5g Uppladdningshastigheter - era erfarenheter?

Permalänk

5g Uppladdningshastigheter - era erfarenheter?

Godkväll

Fick precis hem routern och simkortet från Telia för ett 5g mobilt bredband hemma och Nedåt är det helt OK 420Mbps enligt speedtest men uppåt är enbart 4Mbps.

Så runt 500kb/s upp vilket känns lite lågt med tanke på hur hur mycket jag får ut på nedåt sidan, så vill höra med andra om hur era uppladdningshastigheter är med 4-5g samt från vilken operatör om jag bör ta några åtgärder..

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

1400 Mbit/s ned och runt 500 Mbit/s upp med Telia på 5G.
En del stationer kör väl bara 5G nedströms och fortfarande 4G uppströms? Kan väl vara därför du får taskig hastighet upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att du har en glädjesiffra på nerladdningen, baserad på mätning med något protokoll som inte nödvändigtvis är representativt för verklig användning. Om du verkligen har så låg uppladdningshastighet kommer TCP antagligen inte fungera särskilt bra och mycket av trafiken du använder går antagligen över TCP (eller QUIC som har liknande mekanismer). Testa att ladda ner en stor fil över passiv FTP (typ ftp.sunet.se). Se RFC3449 för teorin.

Permalänk

Mina föräldrar som bor på landet har 5g mobilt bredband från Tele2. Inga direkta höga hastigheter tyvärr. Men tillräckligt för tv/streaming. Dock ska dom köpa en extern 5g antenn så kanske man får upp farten lite mer och bättre täckning 🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

1400 Mbit/s ned och runt 500 Mbit/s upp med Telia på 5G.
En del stationer kör väl bara 5G nedströms och fortfarande 4G uppströms? Kan väl vara därför du får taskig hastighet upp.

Mycket möjligt, bor själv i en mindre by, dock någorlunda nära till närmsta mast runt 1600meter vad jag minns men kan vara kortare och erbjudandet om att få 5G på min adress är relativt nytt då dom till för ett par månader sedan enbart erbjöd mig 4g/4g+ hit.
Så det kan vara något jag kan ta upp med dem, men får ut 51Mbps uppåt med min Comviq 4g mobil i samma fönster routern står så..
Men om du läser mitt inlägg nedan är jag lite förvirrad då speedtest och onedrive visar en sak medans uppladdning till YT samt andra hastighetstester visar betydligt snabbare UPP hastigheter för mig.

Skrivet av KAD:

Jag tippar på att du har en glädjesiffra på nerladdningen, baserad på mätning med något protokoll som inte nödvändigtvis är representativt för verklig användning. Om du verkligen har så låg uppladdningshastighet kommer TCP antagligen inte fungera särskilt bra och mycket av trafiken du använder går antagligen över TCP (eller QUIC som har liknande mekanismer). Testa att ladda ner en stor fil över passiv FTP (typ ftp.sunet.se). Se RFC3449 för teorin.

Provade ta ner en 6gb fil via siten du gav ftp.sunet.se och började vid 20MB/s och sjönk ner till någorlunda stabilt runt 5MB/s.

Så vad kan det vara som gör min uppladdning såpass svag..
Provade utöver speedtest att skicka en fil till onedrive och det låg på max 500KB/s och har HWinfo64 installerat så kan se på nätverksadaptern vad maxhastighterna varit och Upp har aldrig passerat 560KB/s medans Ner har varit max 33MB/s.

Updatering:

Okej detta är väldigt lustigt.
Provade precis att ladda upp en video på 1gb till min youtube kanal och under tiden hade jag koll på Upp hastigheten via HWinfo64 och såg stadiga 8MB/s och uppladdningen gick rätt snabbt. BRA mycket snabbare än 500KB/s skulle gjort.
Och nu "processas den till HD" på youtubes sida och filen är nu på min kanal, tror det är enbart på youtubes "sida" den behandlas nu under "Processing up to HD" delen.

Skulle gärna ta emot tips på HUR jag kan testa min uppladningshastighet på andra sätt än dessa speedtest osv. för provade Fast.com och kikade samtidigt i HWinfo och såg 8-9MB/s stadigt under uppladningstestet och den ger mig 270Mbps Ner och 64Mbps upp.

Mycket förvvirad.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •