med AMD korten är att det varrierar kraftigt, vissa lösningar fungerar för vissa men för många om du kollar Blizzard forum och redit så hjälper inte dom "lösningar" som finns.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vilket inte stämmer, polare fick det med sitt 7900xtx och vi höll på i 2 månader innan vi fick bot på det, men då crashar det fortfarande men en gång varannan dag istället för var 20e minut. För hans del så spelar dx11 eller dx12 ingen roll alls utan han fick lov att dra ner minnet till 5200mhz samt får lov att köra med Helldiver pre release drivrutinerna.

Problemet med AMD korten är att det varrierar kraftigt, vissa lösningar fungerar för vissa men för många om du kollar Blizzard forum och redit så hjälper inte dom "lösningar" som finns.

Bah!

..Detta gjorde mina val mycket svårare. Tack för informationen!