Här är systemkraven för Ghost of Tsushima till PC

Permalänk
Melding Plague

Här är systemkraven för Ghost of Tsushima till PC

Den Playstation-exklusiva storsäljaren kommer till PC den 16 maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre än väntat!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ändå ganska rimligt.

Kul att se, kanske bara är en slump men tycker många PC portar från Sony har haft bra prestandakrav senaste tiden.

Permalänk

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Som tur har vi Sekiro.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Dessa spel flyter på väldigt bra i 60 FPS. Exempelvis Elden ring som bara körs i 60 FPS ser perfekt ut.
60 FPS i t.ex. CS går ju inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kanon spel
Ska bli kul och spela det i högupplöst

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Detta spel är ett av de bästa jag spelat, combat är riktigt jävla bra , ska bli kul o spela igen på PC pluss DLC. Man kan också koppla ihop sitt PS konto och få Achimentsen på PS5an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Tror att någon har missat att fixa till processorlistan ordentligt. Står så här för mig:

Processor

Intel Core i3-7100AMD Ryzen 3 1200

Borde ju vara så att raden med AMD borde vara undertil

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av galenmyra:

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Jag är en av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Varför blandar du fps och Hz?
Det är stor skillnad på 60 fps på en 60Hz och 60 fps på tex en 144 Hz skärm.
Jag kör ofta spel i 60 fps på en 144 Hz. Funkar kanon.

Jag förstår inte dessa tankegångar. Skilj på fps och Hz.

Sen är det MÅNGA fler än du tror som spelar på en 60 Hz skärm.
Kan tillägga till din förmodligen stora fasa att många spelar på en 60 Hz skärm i.. håll i dig nu.. 30 fps 😱

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Hittade ingen statistik från telefonen just nu, men jag skulle gissa på att sådär 40 % av användarna på Swec har 60 hz skärmar. Utanför Swec skulle jag gissa på att 70 % har 60 hz skärmar. Om någon har statistik så får någon gärna länka 🙃

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ingen 2500k i listan 🙁

Permalänk
Medlem

Jag spelar på en Eizo 31.5 tum 4K 60 Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingen 2500k i listan 🙁

Klocka till 5ghz så klarar den nog ska du se

Är detta ett spel med massor av microtransaktioner eller är det ett mer "normalt" spel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dessa spel flyter på väldigt bra i 60 FPS. Exempelvis Elden ring som bara körs i 60 FPS ser perfekt ut.
60 FPS i t.ex. CS går ju inte.

Märks dock tydligt när man spelar Elden Ring att det går i 60 Fps, 60 fps är 60 fps oavsett spel.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Märks dock tydligt när man spelar Elden Ring att det går i 60 Fps, 60 fps är 60 fps oavsett spel.

Ja, fast jag antar att det är pga spelmotorn som det ser bra ut ändå? I många spel så blöder ju nästan ögonen om de körs i 60 FPS.
Jag tänkte att man kan ju dra en parallel till när man ser på film. Dessa är ju i 24 FPS men ser ju ändå bra ut så att säga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, fast jag antar att det är pga spelmotorn som det ser bra ut ändå? I många spel så blöder ju nästan ögonen om de körs i 60 FPS.
Jag tänkte att man kan ju dra en parallel till när man ser på film. Dessa är ju i 24 FPS men ser ju ändå bra ut så att säga.

Det ser bra ut (film), för att det är fördefinierade rörelser och rörelseoskärpa.

60fps ger dock väldigt stor skillnad på responstider och det känns när man spelar det, speciellt om man har spelat med mods för att "låsa upp" fpsen. Tråkigt att det är gjort så men det är bara för att man är så anal det är ett hinder.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför blandar du fps och Hz?
Det är stor skillnad på 60 fps på en 60Hz och 60 fps på tex en 144 Hz skärm.
Jag kör ofta spel i 60 fps på en 144 Hz. Funkar kanon.

Hum, vad skulle skillnaden vara menar du?
Eftersom 60 fps inte går jämnt ut på 144 så blir det ojämna frametimes (ny bild var 16.66 ms, uppdatering av skärmen var 6.94 ms), så det bör se marginellt sämre ut med 144 Hz.
Scanout är snabbare, men det är jag tveksam till att man märker av...?

Om det där stämde så skulle ju även VRR orsaka en försämring eftersom det i regel sänker skärmen till 60 Hz om du har 60 fps.

Att ha fler FPS än Hz kan ju däremot ge än märkbar fördel med lägre latens, något som LTT testat och visat att det faktiskt är något man tjänar på i praktiken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mycket tjat om 60FPS, spelet är inte låst vad jag kan se? Ser ju ut att likadana krav som Horizon Forbidden West, och det snittade ju 90 FPS @ 4K med 4090 innan FG. Nixxes gjorde bra port av Horizon, så förhoppningsvis är detta lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klocka till 5ghz så klarar den nog ska du se

Är detta ett spel med massor av microtransaktioner eller är det ett mer "normalt" spel?

Ingen mtx vad jag kommer ihåg från PS5-versionen och ett av de bättre open world spelen de senaste 4-5 åren. Rekommenderas för alla som inte spelat det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Ingen mtx vad jag kommer ihåg från PS5-versionen och ett av de bättre open world spelen de senaste 4-5 åren. Rekommenderas för alla som inte spelat det ännu.

Låter lovande. Var längesedan jag spelat något nytt. Ofta gamla klassiker som går i "loop" men ibland blir man sugen på nått nytt single player som är bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir att spela dag ett, spelat PS4 utgåvan på min PS5 och har varit sugen att återvända till detta underbara spel nu när den bästa utgåvan är på gång. Samt uppleva DLCt förstås.

Känns som något krockar med 16e maj men detta kommer priiriteras.

Gillar man Samurajspel, mysig stämning, förhållandevis bra story och Japan är det ett givet köp.

Funderat lite på det nya och smått bortglömda Ronin-spelet till PS5 för att så att säga, "scratch that itch" men inget som fungerar för mig troligen. Team Ninja så ganska svårt för mig med mina händer i dagsläget samt att jag inte riktigt gillarnär fienden inte reagerar alls på ens attacker. Såg något gameplayklipp innan lansering där ens Ronin slogs mot en man med två klovapen. Såg inte bra ut. Samtidigt gillar jag andra aspekter i det spelet samt temat. När Sony släpper på PC blir det en närmare titt, om det inte tar för lång tid.

Men när GoT är på gång och så nära i tid är det där jag kommer lägga min dyrbara speltid. Otroligt spel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tänkte sätta upp en liten teststation där jag kommer testa den här sortens spel på extrem gammal hårdvara men implementera FSR 3.1 och frame generation. 30fps är helt okey med handkontroll i många sorters spel. Inte minst 3e personsspel. Tweakar man inställningar så att bildfrekvensen aldrig dippar under 30 och låser/sätter v-sync till anpassningsbar (halv uppdateringsfrekvens) på 60Hz så upplevs 30fps som smooth även om det blir ökade latenser med en såpass låg bildfrekvens. Men det blir inte jättepåtagligt med handkontroll. Många moderna spel kräver ju inte "supermariobrostajming" direkt. Men slår man då på frame generation så kommer det se riktigt smooth ut om man ser till hurpass gammal hårdvara som kommer användas. Tycker nästa sånt är roligare än att fläska på med ögongodis med mitt RTX 3070.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tänkte sätta upp en liten teststation där jag kommer testa den här sortens spel på extrem gammal hårdvara men implementera FSR 3.1 och frame generation. 30fps är helt okey med handkontroll i många sorters spel. Inte minst 3e personsspel. Tweakar man inställningar så att bildfrekvensen aldrig dippar under 30 och låser/sätter v-sync till anpassningsbar (halv uppdateringsfrekvens) på 60Hz så upplevs 30fps som smooth även om det blir ökade latenser med en såpass låg bildfrekvens. Men det blir inte jättepåtagligt med handkontroll. Många moderna spel kräver ju inte "supermariobrostajming" direkt. Men slår man då på frame generation så kommer det se riktigt smooth ut om man ser till hurpass gammal hårdvara som kommer användas. Tycker nästa sånt är roligare än att fläska på med ögongodis med mitt RTX 3070.

Är du nya lowspecgamer?

Låter som ett kul projekt oavsett.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Är du nya lowspecgamer?

Låter som ett kul projekt oavsett.

Haha njae, till skillnad från honom så föredrar jag om spelen ser lite bra ut också. ;p
Med gammal hårdvara menar jag typ GTX 1060 3GB eller RX 570 4/8GB. Typ sånt som jag har hemma som ligger och skräpar.
Det började med när jag bodde hemma hos exet, innan jag flyttade in helt... Så hade hon en plasma-TV på 720p och en dator med GTX 960 2gb så då började tweakandet för att kunna lira Dragon Quest XI med bra grafikinställningar trots låg vram och svag GPU. Nötte igenom över 200h har jag för mig med DS4 kontroll på hennes tv och det såg faktiskt riktigt bra ut. 30fps funkade kanon när det var helt stabila 30fps. Men fick ju typ utforska hela kartan och hitta spots där det droppade under för att då tweaka inställningarna så det flöt på helt bra. Så det var halva utmaningen. XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

60 fps? Vilken gamer har 60hz skärm nu för tiden?

Det är ju bara ett prestandamål Nog svårt att täcka in alla möjliga skärmuppdateringsfrekvenser i en sådan tabell.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är ju bara ett prestandamål Nog svårt att täcka in alla möjliga skärmuppdateringsfrekvenser i en sådan tabell.

jo men man kan ju ta de vanligaste fallen, dom har ju tex med 4k i 30 och 60hz, men jag tror det är fler som har 1080p 144hz skärmar än 4k skärmar

Permalänk
Medlem

Det här spelet har jag sett fram emot länge. Ska bli så kul att äntligen få spela det och jag uppgraderade datorn väldigt lägligt till Forbidden West och detta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, fast jag antar att det är pga spelmotorn som det ser bra ut ändå? I många spel så blöder ju nästan ögonen om de körs i 60 FPS.
Jag tänkte att man kan ju dra en parallel till när man ser på film. Dessa är ju i 24 FPS men ser ju ändå bra ut så att säga.

Video hur det ser ut med olika fps.
https://www.youtube.com/watch?v=_SzGQkI-IwM

Här visar dom hur påtagligt motion blur är i vanlig film.
https://youtu.be/9tacNTkG0sw?si=E_0G6ZjtmBY2Eja3&t=315

I spel är bilderna alltid perfekta, det finns artificiellt motion blur som är en komposition av delar eller hela tidigare frames men det döljer inte dålig fps på samma sätt som på film.

Jag hade tolererat flesta spel spel i 30 fps om dom verkligen höll sig där, sanningen är att dom ofta brukar ha stutter runt 20 fps. Medans spel som är gjorda för 60 fps håller sig i >30 fps.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?