Permalänk
Medlem

Stora tråden om AI

Tänkte försöka starta en samlingstråd om AI.

Att utveckla olika applikationer, tips, olika tjänster m.m.

Finns t.ex. ChatGPT, Microsoft CoPilot, Vertex AI m.m.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det finns till och med chatGPT på svenska att testa.
Går att googla fram det.

Permalänk
Medlem

Vilka baskunskaper krävs för att komma igång med AI och finns det något basic projekt man kan testa själv?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vilka baskunskaper krävs för att komma igång med AI och finns det något basic projekt man kan testa själv?

Tja, googla på t.ex. ChatGPT. Det finns ChatGPT 3.5 som är gratis och ChatGPT 4.0 som kostar.

Kanske måste du anmäla dig.

Sedan är det bara att prova att be chattboten om olika saker.

T.ex. hur bakar jag sockerkaka. Hur bygger jag en dator.

Tror du måste ha ChatGPT 4.0 för bilder (annars finns andra alternativ som Microsoft CoPilot.

Då kan du t.ex. skriva ”rita en gul bil”.

Finns tydligen på svenska enligt ovan.

Annars kan man själv skräddarsy en chatbot. Finns grupper på Facebook t.ex. Man kan t.ex. koppla ett API enkelt. T.ex. skolverket om man är lärare.

Googla annars kan jag lägga ut länk inom kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vilka baskunskaper krävs för att komma igång med AI och finns det något basic projekt man kan testa själv?

Menar du att konsumera en AI-tjänst eller menar du att själv bygga en grundläggande AI / LLM?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tja, googla på t.ex. ChatGPT. Det finns ChatGPT 3.5 som är gratis och ChatGPT 4.0 som kostar.

Kanske måste du anmäla dig.

Sedan är det bara att prova att be chattboten om olika saker.

T.ex. hur bakar jag sockerkaka. Hur bygger jag en dator.

Tror du måste ha ChatGPT 4.0 för bilder (annars finns andra alternativ som Microsoft CoPilot.

Då kan du t.ex. skriva ”rita en gul bil”.

Finns tydligen på svenska enligt ovan.

Annars kan man själv skräddarsy en chatbot. Finns grupper på Facebook t.ex. Man kan t.ex. koppla ett API enkelt. T.ex. skolverket om man är lärare.

Googla annars kan jag lägga ut länk inom kort.

Skrivet av GreyWilk:

Menar du att konsumera en AI-tjänst eller menar du att själv bygga en grundläggande AI / LLM?

Att bygga en grundläggande AI / Machine learning av något slag. Själva konceptet har jag förstått och hur man konsumerar.
Använder ChatGPT till och från och det är verkligen ett superbra verktyg.

Men var kommer man igång på egen hand?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

https://liu.se/en/education/course/ete318
"Grunderna i AI" är ett ställe man kan starta på.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen expert men kul att tråden kommit igång 😃.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Att bygga en grundläggande AI / Machine learning av något slag. Själva konceptet har jag förstått och hur man konsumerar.
Använder ChatGPT till och från och det är verkligen ett superbra verktyg.

Men var kommer man igång på egen hand?

Let's build GPT: from scratch, in code, spelled out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Att bygga en grundläggande AI / Machine learning av något slag. Själva konceptet har jag förstått och hur man konsumerar.
Använder ChatGPT till och från och det är verkligen ett superbra verktyg.

Men var kommer man igång på egen hand?

Här är några kurser på Udemy. Kostar lite men inte mycket. Just nu har de nog rea och det brukar de ha då och då. Ganska ofta faktiskt.

https://www.udemy.com/courses/search/?q=openai&src=sac&kw=Ope...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Verkar trevlig, tack för tipset 😃

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Den stora frågan är vilken Ai man ska använda för programmering? Min erfarenhet: Låt oss anta t.ex. att man vill ha något superenkelt i basic för Libre Office, man kan koda själv men har ej tid. Man ber Ain skapa något färdigt och hoppas på en lösning som bara är att ändra lite.
Vad får man ? Jo kod med variabeln funktionsnamn på svenska om man skriver på svenska. Man får konstant hela tiden påpeka hur dåligt det är och man aldrig någonsin mer vill ha ett sådant svar, men den minns ej.
Sedan får man i princip 100% av fallen VBA kod för Excel, man får påpeka att denna kod gäller för Excel och inte Libre Office. I den korta kodsnutt som har skapas finns det hur många ställen som helst där man får påpeka detta.

Sedan hittar den såklart på tekniker för att få fram data som inte fungerar och söker man på Google så ser man ingen som har försökt med något liknande sätt. Man försöker korrekta Ain med detta, men den fattar inte.

Och man kommer sedan till f-ck the ChatAi och kodar själv, då den kod som fungerar från Ain inte ens är bra skriven, i princip inget är värt att behålla.. Alla problem jag nämnde ovanför anser jag inte borde vara så supersvårt att fixa. Ain efter den ger svaret kollar igenom har verkligen allt Libre Office syntax? Den kollar även upp om funktioner den gav finns.. Vi pratar alltså enbart att se att koden är körbar/exekveringsbar, inte något komplicerat och se om koden ger rätt resultat ut.