Bedragare låtsades vara Lastpass VD med AI

Permalänk
Melding Plague

Bedragare låtsades vara Lastpass VD med AI

En medarbetare fick samtal från bedragare som hade replikerat företagschefens röst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Jag i alla framtida interaktioner med min chef efter att ha läst detta:

Permalänk
Medlem

Det hände faktiskt oss också. Vår chef i Madrid blev kontaktad av någon som hade fejkat vår VDs röst. Denna gång skickade de ett röstmeddelande över WhatsApp, plus att meddelandet kom från ett weird nummer. Så det gjorde vår kollega i Spanien väldigt misstänksam så han hörde av sig, innan han skickade iväg några pengar. Som tur va. Dessutom så skickas normalt sett inga pengar ifrån Spanien till oss. Så de va lite av en weird request även de.

Detta tror jag kommer bli framtidens "Du ser väl själv att det är spam?!"-grejen som man, som jag, jobbar inom IT känner mycket väl igen av kollegor som frågat om konstiga saker i deras mail.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem

Hur vet du att din chef är din chef?

Tills AI lär sig boka fysiska möten på obekväma tider och hålla låda om absolut ingenting i två timmar, kommer det inte vara ett problem för mig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Det var ju bara en tidsfråga.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur vet du att din chef är din chef?

Tills AI lär sig boka fysiska möten på obekväma tider och hålla låda om absolut ingenting i två timmar, kommer det inte vara ett problem för mig.

Så sant...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av radx:

Det hände faktiskt oss också. Vår chef i Madrid blev kontaktad av någon som hade fejkat vår VDs röst. Denna gång skickade de ett röstmeddelande över WhatsApp, plus att meddelandet kom från ett weird nummer. Så det gjorde vår kollega i Spanien väldigt misstänksam så han hörde av sig, innan han skickade iväg några pengar. Som tur va. Dessutom så skickas normalt sett inga pengar ifrån Spanien till oss. Så de va lite av en weird request även de.

Detta tror jag kommer bli framtidens "Du ser väl själv att det är spam?!"-grejen som man, som jag, jobbar inom IT känner mycket väl igen av kollegor som frågat om konstiga saker i deras mail.

Frågan är var bedragarna fått tag i din chefs röst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Frågan är var bedragarna fått tag i din chefs röst?

Jag jobbar för ett publikt listat bolag. Det finns massor med videos med vår VD på alla möjliga plattformar. Lite småkändis inom vår speciella bransch.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Får se när AI tar över mina lösenord som jag gömmer på papper.. DÅ har det gått långt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Telefon används för bråskande information, samt utveckla något. Inget beslut tas enbart över telefon. Det är dock ett problem att en bekräftelsemetod ej längre går att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se när AI tar över mina lösenord som jag gömmer på papper.. DÅ har det gått långt

Den hackar din mobilkamera, webbkamera, kameran i dina glasögon och övervakningskameror. Under en millisekund råkar du hålla pappret så en av kamerorna får en hyfsad bild.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Ja, ja. Man, höppes att fölke på seka är nöge vaken + uppdatern. M.m. etc... hehehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Den hackar din mobilkamera, webbkamera, kameran i dina glasögon och övervakningskameror. Under en millisekund råkar du hålla pappret så en av kamerorna får en hyfsad bild.

Jag är den enda som har access till det högst analoga skyddsrummet, endast levande ljus tillåtna och man måste vara naken. Men mina nya bio implantat kan skapa bekymmer, speciellt kamerorna jag ersatt ögonen med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en gedigen AI lagstiftning. Tycker det är sinnessjukt att en teknologi som har samma potential som atombomben, får florera fritt och användas som vanliga tjommars leksaker.

Visst skulle man kunna argumentera att det är för sent, men jag tror ändå att samhället skulle gynnas av att tillgången till AI kraftigt begränsas, så som vi redan gör med skjutvapen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alexraptor:

Kanske dags för en gedigen AI lagstiftning. Tycker det är sinnessjukt att en teknologi som har samma potential som atombomben, får florera fritt och användas som vanliga tjommars leksaker.

Visst skulle man kunna argumentera att det är för sent, men jag tror ändå att samhället skulle gynnas av att tillgången till AI kraftigt begränsas, så som vi redan gör med skjutvapen.

Storbritannien håller på med lagstiftning redan;
Creating sexually explicit deepfakes to become a criminal offence

Även EU har bollen i rullning;
EU AI Act: first regulation on artificial intelligence

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Aphex:

Hur vet du att din chef är din chef?

Tills AI lär sig boka fysiska möten på obekväma tider och hålla låda om absolut ingenting i två timmar, kommer det inte vara ett problem för mig.

Haha exakt! Brb ska skriva till banken o säga att allting kräver att jag kommer till deras kontor

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jättekul med alla naiva "duktiga idioter" som skrattar och säger att ai är inget man behöver oroa sig för.

Jag bävar för dagen när nån lyckas skapa ett automatiskt hackerverktyg för ai, jättekul när bankkontot plötsligt är tomt.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Frågan är var bedragarna fått tag i din chefs röst?

Har för mig att jag såg något på svt nyheter för någon vecka sen. Behöver knappt minut för att lära sig rösten. Så ta fram videos på nätet och träna ai tills den liknar. Sedan försämrar man ljudet för att simulera telefonsamtal .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jättekul med alla naiva "duktiga idioter" som skrattar och säger att ai är inget man behöver oroa sig för.

Jag bävar för dagen när nån lyckas skapa ett automatiskt hackerverktyg för ai, jättekul när bankkontot plötsligt är tomt.

Dags o ha sin besparing i guldtackor? Priset stiger ganska bra så förutom det opraktiska så är det en bra idé

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Dags o ha sin besparing i guldtackor? Priset stiger ganska bra så förutom det opraktiska så är det en bra idé

Större risk att någon snärtar dig på pungen och tar dina tackor än att en glorifierad T9 plötsligt får magiska krafter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Det hände faktiskt oss också. Vår chef i Madrid blev kontaktad av någon som hade fejkat vår VDs röst. Denna gång skickade de ett röstmeddelande över WhatsApp, plus att meddelandet kom från ett weird nummer. Så det gjorde vår kollega i Spanien väldigt misstänksam så han hörde av sig, innan han skickade iväg några pengar. Som tur va. Dessutom så skickas normalt sett inga pengar ifrån Spanien till oss. Så de va lite av en weird request även de.

Detta tror jag kommer bli framtidens "Du ser väl själv att det är spam?!"-grejen som man, som jag, jobbar inom IT känner mycket väl igen av kollegor som frågat om konstiga saker i deras mail.

Det är möjligt att sätta upp en fake webcam idag. Med tanke på hur lönsamt det är med telefonbedrägerier komme scammers vilja utnyttja funktionen. Det är kanske det som skrämmer mig mest inom AI-utvecklingen.

Facebook är redan fylld med många AI-genererade bilder som får stor spridning snabbt för folk ser dom som trovärdiga.

Jag tror att det är väldigt troligt att detta kommer att bli ett stort problem i framtiden.

Det är bra att börja sätta upp handlingsplaner både inom företag och institutioner men även statligt i form av information för att skydda oss från att bli lurade.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Microsoft har introducerat VASA: ett ramverk för att generera talande ansikten i realtid. Exemplen nedan visar personer som inte existerar. De talande ansiktena har skapats utifrån en enda bild och ett enda ljudklipp.

Inte perfekta men med tanke att dom är gjorda av en stillbild är det imponerande.

https://swedroid.se/microsoft-vasa-genererar-talande-ansikten-i-realtid/

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Microsoft har introducerat VASA: ett ramverk för att generera talande ansikten i realtid. Exemplen nedan visar personer som inte existerar. De talande ansiktena har skapats utifrån en enda bild och ett enda ljudklipp.

Inte perfekta men med tanke att dom är gjorda av en stillbild är det imponerande.

Swedroid

Din länk funkar inte. Du kan redan idag generera live webcam med någon annans ansikte.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Din länk funkar inte. Du kan redan idag generera live webcam med någon annans ansikte.

Fixat

Grejen här var väl att det räckte med en stillbild för att generera en video.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Fixat

Grejen här var väl att det räckte med en stillbild för att generera en video.

Det är möjligt att byta ett ansikte (bild) till vilken ansikte som helst i en video. Beroende på hårdvara kan det vara tidskrävande. Hur ansiktet rör sig i bilden påverkar trovärdigheten. Till exempel kan det vara mer trovärdigt med munrörelser, prat och leende framför en ganska orörligt ansikte, tex framför en kamera. Hastiga rörelser ger sämre resultat.

Min hårdvara räcker inte till att testa webcam funktionen eftersom den är väldigt krävande och kraschar bara efter några frames. Tekniken jag testat är ganska ny.

Röst generering funkar också vad jag kunnat se. Vill man låta som Celine Dione finns verktygen men har inte bekantat mig lika mycket i det området då jag inte sjunger (fast man ska inte kunna behöva sjunga).

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är den enda som har access till det högst analoga skyddsrummet, endast levande ljus tillåtna och man måste vara naken. Men mina nya bio implantat kan skapa bekymmer, speciellt kamerorna jag ersatt ögonen med

Dina implantat är redan hackat! Ditt ”skyddsrum” är egentligen skapad genom VR.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är den enda som har access till det högst analoga skyddsrummet, endast levande ljus tillåtna och man måste vara naken. Men mina nya bio implantat kan skapa bekymmer, speciellt kamerorna jag ersatt ögonen med

Man ska ha ett superdunderlösenord som endast finns i huvudet på en enda anställd, då är man helt säker.
https://www.dagensps.se/teknik/formogenhet-last-losenordet-gr...

Permalänk
Medlem

Kommer inte kunna lita på någon i framtiden. Vanliga telefonsamtal kommer behöva verifieras med biometri.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men AI skulle ju vara så bra… guld och gröna skogar ni vet…