Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Permalänk
Melding Plague

Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Den senaste taktiken i Microsofts kamp mot lokala konton är en notis för Windows 10-användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Laddar med popcorn och dricka.

Permalänk
Medlem

Hej Linux

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

I h-vete heller att jag tänker köra ett cloud-konto, vill inte ha några kopplingar som de styr över. MS är verkligen ute för att jävlas med folk så mycket som möjligt nu... dags att säga upp lite tjänster tror jag.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju försöka antar jag.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Medlem

Har använt Microsoftkonto som inloggning väldigt väldigt länge, så för mig påverkas inte detta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns knappast som ett oväntat drag från Microsoft.

Permalänk
Medlem

Men lägg av nu för fan...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rättade rubriken:
Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto Windows

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows? :), microsoft kommer bara göra det svårare och svårare att köra lokalt då dom inte kan utvinna data ur användare lika lätt.. så jag får nog börja ta en seriös blick på linux.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag som har två datorer, en bärbar och en stationär, tycker att online-konto med Onedrive som "backar" upp profil-mappen tycker det är helt underbart! Tillsammans med Chrome och onlinekonto även där som synkar allt i Chrome så behöver jag inte ens fundera på att det spelar någon roll vilken dator jag sitter på. Allt finns på båda datorerna (förutom spel såklart, men går ju att Streama spel via Steam så i sak kan jag lira alla spel på båda datorerna utan att installera etc). Jag tycker onlinekonto, både i OS och i Webbläsare är så smutt! Sen att påtvinga, det vet jag inte, man borde kunna få välja.

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Jävla gnäll på folk här. Använt Microsoft konto i flera år och jag lever fortfarande. Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

Permalänk
Medlem

Är väl större säkerhetsrisk att informationen lagras i molnet hos microsoft än lokalt nuförtiden.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Rättade rubriken:
Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto Windows

Tror bara att det är sunt att köra en blandning av olika OS. Har inte övergett Windows än, men det har aldrig heller varit mitt förstaval.

Ang. Microsoft-konto så ser jag fördelarna med det för många vanliga användare, men det är inget för mig.

Skrivet av naaw:

Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

På Android, iOS och macOS, så används inte SSO på samma sätt. Istället väljer man mer fritt var och hur saker ska synkas. Det finns inte heller något krav på varken Google-konto eller Apple-konto för att använda enheterna.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag bara Windows för spel och de får gärna spåra när jag loggar in, spelar BG3 och loggar ut när jag spelat klart.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Helvete vad folk klagar på precis allt. Är ni så jäkla bittra?

Permalänk
Musikälskare

Om bara det spelet jag spelar mest hade fungerat på Linux så hade jag bytt dirr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Om bara det spelet jag spelar mest hade fungerat på Linux så hade jag bytt dirr

Sitter i samma båt, spelar inte jättemycket men när det blir lite spelsug så är det Valorant och Teamfight Tactics som gäller från Riot och det funkar inte alls längre på Linux nu med nya vanguard..

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror bara att det är sunt att köra en blandning av olika OS. Har inte övergett Windows än, men det har aldrig heller varit mitt förstaval.

Ang. Microsoft-konto så ser jag fördelarna med det för många vanliga användare, men det är inget för mig.

Kan också se fördelar med att ha Microsoft-kontot kopplat. Men att Microsoft tvingar på användare Microsoft-konto, när de är det dominerande (typ enda) alternativet för normal-användaren så ser jag de som högst problematiskt. De som inte vill ha ett Microsoft-konto, men saknar kunskap om alternativ eller sätt att komma runt detta. De kommer känna sig tvungna för att kunna använda sin dator eller helt enkelt byta till mac vilket alla kanske inte har råd med.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows? :), microsoft kommer bara göra det svårare och svårare att köra lokalt då dom inte kan utvinna data ur användare lika lätt.. så jag får nog börja ta en seriös blick på linux.

Besök gärna forumdelen för Linux

https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Skrivet av Bobiri:

Helvete vad folk klagar på precis allt. Är ni så jäkla bittra?

Ser inte problemet med att klaga på dåliga saker... Varför klagar du på folk som klagar på dåliga saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror bara att det är sunt att köra en blandning av olika OS. Har inte övergett Windows än, men det har aldrig heller varit mitt förstaval.

Ang. Microsoft-konto så ser jag fördelarna med det för många vanliga användare, men det är inget för mig.

På Android, iOS och macOS, så används inte SSO på samma sätt. Istället väljer man mer fritt var och hur saker ska synkas. Det finns inte heller något krav på varken Google-konto eller Apple-konto för att använda enheterna.

MacOS gnäller dock rätt mycket om man inte loggar in med sitt appleId också. Är nog bara en tidsfråga tills det blir ett krav där med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Kör Firefox med delvis sync. Har väl att göra med större tilltro till organisationen (Mozilla) än MS. Undviker Chrome.

Kör bara Windows på datorer jag använder i jobbet på olika sätt och att MS ska tvinga mig logga in där med ett personligt MS-konto känns bara fel.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Är detta för vår egna säkerhet?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Min installation och licens är kopplad till ett MS konto, däremot kör jag sedan lokalt konto eftersom jag inte vill hålla på med inloggning var gång man startar om datorn.
Hade det gått att lösa på ett enkelt sätt att slippa skriva in lösen eller pin-kod var gång man startar datorn hade jag inte brytt mig om kontot varit aktivt hela tiden.
T.ex. så om man kunnat validera datorn att den är godkänd och att lösen inte behöver anges när man "loggar in" på denna enheten.

Permalänk
Medlem

Kör just nu Windows 10 med lokalt konto. Blir det ett krav i Windows 11 eller 12 eller vilken version det nu är som finns vid nästa datoruppgradering, så blir det ett annat operativsystem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

loggar in, spelar BG3 och loggar ut

Jag spelade igenom hela BG3 genom Proton om det är av intresse att slippa boota om.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag har haft Microsoftkonto sedan nyckeln var låst till kontot, när man installerar Windows mer än 5 gånger annars så fick man typ slut på aktiveringar med din nyckel även om den var äkta, du fick lov att ringa till Microsoft varje gång du vill aktivera Windows igen efter det, kul.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bobiri:

Helvete vad folk klagar på precis allt. Är ni så jäkla bittra?

Handlar väl mindre om bitterhet och mer om vad man föredrar?

Är jag glad över att inget i min IT miljö inkluderat alla mina servrar INTE vet vem jag är, vilka sidor jag besöker, vilka politiska åsikter jag står för, min fullständiga sökhistorik på internet etc?

Japp!

Tycker jag det är skrämmande att så få andra bryr sig?

Japp!

Är jag en bitter**tta?

Nej inte direkt. Jag säljer bara inte mig själv vid varje möjligt tillfälle

Permalänk
Medlem

Snart? Pyttemjuk har väl tjatat om detta ända sedan Windows 7.
Där blir det nej Billy Port.

Edit: OM Windows skulle börja betala internetuppkopplingen så kanske det vore intressant annars; -Nej min maskin, bort med tassarna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.