Permalänk
Medlem

Tempvisningen för CPU försvinner?!

ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI (AM5)
AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor

Visningen av CPU Temp visar 0 ibland efter omstart så får jag visning men inte alltid.
Samma med CPU-Spänning och CPU Frekvens.
Har provat Radeon Softvare för mätning och ett par andra program och det är samma där visar 0 i temp.

Mobo tempen går upp mot 76 grader emellanåt vid lätt belastning det tycker jag verkar lite högt.

Datorn är nybyggd hos Inet. Med uppdaterade drivrutiner mm.

Kan det vara hårdvarufel eller något annat som knasar?

Edit: Kan tillägga att visningarn fungerar i Bios. Cpu temp 42 grader mobo 27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI (AM5)
AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor

Visningen av CPU Temp visar 0 ibland efter omstart så får jag visning men inte alltid.
Samma med CPU-Spänning och CPU Frekvens.
Har provat Radeon Softvare för mätning och ett par andra program och det är samma där visar 0 i temp.

Mobo tempen går upp mot 76 grader emellanåt vid lätt belastning det tycker jag verkar lite högt.

Datorn är nybyggd hos Inet. Med uppdaterade drivrutiner mm.

Kan det vara hårdvarufel eller något annat som knasar?

Edit: Kan tillägga att visningarn fungerar i Bios. Cpu temp 42 grader mobo 27

Om du laddar hwinfo 64, visar den 0?

https://www.hwinfo.com/download/

VRM runt 76 låter högt tror min Intel har typ 60 under 10h gaming

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja vist låter det högt.. det skumma är att när CPU visar 0 så visar mobo högt.. Nu för tillfället visar cpu 43 grader å då visar mobo 44 grader.. Vette 17 vad som pågår.
Installerade Aida64 Extreme. och där visar mobo 26 gradermedans Speccy visar 47.. blir inte klok på det här.
Varför visas olika på mobo.. Är det olika mätare?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har samma med AMD adrenalin, varannan omstart visar den ingen temp på CPUn.

När jag först byggde min så blev jag också väldigt förvånad över hur tex Fan Control/hwinfo visar en temp och amd overlay en annan. Alltid mindre i overlay än hwinfo

Efter en massa forskande kom jag fram till att det verkar finnas en form av offset på dessa CPU:er, detta pga att de spikar så högt i tempskillnader. Lite som du märker med 77 grader under lätt belastning men tempen går ju fort ner igen (hoppas jag).

I alla fall, tydligen ska denna offset fungera så att ju mer belastning ju mer differens blir det mellan AMDs overlay och tex hwinfo, och detta i sin tur ska då leda till att kylningen ligger på förhand med fläktkurvorna pga spikes (så den inte hoppar upp och ner så sabla mycket).

Detta är dock inget jag har bekräftat men det låter väl inte helt orimligt.

kort och gott, höga temp-spikes = välkommen till AMD

Hoppas jag gjorde mig hyfsat förstådd. Kan även rekommendera programmet Fan control där du lägger in några sekunders fördröjning på hur fläktarna reagerar på tempskillnader.

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

tack.
Det verkar funka nu. Va in i Bios och grejjade lite provade även programmet du tipsade om.