Hjälp med anslutning till AV-receicer

Permalänk

Hjälp med anslutning till AV-receicer

Jag har ett PNY RTX 3070Ti med 3 skärmar (varav 1 är en nyinskaffad 4KTV) anslutna samt en AV-receiver ansluten med DP-till-HDMI. Det sistnämnda är enda sättet för mig att skicka digitalt 5.1-ljud direkt från PC:n till receivern (Onkyo tx-sr607 som inte kan hantera 4K). Toslink från TV till receiver ger bara stereoljud tyvärr.

Nackdelen med det här upplägget är att PC:n tror att det finns en fjärde skärm ansluten, vilket är lite bökigt t.ex om ett windowsfönster hamnar där och inte går att nå sen. Annars fungerar det bra och är enkelt att växla output mellan 2.1-systemet till PC:n och 5.1-systemet till TV:n i rummet intill.

Min fråga: finns det något sätt att övertala grafikkortet att receivern inte är en skärm, men samtidigt behålla kontakten för ljudöverföring?

Alternativt: finns det något sätt att få 5.1-ljud ut från TV:n via toslink som jag inte känner till?

Permalänk
Medlem

För att 5.1 ska få plats i toslink så behöver ljudet vara komprimerat till dolby digital eller dts motsvarande. Annars räcker inte bandbredden till.

Har du funderat på en hdmi audio extaktor?
https://noerdic.se/collections/extractor
Fins några att välja på, så läs ordentligt så du får en som gör det du vill att den ska göra!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

För att 5.1 ska få plats i toslink så behöver ljudet vara komprimerat till dolby digital eller dts motsvarande. Annars räcker inte bandbredden till.

Har du funderat på en hdmi audio extaktor?
https://noerdic.se/collections/extractor
Fins några att välja på, så läs ordentligt så du får en som gör det du vill att den ska göra!

Ok, då förstår jag iallafall varför toslinken inte fungerar. Kollade på extraktors, men är osäker på hur datorn kommer att identifiera/hantera TV och receiver som ligger på samma GPU-port. I dagsläget kan jag ju styra och ställa in båda från PC:n (de älskar ju att stänga av HDR, byta från 5.1 till 2.0 etc på eget initiativ). Extraktor plus en extra hdmi 2.1-kabel blir ju närmare tusenlappen för ett osäkert resultat, tyvärr.

Permalänk

Kan inte bara sätta recievern att köra en duplicering av någon av de befintliga skärmarna?

Ev kanske du får ge recievern en custom upplösning i nvidia kontrollpanelen för att matcha din monitor men är ju skit samma om bilden tas emot korrekt eller inte om det ändå bara är ljudet du vill åt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan inte bara sätta recievern att köra en duplicering av någon av de befintliga skärmarna?

Ev kanske du får ge recievern en custom upplösning i nvidia kontrollpanelen för att matcha din monitor men är ju skit samma om bilden tas emot korrekt eller inte om det ändå bara är ljudet du vill åt.

Bra idé, tackar för den. Nu försvinner inte fönster iallafall. Fortfarande störigt att musen kan hamna utanför skärmen när bara TV:n är igång, men jag får väl leva med det.

Permalänk
Skrivet av Martin Wietzke:

Bra idé, tackar för den. Nu försvinner inte fönster iallafall. Fortfarande störigt att musen kan hamna utanför skärmen när bara TV:n är igång, men jag får väl leva med det.

win + p så kan du toggla skärmarna av och på efter behov utan att behöva öppna inställningar varje gång.

dock borde den kopplas bort automagiskt när den är avstängd kan man tycka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows