Kunskapsquiz: IT och det moderna försvaret

Permalänk
Medlem

För att passa in på försvarsmakten så ska man först och främst ha bra koll på akronymer? ;D

Permalänk
Medlem

Här fanns det inte särskilt mycket kunskap om våran militär, tydligen 😋

Permalänk
Medlem

Var inte Kustartilleriet ett eget vapenslag? Vad menar dom med att försvarsmakten bildades 1994? Dom byte namn ifrån Krigsmakten 1973..Hade handdukar det stod Krigsmakten. ( Mycket bättre namn )

Kom med lite rolig förkortingar istället

SOLIS ( Så Ondlädligt lågt Innan Slutet )
BASSE ( Behörig att se Solisar exicsar )

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

För att passa in på försvarsmakten så ska man först och främst ha bra koll på akronymer? ;D

Du anar inte…

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Var inte Kustartilleriet ett eget vapenslag? Vad menar dom med att försvarsmakten bildades 1994? Dom byte namn ifrån Krigsmakten 1973..Hade handdukar det stod Krigsmakten. ( Mycket bättre namn )

Kom med lite rolig förkortingar istället

SOLIS ( Så Ondlädligt lågt Innan Slutet )
BASSE ( Behörig att se Solisar exicsar )

Innan 1994 räknades varje organisationsenhet (regemente) som en egen myndighet.

Permalänk
Medlem

Lol, njaa.

Försvaret rekryterar hårt nu

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Tusan också... Om tjänsten syndabock är ledig så kanske jag hade passat.

Btw: Jag suger på förkortningar, jag har alltid gjort det och kommer alltid att göra det.

Permalänk
Medlem

Den här var riktigt svår

Permalänk
Medlem

Visst, jättebra försök!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt resultat: 6/10. Tusan också... Om tjänsten syndabock är ledig så kanske jag hade passat.

Btw: Jag suger på förkortningar, jag har alltid gjort det och kommer alltid att göra det.

Nice!
Jag har en förkortning som hänger mellan benen om det skulle intressera Herrn? 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Var inte Kustartilleriet ett eget vapenslag? Vad menar dom med att försvarsmakten bildades 1994? Dom byte namn ifrån Krigsmakten 1973..Hade handdukar det stod Krigsmakten. ( Mycket bättre namn )

Kom med lite rolig förkortingar istället

SOLIS ( Så Ondlädligt lågt Innan Slutet )
BASSE ( Behörig att se Solisar exicsar )

Kustartilleriet var tillsammans med flottan marinen. Idag består Marinen av flottan och amfibiekåren

Permalänk

What bara 5k som ryckte in förra året, trodde de hade utökat på senare år?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kustartilleriet var tillsammans med flottan marinen. Idag består Marinen av flottan och amfibiekåren

Men står på Wikipedia var eget vapenslag. Det märkde man , det var en jävla bladning på befälen. En del hade stjärnor och en del hade streck med ögla vad dom stod hierakin. KA1 låg under MKO

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten som sponsor... Igen...

Lägg ner det här nu swec.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt Quiz. Tråkiga frågor. Om det nu måste vara sponsrat av Försvaret.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Pinsamt (dåligt av mig alltså)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av addek83:

Du anar inte…

Grdman

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.