Logitech släpper ”AI-knapp” – snabbgenväg till Chat GPT

Permalänk
Melding Plague

Logitech släpper ”AI-knapp” – snabbgenväg till Chat GPT

En uppdatering av Logi Options Plus lägger till en ny funktion för att snabba upp Chat GPT-användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alla pratar om Ai, hur mycket Ai kommer förändra vårt datoranvändare. Och de vanliga datanördarna är som Larry David i FTX reklamen: https://www.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc Där det senare visade sig att FTX var Ponzi scheme bedragare, så man skulle ha varit Larry David.

Nå jag är mycket förväntningsfull över allt nytt med Ai som kommer och mycket kommer med användaren ingen extra kostnad. Alltså vi får det på köpet. Det blir mycket spännande att se hur folk kommer använda den i framtiden.

2st stora hinder emot stor användning av dessa Ai chatar ser jag. Två stora grupper användare är elev/student och folk som arbetar.
Elev/student så räknas väl typ all användning som fusk, i arbete måste man vara extremt noggrann med vilken information som lämnas ut för precis vad som helst för vilken kund som helst. Det innebär ett overheadjobb med att skriva frågan med påhittad information och sedan får man ett mindre bra svar tillbaka. Och man kan ifrågasätta tidsvinsten?

Alltså säg att man vill ha en SQL query. Man får då manuellt hitta på några tabeller med fiktiva kolumner etc, sedan be Ain skapa en Query där lösningen innehåller del av svar som man är ute efter. Och när svaret långtifrån är bra, så är frågan hur mycket tid man tjänade?
Detta kommer förändras, dels blir svaren bättre. Och Ain kommer köra på ställen där det inte står saker som: Citat: "Dina konversationer behandlas av mänskliga granskare för att förbättra tekniken som driver Gemini-appar. Ange inte något som du inte vill ska granskas eller användas."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla pratar om Ai, hur mycket Ai kommer förändra vårt datoranvändare. Och de vanliga datanördarna är som Larry David i FTX reklamen: https://www.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc Där det senare visade sig att FTX var Ponzi scheme bedragare, så man skulle ha varit Larry David.

Nå jag är mycket förväntningsfull över allt nytt med Ai som kommer och mycket kommer med användaren ingen extra kostnad. Alltså vi får det på köpet. Det blir mycket spännande att se hur folk kommer använda den i framtiden.

2st stora hinder emot stor användning av dessa Ai chatar ser jag. Två stora grupper användare är elev/student och folk som arbetar.
Elev/student så räknas väl typ all användning som fusk, i arbete måste man vara extremt noggrann med vilken information som lämnas ut för precis vad som helst för vilken kund som helst. Det innebär ett overheadjobb med att skriva frågan med påhittad information och sedan får man ett mindre bra svar tillbaka. Och man kan ifrågasätta tidsvinsten?

Alltså säg att man vill ha en SQL query. Man får då manuellt hitta på några tabeller med fiktiva kolumner etc, sedan be Ain skapa en Query där lösningen innehåller del av svar som man är ute efter. Och när svaret långtifrån är bra, så är frågan hur mycket tid man tjänade?
Detta kommer förändras, dels blir svaren bättre. Och Ain kommer köra på ställen där det inte står saker som: Citat: "Dina konversationer behandlas av mänskliga granskare för att förbättra tekniken som driver Gemini-appar. Ange inte något som du inte vill ska granskas eller användas."

För min del hade jag tjänat enormt mycket tid om att fråga ChatGPT om en SQL query. Är ingenjör inom tillverkningsindustrin och har bara en introduktionskurs i programmering plus gjort lite hobbyprojekt hemma.

Men jobbar inte nog ofta med programmering så glömmer ofta bort syntax och även en del lätta kommandon. Så där är AI verkligen ett bra hjälpmedel, förhoppningsvis kommer tillräckligt bra modeller som går att köra lokalt, eller iaf inom det interna nätverket, snart så man slipper hitta på fejkad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla pratar om Ai, hur mycket Ai kommer förändra vårt datoranvändare. Och de vanliga datanördarna är som Larry David i FTX reklamen: https://www.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc Där det senare visade sig att FTX var Ponzi scheme bedragare, så man skulle ha varit Larry David.

Nå jag är mycket förväntningsfull över allt nytt med Ai som kommer och mycket kommer med användaren ingen extra kostnad. Alltså vi får det på köpet. Det blir mycket spännande att se hur folk kommer använda den i framtiden.

2st stora hinder emot stor användning av dessa Ai chatar ser jag. Två stora grupper användare är elev/student och folk som arbetar.
Elev/student så räknas väl typ all användning som fusk, i arbete måste man vara extremt noggrann med vilken information som lämnas ut för precis vad som helst för vilken kund som helst. Det innebär ett overheadjobb med att skriva frågan med påhittad information och sedan får man ett mindre bra svar tillbaka. Och man kan ifrågasätta tidsvinsten?

Alltså säg att man vill ha en SQL query. Man får då manuellt hitta på några tabeller med fiktiva kolumner etc, sedan be Ain skapa en Query där lösningen innehåller del av svar som man är ute efter. Och när svaret långtifrån är bra, så är frågan hur mycket tid man tjänade?
Detta kommer förändras, dels blir svaren bättre. Och Ain kommer köra på ställen där det inte står saker som: Citat: "Dina konversationer behandlas av mänskliga granskare för att förbättra tekniken som driver Gemini-appar. Ange inte något som du inte vill ska granskas eller användas."

Vi kör nu copilot helt internt på egna MS-servrar. Förutom internets samlade kunskap så har den allas chatt o mail historik och alla dokument på Teams/SharePoint. Jag frågar om jobbrelaterade saker hela tiden. Ovärderligt för vissa, menlöst för andra. Beror helt på uppgiften man har antar jag

Men för tillfället har vi så många besparingsprojekt med AI att vi börjat kolla på att besparingen måste överstiga en miljon annars har vi inte tid att införa den. Så nog finns det o göra!

Jobbar inom logistik (globalt) så vi har både mycke administrativt som görs samt stora datamängder och flöden. Så min domän lämpar sig ypperligt för AI. Säkert annorlunda för andra branscher.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vi kör nu copilot helt internt på egna MS-servrar. Förutom internets samlade kunskap så har den allas chatt o mail historik och alla dokument på Teams/SharePoint. Jag frågar om jobbrelaterade saker hela tiden. Ovärderligt för vissa, menlöst för andra. Beror helt på uppgiften man har antar jag

Men för tillfället har vi så många besparingsprojekt med AI att vi börjat kolla på att besparingen måste överstiga en miljon annars har vi inte tid att införa den. Så nog finns det o göra!

Jobbar inom logistik (globalt) så vi har både mycke administrativt som görs samt stora datamängder och flöden. Så min domän lämpar sig ypperligt för AI. Säkert annorlunda för andra branscher.

Ja absolut finns det tidsbesparingar att göra. Speciellt om man kör egna servrar och kan få bort overheadarbetet med att inte kunna fråga på exakt det man är ute efter, istället för att hitta på en liknande fråga som tar tid att hitta på.

Det är nog enklast på företag där alla jobbar emot en och samma kund. Annars går trenden att man endast ska få veta det man behöver veta för att utföra ens uppgifter.

Permalänk
Medlem

Som redovisningskonsult så använder jag Chat-GPT dagligen. Självklart är jag försiktig med att mata in känsliga uppgifter, men det är oerhört användbart för att ta fram information när kunder har frågor och informationen som man har i huvudet inte är pinfärsk.

Jag längtar efter dagen då utvecklingen av "agenter" har kommit så långt att man snabbt kan träna den på ens egna arbetsmönster, och sedan låta den utföra alla monotona och tidskrävande arbetsmoment, snabbare än vad jag själv hade kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi kör nu copilot helt internt på egna MS-servrar. Förutom internets samlade kunskap så har den allas chatt o mail historik och alla dokument på Teams/SharePoint.

Det där med access till allas mail i en AI låter som en mardröm.
Dels GDPR, ta bort allt från medarbetare som slutar blir rätt trist (antar att det inte görs?)
Sedan personlig information som finns i mail.
”Göran är sjukskriven 2 månader för depression”
^
Yo copilot - vem ska jag prata med angående X?
”Du skulle behöva prata med Göran men enligt mail bland HR personal så är han sjukskriven till 12/6”
Glorious!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Det där med access till allas mail i en AI låter som en mardröm.
Dels GDPR, ta bort allt från medarbetare som slutar blir rätt trist (antar att det inte görs?)
Sedan personlig information som finns i mail.
”Göran är sjukskriven 2 månader för depression”
^
Yo copilot - vem ska jag prata med angående X?
”Du skulle behöva prata med Göran men enligt mail bland HR personal så är han sjukskriven till 12/6”
Glorious!

Detta blir hårdare för varje år. På många arbetsplatser får man inte veta varför någon är ej närvarande, även om det är en lätt förkylning. Personen får själv informera de som den vill ge mer information till. Och det är detta utvecklingen går emot.
Och företag får då särbehandla informationskanaler. Vilket de flesta företag nog redan gör.
De som jobbar emot en kund har viss gemensam information, resten vet ej ett skvatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det där med access till allas mail i en AI låter som en mardröm.
Dels GDPR, ta bort allt från medarbetare som slutar blir rätt trist (antar att det inte görs?)
Sedan personlig information som finns i mail.
”Göran är sjukskriven 2 månader för depression”
^
Yo copilot - vem ska jag prata med angående X?
”Du skulle behöva prata med Göran men enligt mail bland HR personal så är han sjukskriven till 12/6”
Glorious!

Copilot använder exakt samma behörighetsinställning som övriga office365. Så har du inte tillgång till infon via utforskaren/hemsidor så har du det inte via copilot heller. Så det har de tänkt på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Copilot använder exakt samma behörighetsinställning som övriga office365. Så har du inte tillgång till infon via utforskaren/hemsidor så har du det inte via copilot heller. Så det har de tänkt på

"Förutom internets samlade kunskap så har den allas chatt o mail historik och alla dokument på Teams/SharePoint."

Du har ju förhoppningsvis inte tillgång till innehållet i allas mail och inte access till allt på sharepoint heller? Det var det jag primärt menade.

Är det bara baserat på vad din användare har access till så är det lugnare men då förstår jag inte hur andra personers mail integreras?

Edit: Ahh menar du att den har access till all DIN chat och mail historik?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"Förutom internets samlade kunskap så har den allas chatt o mail historik och alla dokument på Teams/SharePoint."

Du har ju förhoppningsvis inte tillgång till innehållet i allas mail och inte access till allt på sharepoint heller? Det var det jag primärt menade.

Är det bara baserat på vad din användare har access till så är det lugnare men då förstår jag inte hur andra personers mail integreras?

Edit: Ahh menar du att den har access till all DIN chat och mail historik?

Själva copilot har tillgång till allt, men när jag ställer frågan så hämtar den bara svar (RAG) från "min" data samt publik för företaget.

Kommer garanterat komma framtida dataläckor det här hållet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns det efterfrågan, så finns det ett erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla pratar om Ai, hur mycket Ai kommer förändra vårt datoranvändare. Och de vanliga datanördarna är som Larry David i FTX reklamen: https://www.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc Där det senare visade sig att FTX var Ponzi scheme bedragare, så man skulle ha varit Larry David.

Nå jag är mycket förväntningsfull över allt nytt med Ai som kommer och mycket kommer med användaren ingen extra kostnad. Alltså vi får det på köpet. Det blir mycket spännande att se hur folk kommer använda den i framtiden.

2st stora hinder emot stor användning av dessa Ai chatar ser jag. Två stora grupper användare är elev/student och folk som arbetar.
Elev/student så räknas väl typ all användning som fusk, i arbete måste man vara extremt noggrann med vilken information som lämnas ut för precis vad som helst för vilken kund som helst. Det innebär ett overheadjobb med att skriva frågan med påhittad information och sedan får man ett mindre bra svar tillbaka. Och man kan ifrågasätta tidsvinsten?

Alltså säg att man vill ha en SQL query. Man får då manuellt hitta på några tabeller med fiktiva kolumner etc, sedan be Ain skapa en Query där lösningen innehåller del av svar som man är ute efter. Och när svaret långtifrån är bra, så är frågan hur mycket tid man tjänade?
Detta kommer förändras, dels blir svaren bättre. Och Ain kommer köra på ställen där det inte står saker som: Citat: "Dina konversationer behandlas av mänskliga granskare för att förbättra tekniken som driver Gemini-appar. Ange inte något som du inte vill ska granskas eller användas."

Använder ChatGPT dagligen till både jobb och fritid och det har ökat effektiviteten avsevärt. Jag är utvecklare och använder ofta ChatGPT för kodgenerering, exempelvis enhetstester, leta upp fel, refaktorisering, nya metoder, med mera. Det är också väldigt bra på att lära ut tekniker.

Det pågår ett AI-race på många företag idag där man både jobbar på att införa AI i sina produkter för att framtidssäkra sig men även att införa AI i sitt dagliga jobb.

AI har absolut brister men det finns stora effektivitetsmöjligheter redan med den version av AI som vi har idag. Jag tror att om man inte anpassar sig och hoppar på detta tåget så kommer man både som resurs och företag hamna tokigt efter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide