Permalänk
Medlem

OBD2 scanner fungerar ej till V70

Hej,
Köpte en https://www.amazon.se/dp/B07Z3HB7DR till min Volvo V70 2004 men får Failed to connect
Får samma fel oavsett om nyckeln är i 1/2/3

Har jag gjort något fel eller ska jag köpa något annat?

Permalänk

Misstänker att antingen har någon säkring som har med OBD2 uttaget gått eller så är uttaget trasigt på något sätt. Enklast är väl att testa med en annan scanner, funkar inte den heller så är det snarare fel på uttaget eller så.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan liknande V70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Misstänker att antingen har någon säkring som har med OBD2 uttaget gått eller så är uttaget trasigt på något sätt. Enklast är väl att testa med en annan scanner, funkar inte den heller så är det snarare fel på uttaget eller så.

Ska kolla säkring, har ingen annan scanner.

Skrivet av ZX81:

Har du tillgång till en annan liknande V70?

Nej, man jag kan väl testa någon annat bil iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Misstänker att antingen har någon säkring som har med OBD2 uttaget gått eller så är uttaget trasigt på något sätt. Enklast är väl att testa med en annan scanner, funkar inte den heller så är det snarare fel på uttaget eller så.

Skrivet av ZX81:

Har du tillgång till en annan liknande V70?

Alla säkringar var hela och den fungerade till en V60 2016.
Kan det vara så att den bara råkar vara inkompatibilitet med min bil?

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Alla säkringar var hela och den fungerade till en V60 2016.
Kan det vara så att den bara råkar vara inkompatibilitet med min bil?

Mer troligt att OBD2-porten inte funkar, OBD2 är ju en standard som ska funka som en standard.
Testa kör till en verkstad och be dom plugga in sin OBD2-scanner för att se om den får kontakt för att vara säker.
Om det inte funkar så är det mest troligt fel på porten.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Mer troligt att OBD2-porten inte funkar, OBD2 är ju en standard som ska funka som en standard.
Testa kör till en verkstad och be dom plugga in sin OBD2-scanner för att se om den får kontakt för att vara säker.
Om det inte funkar så är det mest troligt fel på porten.

Jo, fick ABS fixad oss mekanikern och dom sa deras scanner fungerade.
Dom sa att nya billiga scanners ofta inte funkar med gamla bilar.

Den fungerade dock med en 2017 V70.