Här är priserna på LG:s nya OLED-arsenal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Brukar inte c ha mer ljusstyrka också? Som kan vara bra vid hdr

Förra året så var C lite vassare på en del punkter, bl.a ljusstyrka ja.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b3-oled-vs-lg-c3-o...
(låter dock det vara osagt hur mkt skillnaden gör i praktiken...)

Hur det blir iår får vi väl se. Med tanke på prisskillnaden så borde det vara minst samma skillnad, kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Inga dåliga priser måste jag säga. Själv köpte jag en ny 55" QLED Andersson från NetOnNet med Dolby Vision och Dolby Atmos för 3995:-. Ser ingen skillnad på de billigare och dyrare TV apparaterna längre. En fördel med att bli äldre.

Har du inte grå starr så handlar det snarare om att du inte bryr dig om skillnaden.

För att inte se skillnaden mellan en budget-LCD och en Oled kräver rätt grovt synfel. Bara plocka fram valfri mörk scen, om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den kampanjen med dubbel rabatt och cashback var ruskigt bra, kliade satan att inte köpa en 77", men siktar att nästa blir på 83" vilket tyvärr inte var med då

83" 210 centimeter på bredden. Bor du i ett slott eller? Hade inte ens kunnat få in en stor TV där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

83" 210 centimeter på bredden. Bor du i ett slott eller? Hade inte ens kunnat få in en stor TV där jag bor.

Rätt litet vardagsrum om en vägg inte ens är 2,5m bred.

83” är 185cm på bredden annars, eftersom storleken i tum mäts diagonalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

83" 210 centimeter på bredden. Bor du i ett slott eller? Hade inte ens kunnat få in en stor TV där jag bor.

Jag bor i en etta och väggen mittemot soffan är typ 270 cm bred från hörn till fönster, så jag skulle nog kunna få in en sån med OK marginal om bara soffan stod längre bort (eller om man verkligen gillar att sitta nära).
Har 55" och soffan nära istället dock, så att jag får mer utrymme (till dator och annat) på motsatta sidan rummet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

83" 210 centimeter på bredden. Bor du i ett slott eller? Hade inte ens kunnat få in en stor TV där jag bor.

Nej, bara ett vanligt hus Hade fått plats med 83" i gamla lägenheten också, men den hade inte gått in i hissen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Rätt litet vardagsrum om en vägg inte ens är 2,5m bred.

83” är 185cm på bredden annars, eftersom storleken i tum mäts diagonalt.

Ja, att hitta en vägg går väl kanske men man ska ju sitta på bekvämt avstånd också. Sedan kanske ha en hylla eller två bredvid, under eller över. Ljudsystem med högtalare? Har man ingen stabil vägg att fästa den i ska en stor TV-bänk ha plats också. O.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, bara ett vanligt hus Hade fått plats med 83" i gamla lägenheten också, men den hade inte gått in i hissen...

Haha, jag har inte ens hiss i mitt trapphus så skulle vara kul att se några leveransgubbar försöka trolla upp en sådan gigant

Skulle nog behöva lägga den på en EU pall och lyfta upp utifrån och sedan lirka in genom ett fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den kampanjen med dubbel rabatt och cashback var ruskigt bra, kliade satan att inte köpa en 77", men siktar att nästa blir på 83" vilket tyvärr inte var med då

Ja verkligen, jag tror knappast det går att få en bättre deal. Folk på blocket säljer den för 23-26k liksom! Låter bra med en 83, du får hoppas på att LG’s cashback kolliderar med övrig rea nästa år med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sannolikt aldrig.
Skillnaderna mellan B och C tycks ha minskat denna generation också. Tidigare hade C-serien 4 st HDMI-ingångar som klarade full hastighet, men nu har även B-serien det, mot 2 st tidigare (totalt 4, men 2 mer begränsade).

Skillnaderna mellan G och C fortsätter öka dock, spännande segregation och alla olika saker de testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Oj, dyrt. Trodde 55”-arna var nere under 10k för något år sen? Får köra min gamla ett tag till då.

(Inväntar obligatoriskt svar angående dollarkurs, inflation etc.)

Så sent som förra månaden kunde du få tag på en LG C3 55" för 9990 kr. Priset på nylanserade TV-apparater brukar falla ganska snabbt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tyckte 14 papp för en 55" S95B var dyrt. C2:an kostade då på samma black friday 2022 runt 12 papp.

Antar att dom helt enkelt inte säljer samma volymer längre och att priserna därmed går upp.

Är sjukt nöjd med S95B'n dock... Den är inte perfekt, men den mest perfekta TV'n jag har erfarenhet av. Jämfört mot LG's Oled-TV's i generationerna innan så är den en färgexplosion. Fallout-serien var fantastisk att se. Njöt av varje sekund. Är nog den enda konsumentprylen jag köpt som jag, 1,5 år senare fortfarande tappar hakan av.

Det är TV'n och batterimutterdragarn som fortsätter att imponera, månad in och månad ut.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Vad är de främsta skillnaderna mellan 42" C4 och de större modellerna i C-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Vad är de främsta skillnaderna mellan 42" C4 och de större modellerna i C-serien?

Primärt har 42" och 48" haft något lägre ljusstyrka vs 55"> pga mindre panel. Om det är samma sak för årets C4-modeller återstår att se. Finns vissa indikationer på LG har skruvat upp specifikationerna något.

"The 42 and 48-inch sizes will get notably brighter than in 2023, according to LG, while to other C4 sizes may be slightly brighter than last year's C3."

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

"LG has told us that the 42-inch and 48-inch versions of the C4 are closer in brightness to the bigger models than any equivalents before"

https://www.whathifi.com/reviews/lg-c4

Permalänk
Medlem

LG C4 42" 17 990 kr haha, priserna har verkligen blivit helt galna.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

LG C4 42" 17 990 kr haha, priserna har verkligen blivit helt galna.

Introduktionspriset på LG C3 42" var 18 490 kr.

Permalänk
Medlem

Priser 15-20k anser folk är dyrt. Men 15-20k för mobil köper folk ändå.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du inte grå starr så handlar det snarare om att du inte bryr dig om skillnaden.

För att inte se skillnaden mellan en budget-LCD och en Oled kräver rätt grovt synfel. Bara plocka fram valfri mörk scen, om inte annat.

Svärta är en sak men beror ganska mycket på källmaterialet men att färger blir mer matta med högre ålder och inte sticker ut på samma sätt är väl mer eller mindre bevisat även om man inte vet exakt varför.

Personligen hatar jag när man överdriver svärtan till en nivå där man inte ser ett skit ( House of Dragons fick dra åt skogen efter några avsnitt som exempel ).

Vill man ha mer svart så kan man släcka ljuset och försöka stirra i taket, jag kollar film/serier för visuella effekter och story, en mörk scen är inget imponerande oavsett hur realistiskt den skulle vara.

Sen är budget-LCD väldigt mycket bättre idag än vad de var för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Personligen hatar jag när man överdriver svärtan till en nivå där man inte ser ett skit ( House of Dragons fick dra åt skogen efter några avsnitt som exempel ).

Det du beskriver här, att signalnivåer ovanför svart trycks ihop mot svart (oavsett om det görs redan i källmaterialet eller av displayen) har inte ett dugg med det diskuterade att göra. Det är mera ett fall av dålig/felaktig kontrastkaraktär, nått som inte någon borde bli glad av.

Möjligen relaterar det genom att displayen som har bättre dynamik och därmed har bättre grundförutsättningar att uppvisa tydligare kontrast mellan dessa ihoptryckra nivåer gör den typen av scener mer tolererbara. Det är iaf inget argument för budget-LCDn, tvärtom snarare.

Citat:

Vill man ha mer svart så kan man släcka ljuset och försöka stirra i taket, jag kollar film/serier för visuella effekter och story, en mörk scen är inget imponerande oavsett hur realistiskt den skulle vara.

Igen, ser ingen relation till det diskuterade. Men man skulle väl kunna säga som så att om storyn som sådan kräver scener som sätter det nedre spannet av dynamiken på prov så är det en "illusion breaker" om displayen här uppvisar brister i återgivningen, vilket budget-LCD typiskt gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så hela TV-marknaden fungerar (och mycket annat). Normalpriserna är rena ocker men passar man på så kan man få samma TV för halva priset 6 månader senare, så "early adopter tax" är enorm.

Pratade inte någon tv tillverkare för par år sedan om att motverka just detta? För att många väntar flera månader innan de köper ny laserad tv just för hur mycket priset går ner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så hela TV-marknaden fungerar (och mycket annat). Normalpriserna är rena ocker men passar man på så kan man få samma TV för halva priset 6 månader senare, så "early adopter tax" är enorm.

Då ska vi inte tala programvaru försäljning som jag jobbar inom. Rabattsatser på 90% förekommer, och inte på tillägg utan på själva basprodukten... Det hela leder till att alla som vart med i gamet länge är helt jaded inför priser och det skapar en förväntan om stora rabatter så om en ny aktör kommer in med "listpris" nära det andra landar på efter rabattering så ser det ändå dyrt ut för kunden får "bara" 10% rabatt. Ibland lyckas man flytta diskussionen till det den alltid borde handla om, kostnad kontra realiserbart värde eller Return on Investment ROI, men allt för ofta så är det rabattsatser och totalpris som styr mer än funktioner och värde.

Permalänk
Medlem

Plockade upp min 77'' CX på black friday för något år sen och tror den landade på runt 19k då, vilket är lite mycket för en TV kanske men kommer först byta ut den när den går i sönder.

Permalänk
Medlem

Slog till på en LG G3 65" nu på rean för 24000 kr inklusive inbyte av gammal trasig TV. En del pengar men tycker den gör sig bra på väggen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Slog till på en LG G3 65" nu på rean för 24000 kr inklusive inbyte av gammal trasig TV. En del pengar men tycker den gör sig bra på väggen.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Gick förbi Power idag igen och såg att de har 20% rabatt på hela sortimentet mellan 19-21 april. Gick att dra av det på TV:n jag köpt då man har öppet köp. Så 19000 kr landade det på inklusive inbyte av gammal TV.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-65-oled-evo-g3-4k-tv-o...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Man köper ju alltid fjolårets modell och då finner man priser på runt 10-12 tusen. Jag hade tur och fick tag på lg oled c2 tvn på 42 tum för 9000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Man köper ju alltid fjolårets modell och då finner man priser på runt 10-12 tusen. Jag hade tur och fick tag på lg oled c2 tvn på 42 tum för 9000kr.

Ja precis dom är alltid svindyra vid lansering. TV:n jag gav 19000 kr för nu kostade 41490 kr för ett år sedan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35870-kraftig-prisokning-fo...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.